تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهدمقالات آموزشی

ایستگاه راه‌آهن مشهد

مشهد از شلوغ‌ترین شهرهای کشور است که هرساله مسافرین زیادی به آن سفر می‌کنند. حرم امام رضا و جاذبه‌های فراوان در مشهد موجب شده تا این شهردر تمام روزهای سال مسافرین زیادی را به سمت خود جذب کند. مسافرین از دورترین نقاط کشور به مشهد سفر می‌کنند که یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی، ایستگاه راه‌آهن مشهد است. این ایستگاه دارای امکانات و ویژگی‌های مختلفی است و لحظات خوشی را برای مسافرین به ارمغان می‌آورد.

ایستگاه راه آهن مشهد ظرفیت بسیار بالایی دارد و نه تنها به جابه‌جایی مسافرین می‌پردازد؛ بلکه دارای قطارهای باربری برای حمل و انتقال بار در حجم‌های بالا است. قطار از بهترین راه‌های دسترسی به شهر مشهد بوده که با در اختیار گذاشتن امکانات لازم برای مسافرین سفر لذت بخشی را رقم می‌زند.در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

نگاهی به تاریخچه و معماری ایستگاه راه‌آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد از قدیمی‌ترین خطوط ریلی در کشور است که در سال 1316 احداث شد. پروژه راه‌اندازی این ایستگاه در شهر گرمسار کلید خورد و در شاهرود به پایان رسید. ساخت این ایستگاه به دلایل مختلف از جمله جنگ جهانی اول چندین بار متوقف شد و در نهایت سال 1335 پروژه آن تمام شد. اولین خطوط ریلی آن به شهر تهران ختم می‌شد که در طول سال‌های بعد این خطوط به دیگر شهرها نیز گسترش پیدا کرد. اولین قطارهای موجود در راه‌آهن مشهد از نوع توربوترن بودند که به‌صورت رفت و برگشت کار می‌کردند.

راه‌آهن مشهد متشکل از دو ایستگاه مسافری و باربری است که 7 خط آن به ایستگاه مسافری تعلق می‌گیرد. مابقی ایستگاه‌ها متعلق به گمرک، ایستگاه باری و… هستند. معماری ایستگاه راه‌آهن مشهد بسیار باشکوه بوده و به دست مهندسان معروف ایرانی و فرانسوی ساخته شده است. در ساخت این بنا می‌توان سقف‌های بلند و عظیم را مشاهده کرد که طراحی و انحنای خارق‌العاده‌ای دارند و از پل ورسک الهام گرفته شده‌اند. ستون‌های بزرگ موجود در ایستگاه در امتداد هم قرار گرفته‌اند. معماری خاص آن موجب شده تا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد. ایستگاه راه‌آهن مشهد از بزرگ‌ترین و مجهزترین ایستگاه‌های ریلی کشور است که پس از گذشت سال‌ها همچنان مسافرین را مبهوت می‌کند.

ایستگاه راه‌آهن مشهد

امکانات ایستگاه راه‌آهن مشهد

در ایستگاه راه‌آهن مشهد امکانات زیادی وجود دارد که آن را به یکی از مجهزترین ایستگاه‌های ریلی در کشور تبدیل کرده است. استفاده از این امکانات برای همه افراد امکان‌پذیر است و برخی از آن‌ها به‌صورت رایگان در اختیار مسافرین قرار می‌گیرند. این امکانات عبارت‌اند از:

  • پارکینگ خودرو
  • نمازخانه
  • باجه تلفن عمومی
  • سرویس بهداشتی
  • باجه اینترنت
  • کافی‌شاپ
  • باجه سرویس تاکسی

در ایستگاه می‌توان فروشگاه‌های مختلفی را مشاهده کرد که به فروش اقلام کاربردی مانند کابل شارژ تلفن می‌پردازند. همچنین در فروشگاه‌های دیگر می‌توان سوغات مشهد را خریداری کرد. رستوران از دیگر امکانات راه‌آهن مشهد است که مسافرین می‌توانند بدون مراجعه به بیرون از ایستگاه غذای خود را تهیه کنند. وجود چندین دستگاه خودپرداز از دیگر تجهیزات راه‌آهن مشهد است که خدمات بانکی مانند انتقال و برداشت وجه را می‌توان با آن‌ها انجام داد. علاوه بر آن شعبه بانک در این مرکز نیز وجود دارد.

بسیاری از مسافرین در بدو ورود به مشهد به دنبال تهیه هتل هستند. در راه‌آهن مشهد باجه‌های تهیه هتل وجود دارد که مسافرین به راحتی می‌توانند هتل موردنظر خود را رزرو کنند. کیفیت خدمت‌رسانی و راهنمایی مسافرین در این ایستگاه بسیار بالا است و از پرسنل حرفه‌ای جهت انجام خدمات کمک گرفته می‌شود. همچنین محل‌هایی برای شارژ کردن تلفن همراه وجود دارد که همگانی و رایگان هستند.

راه‌آهن مشهد

باغ موزه ریلی راه آهن ایران

از سال 1306 که احداث اولین خط راه‌آهن کشور استارت شد، حدود 96 سال از عمر صنعت حمل و نقل ریلی کشور گذشته است. اما این تجربه فراتر از یک مسیر حمل و نقل معمولی است، زیرا موزه راه‌آهن مشهد می‌تواند به شما سفری به دنیایی از تاریخ و فناوری راه‌آهن ایران بدهد.

باغ موزه ریلی راه‌آهن مشهد، که اولین موزه راه‌آهن کشور است، اولین لوکوموتیوهای کشور را در دل خود جای داده است. با مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع در دو بخش سالنی و فضای باز، این موزه به شما امکان می‌دهد تا با بیش از ۳۰۰ قطعه تجهیزات ریلی، وسایل مأموران راه‌آهن، قطعات و وسایل مربوط به قطارها، انواع تلفن‌های ارتباطی، پنکه‌های چدنی، انواع پلاک، ماشین تحریر، تجهیزات موتورهای لوکوموتیو، انواع فانوس سوزن‌بانی و… آشنا شوید.

همچنین، در بخش فضای باز نیز تعدادی لوکوموتیو کشنده به نمایش گذاشته شده است که می‌توانید در کنار آن‌ها عکس یادگاری بگیرید.

نخستین لوکوموتیوهای بخار راه‌آهن کشور، که در طول جنگ جهانی دوم برای جابجایی سربازان متفقین از جنوب به سمت شوروی استفاده شدند، نیز در موزه راه‌آهن مشهد نگهداری می‌شوند. این موزه برای زائران، مسافران و متخصصان این رشته باز است و شما می‌توانید به‌صورت رایگان این موزه را بازدید کنید و با تجربه‌ای فراتر از یک موزه آشنا شوید.

باغ موزه ریلی راه آهن مشهد

راه‌های دسترسی به ایستگاه راه‌آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد در شمال شهر مشهد واقع شده که تا حرم امام رضا (ع) 2 کیلومتر فاصله دارد و 10 دقیقه طول می‌کشد تا به آن‌جا برسید. تاکسی، مترو و اتوبوس از وسایل نقلیه مناسب برای دسترسی به ایستگاه راه‌آهن مشهد هستند. استفاده از مترو برای رفت‌وآمد به‌صرفه‌تر است و قیمت ارزان‌تری نسبت به دیگر وسایل نقلیه دارد. در ادامه برخی از راه‌های دسترسی ایستگاه راه‌آهن مشهد تا مراکز مهم قید شده است:

  • فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا حرم امام رضا (ع): 2 تا 3 کیلومتر
  • فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا فرودگاه: 11 کیلومتر
  • فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا پایانه مسافربری: 7 کیلومتر

تاکسی‌های اینترنتی از دیگر راه‌های دسترسی به راه‌آهن مشهد هستند که قیمت مناسبی نیز دارند. موقعیت جغرافیایی ایستگاه راه‌آهن مشهد به صورتی است که در کمتر از 30 دقیقه می‌توان به تمام مراکز مهم شهر دسترسی پیدا کرد. طبق آمار و تحقیقات هر ساله حدود 12 میلیون نفر از طریق قطار به مشهد سفر می‌کنند. این امر موجب شده تا راه‌های دسترسی همواره در حال افزایش باشند و مسافرین بدون فوت وقت بتوانند خود را به راه‌آهن مشهد برسانند.

ویژگی قطارهای ایستگاه راه‌آهن مشهد

شرکت‌های ریلی بسیاری با ایستگاه راه‌آهن مشهد مشارکت می‌کنند که از انواع قطارها با امکانات رفاهی متنوع برخوردار هستند. شرکت‌های مسافربری ریلی شامل شرکت رجا، فدک، مهتاب سیر جم، بن ریل، ریل ترابر سبا، نورالرضا، جوپار و پارس لاریم هستند. امکانات و ویژگی‌های قطارهایی که توسط شرکت‌های نام برده در مسیر ریلی ایستگاه راه‌آهن مشهد فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:

3 ستاره پارسی: سرویس ایرانی، ویلچر، سیستم صوتی، پک پذیرایی، رستوران، سرویس خواب، سیستم تهویه و پریز برق

4 ستاره غزال: سرویس فرنگی، کتابخانه، ویلچر، سیستم صوتی و تصویری، رستوران، سرویس خواب، سیستم تهویه، پریز برق، سرویس خواب، پک بهداشتی، پک پذیرایی و اینترنت Wifi

4 ستاره سروش: سرویس فرنگی، سرویس خواب، سیستم تهویه، پک پذیرایی، روزنامه، سیستم صوتی و تصویری، پریز برق و اینترنت Wifi

4 ستاره غدیر: سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سیستم تهویه، سیستم صوتی و تصویری، سرویس خواب، پک پذیرایی، پریز برق، رستوران، اینترنت Wifi و چراغ مطالعه.

4 ستاره سیمرغ: سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سیستم تهویه، سیستم صوتی و تصویری، پریز برق، سرویس خواب، کتابخانه، ویلچر، رستوران، پک پذیرایی، روزنامه و چراغ مطالعه.

5 ستاره نور: سرویس ایرانی، سرویس فرنگی، سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه، پریز برق، سرویس خواب، پک پذیرایی، رستوران، ارتباط داخلی، هدفون، روزنامه، چراغ مطالعه، پک بهداشتی و اینترنت Wifi.

5 ستاره ویژه سلامت فدک: سرویس فرنگی، ویلچر، کتابخانه، اینترنت Wifi، سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه، پریز برق، رستوران، پک پذیرایی، پک بهداشتی، روزنامه، چراغ مطالعه، هدفون، ارتباط داخلی، سرویس خواب.

5 ستاره بیزینس سلامت فدک: اینترنت Wifi، کتابخانه، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، ویلچر، کتابخانه، پریز برق، سرویس خواب، سیستم صوتی و تصویری، رستوران، پک پذیرایی، روزنامه، چراغ مطالعه، ارتباط داخلی، هدفون و پک بهداشتی.

کیفیت قطارها در هر صورت بسیار بالا است و پرسنل مربوطه همه روزه به نظافت آن‌ها می‌پردازند. همچنبن قطارها به اقصی نقاط ایران به‌صورت رفت و برگشت حرکت می‌کنند. مسافرین می‌توانند به‌صورت رفت یا رفت و برگشت به رزرو بلیت هر کدام از موارد بالا بپردازند.

نحوه تهیه بلیت قطار ایستگاه راه‌آهن مشهد

برای خرید بلیت هر کدام از قطارهای این ایستگاه می‌توان به دو صورت حضوری و آنلاین اقدام کرد. برای خرید حضوری باید به باجه فروش بلیت در ایستگاه مراجعه کرده و برای هر مقصدی که می‌خواهید آن را رزرو کنید. برای خرید آنلاین بلیت می‌توانید به وب‌سایت شرکت‌های مسافربری نامبرده در بالا مراجعه کنید. علاوه بر این دو روش می‌توان از طریق اپلیکیشن اقدام به تهیه بلیت قطار کرد. شرکت رجا اپلیکیشنی به نام هم قطار راه‌اندازی کرده که از طریق آن می‌توان مبدأ و مقصد مورد نظر خود را انتخاب و به رزرو بلیت بپردازید و امکان رزور بلیت به‌صورت رفت یا رفت و برگشت وجود دارد. هنگام خرید در ورود اطلاعات شخصی حتماً دقت کنید که صحیح باشد.

ایستگاه راه‌آهن مشهد

افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد

از آنجایی که هر ساله تعداد ورود مسافرین داخلی و خارجی به مشهد افزایش می‌یابد، مسئولین در تلاش هستند ظرفیت آن را توسعه داده و برنامه‌ریزی درستی داشته باشند. در این برنامه‌ریزی به گسترش موارد زیر اشاره شده است:

  • افزایش تعداد خطوط
  • افزایش تعداد سکوها
  • افزایش امکانات و ملزومات ایستگاه
  • توسعه مراکز تعمیرات واگن‌های مسافربری

علاوه بر این موارد فاز دوم ایستگاه راه‌آهن مشهد در حال احداث است که طبق قرار معلوم در دو طبقه ساخته می‌شود. هر طبقه به‌صورت جداگانه دسترسی به سکوی مسافرین را فراهم می‌کند. از دیگر اقدامات در دست بررسی تبدیل زیرزمین راه‌آهن به سالن ترانزیت است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا