تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

آشنایی با روستای تاریخی کنگ ، ماسوله خراسان

روستای کنگ

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با روستای کنگ را که یکی از جاهای تفریحی مشهد است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تصویر از سایت تاپ توریست

روستای کنگ در استان خراسان رضوی بخشی از شهرستان طرقبه شاندیز است.این روستا در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری از مشهد است که در دامنه شمال شرقی ارتفاعات بینالود است که آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ می‌باشد که از طریق یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود.روستای کنگ که ماسوله ای از دوران قبل از اسلام بجا گذاشته است.کنگ در لغت نامه دو معنا دارد که یک معنا پرنده ای قوی پنجه که در کوهستان است و معنای دیگریش دژ مستحکم است.قدمت این روستا بیش از 1000 سال است.

روستای کنگ مشهد

روستای کنگ به دلیل وجود کوه های مرتفع و درختان فراوان دارای آب و هوایی  معتدل است.مزار شیخ عبدالله یکی از مکان مذهبی مهم در این روستا است. کشیخ عبدالله که یکی از عرفای این منطقه بوده  در سال 1266 هجری قمری متولد شده و در قم و مشهد تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و سپس در این روستا دارفانی را وداع گفته است.

شغل مردم روستا باغداری ،دامداری، کارگری و فرش بافی است.بعضی از مردم نجاری و تراشکاری هم انجام می دهند. به دلیل نبود زمین مسطح مناسب  جهت زراعت کشاورزی و شیب دار بودن زمین ها ، اهالی این روستا اکثرا مشغول باغداری و مشاغل وابسته آن هستند.

روستای کنگ مشهد
تصویر از سایت t4t

جاذبه های تاریخی روستا

رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا می باشد.این اثر در زیر زمین کنده شده و سقف آن مساوی شیب دامنه کوه است که به گفته اهالی در گذشته راه قدیم نیشابور به مشهد هم از کنار همین رباط پای کوه بوده است.

گورستان کنگ نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که بر روی تپه ای بلند است و دارای سنگ قبرهای گران قیمت می باشد که جنس اکثر آن ها شیست است.تاریخ قبرها به هجری قمری می باشد و هر قبر علامت مخصوص خود را دارد. از جمله این علامت ها شانه و صورت می باشد که روی قبر حک شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا