تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

همه چیز درباره اتاق فرار انیگما و بازی‌های مهیج آن

اتاق فرار انیگما ، یک بازی فکری، هیجانی و ماجراجویی است. در این بازی تیم‌ها به گروه‌های 4 تا 7 نفره تقسیم‌بندی می‌شوند و داخل اتاق فرار فرستاده شده و درب پشت سر آنها بسته می‌شود. بازیکنان تیم بایستی با پیدا کردن سرنخ‌هایی که در مسیر وجود دارد و حل کردن معماها و از سر گذراندن چالش‌های مختلف راه خروج از  اسکیپ روم را  در مدت 60 دقیقه پیدا کنند.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یا Escape room یک بازی مهیج فیزیکی است که در آن بازیکنان یک گروه باید مجموعه‌ای از معماها و پازل‌ها را با استفاده از سرنخ‌ها، راهنمایی‌ها و علایم، حل نمایند تا بتوانند وارد مرحله بعدی شوند و راه فرار از اتاق را پیدا کنند. اسکیپ روم الهام گرفته شده از بازی‌های ویدئویی فرار از اتاق است.

اتاق فرار انیگما در حقیقت یک بازی ماجراجویانه مبتنی بر زندگی واقعی است که توسط صاحبان اتاق فرار طراحی شده است که در آن بازیکنان یک تیم با استفاده از سرنخ‌ها، نکته‌ها و تجربیاتشان و همچنین استراتژی‌ها برای حل مسائل و رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند و معماها و پازل‌ها را حل می‌کنند. لازم به یادآوری است که این بازی دارای زمان محدودی است و بازیکنان باید تلاش کنند تا در یک زمان مشخص معماها را حل نمایند.

 اتاق فرار انیگما

تاریخچه اتاق فرار انیگما

اولین طراحان بازی متفکرانه اتاق فرار، کشورهای آسیای شرقی بودند. آنها بر این باور بودند که برای رشد و پویایی فکری افراد، باید فعالیت‌های بدنی و فکری توأم صورت بگیرد تا بتوانند خلاقیت و همیاری افراد را بالاتر ببرند. اولین مجموعه فرار در سال 2007 توسط شرکت  Scrap در کیوتو ژاپن ساخته شد. این مجموعه دارای یک اتاق بود و یک گروه 6 نفره می‌توانستند در آن بازی کنند. پس از مدتی کوتاه اتاق‌های فرار  زیادی در آمریکا و اروپا نیز به وجود آمدند. در سال 1395 اولین اتاق فرار ایران تأسیس گردید.

در سال 2006 یک دانشجوی ژاپنی در کالیفرنیا، وقتی دوستش را در حال بازی ویدئویی فرار از اتاق بود به فکر ساختن ورژن واقعی این بازی افتاد و یک سال بعد اولین اتاق فرار شهر سیلیکون‌ولی توسط تاکوئو کاتو ساخته شد. این اسکیپ روم به صورت موقت در مکان‌های مختلف تفریحی بر پا شد. نوع بازی به این صورت بود که طراحان بازی شیءهایی را در گوشه و کنار پنهان می‌کردند و بازیکنان با پیدا کردن آنها می‌توانستند از محیط بازی خارج گردند. این بازی با استقبال زیادی روبرو شد و مخاطبان زیادی را جذب نمود.

 اتاق فرار انیگما

فضای اتاق‌های فرار چگونه است؟

اصولاً اتاق‌های فرار را شبیه زندان، سلول‌های انفرادی، فضاپیماها، خانه‌های متروکه و هر مکانی که با فضای داستان بازی مطابقت داشته باشد می‌سازند. بازی در اتاق فرار انیگما مانند هر فیلم سینمایی دارای یک سناریوی مشخصی است. در طراحی اسکیپ روم‌ها سرمایه‌گذاران، مجریان، گیم مستر و طراحان همه تلاششان را می‌کنند که فضایی واقعی را برای بازیکنان ایجاد نمایند تا بازیکنان در حین بازی حس همزاد پنداری با وقایع داستان پیدا کنند. گرچه به دلایل مختلفی مانند عدم توانایی استفاده از ترفندهای پرده کروماکی و مسائل حفاظتی نمی‌توان اتفاقات خاص و خارق‌العاده‌ای را در این اتاق‌ها ایجاد نمود. اما با این حال این بازی مهیج دارای علاقه‌مندان بسیار زیادی در سراسر جهان است.

 اتاق فرار انیگما

مزایای حضور در بازی‌های اتاق فرار چیست؟

در اتاق فرار با پیدا کردن سرنخ‌ها در هر بخش از بازی، در بازیکنان هیجانی غیر قابل وصف به وجود می‌آید. با باز شدن هر قفل و پیدا کردن هر معما، یک قسمت از پازل بازی حل می‌شود و اتفاقی خارق‌العاده که غیر قابل تصور بازیکنان است رخ می‌دهد که باعث ایجاد شور و شعف در بازیکنان می‌گردد و در پشت هر قفل دریچه‌ای به دنیای ناشناخته وجود دارد که پیش از آن بازیکنان هیچ اطلاعی از  آن نداشتند و با باز شدن هر قفل گروه هیجان‌زده می‌گردند. از جمله مزایای اتاق فرار انیگما، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شادی ناشی از بازی گروهی در کنار دوستان
  • هیجان ناشی از کشف معماها و پازل‌های بازی
  • افزایش حس از خودگذشتگی و ایثار در بین هم گروهی‌ها
  • یادگیری کار گروهی و افزایش راندمان کار گروهی
  • افزایش دقت و تمرکز در بازیکنان
  • ایجاد مهارت برقراری ارتباط با دیگران

 اتاق فرار انیگما

مخاطبان اتاق بازی

طرف‌داران بازی اسکیپ‌روم، همه اقشار جامعه هستند. این بازی یکی از پرطرف‌دارترین و اعتیادآورترین سرگرمی‌های جهان است که عموم افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا برای حل معماهایی که در حین بازی با آنها مواجه می‌شوید نیازی به هوش قوی و خارق‌العاده و یا تحصیلات عالیه نیست، فقط کافی است که کمی خلاقیت داشته باشید، بتوانید معماها را استدلال کنید و از همه مهم‌تر کار گروهی بلد باشید.

تجربه کاری چندین ساله نشان می‌دهد که محدوده سنی بازیکنان بین 8 تا 30 سال است و با توجه به سناریو و ژانر بازی، برای اسکیپ روم‌ها محدودیت سنی در نظر گرفته می‌شود. زیرا این بازی نیز مانند فیلم سینمایی ممکن است تأثیرات منفی بر روی مخاطبان بگذارد. لازم به ذکر است که  بیشترین درصد طرف‌داران این بازی مهیج در محدوده سنی 25 تا 30 سال قرار دارند.

مراحل ساخت و طراحی اتاق فرار انیگما

بر خلاف تصور عامه، ساخت اتاق‌های بازی انیگما بسیار سخت و زمان بر است. گاهی برای ساخت یک اسکیپ روم مطلوب و طراحی یک معمای ایده‌آل، طراحان بازی و سازندگان آن مجبور به صرف هزینه و زمان بسیار زیادی هستند تا بتوانند یک بازی مهیج ارائه دهند. مراحل ساخت اتاق فرار انیگما را می‌توان به صورت زیر بیان کرد.

  • ابتدا باید با استفاده از فنون داستان‌نویسی، داستانی را خلق کرد.
  • در مرحله بعدی باید فضایی را با ژانر داستان طراحی نمود.
  • در مرحله سوم باید معماهایی طراحی نمود که با ژانر داستان مطابقت داشته باشند.
  • مرحله طراحی و اجرا باید در راستای هم پیش بروند. یعنی معماها و اتفاقاتی که در طول بازی رخ می‌دهند همگی در راستای داستان بازی باشند.
  • تجهیزات و وسایل مربوط به ژانر داستان باید در فضای اتاق چیده شود.

معرفی اولین اتاق فرار ایران

اولین اتاق فرار ایران را مجموعه اسکیپ روم طراحی کردند و در عمارت تاریخی دبیرالملک تهران اجرا نمودند. نام بازی نجات شهر بود و مضمون بازی این بود که شهر تهران تا یک ساعت دیگر در خطر یک حمله تروریستی است و به کمک بازیکنان نیاز است تا حمله خنثی شود و شهر از نابودی در امان بماند. این بازی مناسب رده‌های سنی 16 سال به بالا است. تعداد شرکت‌کنندگان در این بازی 4 الی 6 نفر هستند. یکی از جاذبه‌های این بازی برگزاری آن در عمارت دبیرالملک است. بازیکنان علاوه بر بازی و سرگرم شدن می‌توانند از فضای تاریخی و زیبای آن نیز لذت ببرند.

پس از این بازی، ژانرهای متفاوتی با داستان‌های ایرانی و مطابق با سلیقه‌های مردم ایران توسط مجموعه اسکیپ روم طراحی گردید و اینک علاوه بر تهران، مجموعه‌های زیادی در سراسر ایران برای اجرای بازی فرار تدارک دیده شده‌اند و ژانرهای متفاوتی همچون شب سیزدهم، کابوس طراحی و اجرا می‌گردد.

داستان برخی از بازی‌های اتاق فرار انیگما در ایران

در اتاق فرار انیگما در ایران مجموعاً 16 بازی اجرا می‌شود. برخی از این بازی‌ها چاشنی دلهره و ترسشان زیاد هستند و برخی دیگر معماهای زیادی دارند. در ادامه مقاله به معرفی ژانر برخی از این بازی‌ها می‌پردازیم.

  • شب سیزدهم: داستان مردم روستایی است که در سیزدهم هر ماه منتظر نفرین فردی بنام بلقیس هستند تا جان یکی از افراد آبادی را بگیرد. بازیکنان می‌توانند با حل معمای بلقیس این نفرین را خنثی نمایند.
  • کابوس: یک بازی فلسفی که دارای فضاسازی سورئال است. در این بازی هر کدام از بازیکنان با یک چیزی رودررو می‌شوند. فضای اسکیپ روم این بازی بسیار جالب و با دقت طراحی شده است.
  • کلبه وحشت: این بازی داستان سفر به کلبه‌ای جنگلی در شمال کشور است و اتفاقاتی که صاحب‌خانه برای شما رقم می‌زند. بازی کلبه وحشت مناسب گروه سنی بالای 18 سال است.
  •  تسخیر: این بازی دارای داستانی دلهره‌آور و ترسناکی است. بازیکنان باید روح دختری را که سال‌ها پیش در این خانه همراه با خانواده‌اش به وسیله پدر خانواده به قتل رسید است آزاد کنند. این بازی مناسب افرادی است که 16 سال به بالا هستند.
  • بازی قتل مرموز: در این بازی شما باید نقش کارگاهی را بر عهده داشته باشید که قرار است با کمک سرنخ‌هایی که قاتل برایتان به جا گذاشته است قاتل زنجیره‌ای شهر لندن را پیدا کنید. تنها با پیداشدن قاتل شما می‌توانید از اتاق خارج شوید.
  • اتاق جنگ: این بازی مربوط به موشک‌های حمل‌کننده بمب اتمی روسیه در کوبا است که در مقابل موشک‌های آمریکایی به سمت یکدیگر نشانه گرفته شده‌اند و اگر شما دیر بجنبید و اسرار این بازی را پیدا نکنید زمین با فشردن دکمه قرمز پرتاب موشک‌ها نابود خواهد شد. این بازی نیاز به 4 الی 7 بازیکن بالای 16 سال دارد.

دسترسی

آدس : تهران ، برج میلاد ، ورودی پارکینگ برج

شماره تماس : 09120030269 و 09120036614

نتیجه‌گیری

تمام بازی‌هایی که در اتاق فرار انیگما، طراحی شده‌اند بر اساس ترس و معما هستند. مدت زمان بازی و پیداکردن جواب معماها 60 دقیقه است بازی به صورت تیمی 4-7 نفره انجام می‌گیرد. این بازی ترسناک و مهیج می‌تواند ساعتی خوش و لذت بخش را همراه با دوستانتان برای شما رقم بزند.

 مجموعه بازی‌های انیگما جزو تفریحات برج میلاد تهران است. تیمی خلاق و حرفه‌ای با رعایت استانداردهای بین المللی و طراحی فضای داخلی مطلوب تلاش کرده‌اند تا شما لحظاتی مهیج با دوستانتان را تجربه نمایید. علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، کرج و اهواز نیز می‌توانید از انجام این بازی لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا