تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردیسنندج

جاذبه گردشگری روستای نگل سنندج استان کردستان

جاذبه گردشگری روستای نگل سنندج استان کردستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. به معرفی و آشنایی با جاذبه گردشگری روستای نگل سنندج در استان کردستان بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان کردستان که با تمام جذابیت های طبیعی و تاریخی بکر و پرکشش آن آنقدر جذاب و رمزآلود میباشد. که حسابی شما را مجذوب خود خواهد کرد. و در جستجوی زیبایی های بیشتر و بیشتر آنقدر این طرف و آن طرف می روید. که تا به خودتان بیایید. خود را محصور در خاطراتی زیبایی و به یاد ماندنی پیدا می کنید. که زینت بخش تمام عمرتان خواهد شد.

روستای نگل

روستای نِگِل

نگل نام روستایی در دهستان نگل از توابع بخش «کلاترزان» سنندج میباشد. که در فاصله ۶۵ کیلو متری شهر سنندج  و در مسیر سنندج – مریوان واقع شده است. روستای نگل به یمن و برکت وجود قرآن تاریخی آن یکی از قطب های گردشگری استان کردستان بوده است. و کشور سالانه پذیرای زائرین و گردشگران زیادی از همه کشور و حتی خارج از کشور نیز بوده است.

روستای «نگل» در میان دره زیبایی واقع شده است. و رودخانۀ «شوشیر» از جنوب آن عبور می کند. این روستا از طرف شمال به كوه «حسن عالی»، از جنوب شرقی به كوه «پل چرمو»، از جنوب به كوه «قژاكان»، از شمال غربی به دره «كانی چرمو» و کوه «کوره میانه»، از غرب و جنوب غربی به دره «كاچول» و از شمال شرقی به «رسنی دره» امتداد می یابد. زبان مردم روستای نگل کردی سورانی است. و اهل تسنن نیز میباشند.

روستای نگل

در ادامه با جاذبه های گردشگری روستای نگل آشنا می شویم.

قرآن خطی مربوط به دوران صدر اسلام

قرآن مبارک و خطی روستای نگل که با خط کوفی نوشته گشته است. و با آب طلا اعراب گذاری گشته است. و یکی از ۴ نسخه خطی قرآن در صدر اسلام میباشد. که در دوره خلافت عثمان به ۴ اقلیم مسلمان نشین دنیا فرستاده شده است. که ایران نیز یکی از آنها بوده است. این اثر فاخر به شماره ۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. و در مسجد جامع روستای نگل نگهداری شده است.

قرآن خطی روستای نگل

قرآن خطی روستای نگل

موزه روستای نگل

موزه روستای «نِگِل» در سال ۱۳۹۲ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان تاسیس گشته. می توان گفت با تاسیس این موزه که اولین موزه روستایی کشور نیز به حساب می آید. مجموعه توریستی نگل کامل گشته است. موزه نگل از دو بخش قرآنی و مردم شناسی یا معیشتی تشکیل می گردد. که اقلام باستانی نیز در آن یافت می شود.

همه اجناس موزه را مردم به صورت خود جوش تهیه و به موزه نگل هدیه داده اند. که شامل کلیه اقلام معیشتی و فرهنگی منطقه از ۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش است. و شامل زیورالات، اجناس و ابزار کشاورزی و منزل می گردد. موزه نگل داخل صحن اصلی مسجد جامع قرار گرفته است.این اقلام در کل، زندگی روستایی این منطقه را روایت می کند.

مسجد ،موزه روستای نگل

آبشار قه لوه زه

در مسیر روستای نگل به قله «کوره میانه» و در دره «کانی چه رمو» آبشاری زیبا و بلند به نام «قه لوه زه» واقع شده است. که در تمام فصول سال جاری میباشد. و از آب برف های دامنه قله تغذیه شده است.

آبشار قه لوه زه روستای نگل

دریاچه چال ئاو

دریاچه چال ئاو یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای نگل میباشد. این دریاچه طبیعی در مسیر صعود به قله «کوره میانه» در ۵/۱ کیلومتری روستای نگل واقع شده است.

دریاچه چال ئاو روستای نگل

 

از سایر جاذبه های گردشگری روستای نگل می توان از، قلعه‌ای معروف به قلعه یزدگرد سوم، که از آثار دوره ساسانی میباشد و در جنوب این روستا قرار داد. و همچنین طبیعت بکر اطراف رودخانه شوشیر ،دریاچه سد نگل(آزاد) که در ۵ کیلومتری روستای نگل واقع شده است. ارتفاعات کوه کوره میانه که مناسب جهت کوهنوردی و طبیعت گردی در کل ایام سال میباشد. قلعه گاه .که هنوز هیچ اکتشافی در آن صورت نگرفته و اطلاعاتی در این زمینه در دست نمیباشد. ولی به شماره ۱۰۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.و پل بزرگ دوره صفویه ، مراسم آئینی و عرفانی دراویش نام برد.

مکان

روستای نگل در دهستان نگل از توابع بخش «کلاترزان» سنندج استان کردستان میباشد. که در فاصله ۶۵ کیلو متری شهر سنندج  و در مسیر سنندج – مریوان واقع گشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا