تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیگلپایگان

معرفی ارگ گوگد گلپایگان ، اصفهان

معرفی ارگ گوگد گلپایگان اصفهان

در این مقاله از سری مقاله های ایرانگردی در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی ارگ گوگد گلپایگان استان اصفهان که یکی از اماکن تاریخی و دیدنی اصفهان می باشد خواهیم پرداخت.

ارگ گوگد گلپایگان

ارگ تاریخی گوگد در شهر گوگد گلپایگان در استان اصفهان می باشد.این ارگ به عنوان دومین بنای خشتی ایران شناخته می شود. شهر گلپایگان در فاصله ۱۵۶کیلومتری شمال غرب استان اصفهان قرار گرفته و فاصله آن تا شهر اصفهان در حدود دو ساعت است.

این شهر مابین شهرهای خوانسار، خمین و میمه واقع شده است. ارگ گوگد در خیابان آیت‌الله گلپایگانی شهر گوگد، کوچه قلعه قرار دارد.این ارگ مربعی شکل است و 6400 متر مربع مساحت دارد و دارای چهار برج قرینه می باشد که با دیوارهایی سرخ رنگ به ارتفاع 12 متر احاطه شده است.

ارگ گوگد گلپایگان

ارگ گوگد به عنوان بنایی تاریخی و مهم با شماره ثبت 2574 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در گذشته دور در هنگام صلح از این ارگ به عنوان مسافرخانه و در زمان جنگ یا حمله دشمنان و اشرار به عنوان یک دژ نظامی استفاده می شده است.

قدمت این اثر تاریخی زیبا به حدود  400 سال قبل باز می گردد. تنها سند مکتوب موجود درباره این بنای تاریخی مربوط به 130 سال پیش می باشد، سندی که طبق آن علی خان بختیاری نیمی از این بنا را به عنوان مهریه به همسرش اعطا نموده است که به همین خاطر به ارگ علیخانی نیز نامیده شده است.

ارگ گوگد گلپایگان

سوراخ‌هایی در دیوارهای مرتفع این ارگ وجود دارد که در گذشته از آن به عنوان سیستم هشداردهنده استفاده می شده است.طبق روایات، این سوراخ‌ها محل جمع شدن کبوتران بوده، که حضور مهاجمان، باعث بلند شدن صدای پرندگان می شده که این امر منجر به هوشیاری ساکنان ارگ می شده است.

ارگ گوگد گلپایگان

روی درب ورودی دو درب وجود داشت که درب بزرگتر را مردکوب و درکوب کوچک را زن کوب می‌نامیدند. ارگ گوگد دارای چهار برج قرینه در چهار طرف ارگ است که نگهبانان در آنجا قرار می‌گرفتند و از ارگ حفاظت می‌کردند.

این ارگ در سال ۱۳۷۸ توسط اداره میراث فرهنگی گلپایگان بازسازی و مرمت شد. این بنای تاریخی هم‌ اکنون تغییر کاربری داده است. این بنا تبدیل به هتل و محلی برای اقامت گردشگران شهر گوگد شده است. این هتل دارای ۲۰ اتاق و سوئیت‌های زیبا در دو طبقه می باشد.

ارگ گوگد گلپایگان | هتل گوگد

هتل گوگد دارای رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی است. در حال حاضر این مجموعه با اتاق‌های زیبا همراه با امکانات مدرن و به روز رفاهی، بعنوان مهمانسرا آماده سرویس‌دهی به گردشگران داخلی و خارجی  است.

هتل ارگ گوگد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا