تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران کاخی زیبا و کهن میباشد. که در منطقه‌ی ۱۲ تهران و خیابان ۱۵ خرداد واقع شده است. این قصر بی نظیر دارای قدمتی ۴۴۰ ساله میباشد. و از معروفترین و قدیمی‌ترین بناهای تهران به شمار می رود.

کاخ گلستان طی سال‌های متوالی ساخته شده است. و حدود هر چند سال یکبار بخشی به آن اضافه گشته است. این کاخ برای نخستین‌بار در زمان شاه عباس صفوی ایجاد گشته. و در زمان زندیه و قاجاریه نیز تغییراتی داشته است.

کاخ گلستان امروزه یکی از بناهایی میباشد. که موجب افتخار ایرانیان میباشد. زیرا نام این قصر در سال ۱۳۹۲ میلادی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. و حالا یکی از میراث تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همرا باشید. تا با این کاخ بی همتا بیشتر آشنا شویم.

کاخ گلستان

معرفی کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان را می توان، هم برای گشت و گذار انتخاب کنید. و معماری فوق‌العاده و بی نظیر بنا لذت ببرید. و همچنین محوطه‌ی سرسبز و دلبازش را تماشا کنید. این کاخ دارای ۴.۵ هکتار مساحت میباشد. و مکانی جذاب را برای بازدیدکنندگان فراهم ساخته است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی کاخ زیبای گلستان معماری‌های ناهمگون آن میباشد. به دلیل آن که هر بخش از کاخ به دستور یکی از پادشاهان ایجاد شده است. و در عصر معاصر نیز به صورت خاصی مرمت گشته است. حالا به وضوح سبک‌های مختلف معماری در کاخ گلستان دیده می شود.

کاخ گلستان ، تهران

تاریخچه کاخ گلستان تهران

دستور ساخت کاخ گلستان توسط شاه عباس صفوی صادر شده است. پس از شاه عباس نیز سایر پادشاهان برای کاخ گلستان اهمیت قائل می شدند. و آن را مورد استفاده قرار می دادند. تا زمانی که كريمخان زند بر روی کار آمد. او با ساخت دیوانخانه در کاخ گلستان تغییراتی اساسی به وجود آورد. این موضوع به سالهای ۱۱۳۷ تا ۱۱۸۰ هجری قمری می رسد.

 محمد خان قاجار نیز یکی دیگر پادشاهانی بوده. که نقشی اساسی در چهره‌ی کاخ گلستان داشته است. او از بحرانی که بعد از مرگ کریمخان رخ داده، استفاده کرد و بر مناطق تحت تصرفش می افزاید.

سپس تهران را به عنوان پایتخت خود قرار می دهد. تا به طایفه‌ی خود در گرگان نزدیکتر گردد. و بتواند نظارتی بر روس‌ها نیز داشته باشد. آقا محمدخان تاجگذاری خود را در تهران انجام داد. و همین موضوع موجب اهمیت کاخ‌های موجود در این شهر شده است.

در زمان حکومت ناصرالدين شاه قاجار هم كاخ گلستان باری دیگر دستخوش افکار و سلایق این پادشاه گشته است. سلایق ناصرالدین شاه از معماری‌های اروپایی متاثر گشته. و به همین خاطر کاخ گلستان رنگ دیگری پیدا کرده است.

همچنین در زمان سلطنت مظفرالدين شاه، محمد علي شاه و احمد شاه قاجار کاخ گلستان تغییر خاصی نکرده است. و درواقع تا انتهای دودمان قاجار به شکل پیشین خود باقی مانده است.

کاخ گلستان تهران

معماری کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان از چند تالار تشکیل گشته، و تمامی بخش‌هایش داخل باغ بزرگ و زیبایی واقع شده است.به دلیل اینکه در زمان ساخت و تکمیل کاخ، ایران از نظر سیاسی  تحت تاثیر معماری اروپایی بوده است.

و در آن زمان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های معماری در اروپا نئوکلاسیک بو. کاخ گلستان تحت تاثیر این نوع معماری بوده است. تلفیق سبک‌های مختلف در کاخ گلستان و چند بنای دیگر در این زمان، سبکی به نام مکتب معماری تهران پدید آورده است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از بدو ورود باعث تمایز این کاخ شده. کاشی‌کاری‌های جذاب آن میباشد. هر بخش از کاشی‌کاری‌های این مجموعه دارای موضوع خاصی است. که از مهمترین موضوعاتش می‌توان به شکار و شکارگاه‌های مختلف، داستان‌های اساطیری، روایت‌های عاشقانه، گیاهان و جانوران، جنگ، پادشاهان و اعضای دربار، مضامین مذهبی و غیره نام برد.

کاخ گلستان تهران

بخش‌های مختلف کاخ گلستان

از بخش های مختلف کاخ گلستان تهران می توان به شمس‌العماره ، محوطه ورودی، خلوت کریمخانی،  ایوان تخت مرمر،  تالارها (تالار اصلی، تالار برلیان، عکسخانه، تالار بادگیر، تالار سلام، موزه‌ی مردم شناسی، تالار الماس)، موزه نگارخانه، موزه مخصوص، کاخ اختصاصی، موزه حوضخانه، عمارت بادگیر، موزه عکاسخانه، عمارت الماس، موزه مردم اشاره کرد.

در ادامه عکس هایی از این کاخ بی نظیر را مشاهده می کنید.

کاشی کاری 

کاخ گلستان،قاجار

کاخ گلستان، قاجار

شمس العماره

کاخ گلستان،شمس العماره

تالار الماس

کاخ گلستان، تالار الماس

تالار سلام

کاخ گلستان، تالار سلام

تخت مرمر

کاخ گلستان ، تخت مرمر

ایوان تخت

کاخ گلستان، ایوان تخت

مکان

کاخ گلستان تهران واقع در شهر تهران و خیابان 15 خرداد، میدان ارگ میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا