تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردی

جاهای دیدنی کلات

جاهای دیدنی کلات

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاهای دیدنی کلات خواهیم پرداخت،پس در ادامه با ما همراه باشید

کلات شهری زیبا و تاریخی که در شمال شرقی استان خراسان رضوی  و در حدود 150 کیلومتری مشهد واقع‌شده است. شهری خوش آب و هوا با آب‌وهوای معتدل کوهستانی و پر از مکان های دیدنی و جاذبه های طبیعی است که از شمال به‌وسیله تپه‌ماهورهایی به طول ۱۸۰ کیلومتر به کشور ترکمنستان، از غرب به درگز ، از شرق به سرخس و از جنوب به کوه هزار مسجد و مشهد مجاور است.در مسیر راهی شدن به کلات از میان جاده ای پر پیچ و خم و بسیار دیدنی عبور می کنید.

این شهر استان خراسان رضوی نام خود را از نادرشاه افشار برگرفته است. کلات جایی است که تیمور لنگ ۱۴ بار به آن حمله کرد و سرانجام با شکست نهایی از آن صرف نظر کرد. این شهر بسیار زیبا روزگاری محل نگهداری جواهرات و غنایم با ارزش بود و امروز نیز از گنج های طبیعی و تاریخی نگهداری می کند.

کلات در لغت به معنی ارگ،برج، زیستگاهی بر فراز کوه و قلعه است.سرزمین کلات در میان ارتفاعات کوه های نفوذ ناپذیر  هزار مسجد قرار گرفته است به همین دلیل به سرزمین دژهای نفوذناپذیر مشهور است که این کوه ها مثل یک حصار از کلات محافظت می کنند. و همین امر موجب گشته که دسترسی به آن سخت باشد. همین ویژگی منحصربه‌فرد آن دلیل نادرشاه افشار بر انتخاب این مکان برای حکومتش است.

جاهای دیدنی کلات

جاهای دیدنی کلات 

این شهر زیبا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که میتوان به کاخ خورشید و آبشار قره سو، مسجد کبود گنبد، عمارت خورشید، کتیبه نادری، بند نادری، برج و باروی دربند ارغونشاه، خانه گبرها در سررود، تپه تاریخی حسن احمد، آب‌انبارهای روستای خشت، آبشارهای چرم، جنگل پسته خواجه، روستای بابا رمضان اشاره کرد.اما مهم‌ترین آن‌ها کلات نادری است که اطراف باغ کلات را کوه‌های بلند و صعب‌العبور احاطه کرده است.

همچنین بزرگ‌ترین دره‌های عمیق ایران در منطقه روستای قله زو واقع، در شهرستان کلات قرار دارند. شهر کلات شامل ۱۴۰ آبادی است.

جاذبه های دیدنی کلات

جاذبه های دیدنی کلات

جاذبه های دیدنی کلات

گویش

مردم شهرستان کلات به زبان فارسی، ترکی خراسانی و کرمانجی و در برخی از روستاهای آن به زبان لکی صحبت میکنند. اما بخش بزرگی از جمعیت شهرستان کلات به گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. محل اصلی سکونت کرمانج های خراسان، در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

لباس محلی

لباس محلی کردهای منطقه‌ی کلات شباهت زیادی به لباس اقوام ترکمن دارد و کاملاً متفاوت از لباس سایر کردهای خراسان است. و علت این مسئله را می‌توان فاصله کم این منطقه به مناطق ترکمن نشین مرز ایران و تأثیر آن در طول تاریخ دانست. زنان کلات از ابریشم برای بافت لباس‌های خود استفاده می‌کنند و از رنگ قرمز بسیار در لباس آن‌ها استفاده میکنند. دختران کرمانجی شال‌های تک‌رنگی به همراه شلوارهای بنفش می‌پوشند اما دختران متأهل از شال قرمز و مشکی استفاده میکنند و نوعروس‌ها چادرشب سبز یا زرد بر سر می‌اندازند. زنان مسن نیز لباس‌هایی تیره و کت‌هایی کوتاه می پوشند.

لباس محلی کلات نادری

صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای محلی

از صنایع‌دستی کلات می‌توان از فرش و گلیم‌های پشمی و لباس‌های پشمی بارنگ‌هایی زنده و زیبا نام برد.

انواع برنج، عسل طبیعی، روغن کنجد، کره محلی، روغن زرد، گردو از جمله سوغات و محصولات کلات می باشد. از غذاهای محلی کلات نیز میتوان از آش کوریا، کاچی محلی، قتلمه یا فتیر مسکه فتیری و آش جوش پره (واره) نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا