تور

اجاره خودرو در دبی
استان لرستانایرانگردیخرم آباد

همه چیز درباره آبشار نوژیان لرستان

یکی از زیباترین استان‌های ایران، استان لرستان است. این استان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که می‌توان گفت اکثر آن‌ها واقع در مرکز آن، یعنی شهر خرم آباد هستند. شهر خرم آباد به نوبه خود طبیعتی بکر و زیبا دارد که فقط با یک بار بازدید مقصد اصلی تعطیلات هرساله شما می‌شود.آبشار نوژیان لرستان یکی از این جاذبه‌های طبیعی و زیبای استان لرستان است که در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار طبیعی و ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

اگر به ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها علاقه دارید، این آبشار مرموز گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. زیرا دریاچه نوژیان لرستان دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است که مکانی مناسب جهت جذب انرژی مثبت از طبیعت را فراهم می‌کند. تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا این آبشار زیبا را به شما معرفی کنیم.

آبشارهای استان لرستان

درست است که بین مکان‌های دیدنی لرستان نمی‌توان فقط آبشارها را نام برد، منطقه کوهستانی زاگرس با طبیعتی بکر و چشم نواز همراه مردم مهمان‌ نواز و مهربانش بهترین مکان برای سپری روزهای تعطیل شما خواهد بود. شاید سفر به خوزستان، بهانه خوبی باشد تا در طی مسیرتان از استان لرستان و آبشارهای بی‌نظیرش دیدن کنید. استان لرستان به خودی خود بیش از ۱۰ آبشار زیبا و دیدنی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آبشار نوژیان لرستان، آبشار بیشه، آبشار وارک، آبشار آب سفید، گریت، چکان، آفرینه، شیرز، تنگه پیازه و کول چپ اشاره کرد.

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان لرستان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران بوده و واقع در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر درود است. این آبشار ۹۵ متر طول و عرض تاج ۵ متر دارد. همانطور که پیش‌تر گفتیم آبشار نوژیان لرستان یکی از آثار ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. جالب است بدانید این آبشار چهل و ششمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در این فهرست قرار گرفته است.

آبشار نوژیان لرستان

طبیعت اطراف آبشار نوژیان لرستان

با سفر به این منطقه، فرصت صحبت و آشنایی با مردمان خون‌گرم و ساده‌دل لرستانی را پیدا خواهید کرد. این می‌تواند بهترین رویدادی که هنگام سفر به آبشار نوژیان لرستان برای شما اتفاق می‌افتد.

هنگامی که به آبشار نوژیان لرستان سفر می‌کنید، علاوه بر خود آبشار مناظر اطراف آن نیز می‌توانند نظر شما را به خود جلب کنند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها آبشار بیشه است که روی نقشه فاصله کمی با نوژیان دارد. اما با وسیله نقلیه نمی‌توانید این مسیر کوتاه را بپیمایید و یا باید پیاده به سمت آن بروید و یا این که مسیر دیگری را برای رسیدن به آن پیدا کنید.

آبشار نوژیان لرستان

در اطراف آبشار نوژیان لرستان، کوهی سر به فلک کشیده به نام تاف قرار دارد. در این کوه گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که اگر آن‌ها را بشناسید و فواید آن‌ها را بدانید، می‌توانید آن‌ها را بچینید و استفاده کنید. در بالای این کوه نیز گردشگاه جنگلی نوژیان قرار دارد.

آبشار نوژیان لرستان به رودخانه سزار می‌ریزد. رودخانه سزار یک رودخانه عمیق است که تلاطم نسبتا زیادی نیز دارد؛ پس به هیچ عنوان در آن شنا نکنید. زیرا علاوه بر این که خطرناک است، در اطراف آن نیز امکاناتی برای کمک و نجات شما وجود ندارد. این رودخانه، از رودخانه دز منشعب می‌شود و چشمه‌های زیادی در مسیر آن وجود دارند که آبش را تامین می‌کنند.

به دلیل موقعیت خاص و کوهستانی اطراف آبشار نوژیان لرستان، برپایی چادر و زدن کمپ بهترین شیوه برای گذرانن وقت در این منطقه است. توجه داشته باشید که امکانات و وسایل لازم را همراه خود داشته باشید، چرا که ممکن است شب‌هنگام، مورد حمله حیوانات وحشی قرار بگیرید.

چشمه‌های زیادی در اطراف آبشار نوژیان لرستان وجود دارد که آب آن‌ها در نگاه اول ممکن است آشامیدنی به نظر برسد. اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و همراه خود آب آشامیدنی ببرید. وجود همین چشمه‌ها سبب شده پرورش ماهی قزل‌آلا در این منطقه رونق داشته باشد.

آبشار نوژیان لرستان

بهترین زمان سفر به آبشار نوژیان لرستان

برای دیدن یک آبشار، بهتر است زمانی که در پر آب‌ترین حالت خود قرار دارد، به آن سفر کنید. آبشار نوژیان لرستان نیز در فصل بهار و هنگامی که طبیعت جان تازه به خود می‌گیرد، پر آب و خروشان است. اگر قصد مسافرت به این مکان را دارید، اواخر فصل بهار را برای سفر برگزینید. این بدین معنی نیست که در فصول دیگر نمی‌توانید به آبشار نوژیان لرستان سفر کنید. در فصول دیگر این آبشار کم آب‌تر از فصل بهار است.

در خردادماه و اوایل تیر، عرض آبشار نوژیان لرستان به ۵ متر، یعنی بیشترین حالت خود می‌رسد و زیباییش بیش از پیش جلوه می‌کند. علاوه بر این، هر چه هوا گرم‌تر باشد، بازی در آب سر لذت بیشتری دارد.

در اطراف این آبشار، پوشش گیاهی وسیعی وجود دارد که در فصل بهار به زیباترین حالت خود می‌رسد. اگر نگران گرما و آفتاب در این فصل هستید باید بگوییم که سایه درختان می‌تواند شما را از آفتاب سوزان در امان نگه دارد. اگر به دنبال ماجراجویی باشید، می‌توانید با کمی پیاده‌روی به جنگل‌های بلوط برسید و میوه آن را جمع کنید. بلوط دارای خواص و فواید بسیاری است. مردم محلی این میوه را کباب کرده، پوست می‌کنند و سپس میل می‌کنند.

خصوصیات آبشار نوژیان لرستان

در طول مسیر خود یه سمت آبشار نوژیان لرستان، باید از روستای نوژیان نیز عبور کنید. هنگام بازدید از آن، مطمئنا از مردم محلی نام «عدسی نوژی» را خواهید شنید. عدسی نوژی نام یک گیاه وحشی است که در این منطقه می‌روید. مردم محلی کلمه «نوژی» را با «ان» ترکیب کرده‌اند و نام «نوژیان» که به معنی آب تازه است را برای این روستا و آبشار آن برگزیده‌اند.

آبشار نوژیان لرستان بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار دارد. این آبشار در فصل بهار بسیار پرآب و پرخروش بوده و برعکس در فصل‌های سرد سال خروش خود را از دست می‌دهد. درست به همین دلیل است که مردمان لرستانی در زمان قدیم نام آن را نوژیان نهاده‌اند.

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان لرستان کجاست؟

این آبشار واقع در ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد است. به طور دقیق‌تر در جنوب شرقی خرم آباد، بخش پاپی، قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار نیاز دارید چند ساعتی را رانندگی کنید. اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید نیز می‌توانید این دو مسیر را بپیمایید:

مسیر اول

آبشار نوژیان لرستان از پلیس راه سه راهی خرم‌آباد-بروجرد-دورود ۵۲ کیلومتر فاصله دارد. اگر این مسیر را برای رسیدن به این آبشار انتخاب کنید، بعد از طی ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم‌آباد، با تابلوی آبشار نوژیان در سمت راست خود مواجه خواهید شد. بعد از مواجه با آن، در سه راهی به سمت چپ جاده بپیچید.

این جاده به نوبه خود می‌تواند یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا به شمار بیاید. چرا که یک جاده زیبا در دل جنگل‌های بلوط است. بوی خوش درختان بلوط و سایه خنک آن‌ها، رانندگی را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. از هنگام ورود به سه راهی تا آبشار، ۳۸ کیلومتر فاصله است که از این ۳۸ کیلومتر،۳۲ کیلومتر آن آسفالت است اما شش کیلومتر باقی را جاده خاکی تشکیل می‌دهد. البته در این شش کیلومتر جاده خاکی، می‌توانید به راحتی رانندگی کنید. تنها نکته‌ای که در این مسیر باید به آن دقت کنید، نبود علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گاردریل است.

مسیر دوم

کسانی که قصد سفر به آبشار نوژیان لرستان از سمت اهواز را دارند، باید جاده تقریبا مستقیم اهواز-خرم‌آباد را بپیمایند. این جاده از شهرهایی همچون دزفول، شوشتر و شوش می‌گذرد که هر کدام به نوبه خود می‌توانند ایستگاه‌های جذابی برای گردشگری باشند.

۵ کیلومتر مانده به خرم‌آباد، بعد از مواجهه با تابلوی شهر بروجرد، وارد کمربندی شوند. پس از ۱۰ کیلومتر رانندگی با تابلوی آبشار نوژیان روبرو خواهند شد. بعد از آن مسیری که قبلا ذکر کردیم را بپیمایند تا به آبشار نوژیان لرستان برسند.

کسانی که از خود شهر خرم‌آباد حرکت می‌کنند، مثلا ساکنین این شهر و یا تمام عزیزانی که از شمال وارد این شهر می‌شوند، باید از روی نقشه مسیر بلوار اصلی شهر خرم‌آباد را تا انتهای جنوبی آن دنبال کنند. سپس به یک زیر گذر به نام میدان امام حسین (شقایق) می‌رسند که نباید از زیر آن عبور کنند، بلکه باید آن را به سمت چپ بپیچند. پس از رسیدن به کمربندی بقیه مسیر را طی کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از آبشار نوژیان لرستان

منطقه اطراف آبشار نوزیان لرستان، یک منطقه کوهستانی است پس برای اقامت در آن، حتی یک روز، باید تجهیزات و وسایل خاصی را همراه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این منطقه، فاقد هر گونه رستوران، هتل یا مغازه است، پس هنگام سفر به این منطقه سعی کنید تمام وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.
  • اطراف آبشار نوژیان بسیار بکر و دست‌نخورده است به طوری که پمپ بنزین حدود ۴۲ کیلومتر با آن فاصله دارد؛ پس مطمئن شوید برای یک مسیر ۸۰ کیلومتری بنزین دارید.
  • اگر قصد دارید شب را در این مکان سپری کنید، سعی کنید به صورت گروهی این کار را انجام دهید، زیرا این منطقه دارای حیوانات وحشی زیادی است.
  • منطقه کوهستانی آبشار نوژیان لرستان برای عاشقان کوهنوردی بسیار مناسب است، پس وسایل کوهنوردی خود را فراموش نکنید.

آبشار نوژیان لرستان

جاذبه‌های نزدیک به آبشار نوژیان لرستان

با سفر به آبشار نوژیان لرستان، نباید جاذبه‌هایی که در نزدیکی آن واقع شده است را از دست داد. برخی از این مکان‌های جذاب و دیدنی عبارتند از:

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا