تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیهرمز

دره مجسمه‌های هرمز

دره مجسمه‌های هرمز

جزیره رنگارنگ هرمز پس از گذراندن شب‌های سیاه و پنجه‌های آفتاب کم‌رنگ در دل دریای فارس، سر از آب بیرون آورد و هیبت خود را به شکل حیواناتی چون عقاب، اژدها، خروس و… دید. صخره‌های طرح‌داری که انگار، حیواناتی به بزرگی مجسمه، ورودتان را خیر مقدم می‌گویند. طی میلیون‌ها سالی که دره مجسمه‌های هرمز زیر آب خلیج فارس به سر می‌برد، دچار فرسایش آبی بسیاری شده و باعث شده است، خاک این جریزه هزار رنگ باشد و هر زمین‌شناس و خاک شناسی را به سمت خود بکشد.

دره مجسمه‌های هرمز

سواحل نقره‌ای، طلایی، سرخ و سفید، زرد، سیاه و … همگی زینت‌بخش دره شده‌اند و چشمان شما را خیره خواهند کرد. 600 میلیون سال عمری که جزیره هرمز دارد،  فرسایش آبی و بادی یادگاری بزرگی به نام دره مجسمه‌های هرمز به این جزیره دادند، و امروزه این دره پر رمز و راز از بزرگ‌ترین مناطق گردشگری استان هرمزگان به شمار می‌رود. دلیل شهرت این دره، به دره مجسمه‌ها نیز، وجود همین صخره‌های حیوانی شکل است، که قوه تخیل گردشگران را درگیر خود می‌کند. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

دره مجسمه‌های هرمز

صنایع دستی و سوغات هرمز

معمولاً هیچ سفری بدون خرید سوغات و یادگار آن شهر، به پایان نمی‌رسد. مناطق جنوبی کشور به‌خصوص جزیره هرمز، صنایع دستی و سوغات‌های زیادی دارند، که زیبایی آنها شمارا خیره خواهد کرد. هنگام ورود به جزیره هرمز و اولین دیدار خود، متوجه لباس‌های رنگارنگ سوزن‌دوزی شده و نقاب‌های بسیار زیبا و فریبنده خواهید شد.

دره مجسمه‌های هرمز به دلیل مجاورت با دریا، صنایع و سوغات‌های مربوط به صدف زیاد دارد. می‌توانید از دست‌فروشان دره یا بازارهای هرمز زیورآلات صدفی و شیشه‌ای تهیه کنید. نقاشی شیشه‌ای نیز از دیگر هنرهای مورد علاقه مردم هرمز است، که آن را تبدیل به صنایع دستی و راهی برای کسب درآمد کرده‌ است. طرح‌های روی شیشه بسیار ظریف بوده و با دقت بالایی طراحی می‌شوند.

احتمالا هنگام مشاهده مردم محلی درحالی که، لباس‌های محلی پر طرح و نقش به تن دارند، شما نیز مجاب به خرید این تن‌پوش‌های اصیل شوید. لباس‌های سوزن‌دوزی شده همراه با پارچه‌های عربی، در بازار هرمز به فروش می‌رسند. ساز جنوبی نیز بخش جداناشدنی از فرهنگ هرمز است، در دره مجسمه‌های هرمز نوازندگان و سازندگان ساز جنوبی را خواهید دید، که مشغول نواختن و فروش ساز هستند.

خوراکی و انواع غذاهای محلی نیز از دیگر سوغات های هرمز هستند. ترشی، ادویه جنوبی، نان محلی، مربا و… همگی از سوغات های پرفروش و پرطرفدار در بازارهای جزیره هرمز به شمار می‌روند.

دره مجسمه‌های هرمز

نکات و تجهیزات سفر به دره هرمز

هر جاذبه توریستی و مکان تاریخی، شرایطی را برای گردشگران ایجاد می‌کند که نیاز است افراد قبل از سفر از برخی مسائل آگاه باشند. جزیره هزمز و به‌خصوص دره مجسمه‌های هرمز درظاهر از سنگ و خاک هستند و انتظار می‌رود استحکام صخره‌ها بالا باشد.

 اما در نظر داشته باشید، این صخره‌ها با اشکال گوناگون به دلیل فرسایش آبی و بادی زیادی که داشتند، بسیار حساس و شکننده هستند. بگونه‌ای که تحمل وزن زیادی ندارند و ممکن است بر اثر ضربه و فشار بشکنند. علاوه بر مراقبت از صخره‌ها و رعایت قوانین محافظت از محیط زیست، چند قلم وسیله به‌منظور آسانی سفر خود نیاز دارید.

  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • لباس‌های خنک
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه و عینک آفتابی
  • نوشیدنی‌های خنک
  • خوراکی
  • زیرانداز مسافرتی

دره مجسمه‌های هرمز

چگونه به دره مجسمه‌های هرمز برویم؟

دسترسی به دره مجسمه‌های هرمز تا حدودی آسان است، البته اگر می‌خواهید هوای دل‌انگیز صبحگاهی دره را از دست ندهید، نیاز به سحرخیزی دارید. برای رفت و آمد می‌توانید از کشتی و لنج‌های بندرعباس استفاده کنید. برای دریانوردی و بازید از دره هرمز، هفت صبح با اولین کشتی اسکله شهید حقانی، راهی جزیره هرمز شوید.

در این اسکله، هر دوساعت یک‌بار، یک کشتی راهی دره می‌‌شود. البته اگر در قشم به سر می‌برید و رفتن به بندرعباس برای شما ممکن نیست، به اسکله ذاکری قشم بروید با لنج و کشتی راهی هرمز شوید. لازم به ذکر است، که در اسکله ذاکری قشم، لنج‌های زیادی به هزمز نمی‌روند ‌و همچنین ساعات حرکت آنها محدود است.

از این رو، هفت صبح به اسکله بروید و ساعت سه عصر با لنج‌های قشم بازگردید. ممکن است به دلیل کمبود لنج‌های مسافربری قشم_هرمز، نتوانید به سفر خود ادامه بدهید. به همین دلیل ساعت شش و سی دقیقه صبح در اسکله ذاکری باشید تا بتوانید از کشتی‌ها استفاده کنید.

چه زمانی برای بازدید از دره مجسمه‌های هرمز مناسب است؟

هر چقدر به خط استوا نزدیک می‌شویم، هوا گرم‌تر و شرجی‌تر می‌شود. جنوب کشور نیز همواره دارای آب و هوای گرم و شرجی، و اقلیمی خشک است.  از این رو، بهتر است برای مساعد بودن هوا، در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان به دره مجسمه‌های هرمز بروید. در فصل‌های سرد، شهرهایی چون تهران سرد و بادی بوده، و سوز استخوان سوزی دارد.

 اما شهرهای جنوبی خنک هستند و باد ملایمی دارند. هوای مناطقی چون اهواز، هرمزگان، آبادان، در این زمان از سال بسیار لطیف و دلنشین است. اوایل بهار نیز زمان خوبی برای سفر به جنوب است، اما به دلیل تعطیلات رسمی عید نوروز، مناطقی چون هرمز و…. بسیار شلوغ هستند.

به همین دلیل، اواسط پاییز و اواخر زمستان بهترین زماو برای سفر به دره مجسمه‌های هرمز است. قبل از آغاز گشت و گذار خود، به اخبار هواشناسی نیز دقت کنید، چرا که سفر شما دریایی است و نیاز به کشتی‌پیمایی دارید. اگر هوا مساعد نباشد و احتمال طوفان دریایی باشد، هیچ لنج و کشتی به مقصد جزیره هرمز به آب نخواهد زد.

دره مجسمه‌های هرمز

کلام آخر

نمای دل‌نواز دره هنگام غروب و طلوع آفتاب، یک نفس تازه و چند عکس یادگاری از شما می‌طلبد. هنگامی که به انتهای دره مجسمه‌های هرمز برسید، خود را نوک پرتگاهی 40 متری خواهید دید، که به جرأت می‌توان گفت زیباترین‌ بخش دره است. اگر به سمت چپ نگاه کنید، خط ساحلی رنگارنگی را خواهید دید، که توسط صخره‌های سربه فلک کشیده احاطه شده‌اند. در سمت راست نیز خلیج نیلگون را خواهید، که قایق‌های دریانورد، سطح آفتاب‌خورده آب را کف‌آلود می‌کنند. جزیره هرمز، سر زمین تحقق قصه و افسانه‌های قدیمی است، که وقوع آنها را به چشم خواهید دید. امید است که مطالب فوق در جهت راهنمایی شما به منظور آشنایی با دره مجسمه‌های هرمز سودمند بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا