تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

دریاچه توشن گرگان : مکانی عالی برای استراحت و آرامش

گرگان از شهرهای شمالی کشور است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی در آن به چشم می‌خورد. گرگان مرکز استان گلستان است و مکان‌های دیدنی و تفریحی فراوانی مانند جنگل، آبشار، دریاچه و… دارد. علاوه‌ بر آن دارای انواع مراکز اقامتی و امکانات تفریحی و رفاهی است. شهر زیبا و سرسبز گرگان مقصد مناسبی برای گردشگران به شمار می‌رود که می‌توانند از طبیعت شگفت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرند.

هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی سایر کشورها برای دیدن طبیعت بکر و دل‌فریب گرگان وارد این شهر می‌شوند. از جاذبه‌های این شهر می‌توان دریاچه توشن گرگان را نام برد. اگر قصد سفر به گرگان را دارید از بازدید این دریاچه غافل نشوید و در ادامه با مجله دوباره سفر همراه باشید.

معرفی دریاچه توشن گرگان

دریاچه توشن گرگان در روستایی به نام توشن قرار دارد. روستای توشن در جنوب گرگان واقع شده و دریاچه معروف و زیبای آن در جنوب همین روستا قرار گرفته است. از گرگان تا دریاچه توشن تنها 5 کیلومتر فاصله وجود دارد. اطراف دریاچه را کوه‌های سرسبز فرا گرفته و منظره آبی و سبز زیبایی را به وجود آورده است.

منشأ آب دریاچه توشن از چشمه‌ای به نام دوبرار است که در نزدیکی جنگل النگدره قرار دارد. ناگفته نماند که دریاچه توشن یک سد تاریخی بوده و دارای قدمت طولانی است. همچنین این دریاچه از سه جهت با مراتع و جنگل‌های سرسبز محصور شده است.

مسیر دسترسی به دریاچه بسیار آسان است و نیاز به پیاده‌روی طولانی ندارد. در این دریاچه انواع آبزیان زندگی می‌کنند که زیبایی آن را دوچندان کرده اند. البته این دریاچه با نام آب‌بندان یا سد خاکی توشن نیز شناخته می شود. دریاچه توشن در فاصله 300 متری جنوب روستای توشن واقع شده و ارتفاع آن 250 متر از سطح دریا است.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه بسیار متنوع است و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. دریاچه توشن مکانی عالی برای استراحت و گذران اوقات فراغت است. اطراف دریاچه نیز چشم‌اندازهای بسیار زیبا و متنوعی مشاهده می‌شود که می‌توان با رفتن به این مناطق اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده رقم زد.

دریاچه توشن گرگان

امکانات تفریحی و گردشگری دریاچه توشن گرگان

در اطراف دریاچه توشن گرگان امکانات تفریحی زیادی وجود ندارد. ولی می‌توان از جاذبه‌های متنوع اطراف آن دیدن کرد. از تفریحات دریاچه توشن گرگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماهیگیری

آب دریاچه توشن بسیار شفاف و به رنگ آبی است، به طوری که آبزیان به راحتی در آن قابل مشاهده هستند. این دریاچه دارای انواع ماهی‌های رنگارنگ بوده که صید آنها امکان پذیر است. ماهیگیری در این دریاچه طرفداران بسیار زیادی دارد و یکی از تفریح‌های جذاب و سرگرم‌کننده مفرح به شمار می رود. به همین منظور قبل از رفتن حتما تجهیزات ماهیگیری را همراه خود ببرید.

عکاسی

اطراف دریاچه توشن مناظر رؤیایی و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و متنوعی وجود دارد. در این منطقه افراد می‌توانند با عزیزان خود عکس‌های به یاد ماندنی و زیبایی ثبت کنند.

عکاسی در دریاچه توشن گرگان

رانندگی

در مسیر رسیدن به دریاچه توشن باید از جنگل گذر کنید. جنگل گرگان بسیار زیبا و دیدنی است و می‌توانید با کم کردن سرعت رانندگی خود از زیبایی‌های این مسیر لذت ببرید.

کمپینگ

محیط اطراف دریاچه توشن هموار بوده و برای انواع کمپینگ و پیک‌نیک مناسب مکان مناسبی است. با بر پا کردن کمپ در این محل می‌توانید از آرامش وصف‌ناشدنی آن بهره‌مند شوید. در فصل تابستان حتی می‌توانید هنگام شب در اطراف دریاچه کمپ کنید که بهتر است وسایل ضروری برای کمپینگ را همراه خود داشته باشید. علاوه بر نبود امکانات تفریحی متنوع، امکانات رفاهی در اطراف دریاچه وجود ندارد؛ ولی در نزدیکی آن می‌توانید از اقامتگاه‌های مختلف اطراف آن بهرمند شوید. در شهر گرگان و اطراف روستای توشن می‌توان در اقامتگاه‌های زیر ساکن شد:

  • اقامتگاه و هتل‌های شهر گرگان که 11 کیلومتر از دریاچه فاصله دارند.
  • اقامتگاه بومی روستای زیارت که از دریاچه توشن 20 کیلومتر فاصله دارد.
  • هتل‌ها و اقامتگاه‌های بلوار ناهارخوران که نزدیک‌ترین محل اقامت به دریاچه هستند.

این مراکز در تمام ایام سال آماده پذیرایی از گردشگران عزیز هستند و به ارائه انواع خدمات و امکانات رفاهی می‌پردازند.

بهترین زمان بازدید دریاچه توشن گرگان

جالب است بدانید که دریاچه توشن گرگان از جاذبه‌های چهار فصل ایران است که آب و هوای متنوعی دارد. بااین‌وجود انتخاب این که در چه فصلی قصد دارید از این دریاچه دیدن کنید به عهده خودتان است. در صورت سفر در فصل بهار می‌توانید از هوای مطبوع و دشت‌های سرسبز این منطقه لذت ببرد.

بهترین ماه برای دیدن دریاچه توشن در فصل بهار، اردیبهشت بوده که دمای هوا کاملاً مناسب است. در فصل تابستان هوای گرم و شرجی گرگان را تجربه می‌کنید که برای بسیاری از گردشگران طاقت‌فرسا است. ازاین‌رو تنها به افرادی که واقعاً عاشق فصل تابستان هستند و می‌توانند گرمای آن را تحمل کنند پیشنهاد می‌شود بازدید از این دریاچه را فراموش نکنند.

در فصل پاییز مناظر اطراف دریاچه بسیار زیبا و جذاب می شوند که بسیار تماشایی است. هوای این منطقه در پاییز فوق‌العاده عالی است و بهترین زمان برای سفر و بازدید به شمار می‌رود. در فصل زمستان مناظر و طبیعت اطراف دریاچه از حالت انبوه خارج شده و شاهد درختان سرمازده خواهید بود.

استفاده از لباس‌های گرم و تجهیزات مناسب برای بازدید دریاچه در فصل زمستان ضروری است. در نهایت فصل بهار و پاییز به‌عنوان بهترین زمان برای دیدن دریاچه توشن محسوب می‌شوند که از دمای مناسب و مناظر رنگارنگ و زیبا برخوردار هستند. امکان بازدید از دریاچه توشن به‌صورت شبانه‌روزی وجود دارد و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

مسیرهای دسترسی به دریاچه توشن گرگان

همان‌طور که گفته شد دریاچه توشن در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است. گردشگران برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا خودشان را به روستای توشن برسانند. اگر در گرگان مستقر هستید ابتدا باید وارد بلوار شهید صیاد شیرازی شوید. قبل از آن که به بلوار ناهارخوران برسید تابلوی روستای توشن را مشاهده می‌کنید که شما را به این روستا می‌رساند.

در این جاده تنها 10 دقیقه باید رانندگی کنید که در طول مسیر می‌توانید از زیبایی‌های مناظر و جنگل‌های آن بهره‌مند شوید. برای رسیدن به دریاچه باید روستای توشن را پشت سر بگذارید. در انتهای روستا جاده‌ای به سمت چپ وجود دارد که تابلوی راهنمای آن سد خاکی توشن را نشان می‌دهد. با وارد شدن به این جاده و طی کردن 20 متر به راست بپیچید تا در نهایت به دریاچه توشن برسید. مسیر اطراف دریاچه کاملاً هموار بوده و نیازی به استفاده از ماشین‌های آفرود نیست. در صورت تمایل می‌توانید مسیر روستای توشن تا دریاچه توشن گرگان را پیاده‌روی کنید که در این صورت از موهبت‌های این طبیعت زیبا و هوای دل‌انگیز آن برخوردار می‌شوید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه توشن گرگان

در محل دریاچه توشن امکانات تفریحی و رفاهی وجود ندارد و گردشگران می‌توانند به اطراف این دریاچه بروند و از دیگر جاذبه‌های آن استفاده کنند. گرگان مملو از مکان‌های گردشگری و تفریحی است که دیدن آنها خالی از لطف نیست. مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های اطراف دریاچه توشن گرگان عبارت‌اند از:

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک ناهارخوران بدون شک زیباترین پارک جنگلی در استان گلستان است. این پارک تا دریاچه توشن تنها 23 دقیقه با ماشین فاصله دارد و در 8 کیلومتری جنوب گرگان واقع شده است.

پارک جنگلی النگدره

پارک النگدره در بلوار ناهارخوران واقع شده و بازدید از آن به تمام گردشگران توصیه می‌شود. به طوری که حدود 27 دقیقه با ماشین تا دریاچه توشن فاصله دارد.

تالاب اینچه‌برون

این تالاب در 60 کیلومتری شهر گنبد کاووس و شرق جاده آق قلا به اینچه‌برون قرار گرفته است. دارای طبیعت بسیار زیبا و دست‌نیافتنی بوده که پوشیده از مراتع سرسبز است. فاصله آن تا دریاچه توشن 1 ساعت و 24 دقیقه با ماشین است.

تالاب اینچه‌برون

کاخ موزه گرگان

از مکان‌های دیدنی شهر گرگان می‌توان به کاخ موزه آن اشاره کرد که در میدان ولیعصر، واقع در پارک شهر گرگان قرار دارد. فاصله آن تا دریاچه توشن با ماشین تنها 23 دقیقه است.

کاخ موزه گرگان

دریاچه سد زرین گل

این دریاچه در روستای علی‌آباد کتول گرگان واقع شده است. با ماشین حدود 1 ساعت و 9 دقیقه وقت لازم است تا به دریاچه توشن برسید.

دریاچه سد زرین گل

وسایل موردنیاز برای سفر به دریاچه توشن گرگان

در محل دریاچه توشن امکانات رفاهی وجود ندارد؛ بنابراین برای کمپ و پیک‌نیک نیاز است وسایل و تجهیزات ضروری را فراهم نموده و همراه خود ببرید. این وسایل عبارت‌اند از:

  • وعده‌های غذایی و مواد خوراکی، آب آشامیدنی و انواع نوشیدنی، تنقلات
  • ظروف موردنیاز جهت پخت و سرو غذا مانند لیوان، بشقاب، قاشق، تابه، قابلمه، فلاسک چای و…
  • داروهای عمومی و شخصی، کرم ضدآفتاب
  • لباس مناسب فصل، عینک آفتابی و کلاه، کفش، دمپایی
  • موبایل، دوربین عکاسی، پاور بانک، کارت بانکی و پول نقد، کارت شناسایی

حتماً پلاستیک زباله همراه خود ببرید و در پایان کمپ، زباله‌های خود را درون آن بریزید. زباله‌های خود را به هیچ وجه در اطراف دریاچه به‌خصوص درون دریاچه رها کنید. دریاچه توشن گرگان محل زندگی آبزیان است، پس سعی کنید از آلوده کردن آن خودداری کنید. با توجه به مدت زمان اقامت خود در این محل، هر وسیله دیگری که لازم است را حتما همراه داشته باشید که قبل از سفر می‌توانید لیست آن را تهیه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا