تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانانزلیایرانگردی

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی یا مناره انزلی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که در بندر انزلی واقع شده است. برج ساعت انزلی یکی از قدیمی ترین ساختمان های بنا شده در انزلی به حساب می آید. این بنای تاریخی تا به امروز ساعت را به طور درست و صحیح نشان می دهد. این برج عظیم در پشت بازار سپه انزلی واقع شده است. این بنا در سال 1194 هجری شمسی توسط ناصرالدین شاه در این منطقه توسط خسرو خان گرجی ساخته شده است. لازم به ذکر است در شهر انزلی جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد که معروف ترین آن ها برج ساعت انزلی می باشد. برج ساعت انزلی سمبلی برای شهر زیبایی بندر انزلی به حساب می آید. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

 

برج ساعت انزلی
برج ساعت انزلی یکی از بناهای تاریخی در گیلان میباشد که دارای داستان بسیار جذابی در خود است

 سیر تاریخی و فرهنگی برج ساعت بندر انزلی

همان طور که ذکر شد این برج در سال 1194 هجری شمسی بنا شده است. خسرو خان گرجی در آن زمان توسط ناصرالدین شاه قاجار به عنوان حاکم انزلی شناخته شده بود.

 کاربرد این برج در آن زمان به عنوان فانوس دریایی بوده است. در گذشت زمان این بنا تبدیل به دیدبانی در جنگ بین ایران و روس و سربازان از بالای این برج تمام تحرکات در شهر را زیر نظر داشته اند. در سال 1308 هجری شمسی به دستور رضاشاه مهندس آلمانی ساعتی بزرگ و چهارگوش را به عنوان تعمیر این برج در بالای آن قرار داده است.

این ساعت دوباره دز سال 1396 هجری شمسی توسط شهردار انزلی تعمیر و جایگزین شده است. اما این بار ساعت به صورت دیجیتالی نصب شده است. لازم به ذکر است این ساعت همچنان در حال کار کردن است و ساعت دقیقی را به اهالی آن منطقه نشان می دهد.

طبق نوشته های هنری رنه آلمانی در سال 1365 هنگامی که از انزلی دیدن می کرده نوشته است که تنها بنای قدیمی در شهر انزلی برجی می باشد که حدود 2 الی 3 قرن پیش به عنوان چراغی برای راهنمای کشتی هایی که به سوی انزلی می آمدند استفاده می شده است.

برج ساعت انزلی در گذشته به عنوان یک فانوس دریایی کاربرد داشته است اما امروزه فقط به عنوان نشان دادن ساعت است. هدف از بنای این برج تاریخی دیده بانی از دریا و راهنمای دریانوردان در شب بوده است. در گذشته به جای ساعت بر روی آن چراغی در بالای آن روشن می شده و نگهبان آن در بالای آن در حال کشیک دادن از دریا بوده است.

برج ساعت انزلی
این برج از آجر ساخته شده است و سقف آن نیز از سفال بنا شده است

  معماری برج ساعت بندر انزلی

این بنا در زمینی به وسعت 50 متر مربع ساخته شده است و ارتفاعی که برای ساخت آن در نظر گرفته شده است نیز برابر است با 28 متر. بالکن این برج 20 متر ارتفاع داد و بدنه این برج از آجر ساخته شده است که ارتفاع سقف نیز برابر با 4 متر است. برای رسیدن به بالای این برج باید 54 پله ای که به صورت مارپیچ ساخته شده است را طی کنید. در بین مسیر بالا رفتن از پله ها می توان روزنه هایی دید که برای نورگیری و تهویه هوا در آنجا قرار داده شده اند. این پله ها بالا رفتن از این بنا را بسیار سخت کرده است.

بعد از گذراندن 54 پله مارپیچ و کوچک به محفظه تنگی خواهید رسید که بالای مناره قرار داده شده است و پس از عبور از درب آلومینیومی آن می توان وارد محوطه بالکن این برج شد. بالک این برج سنگی می باشد و در دور تا دور این بالکن میله های آهنی برای نصب چراغ های نورپردازی و همچنین محافظت نصب شده اند. برای تنظیم دقیق این 4 ساعت باید فرد نردبانی آهنی که در آنجا قرار دارد را بگذارد و سپس به تنظیم این ساعت ها بپردازد.

برج ساعت انزلی
میله های دور تا دور بالکن این برج برای نگهداری چراغ های نورپردازی

 موقعیت برج ساعت بندر انزلی

این بنای تاریخی دارای اسم های مختلفی در بین افکار عمومی است که این اسم ها عبارت اند از: برج ساعت انزلی، مناره انزلی، مناره بندر انزلی. این برج زیبای تاریخی در استان گیلان در شهر بند انزلی واقع شده است. این بنا در نزدیکی ساحل و همچنین در اطراف بازار سپه می باشد. این برج یکی از قدیمی ترین بنا ها در شهر انزلی به حساب می آید. در برخی از روزها درب های این برج باز می باشند و شما میتوانید به بالای این برج و بالکن آن سر بزنید و قسمت وسیعی از بند انزلی را را در آن بالا شاهد باشید. لازم به ذکر است هنگام رفتن به بالکن این برج بهتر است به میله های بالکن آن تکیه ندهید تا برای شما اتفاق جبران ناپذیری پیش نیایید.

لازم به ذکر است شما برای دیدن این بنا در بند انزلی نمی توانید با قطار و یا هواپیما به صورت مستقیم به بند انزلی بیایید. با خرید بلیت اتوبوس بند انزلی می توانید به صورت مستقیم به این شهر تشریف بیاورید.

موقعیت دقیق این برج ساعت به صورت زیر است:

(آدرس) استان گیلان – شهر بند انزلی – خیابان سپه

سخن آخر

همان طور که ذکر شد در سال 1307 شمسی بعد از تعمیر این برج تاریخی ساعتی 4 گوش بر روی بام آن قرار رفته است، این ساعت در بعد از تعمیر مجدد سال 1369 تا به امروز ساعت را به اهالی شهر بندر انزلی به درستی نشان داده است.

مناره بندر انزلی یکی از بناهایی است که به دوره قاجار برمی گردد. این برج ساعت بنای یاد بود در شهر بندر انزلی به حساب می آید. طبق اسناد به دست آمده زمان محمد خان قاجار این برج به عنوان یک برج دیدبانی، اسلحه خانه، تأسیستان نظامی، فانوس دریایی بنا شده است. برج ساعت در آن زمان با آجر ساخته شده است و سقف آن نیز از سفال پدید آمده است. در دوره قاجار این برج به عنوان دید بانی در جنگ ایران و روس استفاده می شده.

برج ساعت انزلی در فهرست آثار تاریخی گیلان ثبت شده است و نمادی از شهر بند انزلی می باشد که این برج یکی از جاذبه های زیبای گردشگری به حساب می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا