تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیفومن

جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن استان گیلان

جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن استان گیلان

فومن از شهرهای شمالی ایران میباشد. که به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی همچون ییلاق آندره و زودل سر، چشمه‌ علی زاخونی و زمزمه، رودخان پلنگ ور و نیز غار خون فوشه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. فومن دارای طبیعتی زیبا و جاذبه‌های بینظیری میباشد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید. تا با جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن استان گیلان بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ییلاق آندره و گردشگری فومن

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی از مهم‌ترین سایت‌های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی میان کشورهای خاور میانه به حساب می آید. ویژگی‌های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا گشته اند. و چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه پذیرای گردشگران مشتاق بسیاری میباشد.

پارک جنگلیِ ماسوله دارای انواع درختانِ راش، مَمرز، توسکا، فندق، درخت آزاد و درختچه‌ها و گیاهان علفی و دارویی میباشد. همچنین با شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی، زمینه‌ای را جهت جذب گردشگران به وجود آورده است.

پارک جنگلی ماسوله ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

پارک جنگلی ماسوله ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

این منطقه در سال ۱۳۷۸  به منطقه حفاظت شده تغییر یافت. این منطقه ی کوهستانی با رودهای فراوان در استان گیلان واقع شده است. که دارای اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب معتدل میباشد. وجود یک نیمرخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های منطقه به حساب می آید.

از گونه های جانوری این منطقه می توان از مرال شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سياه گوش، تشي، گوركن،قرقاول و آبیا نام برد. که گونه‌های جانوری مهم منطقه را تشکیل داده اند. همچنین وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه ایجاد کرده است.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی

چشمه های آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

چشمه علی زاخونی و چشمه زمزمه که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فومن میباشد. که در منطقه ماسوله قرار گرفته است. و از توابع شهرستان فومن میباشد. آب این چشمه دارای بیکربنات میباشد. که در درمان بیماری‌های گوارشی بسیار مؤثر بوده است. رنگ آب این چشمه در تمام طول مسیر تا ماسوله رودخان نارنجی رنگ می باشد.

که به دلیل مجاورت با معدن آهنی که در گذشته فعال بوده. طعم تلخی گرفته است. و اهالی منطقه آن را با شکر مخلوط می کنند. و برای درمان بیماری‌های ریوی و گوارشی مورد استفاده قرار می دهند.

چشمه های آب معدنی علی زاخونی و زمزمه ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

مناطق کوهستانی فومن

ناحیه کوهستانی فومن شامل قسمت‌های جنوب شهرستان میباشد. و دارای نواحی جنگلی و مراتع و قلل و ارتفاعات بسیار چشم نواز است. که برای گردشگری و ورزش کوه‌پیمایی بسیار دلپذیر میباشد. این ارتفاعات بسیار زیبا و دیدنی از ارتفاعات ماسوله گرفته تا ارتفاعات گسگره، ماکلوان، گشت رودخان، فوشه و قلعه رودخان که هر کدام دارای ویژگی ها و زیبایی های خاص خودشان میباشند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

غار خون فوشه

غار خون فوشه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فومن میباشد. این غار از نوع غارهای ریزشی میباشد. و در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان در شهر فومن قرار گرفته  است. طول این غار حدود ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر میباشد. غار خون فوشه همچنین دارای ۴ دهانه میباشد. و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

در ابتدای ورودی غار، یک شیب ملایم به سمت داخل غار است. که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز به خوبی مشاهده می گردد. و بعد از ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی واقع شده است. که جهت ورود باید حدود یک متر را به صورت سینه‌خیز ادامه بدهید.

غار خون فوشه ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

غار خون فوشه ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

ییلاق آندره

ییلاق آندره از ییلاقات زیبای بخش سردار جنگل فومن و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فومن میباشد. و در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال واقع شده است. طبیعت زیبای این ییلاق آرامش را به روح آدم هدیه می کند. جاذبه‌های طبیعی این دیار به قدری زیاد میباشد. که دل کندن از آن ها کار سختی میباشد.

ییلاق آندره و گردشگری فومن

رودخان پلنگ ور

این رودخانه از رشته‌کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه گرفته است. و پس از سیراب کردن  مزارع کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می گردد. روستای سه سار در شهر فومن در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا قرار گرفته است.

رودخانه پلنگ ور ،جاذبه های دیدنی و گردشگری فومن

ییلاق زودل سر

اسم این ییلاق را از روستای کوچکی به نام روستای زودل که در مسیر ییلاق واقع شده است. گرفته اند. و پسوند سر نیز به دلیل اینکه این ییلاق بالاتر از روستای زودل و به عبارتی بالاسر روستا واقع شد هاست. به اسم روستا اضافه شده است.

ییلاق زودل سر به اهالی روستای خانوانه اختصاص یافته است. که این روستای خانوانه در کیلومتر ۱۰ جاده فومن به ماسوله قرار گرفته است. این ییلاق همچنین در مسیر قله معروف تراشوم واقع شده است. و هر جمعه میزبان تعداد زیادی کوهنورد اعم از حرفه‌ای و آماتور بوده است.

ییلاق زودل سر و گردشگری فومن

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا