تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیسر پل ذهاب

آشنایی با طاق گرا کرمانشاه

طاق گرا کرمانشاه

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با طاق گرا را که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

طاق گرا کرمانشاه

در واقع کرمانشاه را می توان یکی از شهرهای زیبای ایران نام برد که همیشه برای گردشگران جذاب ودیدنی بوده است که البته کرمانشاه با قدمت 5000 ساله جز قدیمی ترین شهرهای جهان است و سازمان ملل این شهر را به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی کرده و سومین شهر گردشگری ایران بعد از شهر اصفهان و شیراز است. طاق گرا که به طاق شیرین نیز معروف است یکی از آثار باستانی دوره ساسانیان است.باستان شناسان معتقدند این طاق یک نوع ایستگاه مرزی بوده که در گردنه پاتاق به سمت سر پل ذهاب و 15 کیلومتری شهر سر پل ذهاب قرار دارد که از کنار آن راه  سنگ فرش شده ای قرار دارد که بین النهرین را به ایران متصل می کند.به دلیل دسترسی آسان به این منطقه در پایین طاق گرا و راه باستانی یک جاده آسفالته احداث شده است.

تاریخچه

زمان ساخت طاق گرا به درستی مشخص نیست و باستان شناسان در مورد زمان آن با هم اختلاف نظر دارند و بعضی معتقدندکه دردوره ساسانیان ساخته شده اما شواهد و مدارک به دست آمده نشان می دهد که بنا در اواخر دوره ساسانیان و دوره حکومت خسرو دوم در سال 628-890 میلادی ساخته شده  در حالی که بطور دقیق کاربرد این بنا مشخص نیست اما کاربردهایی مانند یادگار احداث راه کاروانرو ، توقفگاه موکب شاهی ، اریکه سلطنتی ، پاسگاه مرزی ، بنای یاد بودی از پیروزی  برای آن ذکر کرده اند.

طاق گرا کرمانشاه

معماری طاق گرا

بنای تاق گرا از نظر معماری مانند ایوانی است که تماما از سنگ ساخته شده .این بنا با ابعاد 4/86 در 7/70 و به شکل مستطیل ساخته شده و ورودی آن از قسمت جنوبی و مشرف به جاده باستانی سنگ فرش شده است .دیوارهای این بنا با طراحی خیره کننده و به شکل نقوش هندسی کنده کاری شده است و این بنا به وسیله بلوکه های سنگی ساخته شده که سنگها به صورت مستطیل و مربع برش خورده اند و از لاشه سنگ وگچ به عنوان مصالح برای ساخت بنا استفاده شده  دیوارهای کناری بنا بلندتر ساخته شده تا سقف تاق کاملا مسطح شود.

کف بنا از زمین 1/20 متر وارتفاع کف تا قوس 5/92 متر واز لبه قوس تا زیر گلویی1/20 متر است.بلندی افریز  اول 60 سانتی متر که برروی ردیفی از بلوکه های سنگی به بلندی 45 سانتیمتر ساخته شده که بر روی این بخش سنگ های تزیینی افروز دوم قرار دارد و بلندترین قسمت آن لبه های کنگره ای 92 سانتیمتری است و در مجموع ارتفاع بنا از زمین تا بالاترین نقطه 11/70 متر وعرض دهانه طاق 4/10 متر وعمق ان 3/10 متر است.

طاق گرا کرمانشاه

دسترسی

برای رسیدن به بنای طاق گرا باید حدود 200 متر بعد از ایست بازرسی پاتاق وارد جاده سمت چپ جاده اصلی بشوید و پس از طی 500 متر به محل مورد نظر می رسید. ایل گراوند که به گویش لک صحبت می کنند نیز از این منطقه هستند و تعداد کمی از این ایل در روستاهای اطراف اثر باقی مانده اند.البته جالب است که بدانید اگر سری به لیست آثار ملی بزنید نام این سازه به چشمتان خواهد خورد.

طاق گرا کرمانشاه

آدرس:استان کرمانشاه -جاده کرمانشاه به سر پل ذهاب  – 15 کیلومتری سر پل ذهاب -گردنه پاتاق

شما می توانید همه روزه به صورت 24 ساعته وبه صورت رایگان از این بنا دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا