تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

موزه های معروف تهران

موزه‌ها از بهترین مکان‌های دیدنی برای گشت و گذار هستند و گردشگران را با تاریخ کهن ایران و جهان آشنا می‌کنند. در تهران موزه‌های فراوانی وجود دارند که از جمله موزه های معروف تهران می‌توان به کاخ سعدآباد، باغ نگارستان، موزه ملی، کاخ گلستان و… اشاره کرد. موزه از مکان‌های شگفت‌انگیز است و می‌تواند اطلاعات زیادی از تاریخ، هنر، علم، فرهنگ و ادبیات در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی موزه‌ های معروف تهران همراه با ویژگی‌های آنها پرداخته ایم.

موزه ملی ایران

از مهم‌ترین موزه‌ های معروف تهران می‌توان موزه ملی ایران را نام برد. این موزه در اوایل دهه ۳۰ شمسی احداث شد و از موزه‌های باستان‌شناسی کشور به شمار می‌رود. آثار و اشیا موجود در آن قدیمی‌ترین دوران تا عصر معاصر را در بر می‌گیرند. بسیاری از آثار حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی هستند. موزه ملی دارای دو بخش مجزا است که موزه دوران اسلامی و موزه ایران باستان را شامل می‌شوند. در موزه دوران اسلامی شاهد آثاری از ابتدای دوران اسلام تا عصر قاجار خواهید بود. همچنین در موزه ایران باستان آثاری مربوط به دوران پارینه‌سنگی تا سلسله ساسانی قرار گرفته است. بنای موزه ملی با الهام از طاق کسری توسط معمار فرانسوی به نام آندره گدرا طراحی شده است. اطلاعات موزه ملی ایران عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ و نیمه دوم سال همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷
  • شماره تماس: ۶-۶۶۷۰۲۰۶۱

موزه ملی ایران یکی از موزه های معروف تهران

کاخ موزه‌ های معروف تهران

در ادامه برخی از کاخ موزه های معروف تهران را معرفی کرده ایم تا هنگام سفر و بازدید از موزه های تهران بتوانید انتخابی عالی داشته باشید. معروف ترین کاخ موزه های تهران عبارتنداز:

کاخ موزه سعدآباد

کاخ سعدآباد از بزرگ‌ترین موزه‌ های معروف تهران به شمار می‌رود که در منطقه خوش آب و هوا واقع شده است. مساحت کاخ سعدآباد به ۱۱۰ هکتار می‌رسد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی پایتخت به شمار می‌آید. مجموعه سعدآباد در دوران قاجار ساخته شد و به‌عنوان اقامتگاه پادشاهان قاجاری و پهلوی به کار می‌رفت. در این مجموعه ۱۸ کاخ و بخش‌هایی مانند سالن‌های مرغداری و گاوداری، گلخانه‌های گوناگون، زمین‌های تنیس و سالن بولینگ، موزستان، چشمه‌سارها، سینما و آمفی تئاتر در آن دیده می‌شود.

کاخ سعدآباد دارنده موزه‌های مختلف مانند موزه پوشاک سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه ملت، موزه آب، کاخ موزه سبز، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه هنر ملل، موزه خط و کتابت میرداماد، موزه سلاح‌های دربار و موزه هنرهای زیبا است. می‌توانید یک روز کامل را برای بازدید از تمام بخش‌ها و موزه‌های کاخ سعدآباد اختصاص دهید. اطلاعات موزه سعدآباد عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و نیمه دوم سال از ساعت ۸ الی ۱۷
  • شماره تماس: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱

کاخ موزه سعد اباد

کاخ موزه گلستان

موزه گلستان نه تنها از موزه‌ های معروف تهران است؛ بلکه تنها میراث جهانی پایتخت ایران به شمار می‌رود. کاخ گلستان در دوران شاه‌عباس صفوی تأسیس شده و در دوران پادشاهان قاجار بسیار مورد اهمیت واقع شد. در موزه زیبای گلستان مجموعه‌های دیدنی فراوانی از جمله عمارت شمس‌العماره، عمارت الماس، خلوت کریم خانی، کاخ اختصاصی، عمارت تخت مرمر، موزه مردم‌شناسی، موزه عکاس‌خانه، تالار برلیان، عمارت بادگیر، موزه نگارخانه و موزه حوض‌خانه دارد.

از مجلل‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود که حدود ۶ ساعت زمان برای بازدید از تمام بخش‌های آن نیاز است. کاخ گلستان شاهد مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان از جمله سقوط قاجار انقلاب مشروطه، جنگ جهانی اول و دوم، به قدرت رسیدن پهلوی، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی است. شمس‌العماره به‌عنوان مرتفع‌ترین ساختمان کاخ گلستان محسوب می‌شود که به دلیل محافظت کردن از نما امکان ورود به آن وجود ندارد. اطلاعات کاخ گلستان عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۱۹
  • شماره تماس: ۳۳۱۱۳۳۳۵

کاخ گلستان یکی از موزه های معروف تهران

کاخ موزه نیاوران

از موزه‌ های معروف تهران که به‌صورت کاخ سلطنتی دیده می‌شود می‌توان موزه نیاوران را نام برد. این موزه در دوران قاجاریه ساخته شد و در ابتدا به‌عنوان اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. بخشی از کاخ نیاوران در دوران پهلوی دوم به سبکی مدرن طراحی شد و خانواده پهلوی در آن سکونت داشتند. از مهم‌ترین بخش‌های کاخ موزه نیاوران می‌توان به موزه خودروهای سلطنتی، موزه جهان‌نما، کتابخانه سلطنتی، باغ کتیبه‌ها، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی و کاخ اختصاصی اشاره کرد. در کاخ اختصاصی تمام وسایل اتاق‌ها مربوط به خانواده پهلوی دوم همچنان حفظ شده‌اند. در این کاخ می‌توان لوازم ارزشمندی مانند انواع تخته فرش، اشیای قیمتی باارزش و منسوجات متنوعی را مشاهده کرد. آثاری مانند کتاب‌های خطی و چاپی نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. اطلاعات کاخ موزه نیاوران عبارت‌اند از:

  • آدرس: میدان شهید باهنر یا نیاوران
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ و نیمه دوم سال همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۱۷
  • شماره تماس: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲

کاخ نیاوران تهران

باغ موزه‌ های معروف تهران

باغ موزه های معروف تهران که شناخت و بازدید از آن ها خالی از لطف نیست عبارتنداز:

موزه زمان

از موزه‌ های معروف تهران در شمال می‌توان موزه ملی را نام برد که در منطقه زعفرانیه واقع شده است. موزه زمان با نام‌های موزه تماشاگه زمان و موزه ساعت نیز معروف است. به‌عنوان اولین موزه ساعت ایران شناخته می‌شود و مجموعه بی‌نظیری از ساعت‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد. علاوه بر آن روند شکل‌گیری ساعت‌ها و تاریخچه هر کدام جهت اطلاعات بازدیدکنندگان به نمایش درآمده‌اند. موزه زمان دارای دو طبقه است که در طبقه اول ساعت‌های مانند ساعت رومیزی، دیواری، آونگی و شاهینی قرار گرفته‌اند. در این بخش می‌توانید نحوه شکل‌گیری ساعت‌های مکانیکی مربوط به قرون هفدهم تا بیستم میلادی را مشاهده کنید.

ساعت‌های معمولی و جیبی که به سفارش شخصیت‌های سیاسی و تاریخی مهم ساخته شده‌اند در طبقه دوم قرار گرفتند. از جمله آنها می‌توان به ساعت کشتی، ساعت کارت‌زنی، ساعت شیفته نگهبانی و ساعت‌های مچی دو زمانه و دستبندی اشاره کرد. جالب است بدانید که در خارج از ساختمان موزه زمان یعنی در محوطه سرسبز آن ساعت‌هایی مانند ساعت شنی، ساعت آفتابی، ساعت آبی و ساعت سوختی که از نمونه‌های اولیه هستند در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. موزه زمان در خانه تاریخی حسین خداداد تأسیس شده و هر نوع ابزاری مربوط به ساعت و زمان را می‌توان در آن مشاهده کرد. اطلاعات موزه زمان عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲
  • ساعات بازدید: یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ الی ۱۷:۳۰
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۴۱۷۳۳۶

آشنایی با موزه های معروف تهران

باغ موزه گیاه‌شناسی ملی ایران

از باغ موزه‌ های معروف تهران به باغ گیاه‌شناسی ملی می‌توان اشاره کرد که به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه شناخته می‌شود. در سال ۱۳۴۸ به طراحی این باغ پرداخته شد و هم اکنون توسط مجموعه تحقیقات جنگل و مراتع کشور اداره می‌شود. در این موزه گونه‌های گیاهی متنوع با اهداف نمایش، پژوهش و آموزش کاشته شده‌اند. دارای رویشگاه‌های بسیار متنوع است که ۷ رویشگاه متعلق به ایران و 6 رویشگاه آن متعلق به جهان است. اطلاعات باغ موزه گیاه‌شناسی ملی عبارت‌اند از:

  • آدرس: اتوبان تهران کرج، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۱۸
  • شماره تماس: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲

موزه گیاه شناسی تهران

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر از موزه‌ های معروف تهران در زمینه نگهداری از گنجینه‌های هنر مدرن به شمار می‌رود. در این موزه می‌توانید متنوع‌ترین و مهم‌ترین آثار هنر مدرن ایرانی و غربی را مشاهده کنید. این موزه یکی از مجموعه‌های مهم هنر نوگرا در جهان شناخته می‌شود. موزه توسط کامران دیبا با الهام از بادگیرهای کویری ایران و به شکل معماری مدرن طراحی شده است. بیشتر از ۳۰۰۰ اثر در این موزه نگهداری می‌شوند. آثار هنرمندان برجسته‌ای مانند مونه پل گوگن، پابلو پیکاسو و کامی پیسارو کلود در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. اطلاعات موزه هنرهای معاصر عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان کارگر شمالی، کنار پارک لاله
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۸ و روزهای جمعه از ساعت ۱۴ الی ۱۸
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۹۸۹۳۷۴

موزه هنرهای معاصر تهران

سایر موزه های معروف تهران

علاوه بر موزه های نامبرده برخی موزه های معروف تهران عبارتنداز:

موزه مقدم

از خانه موزه‌ های معروف تهران می‌توان به موزه مقدم اشاره کرد. این موزه در خانه شخصی به نام محمدتقی خان احتساب الملک در دوران قاجار تأسیس شد. زمانی که محمدتقی خان فوت کرد خانه به فرزند او یعنی محسن مقدم رسید و بر همین اساس با عنوان موزه مقدم شناخته می‌شود. امروزه توسط دانشگاه تهران مدیریت می‌شود و یکی از تماشایی‌ترین موزه‌های تهران به شمار می‌رود. موزه مقدم دارای قسمت‌های بسیار مختلف از جمله ساختمان اربابی، حوض‌خانه، اتاق پذیرایی، اندرونی اتاق پیشخوان، حیاط بیرونی، گلخانه و ایوان است. آثاری مانند سفال، سکه، نقاشی، شیشه و مدال تحت کلکسیون‌های بزرگ در این موزه نگهداری می‌شوند که توسط محسن مقدم جمع‌آوری شده‌اند. اطلاعات موزه مقدم عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان امام خمینی، پس از شیخ هادی، مجاور بانک ملت، پلاک ۲۵۱
  • ساعات بازدید، همه‌روزه به جز روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ الی ۱۸
  • شماره تماس: ۶۶۴۶۳۱۴۴

موزه مقدم یکی از موزه های معروف تهران

موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه از موزه‌ های معروف تهران در زمینه نگهداری شیشه و سفال است. این موزه در ابتدا خانه شخصی به نام قوام‌السلطنه است که در دوران احمدشاه قاجار و دوران پهلوی در سمت نخست‌وزیر فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۵۵ کاربری آن به موزه تخصصی سفال و شیشه تغییر یافت. پروژه تغییر آن توسط یکی از بهترین معماران اتریشی به نام هانس هولاین انجام شد. در ساخت بنای موزه آبگینه از معماری ایرانی استفاده شده و دارای تالارهای بسیار زیبا با ویترین‌های اشیا است. از مهم‌ترین بخش‌های موزه می‌توان به بخش نمایش اشیا اشاره کرد که دارای ۶ تالار در طبقه همکف است. در این تالارها به نگهداری آثار تاریخی قبل از اسلام، انواع بلور و مینا پرداخته می‌شود. در طبقه اول نیز آثاری از دوران اسلام تا عصر حاضر در تالارهای زرین‌فام، صدف و لاجورد به نمایش درآمده‌اند. اطلاعات موزه آبگینه عبارت‌اند از:

  • آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، پیش از خیابان جمهوری، پلاک ۵۹
  • ساعات بازدید: در نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۶۳۰
  • شماره تماس: ۴-۶۶۷۰۸۱۵۳

موزه آبگینه تهران

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی از تماشایی‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌ های معروف تهران به شماره می‌رود. این موزه خیره‌کننده و زیبا در سال ۱۳۳۴ ساخته شد و در سال ۱۳۳۹ افتتاح گردید. این موزه، جواهراتی از دوران صفوی تا پهلوی را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین آثار آن می‌توان به الماس دریای نور، تاج کیانی، جقه نادری، تاج پهلوی، تخت طاووس و کره جواهرنشان اشاره کرد. به دلیل نگهداری از اشیا بسیار قیمتی و گران‌بها موزه جواهرات در خزانه بانک ملی اداره می‌شود. اطلاعات موزه جواهرات ملی عبارت‌اند از:

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، قبل از چهارراه استانبول، مجاور کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی خزانه جواهرات ملی
  • ساعات بازدید: روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷
  • شماره تماس: ۶۴۴۶۳۰۳۰

موزه جواهرات تهران

موزه عبرت

یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین موزه‌ های معروف تهران متعلق به موزه عبرت است. این موزه در سال ۱۳۱۱ تأسیس شد و در ابتدا متعلق به زندان ساواک دوران پهلوی در سال‌های ۵۰ تا ۵۷ بود که در آن به شکنجه زندانیان سیاسی می‌پرداختند. این زندان در سال ۱۳۸۲ به موزه عبرت تغییر کاربری داد و اسناد مکتوب و شفاهی و اقدامات ساواک در آن به تصویر کشیده شده‌اند. ابزار شکنجه، سلول‌های انفرادی، انواع ماشین‌های ساواک و مجسمه افراد ساواک و زندانیان سیاسی در موزه عبرت در معرض دید قرار داده شده‌اند. اطلاعات موزه عبرت عبارت‌اند از:

  • آدرس: میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۷ و نیمه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۲ و ساعت ۱۳ الی ۱۶
  • شماره تماس: ۷-۶۶۷۲۲۰۹۶

موزه عبرت یکی از موزه های معروف تهران

موزه فرش

در سال ۱۳۵۶ شمسی موزه فرش با تعداد اندکی قالی و گلیم افتتاح شد و امروزه به‌عنوان یکی از موزه‌ های معروف تهران شناخته می‌شود. موزه فرش بنایی خیره‌کننده دارد و نمای آن شبیه به دستگاه دار قالی است. دارای دو تالار است که تالار طبقه همکف متعلق به نمایشگاه دائمی بوده و تالار طبقه دوم برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت به کار می‌رود.

ساختمان موزه فرش دارای مساحت ۳۴۰۰ متر مربع است. در این موزه آثاری مانند قالی‌های نفیس نگهداری می‌شوند. برخی از آثار موزه از راه خرید بازارهای بین‌المللی و داخلی تأمین شده‌اند. فرش‌های نگهداری شده مربوط به قرن دهم هجری قمری تا دوره معاصر هستند. علاوه بر آن بیش از ۱۰۰ قالیچه گلیم و تخته فرش از قرن هفتم میلادی در موزه فرش نگهداری می‌شوند. اطلاعات موزه فرش عبارت‌اند از:

  • آدرس: تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به جز روزهای دوشنبه در نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۷ و نیمه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۸
  • شماره تماس: ۸۸۹۶۲۰۹۳

موزه فرش تهران

جمع‌بندی

موزه‌ های معروف تهران از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، هنر ایران باستان و معاصر هستند. گردشگران عزیز می‌توانند با رزرو بلیت از موزه‌ های معروف تهران دیدن کنند و برای ساعاتی در تاریخ ایران سیر نمایند. علاوه بر آن می‌توانید در محوطه‌های سرسبز موزه‌ها به گشت و گذار مشغول شوید و از هیاهوی شهر به دور باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا