تور

اجاره خودرو در دبی
استان همدانایرانگردیهمدان

دهکده توریستی گنجنامه ؛ قطب گردشگری ایران در همدان

همدان از شهرهای زیبا و تاریخی در غرب کشور محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند است. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن از مکان‌های دیدنی همدان راهی این شهر می‌شوند. از جذاب‌ترین جاهای دیدنی همدان می‌توان دهکده توریستی گنجنامه را نام برد که نام آن برای بسیاری از ما آشنا است. در این دهکده زیبا و بزرگ انواع امکانات رفاهی و تفریحی وجود دارد و بهترین لحظات را می‌توان در آن سپری کرد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی دهکده توریستی گنجنامه

در رشته‌کوه زاگرس و کوه‌های الوند منطقه‌ای خوش آب و هوا و بسیار دیدنی به نام دهکده توریستی گنجنامه وجود دارد که در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان واقع شده است. این دهکده به نوبه خود جاذبه‌های بسیار فراوانی دارد. از جمله آنها می‌توان آبشار گنجنامه، سنگ‌نبشته‌های باستانی و دشت میشان را نام برد. همچنین مجموعه‌ای از امکانات تفریحی بی‌نظیر دارد که برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی آماده هستند. در سال ۱۳۷۹ توجه مقامات کشور به این دهکده جلب شد، به‌طوری‌که در همین سال به بهره‌برداری رسید.

این مکان هم اکنون به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود و عضوی از سازمان جهانی گردشگری شده است. در این دهکده سنگ‌نبشته و کتیبه‌های مختلفی وجود دارند که بسیار قدیمی هستند و قدمت آنها به بیش از ۲۰۰۰ سال می‌رسد. این در حالی بوده که دهکده تنها قریب به ۲۰ سال به بهره‌برداری رسیده است. دهکده گنجنامه به خاطر وجود کتیبه‌های ارزشمند و تاریخی از اهمیت و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. همچنین اطراف آن کوه‌های بسیار بلند و مرتفع قرار دارند که زمینه را برای انواع سرگرمی‌های مفرح مانند کوهنوردی فراهم کرده‌اند.

جاذبه دهکده توریستی گنجنامه همدان

امکانات تفریحی دهکده توریستی گنجنامه

دهکده توریستی گنجنامه از مجموعه امکانات تفریحی بسیار کامل و متنوعی برخوردار بوده که مناسب تمام سنین است. علاوه‌براین وسعت دهکده بسیار زیاد بوده به صورتی که ۵۰۰۰ نفر در آن می‌توانند از امکانات موجود استفاده کنند. علاقه‌مندان جهت استفاده از امکانات تفریحی این دهکده می‌توانند در ابتدا با آنها آشنا شوند:

تله کابین دهکده

از بهترین تفریحات دهکده گنجنامه می‌توان تله کابین آن را نام برد که در بین رشته‌کوه‌های زاگرس و الوند قرار گرفته است. طول مسیر تله کابین ۱۷۰۰ متر بوده و دارای دو فراز و دو فرود بسیار هیجان‌انگیز است. با سوار شدن تله کابین می‌توانید طبیعت دل‌انگیز و چشم‌اندازهای این منطقه را به طور کامل تماشا کنید. مدت زمان رفت و برگشت تله کابین بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است که سرعت باد می‌تواند این زمان را تغییر دهد. ایستگاه اول آن در دره گنجنامه و ایستگاه دوم در دشت میشان قرار دارد. برای استفاده از تله کابین نیاز به تهیه بلیت است.

تله کابین دهکده گنجنامه

بانجی جامپینگ گنجنامه

بدون شک هیجان‌انگیزترین تفریح موجود در دهکده گنجنامه بانجی جامپینگ است. جالب است بدانید که تفریح بزرگ‌ترین بانجی جامپینگ خاورمیانه محسوب می‌شود و دو نفر به‌صورت هم‌زمان می‌توانند سقوط آزاد را تجربه کنند. همچنین بلندترین ارتفاع را در بین بانجی جامپینگ‌های خاورمیانه دارد. نکته مهم این‌که ارتفاع آن ۴۲ متر بوده و برای افرادی که دارای وزن ۴۵ تا ۹۰ کیلوگرم هستند، تفریح مناسبی است.

بانجی جامپینگ دهکده

ورزش کوهنوردی

موقعیت دهکده توریستی گنجنامه به صورتی است که در قلب رشته‌کوه‌های زاگرس و الوند واقع شده، به همین دلیل دارای کوه‌های مرتفع و شیب‌دار است. این ویژگی موجب شده تا علاقه‌مندان به کوهنوردی بتوانند هم‌زمان با صعود به کوه‌های بلند به ورزش و استفاده از هوای پاک منطقه بپردازند. در کوه‌های این منطقه دشت‌های کوچکی وجود دارند که جاذبه‌هایی مانند دشت میشان، شاه نظر، تخت رستم و تخت نادر در آن قرار دارند.

کوهنوردی در ارتفاعات دهکده توریستی گنجنامه

ورزش صخره‌نوردی

دهکده گنجنامه دارای صخره‌نوردی اختصاصی با دیواره ۱۸ متری است. این صخره‌نوردی دارای ۵ مسیر حرفه‌ای بوده که برای ورزشکاران باتجربه مناسب است. برای آن که بتوانید از امکانات صخره‌نوردی استفاده کنید باید ابتدا به ایستگاه مبدأ تله کابین بروید.

صخره نوردی در گنجنامه همدان

سورتمه ریلی دهکده

سریع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشور متعلق به سورتمه ریلی دهکده گنجنامه است. این سورتمه در ارتفاعات قرار گرفته شده که طول آن به ۱۱۵۰ متر می‌رسد و ایمنی بسیار بالایی دارد. همچنین دارای سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت است و از تفریحات هیجان‌انگیز این منطقه به شمار می‌رود. حدود ۵ الی ۶ دقیقه برای سورتمه‌سواری زمان لازم است و از مزایای آن می‌توان به عدم محدودیت سنی اشاره کرد. همچنین سورتمه‌ها به دو صورت یک‌نفره و دونفره هستند.

سورتمه ریلی دهکده

غار آکواریوم

از غارهای دیدنی کشور غار آکواریوم را می‌توان نام برد که وسعت آن به ۱۰۰۰ مترمربع می‌رسد و دارای دو طبقه از انواع آبزیان، خزندگان و حیوانات نادر است. آکواریوم‌های شیشه‌ای که در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند چشم‌انداز منحصربه‌فردی به وجود آورده‌اند. در این آکواریوم‌ها انواع ماهیان آب شور و شیرین دیده می‌شوند. خزندگان مانند مار پیتون پلنگی، ایگوانا، مار بوآ هندوراس، آفتاب پرست و گونه‌های نادری هستند که در طبقه دوم غار نگهداری می‌شوند.

در این غار انواع پرندگان زینتی مانند مرغ بهشتی و اردک ماندارین نیز به چشم می‌خورند. هوای دلچسب و مطبوع غار به‌خاطر نگهداری از گیاهان بومی است که برخی در فضای آزاد و برخی دیگر داخل تراریوم نگهداری می‌شوند. کانی‌ها و سنگ‌های متنوعی نیز در بخشی از غار قرار گرفته‌اند که از رشته‌کوه‌های مختلف استخراج شده‌اند.

غار آکواریوم گنجنامه همدان

اقامتگاه دهکده توریستی گنجنامه

یکی از دغدغه‌های مسافران و گردشگران محل اقامت است که می‌خواهند هم نزدیک به دهکده باشد و هم از محل استراحتی مناسب با امکانات متنوع برخوردار شوند. اقامتگاه‌های دهکده گنجنامه به‌صورت زیر هستند:

سوئیت‌های اقامتی دهکده توریستی

درون دهکده ۱۵ سوئیت وجود دارد که اقامت ۱۰۰ نفر در آنها امکان‌پذیر است. این سوئیت‌ها دارای متراژ مختلف هستند و از امکاناتی مانند سیستم صوتی و تصویری مرکزی، آشپزخانه، پارکینگ اختصاصی و دکوراسیون مناسب برخوردارند. همچنین می‌توان با مستقر شدن در آنها از خدمات رستوران و کافی‌شاپ بهره‌مند شد.

ویلاهای کوهستانی

جذاب‌ترین محل‌های اقامت در دهکده گنجنامه ویلاهای کوهستانی هستند که ۱۵۰ نفر را درون خود جای می‌دهند. همچنین تعداد ویلاها به 20 دستگاه می‌رسد و می‌توان چندین روز در آنها اقامت داشت. جذابیت ویلاهای کوهستانی به دلیل منظره آنها است که رو به کوهستان بوده و مسافران می‌توانند از تماشای آسمان پرستاره شب لذت ببرند. در این ویلاها نیز امکاناتی نظیر تجهیزات صوتی و تصویری، مبلمان راحت، آشپزخانه و پارکینگ اختصاصی وجود دارند.

ویلاهای کوهستانی دهکده توریستی گنجنامه

هتل های اطراف دهکده

درون دهکده گنجنامه هتلی وجود ندارد؛ ولی در اطراف آن هتل‌هایی قرار دارند که به دهکده بسیار نزدیک هستند. به‌طوری‌که شما در صورت تکمیل بودن ویلا و سوئیت‌ها می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

مسیر دسترسی و بازدید از دهکده توریستی گنجنامه

دهکده توریستی گنجنامه به طور دقیق در شهر همدان، میدان عباس‌آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه قرار دارد. پس از آن که وارد شهر همدان شدید از سمت میدان مرکزی شهر به خیابان شریعتی بروید. پس از آن وارد خیابان مهدیه می‌شوید که باید به‌صورت مستقیم حرکت کنید تا به میدان پژوهش برسید. پس از وارد شدن به میدان به سمت خیابان شهید فهمیده حرکت کنید تا وارد میدان قائم شوید.

در نهایت از طریق بلوار کولاب با تابلوی جاده گنجنامه مواجه می‌شوید و به دهکده زیبای توریستی آن خواهید رسید. از آنجایی که همدان دارای مناطق کوهستانی بوده و زمستان به شدت سردی دارد بهترین زمان بازدید از دهکده توریستی گنجنامه فصل بهار است. جهت بازدید از تمام بخش‌های دهکده باید از باجه مخصوص هر کدام اقدام به تهیه بلیت کنید. جهت بازدید از دهکده گنجنامه بهتر است نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • اطراف میدان گنجنامه اغلب جای پارک ندارد و اگر با خودروی شخصی خود به این مکان سفر می‌کنید بهتر است از پارکینگ دهکده استفاده کنید که هزینه کمتری نسبت به دیگر پارکینگ‌ها دارد.
  • ساعات کاری دهکده در شش ماه اول سال از ۸ صبح تا ۱۰ شب و در شش ماه دوم سال از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف دهکده از قبل با اپراتور آن قسمت ارتباط برقرار کنید و از ساعات فعالیت آنها مطلع شوید.
  • در مناطق طبیعی دهکده به خصوص دشت میشان از روشن کردن آتش خودداری کنید. زباله‌های خود را به هیچ وجه درون طبیعت رها نکنید و با خود کیسه زباله همراه داشته باشید.

مکان‌های دیدنی اطراف دهکده توریستی گنجنامه

در اطراف دهکده جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع وجود دارند که عبارت‌اند از:

آبشار گنجنامه

در ارتفاعات رشته‌کوه الوند آبشاری با ارتفاع ۱۲ متر وجود دارد که در کنار سنگ‌نبشته‌های گنجنامه واقع شده است. آب آبشار دائمی است و حتی در زمستان جاری می‌شود. تماشای آبشار در تمام فصل‌ها دیدنی بوده و در فصل زمستان قندیل‌های بسیار زیبا و بزرگی به نمایش می‌گذارد.

آبشار گنجنامه

دشت میشان

از جاذبه‌های طبیعی و سرسبز شهر همدان دشت میشان را می‌توان نام برد که از پوشش گیاهی متنوع و بسیار زیبایی برخوردار است. همچنین امکان ایجاد کمپ در دشت وجود دارد. در دشت میشان شاهد صخره‌ها و کوه‌های بزرگ و آبشارهای فصلی زیبا خواهید بود.

دشت میشان گنجنامه همدان

سنگ‌نبشته‌های گنجنامه

به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش دهکده گنجنامه سنگ‌نبشته‌های آن است. این کتیبه‌ها بر روی صخره‌های کوه الوند حک شده‌اند و دارای قدمت بسیار طولانی هستند که به دوران پادشاهان هخامنشی یعنی داریوش و خشایارشاه می‌رسد. نوشته‌های آن در سه ستون ۲۰ سطری قرار گرفته‌اند و به زبان‌های بابلی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده‌اند. سنگ‌نبشته‌ها دارای نوشته‌هایی مانند کتیبه‌های الوند، تنبابر، نام خدایان، دادمهان، گنجنامه و جنگنامه هستند.

سنگ نبشته های دهکده گنجنامه

دره عباس آباد

در انتهای دشت میشان دره‌ای به نام دره عباس‌آباد وجود دارد که در جنوب غرب شهر همدان واقع شده است. در این دره زیبا درختان بسیار بلند به چشم می‌خورند و برای طبیعت‌گردی مکان بی‌نظیری محسوب می‌شوند.

دره عباس آباد دهکده گنجنامه همدان

جمع بندی

در این مطلب شما را با انواع تفریحات و مکان‌های دیدنی اطراف دهکده توریستی گنجنامه آشنا کردیم. شما نیز می‌توانید به همراه خانواده خود سری به این جاذبه تفریحی بزنید و از تماشای آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید. البته، ناگفته نماند که برای بازدید از دهکده حتما قبل از رفتن تماس بگیرید و از باز بودن بخش‌های موردنظرآن مطلع شوید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا