تور

اجاره خودرو در دبی
استان البرزایرانگردیکرج

قلعه اسرارآمیز برغان

قلعه برغان از جاذبه‌های دیدنی استان البرز به شمار می‌رود که در روستای آغشت واقع شده است. این قلعه معماری باستانی و سحرانگیزی دارد که نمونه آن را در فیلم‌های هالیوودی می‌توان تماشا کرد. قلعه برغان طی سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و افراد بسیاری خود را از دورترین نقاط کشور برای دیدن این قلعه زیبا و شگفت‌انگیز به استان البرز می‌رسانند. همچنین اطراف قلعه را طبیعت بکری فرا گرفته که شامل چشمه، آبشار و مزارع سرسبز است. روستای آغشت از بهترین مکان‌های گردشگری در استان البرز محسوب می‌شود که علاوه بر قلعه برغان از جاذبه‌های دیدنی متنوعی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با قلعه اسرار آمیز برغان در ادامه مطلب با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی قلعه اسرارآمیز برغان

برای این قلعه اسرار آمیز نام های بسیار متفاوتی وجود دارد. اما به طور کلی افراد آن را با نام‌هایی همچون قلعه برغان، دژ برغان، قلعه آغشت و قلعه هاگوارتز می‌شناسند. این قلعه در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته که تا روستای برغان تنها 12 کیلومتر فاصله دارد. از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال استان البرز قرار گرفته و برای گردش‌های یک روزه گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

قلعه اسرار آمیز برغان تقریبا 26 کیلومتر از شهر کرج فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 40 دقیقه رانندگی کرد. این منطقه زمستان های بسیار سردی دارد و فصل تابستان آن هوای مطبوعی دارد که برای ییلاق کردن پیشنهاد می‌شود. اطراف قلعه ویلاهایی وجود دارد که گردشگران می‌توانند آنها را اجاره کرده و از طبیعت بکر و زیبای این منطقه لذت ببرند. این قلعه به‌صورت نیمه کاره مانده و به تازگی تأسیس شده که در حال حاضر صاحبان از ادامه ساخت قلعه منصرف شده است.

قلعه اسرارآمیز برغان

تاریخچه و معماری قلعه اسرارآمیز برغان

برخلاف تصور بسیاری از افراد قلعه اسرار آمیز برغان قدمت چندان طولانی ندارد و حدود 10 سال پیش فرآیند ساخت آن آغاز شده است. این قلعه درحال حاضر به‌عنوان یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری البرز شناخته می‌شود که از معماری کلاسیک برای ساخت آن الهام گرفته شده است. ظاهر آن به قلعه های اروپایی و رومیان باستان شباهت دارد که نمونه آن در ایران بسیار کم است. در واقع قلعه برغان یک جاذبه تاریخی محسوب نمی‌شود و یک ملک شخصی به نام آقای اسدی لاری است.

این شخص با کمک معماران برجسته ایرانی به تهیه این قلعه با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه خود پرداخته که امروزه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. تعداد در و پنجره‌های آن بسیار زیاد بوده و از سبک رنسانس در ساخت آن ایده گرفته شده است. داخل قلعه به‌صورت کامل ساخته نشده و عکس‌برداری در آن امکان پذیر نیست. قلعه در 5 طبقه ساخته شده که در طبقه همکف آن استخر وجود دارد. در نمای آن از طراحی و گچ‌بری‌های بسیار زیبا استفاده شده که تلفیقی از هنر و معماری را به تصویر می‌کشد.

قلعه برغان

راه‌های دسترسی به قلعه اسرارآمیز برغان

از مسیرهای رسیدن به قلعه اسرار آمیز برغان می‌توان به آزادراه تهران کرج اشاره کرد. برای دسترسی به این مکان دیدنی وارد بزرگراه قزوین کرج شده و در 20 کیلومتری اتوبان کردان وارد برغان می‌شوید. سپس با پشت سر گذاشتن روستای چلنگدار به روستای آغشت می‌رسید. مسیر دیگری نیز وجود دارد که از داخل شهر کرج شروع می‌شود. در ادامه از جاده باغستان کرج که بعد از گوهردشت قرار دارد، به سمت برغان بروید. در مسیر از تابلوهای راهنمایی استفاده کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

پس از پشت سر گذاشتن جاده باغستان به یک دوراهی برمی‌خورید که راه سمت چپ را باید انتخاب کنید. این راه تنها 10 کیلومتر تا روستای برغان فاصله دارد. پس از گذشت 15 دقیقه به روستای آغشت می رسید و در نهایت می‌توانید قلعه برغان را مشاهده کنید. می‌توانید با ماشین شخصی خود یکی از مسیرهای ذکر شده را انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید که دارای امکانات متنوعی هستند.

جاذبه‌های روستای برغان و آغشت

علاوه بر قلعه برغان، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوعی در این روستا وجود دارد که بسیار چشمگیر هستند. این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

آبشار شرشربند روستای آغشت

این آبشار از جاذبه‌های نفس‌گیر روستای آغشت به شمار می‌رود که در شمال آن واقع شده است. برای رسیدن به آن باید به مدت 2 ساعت کوهنوردی کنید. شیب زیادی دارد و باید از لباس و وسایل مناسب در این راه استفاده کنید.

آبشار شرشربند

مسجد جامع برغان

یکی از زیباترین مساجد در ایران به شمار می‌رود که حدود 800 سال پیش ساخته شده است.

مسجد جامع برغان

گرمابه روستای آغشت

روستای آغشت دارای حمام سنتی با قدمت طولانی است که در اطراف قلعه اسرار آمیز برغان قرار گرفته است. به دلیل قدیمی بودن این گرمابه از آن استفاده نمی‌شود و در حال بازسازی و ترمیم است. البته بازدید از آن آزاد است و می‌توانید داخل آن را مشاهده کنید.

گرمابه آغشت

پل تاریخی برغان

از آثار تاریخی روستای آغشت که از دوران صفویه برجای مانده می‌توان به پل آن اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مسیرهای اصلی دسترسی به روستای برغان محسوب می‌شود.

پل تاریخی برغان

امام زاده بی‌بی قزلز

در اطراف قلعه برغان امام زاده‌ای به چشم می‌خورد که دارای قدمت طولانی است. ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و اطراف آن از گونه‌های گیاهی زیبا پوشانده شده است. از دیگر جذابیت‌هایی که در این روستا وجود دارد می‌توان به آداب و رسوم آنها اشاره کرد. از مراسم‌های این روستا می‌توان ریش سپیدان را نام برد که در آخرین پنجشنبه سال برگزار می‌شود. در این جشن که متعلق به عید نوروز است، افراد ریش سپید به همراه جوانان روستا به دید و بازدید از ساکنین می‌پردازند.

زمان بازدید از قلعه اسرارآمیز آغشت

قلعه برغان در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته که از قرار معمول زمستان های بسیار سردی دارد. در نتیجه فصل زمستان زمان مناسبی برای مسافرت و بازدید از دیدنی‌های شگفت‌انگیز این روستا نیست. البته که زمستان قلعه اسرار آمیز برغان بسیار دیدنی است و در صورت داشتن شرایط مناسب می‌توانید به آن سفر کنید. بهار و تابستان قلعه برغان دارای هوای مطبوع و نسبتاً خنکی است که به‌عنوان بهترین زمان برای بازدید محسوب می‌شود.

با معرفی قلعه برغان هر ساله تعدادی از گردشگران وارد این روستا شده و از آن دیدن می کنند. هر فصل از روستای آغشت زیبایی‌های خاص خود را دارد که با توجه به موقعیت خود می‌توانید در هر زمان از آن دیدن کنید. گفتنی است که در اطراف قلعه برغان مکان های اقامتی متعددی به چشم می‌خورد که با هزینه مناسب قابل اجاره هستند. با اقامت در این ویلاها می‌توانید چند روز از فضای شهری دور بمانید و از مناظر سرسبز اطراف قلعه برغان لذت ببرید.

قلعه آغشت

امکانات روستای آغشت

برخلاف آن که آغشت روستای بسیار کوچکی است. اما از امکانات مختلفی بهره‌مند بوده که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این روستا دارای گاز شهری است و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. از دیگر امکانات آن می‌توان سرویس بهداشتی، خانه بهداشت، زمین چمن و بازی، مدرسه دبستان، مسجد و نمازخانه را نام برد. دارای دو مسجد جامع و مسجد ابوالفضل است که مراسمات مذهبی در آنجا برگزار می‌شوند. در طول بازدید خود از قلعه برغان می‌توانید از امکانات متعدد آن بهره‌مند شده و خبری از تحمل کردن شرایط سخت نیست.

در اطراف روستا نیز رستوران، باغ، سفره‌خانه و کافه‌هایی وجود دارد که بسیار محبوب هستند. از جمله این رستوران و کافه‌ها می‌توان به رستوران ارم، رستوران چمران، رستوران گل مریم، باغ ساحلی، باغ سپیدار، رودخانه سرسبز و… اشاره کرد. انواع غذاهای محلی و سنتی در این مراکز تهیه می‌شوند که بسیار لذیذ هستند. علاوه بر آن می‌توانید از سوغاتی‌ها و خوراکی‌های لذیذ روستای آغشت بهره ببرید. میوه‌هایی مانند توت و آلو از سوغاتی‌های روستای آغشت هستند که درختان آن در اطراف قلعه برغان دیده می‌شوند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا