تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیباغ ملک

جاهای دیدنی باغ ملک، استان خوزستان

  باغ ملک استان خوزستان

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با باغ ملک آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی باغ ملک واقع در استان خوزستان با ما همراه باشید.

در شرق استان خوزستان شهرستان باغ ملک واقع است. یکی از شهرستان های استان خوزستان که در جنوب غربی ایران است، باغ ملک می باشد. این  باغ  بخشی از شهرستان ایذه بود که در سال 1371 از آن جدا شده و تبدیل به شهرستان جدا شد. استان خوزستان با استان چهار محال بختیاری و کهگلویه و بویر احمد هم مرز است، و شهرستان های آن رامهرمز، ایذه، هفتگل و مسجد سلیمان است.

باغ ملک در دامنه کوه بادرنگون قرار دارد. این شهرستان در شرق خوزستان است، طول جغرافیایی آن 51-49 و عرض جغرافیایی 31-31 و ارتفاع آن 917 متر از سطح دریا می باشد.

این شهر در فصل تابستان با آب و هوای معتدل بسیاری از مردم خوزستان را به خود جذب کرده است و بسیاری از گردشگران هم به این شهر سفر می کنند.

تاریخچه باغ ملک

قدمت شهر به دوران ایلامی ها برمی گردد، در دوران ایلام این ناحیه اور نام داشت. در باغ ملک محلی به نام منجنیق وجود دارد که آثار تاریخی در آن وجود دارد. این آثار بنا بر روایتی ماجرای حضرت ابراهیم  و نمرود در این محل رخ داده است به این دلیل منجنیق نام دارد. همچنین وجود یک پل شکسته در آن می باشد که مربوط به دوره ساسانی می باشد. در باغ ملک سنگ آسیایی هم وجود دارد که آثار خطوط کوفی بر روی آن نقش بسته است.

مردم شهرستان باغ ملک از دو ایل لر زبان بختیاری و بهمئی هستند، به زبان لری سخن می گویند. طوایف ساکن در این شهر از قبیل ایل جانکی، برون، کرد، کرد زنگنه ، سروستانی، شیخ، ممبینی، احمدی، زکوی و بهمئی می باشند.

پوشش گیاهی باغ ملک

پوشش گیاهی منطقه از درختان افرا و برخی گیاهان دارویی و صنعتی می باشد. شغل اغلب مردم دامپروری و کشاورزی می باشد. محصولات زراعی آن هم گندم، برنج و جو می باشد.

باغ ملک
باغ ملک استان خوزستان

جاهای دیدنی باغ ملک

روستای مال آقا

در شمال استان خوزستان  از توابع شهرستان باغ ملک، روستای مال آقا واقع است. فاصله روستا با اهواز تقریبا5/1 ساعت است. مسیر زیبای آن نشان از بکر بودن منطقه و زیبایی های آن را دارد. رودخانه های زیبا در میان باغ های این روستا فضای  رویایی برای استراحت و فرار از شلوغی شهر را فراهم آورده است. درختان انگور و انار در دامنه کوه های سر سبز دیده می شود. این روستا بسیار زیبا را در سفر به خوزستان هرگز از دست ندهید.

روستای مال آقا
روستای مال آقا

شهر تاریخی قلعه تل

یکی از جاهای دیدنی باغ ملک ، قلعه تل در بخش مرکزی باغ ملک است و چند سالی می شود که از دهستان به بخش تغییر کرده است. آثار به جامانده در این منطقه به 5000سال قبل و همزمان با حکمت ایلامی ها بوده است. قلعه تل از شمال به باغ ملک، از جنوب  به شهر ایذه و در دل رشته کوه زاگرس واقع است. اصلی ترین دلیل سکونت در قلعه تل وجود آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز آن است. این شهر در ابتدا دراطراف یک تپه واقع بوده است به این دلیل (تل) به معتی تپه می باشد. نام این شهر در اصل بر گرفته از قلعه بزرگیست که ایلامی ها در فراز تپه مذکور برپا کردند.

قلعه تل
قلعه تل شهرستان باغ ملک

آبشارهای تنگ کرد

در شمال شرقی قلعه تل منطقه ای به نام تنگ کرد است که گردشگران و طبیعت گردان زیادی برای دیدن این آبشار بلند حاضرند از رودخانه و تنگه های خطرناک هم عبور کنند.

این منطقه زیبا در دل کوه می باشد . آبشار های متعدد آن و سرسبزی منطقه و بکر بودن آن که به خاط صعب العبور بودن راه می باشد واقعا تماشایی است. اگر می خواهید به تنگ کرد بروید شیب آن بسیار خطر ناک است و برخی جاها باید از عرض رودخانه عبور کنید، حتما با امکانات و تجهیزات مناسب بروید.

آبشار تنگ کرد
آبشار تنگ کرد

روستای گردشگری رباط

در 15 کیلومتری شرق باغ ملک روستای گردشگری رباط قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی باغ ملک است. رباط کلمه ای عربی است که در گذشته به مکان و محل اقامت کاروانسراها و سربازخانه ها می گفتند. به مرور زمان و دلیل کم شدن کاروان ها به مکان ثابت تبدیل شده است. در این منطقه زیارتگاه امام زاده سلیمان هم قرار دارد. مردم و گردشگران هم جاذبه های طبیعی را مشاهده می کنند و هم به زیارت این امام زاده می پردازند.

روستای رباط
روستای رباط شهرستان باغ ملک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا