تور

اجاره خودرو در دبی
آباداناستان خوزستانایرانگردی

جاذبه های گردشگری آبادان استان خوزستان

جاذبه های گردشگری آبادان استان خوزستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گرددشگری آبادان استان خوزستان داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهر آبادان در استان خوزستان، در جنوب غرب ایران واقع شده است. و مرکز شهرستان آبادان میباشد. و از مناطق آزاد بازرگانی (منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند) ایران به حساب می آید. این شهر همچنین دارای فرودگاه و بندر می باشد. و به سبب داشتن پالایشگاه نفت و پتروشیمی راهبردی بوده و هم‌مرزی با کشور عراق، از زمان جنگ جهانی دوم یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه و ایران به شمار رفته است.

می توان بهترین زمان برای مسافرت به استان خوزستان، فصل پاییز و زمستان را دانست. در سفر به خوزستان با اقوام مختلفی از جمله اعراب، عمله ها، بختیاری ها، بالاگریوه ها و کولی ها آشنا می گردید. و از زبان ها، گویش ها و لهجه های لری، فارسی یا لهجه های دزفولی، شوشتری، بهبهانی، آبادانی و خرمشهری (لهجه شهرنشینان) و عربی که از زبان های رایج در خوزستان میباشد. بهره مند می شوید.

جاذبه های گردشگری آبادان

جاذبه های گردشگری آبادان

جزیره مینو

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری آبادان جزیره بی نظیر مینو می باشد. که برای هر گردشگری سفری خاطره انگیز به یاد ماندنی را ایجاد کرده است. به ویژه شب های این جزیره بسیار دیدنی و جذاب می باشد. این جزیره در گذشته صلوح نامیده شده است. و بین آبادان و خرمشهر قرار گرفته است. همچنین دو شاخه اروند رود آن را فرا گرفته است. این جزیره دارای ۱۰ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد. و در فاصله ۱۰ کیلومتری خرمشهر واقع شده است.

جزیره مینو ،جاذبه های گردشگری آبادان

جزیره مینو دارای پنج نهر می باشد. که دوتا از آنها از رود جرف و سه تا از آنها از اروند رود انشعاب گرفته اند. این جزیره از معدود نقاط جهان می باشد. که آبیاری زمین های کشاورزی آن به وسیله برکشند و فروکشند آب انجام می گیرد. و به هیچ وسیله دیگری نیاز نمی باشد. بخش عمده ای از این جزیره از نخلستان پوشیده گشته است. که محیط مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر به حساب می آید. همچنین نیزارهای انبوه آن پناهگاه حیوانات وحشی مانند گراز می باشد.

جزیره مینو ،جاذبه های گردشگری آبادان

مینو، شهر کوچکی می باشد. که در آن واقع شده است. و بزرگترین آبادی این جزیره به حساب می آید. این شهر دارای جمعیتی در حدود ۱۳ هزار نفر می باشد. و تفریحگاهی برای مردم آبادان و خرمشهر محسوب می شود. بسیاری از ساکنان مینو را اعراب تشکیل داده اند. و به همین سبب زبان رایج مردمان شهر عربی می باشد. گذر از آب اروند و دیدار اقوام، بزرگترین دلمشغولی مردمان دو سوی مرز را ایجاد کرده است.

جزیره مینو ،جاذبه های گردشگری آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان یکی از موزه های کهن ایران به شمار می رود. این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره مقابل تاریخ و آثاری از دوره های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه های هنرهای سنتی افتتاح گشته است. در برپایی این موزه مرحوم علی هانیال مساعدت بسیاری کرده است. طراحی ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران بوده است.

موزه آبادان ،جاذبه های گردشگری آبادان

این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۵.۲۲ متر می باشد. که متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش بوده است. موزه آبادان در یک طبقه و دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی میباشد. تالار اصلی، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق.م) و آثار دوره صفوی و قاجاری می باشد. همچنین آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته اند.

موزه آبادان ،جاذبه های گردشگری آبادان

اروند رود

اروند رود رودخانه پهناوری در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق می باشد. این رودخانه مرزی از رودهای فرات، دجله و کارون به وجود آمده است. رودخانه فرات از بلندی های سرزمینی قفقاز (ارمنستان) سرچشمه گرفته است. و از پیوستن رودهایی که از فلت ایران و کشور کنونی ترکیه، سرچشمه گرفته اند، ایجاد گردیده است. در حدود ۶۰ درصد از آب رودخانه دجله هم از کوه های زاگرس (ایران) سرچشمه گرفته است. با توجه به آبدهی دجله و فرات، حدود ۴۰ درصد از آب رودخانه ای که از پیوستن این دو رودخانه تشکیل شده است. از سرزمین کنونی ایران تامین می گردد.

در اثر سدسازی میزان زیادی از آب رودخانه های فرات و دجله کاهش یافته، اما اروند رود هنگامی ارزش واقعی کشتی رانی پیدا می کند که رودخانه کارون، یعنی بزرگترین رودخانه ایران، به آن وصل می گردد. این رود هم از ریزش رودخانه های دجله، فرات و سپس کارون به وجود آمده است. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در ۳۷۵ کیلومتری بغداد به هم می رسند. درازای اروند رود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر می باشد. ریزشگاه اروند رود در میان شهرهای ایرانی اروند کنار و شهر عراقی فاو می باشد.

اروند رود ،جاذبه های گردشگری آبادان

کلیسای ارامنه (کلیسای قاراپت مقدس)

کلیسای ارامنه آبادان بنایی مربوط به دوره پهلوی می باشد. و در آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی ها قرار گرفته است. این کلیسا در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۶ هجری شمسی) ایجاد گردیده است. و بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان به حساب می آید.

کلیسای ارامنه ،جاذبه های گردشگری آبادان

کلیسای ارامنه ،جاذبه های گردشگری آبادان

سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آبادان می باشد. و از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان به حساب می آید. که طراحی کلی آن تداعی کننده هیبت یک شیر نشسته می باشد. که از قدیم این بنا را به نگهبان شهر آبادان تشبیه کرده اند. ساختمان سینما نفت پیش از جنگ جهانی دوم آغاز و با نام سینما تاج در سال ۱۳۲۳ افتتاح گشته است. این سینما که دارای نمای آجر قرمز می باشد. در آبادان و در محله بوارده جنوبی قرار گرفته است.

سینما نفت ،جاذبه های گردشگری آبادان

مسجد رانگونی ها

مسجد جامع رانگونی ها در حدود سال ۱۳۰۰ در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند و نقطه صفر مرزی همجوار با شکور عراق ایجاد گردیده است. این مسجد با موافقت شرکت نفت، توسط کارگردان پاکستانی پالایشگاه آبادان بنا گشته است. مسجد رانگونی ها با تقاضای عده ای از مسلمانان شبه قاره هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رانگون پایتخت میانمار بوده اند. و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بوده. احداث گشته و به همین دلیل این مسجد به رانگونی ها معروف گشته است.

مسجد رنگونی ها ،جاذبه های گردشگری آبادان

مسجد رانگونی ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری هایی زیبا و برجسته و ارائه هایی سیمانی و منحصر به فرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» می باشد. تزیینات مسجد رانگونی ها دارای شباهت زیادی به گچ بری برهشته است. با این تفاوت که با سیمان انجام شده است.

مسجد رنگونی ها ،جاذبه های گردشگری آبادان

گفته اند که بعضی از مصالح ساختمانی، مخصوصا رنگ های به کار رفته اولیه در نقش و نگاره ها از هندوستان آورده اند. یکی از ویژگی های بارز مسجد، محراب گلگونه ای می باشد. که به شیوه خاصی طراحی شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین گشته است. رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین میباشد. متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بوده است. و امامان جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بوده اند.

مسجد رنگونی ها ،جاذبه های گردشگری آبادان

پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آبادان می باشد که معروف به نخستین پل کابلی واقع در خشکی جهان می باشد و در محله کوی فرهنگیان واقع شده است. و به اسم رایج (تانکی ابوالحسن) در بین مردمان این شهر مشهور گشته است. که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از ورودی های اصلی شهرستان و در کنار پلی اصلی که از رودخانه بهمنشیر می گذرد قرار گرفته است.

پل کابلی ،جاذبه های گردشگری آبادان

بازارهای آبادان

بازارهای آبادان را می توان شامل بازار کویتی ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان دانست. آبادان با همجواری خود با کشورهای خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد و با قیمت های مناسب می باشد. که موجب گشته، مردم از شهرستان ها و استان های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر سفری داشته باشند. همچنین استقبال برای سفر به آبادان سبب شده تا بازارهای این شهر رونق یافته و تجارت آن نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر تر شده است.

بازارهای ،جاذبه های گردشگری آبادان

بازارهای ،جاذبه های گردشگری آبادان

سوغاتی آبادان

یکی از سوغاتی های رایج و مشهور آبادان، ماهی های خوش طعم خلیج فارس می باشد. که از انواع ماهی های رایج این شهر می توان از حلوا سفید (زبیدی)، راشگو، شوریده، شانگ، زبان، سنگ سر، میش، هامور، کفشک، صبور، قباد و شیر نام برد.

سوغاتی آبادان،جاذبه های گردشگری آبادان

یکی دیگر از سوغاتی های شهر آبادان خرمای آن می باشد. که دارای خواص و انواع مختلفی میباشد. و از جمله آنها می توان از سعمران، برحی، گنطار، بریم و زاهدی نام برد.

سوغاتی آبادان،جاذبه های گردشگری آبادان

ادویه جات معروف آبان یکی دیگر سوغاتی های آبادان می باشد. شاید ادویه بیشتر از سایر ارمغان های این شهر توجه مسافران را به خود جذب کرده. اصولا مردم آبادان با توجه به طبع جنوبی و دریایی خود و نوع غذاهایی که خاص این مناطق می باشد. علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات به ویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی را دارند. که از ادویه کاری هندی، زردچوبه، ادویه کاری خورشتی، ادویه کاری مرغ و ماهی، ادویه ترشی می توان نام برد. البته این نوع فلفل خاص به نام «پاپریکا» نیز در این منطقه دارای طرفدار زیادی میباشد.

سوغاتی آبادان،جاذبه های گردشگری آبادان

صنایع دستی آبادان

حصیربافی را می توان پر استفاده ترین صنایع دستی آبادان دانست. از پر کاربرد ترین آنها جاروب هایی است. که به وسیله برگ درخت خرما (شعف) بافته شده اند. از سایر صنایع دستی آبادان می توان از کلاه حصیری آفتابی، زیرانداز حصیری، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما نام برد. که اینها نیز از برگ درخت خرما ایجاد می گردند.

صنایع دستی آبادان ،جاذبه های گردشگری آبادان

صنایع دستی آبادان ،جاذبه های گردشگری آبادان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا