تور

اجاره خودرو در دبی
استان همدانایرانگردیهمدان

میدان شیر سنگی همدان ؛ یادمانی تاریخی از دوران مادها

همدان یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که آثار ارزشمند زیادی را در خود جای داده است. همدان مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که اکثراً تاریخی هستند و قدمت طولانی دارند. یکی از این مکان‌ها میدان شیر سنگی همدان است. میدان شیر سنگی از مهم‌ترین میدان‌های شهر همدان به شمار می‌رود و بیشتر از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. به طوری که بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط کشور علاقه‌مند به بازدید از این میدان تاریخی هستند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی میدان شیر سنگی همدان

میدان شیر سنگی همدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میدان‌های کشور محسوب می‌شود. این میدان دارای دو مجسمه است که اکنون تنها یکی از آنها باقی مانده است. این مجسمه‌ها به دستور اسکندر در سال ۳۲۴ پیش از میلاد جهت یادبود سردار هنایشیون در دو طرف آرامگاه او ساخته شد. مجسمه شیر سنگی در بخش جنوبی شهر همدان قرار دارد. همچنین این مجسمه‌ها با توجه به نوشته‌های روی تابوت به دوران اشکانیان تعلق دارند. طبق روایات ابتدا دو مجسمه شیر بر روی دروازه ورودی شهر همدان قرار داشته است.

یکی از آنها به دست مردآویج زیاری که در سال ۳۱۹ هجری قمری همدان را تصرف کردند نابود شد. پنجه‌های مجسمه امروزی نیز به دست همین شخص شکسته شده است. امروزه مسئولین در تلاش هستند تا به حفظ و نگهداری از تنها مجسمه شیر سنگی باقی مانده بپردازند. مجسمه‌ها به‌عنوان سرمایه‌های تاریخی و ملی ایران محسوب می‌شوند و در بین جاذبه‌های دیدنی و مهم کشور قرار می‌گیرند. مجسمه شیر سنگی دارای ابعاد ۵ متر طول، ۱۵ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع بوده و در جنوب شهر همدان بر روی یک تپه تاریخی واقع شده است.

میدان شیر سنگی همدان

تاریخچه میدان شیر سنگی همدان

تاریخ دقیقی برای ساخت میدان شیر سنگی همدان عنوان نشده است. در واقع اختلاف نظرهای بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که بر روی مجسمه‌های میدان انجام شده و تابوتی که در زیر آن پیدا شده، گفته می‌شود که مجسمه‌ها متعلق به دوران اشکانیان هستند. برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که مسجمه‌های شیر سنگی در دوران مادها ساخته شده‌اند. به گفته این کارشناسان، مادها در ورودی شهر برای در امان ماندن از بلا و مصیبت مجسمه‌ها را قرار داده‌اند.

البته شواهد و مدارک نشان دهنده ساخت مجسمه‌های شیر سنگی در دوران اشکانیان است. در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی مجسمه شیر سنگی توسط مهندس هوشنگ سیحون موردتوجه قرار گرفت و بر روی یک قطعه سنگی بزرگ که امروزه در میدان‌های شهر همدان دیده می‌شود قرار گرفت. طراحی میدان که امروزه شاهد آن هستید توسط این مهندس انجام شد. ناگفته نماند که مهندس هوشنگ سیحون به طراحی معماری آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر عریان نیز پرداخته است. بازدید از این میدان برای افراد علاقه‌مند به باستان‌شناسی و تاریخ معاصر ایران گزینه مناسبی به شمار می رود.

جاذبه‌های اطراف میدان شیر سنگی همدان

همدان به لطف پیشینه تاریخی خود جاذبه‌های فراوانی دارد که در اقصی نقاط شهر پراکنده شده‌اند. در نزدیکی میدان شیر سنگی نیز آثار بسیار متعددی وجود دارند که فاصله آنها بسیار نزدیک است و می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه خود را به هر کدام برسانید. از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی نزدیک میدان شیر سنگی می‌توان موارد زیر را نام برد:

آرامگاه بوعلی سینا

از معروف‌ترین آثار توریستی شهر همدان آرامگاه بوعلی سینا را می‌توان نام برد که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. بسیاری از مسافران به قصد دیدن این آرامگاه راهی همدان می‌شوند. این بنا دارای معماری بسیار جذاب بوده و در میدان اصلی شهر همدان قرار دارد. این آرامگاه متعلق به دانشمند و فیلسوف ایرانی بوعلی سینا است که شهرت جهانی دارد. در اطراف آرامگاه فضای سبز گسترده‌ای وجود دارد و گردشگران می‌توانند در آنجا استراحت کنند.

آرامگاه بوعلی همدان

حمام قلعه همدان

از مهم‌ترین آثار توریستی همدان می‌توان به حمام‌های آن اشاره کرد که فرهنگ و هنر ایرانیان را به تصویر می‌کشند. حمام قلعه امروزه به یکی از موزه‌های شهر همدان تبدیل شده و می‌توانید از طریق مجسمه‌هایی که در آن وجود دارند به نحوه استحمام در زمان قدیم پی ببرید. در حمام قلعه بخش‌های بسیار گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانید بیشتر از یک ساعت به بازدید از آنها مشغول شوید. یک سفره‌خانه سنتی بسیار زیبا با سرو انواع خوراکی و نوشیدنی دارد و گروه‌های موسیقی به‌صورت زنده در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.

حمام قلعه همدان

بازار سنتی همدان

بازار سنتی نمادی از تاریخ و تمدن شهر همدان محسوب می‌شود. این بازار متعلق به دوران قاجاریه است. از جاذبه‌های بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز همدان به شمار می‌رود و شما می‌توانید با معماری دوران قاجار آشنا شوید. در این بازار به عرضه انواع محصولات خوراکی و غیرخوراکی پرداخته می‌شود و می‌توانید سوغات استان همدان را از آنجا تهیه کنید. بازار مسقف است و بین خیابان‌های اکباتان و شهدا قرار دارد.

بازار سنتی همدان

راه‌های دسترسی به میدان شیر سنگی همدان

میدان شیر سنگی همدان در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر قرار گرفته است و در ابتدای ورود به شهر مشخص است. جهت دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. از آنجایی که این جاذبه تاریخی از میدان‌های مهم شهر به شمار می‌رود دسترسی به آن بسیار آسان است. در واقع می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس در هر کجای شهر خود را به این میدان برسانید. مسافران و گردشگرانی که قصد دارند با خودروی شخصی به این میدان بروند پس از ورود به همدان باید وارد بلوار مطهری شوند. پس از آن به سمت خیابان ابن‌سینا حرکت کنند تا مجسمه‌های شیر سنگی را مشاهده نمایند. لوکیشن میدان بر روی تمامی برنامه‌های مسیریابی قرار دارد و گردشگران می‌توانند از روی نقشه به راحتی خود را به میدان برسانند.

بازدید از میدان شیر سنگی همدان

میدان شیر سنگی همدان از معدود آثاری است که بازدید رایگان دارد و گردشگران و مسافران نیازی به پرداخت هیچ هزینه جهت دیدن آن ندارند. مسافران عزیز می‌توانند در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه‌روز از این مجسمه دیدن کنند. حدود 30 دقیقه برای بازدید از این میدان کافی است و می‌توانید ادامه سفر خود را با بازدید از دیگر آثار تاریخی و توریستی این شهر بگذرانید. بر روی میدان لوحی مربع شکل نوشته شده است که متعلق به دوران اشکانیان بوده و در نوع خود بسیار جالب است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای مسافرت به همدان و بازدید از این آثار تاریخی است. همدان دارای زمستان سرد و کوهستانی بوده و برای مسافرت پیشنهاد نمی‌شود. برای آن که از لحظات خود لذت ببرید می‌توانید اواخر بهار و اوایل تابستان به این شهر سفر کنید چرا که هوا بسیار دلپذیر است. اطراف میدان دارای فضای سبز است و به گردشگران توصیه می‌شود هنگام بازدید دقت کنند به فضای سبز و همچنین مجسمه‌های شیر سنگی آسیب وارد نکنند.

میدان تاریخی شیر سنگی همدان

اقامتگاه میدان شیر سنگی همدان

شهر همدان به لطف گردشگران و مسافران دارای اقامتگاه‌های بسیار گوناگون و متنوع است و شما می‌توانید چند روزی در آنها اقامت کنید. اقامتگاه‌ها شامل هتل، مسافرخانه، سوئیت و… هستند. نزدیک‌ترین هتل‌ها به میدان شیر سنگی عبارت‌اند از:

هتل باباطاهر همدان: این هتل دارای ۱۲۰ واحد اقامتی است و رزرو آنلاین برای همه امکان پذیر است. از مهم‌ترین خدمات آن می‌توان به اینترنت رایگان، سونا، تاکسی سرویس، پارکینگ، خشک‌شویی، رستوران، فست‌فود، سالن‌های ورزشی، تالار جشن و… اشاره کرد.

هتل پارسیان آزادی همدان: این هتل دارای ۴۵ واحد اقامتی است که هزینه مناسب‌تری نسبت به هتل باباطاهر دارد. هتل پارسیان در میدان قائم و بلوار ارم واقع شده است. دارای امکانات بسیار متنوعی بوده که شامل رستوران، کافی‌شاپ، سالن ماساژ، تالار عروسی، کافی‌نت، سالن همایش، پارکینگ، بیزینس سنتر و… هستند.

هتل بوعلی همدان: هتل بوعلی دارای ۳۶ واحد اقامتی است. از جمله امکانات آن می‌توان به سالن همایش، اینترنت رایگان، رستوران، کافی‌شاپ، تاکسی سرویس، غرفه صنایع دستی و… اشاره کرد.

با توجه به امکاناتی که هر هتل دارد از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. مسافران می‌توانند به‌صورت آنلاین اطلاعات لازم را از هتل‌ها کسب کنند و در صورت تمایل به رزرو اتاق بپردازند.

هتل بوعلی در همدان

امکانات رفاهی میدان شیر سنگی همدان

میدان شیر سنگی همدان در مرکز شهر قرار دارد و برای همین انواع امکانات رفاهی و تفریحی در اطراف آن وجود دارد. در اطراف میدان فروشگاه‌های بسیار بزرگی دیده می‌شوند که می‌توانید سوغات این شهر را تهیه کنید. همچنین به فروش انواع مواد خوراکی و غیرخوراکی در این فروشگاه ها پرداخته می‌شود و هر چیزی که نیاز دارید را به راحتی می‌توانید تهیه کنید. در نتیجه به مسافران توصیه می‌شود هنگام سفر به همدان چمدان خود را سنگین نکنند و هر چیزی که احتیاج دارند را از این مکان تهیه کنند.

انواع امکانات تفریحی نیز در نزدیکی میدان وجود دارند که شامل شهربازی، پارک و دیگر جاذبه‌های توریستی هستند. این اماکن تفریحی محدودیت سنی ندارند و همه افراد در هر سنی می‌توانند از وسایل موجود در آنها جهت تفریح و خوشگذرانی استفاده کنند. امکان برپا کردن چادر در فضاهای سبز و پارک‌های همدان وجود دارد و می‌توانید در دل طبیعت اوقات خوشی را بگذرانید. انواع صنایع دستی همدان شامل ظروف سفالی، در این مراکز عرضه می‌شوند.

سخن پایانی

به طور کلی همدان دارای رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بسیار متعدد و متنوعی است و می‌توانید به آنها سر بزنید و از سفارش غذاهای سنتی و محلی این استان لذت ببرید. همچنین بسیاری از این مراکز امکان سفارش آنلاین دارند و در سریع‌ترین زمان ممکن غذا را در اختیار شما قرار خواهند داد. شما با سفر به همدان و بازدید از جاذبه های متعدد آن می توانید لحظات خوشی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا