تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

بازار سنتی بلوکان (مادربزرگان) چابهار

در استان سیستان و بلوچستان، جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد که هرساله تعدادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. در جنوبی‌ترین قسمت این استان جایی به نام بلوک بازار، بلوکان یا بازار مادربزرگان وجود دارد. این بازار یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازارهایی است که اگر به سیستان و بلوچستان سفر کردید، به هیچ وجه دیدن آن را از دست ندهید. این بازار به تنهایی می‌تواند دوره‌های تاریخی و فرهنگی مختلف چابهار را برای هر بیننده‌ای به نمایش بگذارد و اصالت مردمان این منطقه را به رخ بکشد.

 بزرگترین تفاوتی که این بازار را از دیگر بازارها جدا کرده است نوع مدیریت و خرید و فروش در آن است؛ از زمان‌های قدیم تا کنون این بازار توسط پیرزن‌ها و مادربزرگان اداره شده است. در دنیای ساختمان‌های بلند و اتاق‌های کوچک این بازار همچنان حال و هوای سنتی خودش را حفظ کرده و خاطرات دلنشینی را برای هر بیننده‌ای زنده می‌کند.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

حال و هوای بازار مادر بزرگان

همان طور که گفتیم مدیریت و خرید و فروش در این بازار توسط زنان سالخورده و مادر بزرگ‌ها صورت می‌گیرد و اکثر کسانی که برای خرید به این بازار مراجعه می‌کنند نیز زنان هستند. روزانه جمعیت زیادی برای خرید به این بازار می‌روند ولی یکی از نقاط قوت بازار مادر بزرگان این است که زنان در این محل راحت‌تر می‌توانند خرید کنند و بهتر با فروشندگان ارتباط بگیرند.

خرید و فروش در بازار مادر بزرگان مانند سایر بازار‌های سنتی ایران صورت می‌گیرد و انواع اجناس مانند لباس‌های زنانه و حتی لوازم مورد نیاز در دوخت لباس مانند نخ، کاموا، روسری و … به جشم می‌خورد. افرادی که به جواهرات علاقه‌مند هستند در این بازار می‌توانند تنوع زیاد در این زمینه را مشاهده کنند. اگر بازدیدکنندگان یا افراد محلی برای خرید روزانه یا خوردن غذا تصمیم دارند به این بازار سری بزنند می‌توانند انواع و اقسام مواد مورد نیاز غذایی را در آن مشاهده کنند، اگر فرصت لازم برای درست کردن غذا ندارید و یا ترجیح می‌دهید غذاهای این محله را امتحان کنید، در قسمتی از این بازار غذاهای محلی و خانگی نیز به فروش می‌رسد که به شما پیشنهاد می‌کنیم طعم و مزه‌ی خوشمزه‌ی غذاهای این منطقه را از دست ندهید.

بازار سنتی بلوکان (مادربزرگان) چابهار

این بازار سنتی حتی برای افراد با ذوق و سنتی دوست هم چاره‌ای اندیشیده؛ در قسمت‌های مختلف این بازار انواع و اقسام صنایع دستی مانند سوزن دوزی‌ها، لباس‌های دست دوز بلوچی و حتی لوازم مورد نیاز برای تولید این صنایع را در اختیار خریداران قرار می‌دهد و افراد می‌توانند اقلام مورد نظر را تهیه کنند و سپس خودشان آثار زیبایی بیافرینند. فروش لباس‌های سنتی در این منطقه برای گردشگران، مخصوصا گردشگران خارج از کشور جذابیت و جلوه‌ی ویژه‌ای تاکنون به همراه داشته است. اگر در حین گشت و گذار خسته شدید و تمایل داشتید که در این بازار غذایی کاملا مورد اطمینان میل کنید، می‌توانید به کافه‌ها یا رستوران‌های سنتی اطراف بازار سری بزنید.

فرهنگ آغشته به بازار مادربزرگان

نقطه به نقطه این بازار سنتی نشان از فرهنگ و هنر مردم آن منطقه است که حفظ آن در این روزهایی که ساختمان‌های بلند و خانه‌های کوچک اطرافمان را احاطه کرده‌اند نشان دهنده‌ی فرهنگ غنی و اصالت مردمان محلی آن است. همانطور که گفتیم این بازار توسط زنان سالخورده و مادر بزرگ‌ها رونق دارد و این خود به تنهایی نشان دهنده جایگاه ویژه زنان در این منطقه است که محیطی فراهم شده است که زنان راحت‌تر بتوانند اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند و بهتر ارتباط بگیرند. یکی از نکات جالبی که توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند نوع گویش و لهجه اهالی این منطقه است، مخصوصا افراد قدیمی و سن بالاتر که کاملا فرهنگ قدیمیه خودشان را حفظ کرده‌اند. همچنین مذهب غالب مردمان این منطقه سنی است.

در قدم به قدم این بازار فرهنگ مردمان این محله به چشمتان می‌خورد. در قسمتی از بازار شما می‌توانید انواع ترشیجات و غذاهای پر ادویه‌ی مردمان محلی را تست کنید و احتمالا متوجه این موضوع خواهید شد که اهالی این منطقه به مصرف ادویه در غذاهایشان اهمیت زیادی می‌دهند. وقتی در این بازار قدم می‌زنید متوجه صفا و صمیمیت فروشندگان نسبت به هم می‌شوید و زیاد از دروغ و دغل بازی خبری نیست. اگر بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید که اهالی این منطقه نیز به فروشندگان این بازار احترام خاصی می‌گذارند و این نشان‌دهنده فرهنگ غنی این منطقه است.

فروشندگان بازار مادر بزرگان

از زمان‌های قدیم تا کنون اکثر فروشندگان در این بازار محلی متشکل از زنان سرپرست خانواده یا افرادی است که برای کمک به گذراندن زندگی در این منطقه فعالیت می‌کنند. اکثر اجناس فروشی در این بازار تولید دستی بانوان این محله است و در هرکاری ذوق و هنری به چشم می‌خورد. اکثر مشتریان ثابت این بازار با فروشندگان ارتباط خوبی گرفته‌اند و برای تهیه اقلام مورد نیازشان فقط به این بازار مراجعه می‌کنند.

اطراف بازار مادربزرگان

در کنار دیدن و لذت بردن از این بازار سنتی افراد می‌توانند به محل‌های اطراف این بازار دیدن کنند. در اطراف این بازار تاج محل، پاساژ جمال، پاساژ سینا و بازار زرگران کوچه طلا فروشان به چشم می‌خورد.

بازار سنتی بلوکان چابهار

نشانی بازار مادر بزرگان

در صورتی که قصد دارید به این بازار سنتی بروید، لازم است بدانید که این بازار در بخش مرکزی شهر چابهار بین کانال دریا و درمانگاه سینا واقع شده است.

نشانی دقیق‌تر این بازار در چابهار و خیابان مهربان، بلوار امام خمینی و کوچه امام خمینی 16 واقع شده است.

زمان طلایی سفر به چابهار

چابهار یا به عبارتی دیگر چهار بهار در اغلب روزهای سال آب و هوای خوبی دارد که همین ویژگی این شهر را از دیگر مناطق کشور متمایز می‌کند. اما اگر دنبال زمان طلایی برای سفر به این منطقه می‌گردید، اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار فرصت مناسبی برای سفر به این شهر است.

اگر به این شهر زیبا سفر کردید، مناطق دیدنی آن را از دست ندهید و حتما از بازار سنتی بلوکان یا مادربزرگان دیدن فرمایید و غذاهای محلی این منطقه را امتحان کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا