تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

آبشار زیارت گرگان

در شمال شرق ایران، در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز و در دل دره‌ای که در کنار رودی که به «خاصه رود» شهرت دارد؛ آبشاری زیبا جای گرفته که زیبایی آن بی‌اغراق مثال‌‌زدنی است. روستای زیارت که از دیرباز به دلیل آب و هوای خنک و دل‌چسب آن، ییلاق و تفرجگاه مردمان استان گلستان بوده، به لطف آبشار زیارت گرگان اکنون تبدیل به قطب گردشگری استان گردید. در توصیف این آبشار زیبا همین بس که گویی به قطعه‌ای از بهشت قدم گذاشته‌اید. به‌طوری که شاید هوس دیدار دوباره آن شما را هر ساله به سمت گرگان بکشاند.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

دسترسی به آبشار زیارت

ابتدا باید از طریق بلوار ناهارخوران گرگان وارد پارک جنگلی ناهارخوران شوید. جاده زیبا و کوهستانی_جنگلی ناهارخوران را ادامه دهید تا به روستای زیارت برسید. روستای زیارت در فاصله ۱۵ کیلومتری گرگان قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار زیبا ابتدا باید به روستای زیارت رفته، سپس حدود ۴ کیلومتر به سمت جنوب روستا حرکت نموده تا بتوان آبشار زیارت را مشاهده کرد.

پس از رسیدن به روستا دو راه برای دسترسی به آبشار به جشم می‌خورند. اگر توانایی دارید تا در حدود یک ساعت پیاده‌روی نمایید، توصیه می‌کنیم لذت مسیر منتهی به آبشار زیارت را از دست ندهید و پای پیاده به مسیر ادامه دهید. در مسیر می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرید و حتی عکاسی کنید‌. آب و هوای پاک و خنک منطقه قطعاً خستگی سفر را از تن بیرون خواهد راند. علاوه بر این می‌توانید در کافه‌های سنتی بین راه نیز استراحت کرده و از چای و غذای محلی آن‌ها نوش‌جان فرمایید.

اگر پیاده‌روی هم برای مسیر رفت و هم برگشت آبشار برای شما سخت‌ است، نگران نباشید می‌توانید با ماشین خود تا نزدیکی محوطه آبشار بروید. در آن‌جا پارکینگی با ظرفیت بالا وجود دارد که می‌توانید با خیال آسوده وسایل نقلیه خود را در آن پارک کنید.

آبشار زیارت گرگان

زیبایی های آبشار زیارت

وقتی از گرگان به قصد تماشای آبشار زیارت حرکت می‌کنید، زیبایی از جای‌جای مسیر تا آبشار زیارت شما را محسور خود خواهد کرد. پس از رسیدن به ورودی آبشار، باید از پل چوبی زیبایی عبور کنید تا به مقصد اصلی برسید. از زمانی‌که به پل می‌رسید می‌توانید صدای جوش و خروش آب را به روشنی احساس نمایید.

کافی است سر خود را بالا بگیرید تا آبشارهای خارق‌العاده زیارت را نظاره‌گر باشید. ارتفاع آبشار اصلی و بزرگ‌تر به ۱۶ متر می‌رسد و در نزدیکی آن آبشار کوچک‌تری وجود دارد. هر دوی این آبشارها به حوضچه‌ای می‌ریزند که باعث می‌گردد زیبایی آن‌ها چندبرابر جلوه کند. وجود قطرات ریز آب در اطراف آبشار کاملا حس می‌شود و سبب شده علاوه بر خنکی هوا، پوشش‌های گیاهی متعددی در گوشه و کنار محیط رشد نمایند که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

آبشار زیارت گرگان

زمان مناسب برای سفر به آبشار زیارت

با توجه به مسیر دسترسی مناسب، در تمام فصول امکان بازدید از آبشار زیبای زیارت وجود دارد. اگر ترجیح می‌دهید در آب و هوای گرم و معتدل به این مکان سفر کنید باید فصل بهار و تابستان را برای سفر خود انتخاب نمایید. لازم به ذکر است با توجه به این‌که این منطقه از مناطق ییلاقی استان گلستان است حتی در فصل تابستان نیز گرمای هوا در این منطقه در حد زیادی نخواهد بود.

اگر تاب و توان هوای سرد و خشک منطقه را دارید توصیه می‌کنیم در فصل پاییز به منطقه آبشار زیارت سفر کنید تا علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های آبشار، طبیعت شگفت‌انگیز جنگل‌ اطراف که در رنگ و روی متنوع پاییزی هستند را نیز نظاره کنید.

آب و هوای منطقه آبشار زیارت

آب و هوای این منطقه در فصول پاییز و زمستان عمدتاً سرد و خشک است و در فصل زمستان اغلب اوقات ارتفاعات آن پوشیده از برف خواهد بود. بهترین زمان از نظر شرایط آب و هوایی برای سفر به آبشار زیارت، فصل‌های بهار و تابستان هستند که اغلب هوایی خنک و دلپذیر دارند.

زیبایی ‌های اطراف آبشار زیارت

اطراف آبشار و روستای زیارت مملو از زیبایی‌های طبیعی است که هر بیننده‌ای را محسور خود می‌کند. فقط کافی است لباس مناسب و کفش‌های کوهنوردی و جنگل‌نوردی خود را همراه داشته باشید تا روزها سرگرم زیبایی‌های شگفت‌انگیز اطراف منطقه روستا و آبشار زیارت شوید. در سمت جنوب روستا کوهستان جنگلی و آبشار زیبای زیارت قرار دارند که در هر یک از چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خود را به نمایش می‌گذراند.

در سمت شمال روستا جنگل‌های ناهارخوران همچنین ارتفاعات بندسر جای گرفته‌اند که باعث شده‌اند زیبایی منطقه دوچندان شود. اگر از مرکز روستا به سمت شرق حرکت کنید در نهایت به ارتفاعات خال ‌دره خواهید رسید و سمت چپ روستای زیارت نیز به منطقه کوهستانی ادیم، مازوکش و کمرسر منتهی می‌شود. پوشش گیاهی جنگل‌ها و ارتفاعات این منطقه عمدتاً ممرز، افرا، ملچ و بلوط، راش، توسکا، درخت‌های برگ سوزنی و … هستند.

امکانات مسیر به آبشار زیارت

به دلیل توریستی بودن منطقه آبشار زیارت، در طول مسیر روستای زیارت تا آبشار، امکانات قابل قبولی در دسترس مسافران خواهد بود. در طی مسیر منتهی به آبشار می‌توانید در کافه‌های سنتی و محلی استراحت کنید و چای یا نان و آش محلی میل نمایید. همچنین فروشگاه‌های متعددی برای خرید سوغات منطقه و صنایع دستی وجود دارند. یک پارکینگ نسبتاً بزرگ و سرویس بهداشتی در ورودی آبشار زیارت برای سهولت اقامت مسافران تعبیه شده‌اند.

سوغات

به دلیل اقلیم و شرایط جغرافیایی روستای زیارت، دامداری و کشاورزی در این منطقه از رونق خوبی برخوردار است. لبنیات این خطه محبوبیت بسیاری در استان گلستان داشته و نوع خاص پنیری که توسط مردم این روستا تولید می‌شود که به پنیر زیارت شهرت دارد، اکنون در سراسر ایران شناخته شده است. علاوه بر لبنیات و به‌خصوص پنیر، می‌توانید از فروشگاه‌هایی که در مسیر منتهی به آبشار زیارت دایر هستند سوغاتی‌های محلی استان نظیر انواع جاجیم، پارچه، لباس‌های سنتی، عسل و نان محلی خریداری کنید.

سوغاتی روستای زیارت گرگان

اقامت در منطقه آبشار زیارت

برای اقامت در منطقه آبشار زیارت گزینه‌های بسیاری برای شما وجود دارند. اگر در فصول بهار یا تابستان به این محل سفر می‌کنید، می‌توانید با اقامت در چادرهای مسافرتی لذت اقامت در فضای باز با هوای پاک و طبیعت بکر منطقه زیارت را تجربه نمایید. همچنین مردم روستا انواع مکان‌های اقامتی را برای مسافران تدارک دیده‌اند که در تمام فصول سال آماده ارائه خدمات هستند. در این روستا می‌توانید در خانه‌های قدیمی مجهز و باصفایی که برای تروریست‌ها در نظر گرفته شده‌اند اقامت کنید. همچنین ویلاهای لوکس و مجللی نیز بنا شده‌اند که برای اقامت گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند.

اقامت در روستای زساترت گرگان

دیگر جاذبه های گردشگری اطراف آبشار زیارت

با وجود جاذبه‌های متعدد طبیعی و آثار باستانی در اطراف آبشار و روستای زیارت، به نظر می‌رسد به زمانی بیش از یک روز برای بازدید از تمام این مکان‌های دیدنی نیاز دارید. در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌های گردشگری می‌پردازیم:

پارک ناهارخوران

در مسیر منتهی به روستای زیارت این پارک جنگلی زیبا قرار داشته که در هر فصل زیبایی خارق‌العاده‌ای را در معرض نمایش می‌گذارد. در صورتی‌که به این منطقه سفر می‌کنید توصیه ما به شما این است که هرگز لذت پیاده‌روی در این پارک جنگلی کم‌نظیر را از دست ندهید.

امام‌زاده عبدالله

قدمت این امام‌زاده به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد و بومی‌های منطقه معتقدند نام روستا از همین امام‌زاده گرفته شده؛ چراکه از دیرباز مردمان بسیاری برای زیارت به این روستا سفر می‌کردند. امام‌زاده عبدالله علاوه بر این‌که محلی دنج و آرام برای راز و نیاز و زیارت است، چشم‌انداز زیبا و فرح‌بخشی دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

 امام زاده عبدالله روستای زیارت

چشمه آب‌ گرم

چشم آب‌ گرمی که در زمان گذشته به آن گرماندو گفته می‌شد در نزدیکی امام‌زاده عبدالله قرار دارد؛ که امکان آن فراهم شده تا مسافران با استحمام در آن از خواص معدنی بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند.

از دیگر دیدنی‌هایی این منطقه می‌توان به رودخانه خاصه رود، جول دره یا آبشار خلی دره، پارک جنگلی و آرامگاه باباقنبر اشاره کرد.

آب گرم روستای زیارت

کلام پایانی

اگر به دنبال فرصتی برای آرامش در دل طبیعت هستید آبشار زیارت واقع در استان گلستان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. در گرمای تابستان می‌توانید از خنکای این منطقه نهایت لذت را ببرید و اگر از شلوغی و آلودگی شهر خسته شده‌اید به همراه خانواده به این منطقه سفر کنید تا در آرامش و هوای پاک آن جانی دوباره بگیرید. علاوه بر این می‌توانید با اقامت در خانه‌های سنتی یا ویلا‌های لوکسی که در روستا برای مسافران در نظر گرفته‌ شد از سایر جاذبه‌های زیبای این منطقه نیز دیدن فرمایید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا