تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

جنگل شصت کلا گرگان ؛ قدیمی ترین جنگل هیرکانی در گلستان

گرگان از زیباترین شهرهای کشور به شمار می‌رود که در شمال شرق و در استان گلستان واقع شده است. در گرگان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان و جنگل‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان جنگل شصت کلا را نام برد. این جنگل دارای طبیعتی بکر و تماشایی است که لذت یک گردش و سفر یک روزه را برای گردشگران به همراه خواهد داشت. این جنگل انبوه درختان بسیار خاص و گونه‌های جانوری فراوانی را در بر می‌گیرد. جنگل شصت کلا یکی از مهم‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود که برای پژوهش و تحقیقات علمی گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این جنگل زیبا با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی جنگل شصت کلا گرگان

جنگل شصت کلا یکی از چندین جنگل‌ شمالی کشور با طبیعتی بکر است که در استان گلستان و در اطراف گرگان قرار دارد. این جنگل در نزدیکی دامنه‌های البرز و جنوب دریای خزر قرار گرفته که زیستگاه درخت‌های بلندقامت است. مساحت جنگل شصت کلا حدود ۳۷۱۶ هکتار بوده و میزان بارندگی سالیانه در آن به‌صورت متوسط حدود ۶۴۹ میلی‌متر برآورد شده است.

از این جنگل چشمه‌های طبیعی بسیار فراوانی عبور می‌کنند و آبشارهای زیبایی را می‌توان در سراسر آن مشاهده کرد. این جنگل در یک منطقه کوهستانی واقع شده و دارای مرتفع‌ترین قله‌ها است. جنگل شصت کلا در جنوب غربی شهر گرگان به فاصله ۶ کیلومتر قرار دارد. این منطقه دارای امکانات رفاهی مناسبی است که بازدیدکنندگان می‌توانند به استفاده از آنها بپردازند.

جنگل شصت کلا گرگان

گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل شصت کلا گرگان

جنگل زیبا و دیدنی شصت کلا از طبیعت بکر و گیاهان بسیار متنوع برخوردار بوده که در بسیاری از مناطق کشور دیده نمی‌شوند. این جنگل به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به دریای خزر از پوشش‌های گیاهی متراکم و متنوعی برخوردار است. در جنگل شصت کلا میزان بارش‌ بسیار زیاد است و در طول سال شاهد بارندگی‌های متعددی در این منطقه هستیم. بلندقامت‌ترین درختان کشور در این جنگل قرار دارند که به‌صورت در هم تنیده و متراکم دیده می‌شوند.

بخش عمده‌ای از این درخت‌ها از نوع هیرکانی هستند و قدمت بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که قدمت برخی از درختان این جنگل به 50 میلیون سال می‌رسند و ارزش بسیار زیادی دارند. از پوشش‌های گیاهی مهم این جنگل می‌توان به قارچ‌های بسیار متنوع و زیبا اشاره کرد که در سراسر جنگل پراکنده شده‌اند و اغلب بر روی تنه درختان دیده می‌شوند. اغلب قارچ‌ها سمی هستند و هنگام بازدید نباید به آنها دست بزنید. بسیاری از این قارچ‌ها خواص دارویی و صنعتی دارند و در صنایع گوناگون به مصرف می‌رسند.

تنوع گونه های گیاهی و جانوری شصت کلا

به دلیل داشتن تنوع گیاهی بالا و وجود گونه‌های خاص می‌توان گفت که جنگل شصت کلا یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود. بسیاری از اساتید برجسته برای تحقیق و پژوهش به این جنگل وارد می‌شوند. ناگفته نماند که برخی از درختان و گونه‌های این جنگل از جنگل‌های بسیار مهم جهان مانند آمازون تشکیل شده‌اند و بومی نیستند. علاوه بر گونه‌های گیاهی، گونه‌های جانوری متعددی در این جنگل وجود دارند که اکنون در حال زندگی هستند.

جنگل شصت کلا یکی از مکان‌های امن برای گونه‌های جانوری به شمار می‌رود. چراکه اجازه ورود شکارچیان به این منطقه داده نمی‌شود. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این جنگل می‌توان خرس قهوه‌ای، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، خوک، سمور سنگی، راسو، روباه، گراز، شوکا، گاو کوهی، مار افعی، تشی، شغال، میمون و قفقازی را نام برد. همچنین پرندگان مانند قرقاول، دارکوب، قرقی و توکای سیاه در این جنگل زندگی می‌کنند و آواز بسیار زیبای آنها همواره به گوش می‌رسد. این جنگل به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مطلوب و متنوع منطقه بسیار خوبی برای رشد و تکامل گونه‌های جانوری به شمار می‌رود.

گونه های گیاهی و جانوری در جنگل شصت کلا

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جنگل شصت کلا گرگان

جنگل شصت کلا از آبشارها و چشمه‌های بسیار متعددی برخوردار بوده که بسیار خیره‌کننده هستند. در جای‌جای این جنگل می‌توان جاذبه‌های متنوعی را مشاهده کرد که زیبایی جنگل را دوچندان کرده‌اند. همان‌طور که گفته شد این جنگل دارای ارتفاعات بسیار وسیعی است. این ارتفاعات بخشی از کوه‌های سرسبز و مرتفع استان گلستان را تشکیل می‌دهند و برای کوهنوردی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این جنگل عبارت‌اند از:

رودخانه شصت کلا

این رودخانه که از مرکز جنگل می‌گذرد دارای طول ۴۳ کیلومتر است. منشأ آن از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ گرفته شده و در دره‌ها و دامنه‌های این کوه جاری می‌شود. همچنین پس از آن به روستای سید میران می‌رسد و دشت گرگان را آبیاری می‌کند. وسعت و طول این رودخانه بسیار قابل توجه است. به طوری که در طول مسیر خود آبشارهای باران و آبشار شصت کلا را تشکیل می دهد . صدای رودخانه شصت کلا به راحتی از دل جنگل شنیده می‌شود. این رودخانه دارای شاخه‌های متعددی بوده که یکی از آنها به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

رودخانه جنگل شصت کلا گرگان

آبشار شصت کلاته

در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان آبشار شصت کلاته واقع شده است. افراد محلی این آبشار را به نام فیروز محل می‌نامند. آبشار شصت کلاته در انتهای جنگل قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از میان درختان انبوه گذر کنید. این آبشار منظره بسیار زیبا و رؤیایی را پیش روی گردشگران قرار داده و قطره‌های آب از بین خزه‌ها و صخره‌ها عبور می‌کنند و به پایین سرازیر می‌شوند. با قرار گرفتن در کنار این آبشار می‌توانید نسیم خنکی را احساس کنید و از منطقه لذت ببرید.

جاذبه گردشگری جنگل شصت کلا

آبشار باران کوه

از دیگر دیدنی‌های جنگل شصت کلا می‌توان آبشار باران کوه را نام برد که در مسیر رودخانه شصت کلاه قرار گرفته است. این آبشار با شهر گرگان ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. در چشم‌انداز این آبشار می‌توان خزه‌ها و صخره‌های بسیار زیبایی را مشاهده کرد که قطرات آب بر روی آنها سرازیر می‌شوند. همچنین یکی از زیباترین مکان‌ها برای عکس‌برداری به شمار می‌رود و لحظات بسیار شگفت‌انگیز و رؤیایی را به ارمغان می آورد. در اطراف آبشار مه غلیظی تشکیل می‌شود که در نوع خود بسیار دیدنی است. همچنین در اطراف آن غارهای متعددی وجود دارد و وجود آن ها به زیبایی منطقه می افزاید. جالب است بدانید که در فصل زمستان آب باران کوه منجمد می‌شود و قندیل‌های بسیار زیبا و تماشایی از آن آویزان شده و منظره جذابی را به وجود می‌آورد.

آبشار باران کوه در جنگل شصت کلا

امکانات رفاهی و اقامت در جنگل شصت کلا گرگان

در اطراف آبشارهای شصت کلا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و اگر علاقه دارید که در کنار این آبشارها استراحت کنید می‌توانید اقدام به برپایی چادر کنید. در بخش‌های مختلفی از جنگل برای رفاه حال گردشگران و مسافران امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های چوبی و فروشگاه‌های مواد غذایی تعبیه شده است. جنگل شصت کلا دارای استراحتگاه‌های جنگلی برای اقامت و سکونت است. در اطراف جنگل روستاهای متعددی وجود دارند که در آنها می‌توانید به اجاره خانه و کلبه‌های جنگلی بپردازید. شهر گرگان نیز دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیار متنوع با بهترین امکانات رفاهی است که فاصله چندانی با جنگل شصت کلا ندارند.

مسیر دسترسی و بازدید از جنگل شصت کلا گرگان

جنگل شصت کلا در استان گلستان و در اطراف گرگان واقع شده است. این جنگل از توابع شهرستان آزادشهر به شمار می‌رود. همچنین این جنگل در موقعیت ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. وجود روستاهای متعدد در اطراف جنگل شصت کلا موجب شده تا مسیرهای مختلفی برای ورود به این جنگل داشته باشید. یکی از بهترین مسیرها متعلق به مسیر روستای سید میران است. به این منظور باید وارد جاده قدیم گرگان/ کردکوی شده و پس از یک کیلومتر به سمت چپ بپیچید.

در سمت چپ جاده تابلوی ورود به روستای سید میدان قرار گرفته است که ۵ کیلومتر تا روستا فاصله دارد. مسیر خود را تا پایان روستا ادامه دهید تا به ورودی جنگل شصت کلا برسید. بهتر است برای آن که سردرگم نشوید از افراد محلی برای ورود به جنگل شصت کلا کمک بگیرید. بهترین زمان بازدید از جنگل شصت کلا فصل بهار است که زیبایی جنگل به اوج خود می‌رسد. در این زمان درختان از خواب زمستانی بیدار شده و به‌صورت انبوه و سرسبز دیده می‌شوند. همچنین شرایط آب و هوا در فصل بهار بسیار مطلوب بوده و از هوای سرد زمستان یا هوای شرجی تابستان خبری نیست.

اگر قصد دارید جنگل را در انبوه‌ترین و سبزترین حالت خود مشاهده کنید باید در فصل تابستان به بازدید از آن اقدام کنید. خوشبختانه برخلاف هوای شرجی شمال هوای شصت کلا در روزهای تابستان مطبوع بوده که به دلیل وجود چشمه‌های متعدد آن است. درختان جنگل در فصل پاییز بسیار دیدنی هستند و با برگ‌های رنگارنگ خود موقعیت بسیار خوبی را برای عکس‌برداری به وجود می‌آورند.

توصیه‌های بازدید از جنگل شصت کلا گرگان

این جنگل دارای ارتفاعات بسیار وسیعی بوده که برای کوهنوردی باید تجهیزات ضروری همراه خود داشته باشید. از آنجایی که رانندگی در جنگل امکان پذیر نیست باید کفش مناسب داشته باشید تا بتوانید پیاده روی کنید. همان‌طور که گفته شد در خود جنگل اقامتگاه خاصی وجود ندارد و اگر قصد دارید چند روزی را در جنگل بگذرانید نیاز است تا تجهیزات لازم کمپ مانند چادر، پتوی مسافرتی و… را داشته باشید. داشتن وسایلی مانند لباس مناسب، مواد خوراکی، آب آشامیدنی، کرم ضدآفتاب، کرم ضد گزش حشرات از دیگر اقلامی هستند که وجود آنها ضروری است.

کمپ در جنگل شصت کلا گرگان

جمع بندی

در نهایت مسیر بازدید تا آبشارها بسیار طولانی بوده و بهتر است که از همراهی سالمندان و کودکان خودداری کنید. در این جنگل ارزشمندترین پوشش‌های گیاهی وجود دارند که بهتر است در حفظ آنها کوشا باشید و از رها کردن زباله‌های خود در جنگل بپرهیزید. در صورت تمایل می توانید با خانواده و دوستان خود به بازدید جنگل شصت کلا بروید و خاطرات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا