تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردیسوغاتی

معرفی صنایع دستی و سوغات زنجان

سوغات زنجان 

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با صنایع دستی و سوغات زنجان ،آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

یکی از پر سوغاتی ترین شهر های ایران زنجان است .هر ایرانی با رفتن به زنجان دست خالی بر نمی گردد. یکی از سوغات های معروف این شهر چاقو می باشد ؛ ولی کمتر کسی پیدا می شود که از خوراکی های خوشمزه این شهر خبر داشته باشد.

زنجان مرکز  استان و شهرستان زنجان می باشد. زنجان در شمال غرب ایران و از بزرگترین شهرهای شمال غرب ایران می باشد. از لحاظ جمعیت این شهر بیستمین شهر کشور است. نام زنجان عربی شده واژه زنگان می باشد، که مردم هنوز هم تلفظ زنگان را دارند. زنجان در دره زنجان چای از شاخه های قزل اوزن قراردارد و سر راه شوسه و راه آهن تهران به تبریز می باشد.

صنایع دستی مشهور آن شامل: ورشو سازی ، نقره سازی ، ملیله کاری ، چارق دوزی ، چاقو سازی ، فرش بافی (فرش زنجان) می باشد.

نان اردک 

یکی از نان های سنتی زنجان نان اردک است. ترکیبات این نان آرد نان برنجی ،تخم مرغ ، شیر، شکر ، بکینگ پودر و روغن و گاهی آب پنیر می باشد. خمیر حاصل از این مواد را داخل روغن سرخ کرده و آماده می کنند. در قدیم در پخت این نان از تخم مرغ و بکینگ پودر استفاده نمی کردند ، اما به مرور این مواد اضافه شده است. این شیرینی خوشمزه را در زنجان از شیرینی فروشی ها تهیه کنید.

نان اردک
نان اردک

شیرینی شستی معروفترین سوغات زنجان

این شیرینی خوشمزه و بسیار سنتی یکی از سوغات زنجان می باشد. دلیل استفاده این نام (شستی )در این نوع شیرینی استفاده از انگشت شستی در شکل دهی به آن می باشد. ترکیبات این شیرینی از آرد شیرینی ، روغن جامد یا کره طبیعی ،زرده ی تخم مرغ ، مربا یا عسل ، پودر قند و پودر هل می باشد.

شیرینی شستی
شیرینی سنتی شستی

نان برنجی 

تهیه این سوغات خوشمزه از آرد برنج ، آب ،پودر قند ، تخم مرغ ، گلاب ، روغن کرمانشاهی یا کره و تخم خرفه می باشد.

نان برنجی
نان برنجی

انگشت پیچ از خوشمزه ترین سوغات زنجان

اگر این شیرینی را خورده اید بی شک طعم آن را به خاطر دارید .همان طور که از نام انگشت پیچ پیدا است به هر چیزی مانند عسل که غلیظ است و به دور انگشت می پیچد می گویند. این شیرینی خوشمزه و خوش عطر با استفاده از سفیده تخم مرغ، گلاب ،شکر و آب درست می کنند و این مواد را به قدری هم می زنند که حالت انگشت پیچ را به خود بگیرد. خوردن این شیرینی در کنار چای طعم دلچسبی دارد.

انگشت پیچ
شیرینی انگشت پیچ

سبزی غازیاغی 

گیاه غازیاغی گیاهی خودرو می باشد. این گیاه در کنار رود خانه ها یا دامنه کوه ها می روید، زنجان منطقه ای کوهستانی است که کوه های بسیاری دارد و باران مناسب آن سبب شده بسیاری از گیاهان در این ناحیه رشد کنند و هر کدام خواص خاص خود را دارند. می توان به سبزی گل آقا، ماتار و پیاز کوهی اشاره داشت. معنی غاز یاغی ، پای غاز می باشد و بخاطر شباهت آن این نام را گذاشته اند. گیاهان خوش طعم آن در غذاهایی چون آش ،سوپ و برنج استفاده می کنند.

غاز یاغی
سبزی

سقز

صمغ یا شیره غلیظ درختی به نام بنه یا پسته وحشی سقز می باشد. در فصل پاییز بطور طبیعی با شکاف درخت این ماده بیرون می آید. این ماده برای تهیه آدامس استفاده می شود. از دیگر کاربرد های آن کمک به هضم غذا، رفع بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می باشد. از آن برای تهیه ضماد (مرهم زخم) هم استفاده می کنند.

سقز
سقز

چاقوی زنجان معروفترین سوغات

چاقوی زنجان به تیزی بسیاری مشهور است و دلیل آن کیفیت بالای آن می باشد. برای درست کردن چاقو از دسته های نشکن ، نسوز و تیغه های ضد زنگ استفاده می شود. می گویند آشپزخانه ی که در آن چاقوی زنجان است یکی از کامل ترین آشپزخانه ها می باشد. تاریخچه چاقوی زنجان به دوره هخامنشیان بر می گردد. در زنجان بیش از 200 مدل چاقو است که دنیایی متفاوت از سایز را چاقوی آشپزخانه دارد.

چاقو
چاقو زنجان

ملیله کاری 

یکی از اصلی ترین و گران قیمت ترین سوغات زنجان ملیله کاری است. برای این کار شمش های نقره ذوب می شود و از قالب مخصوص می گذرد تا به مفتول یک سانتی تبدیل شود، بعد دوباره ذوب می شوند و از قالب می گذرند تا قطرشان به یک میلی متر برسد. بعد از آن به قدری با سیم کشیده می شود تا نازک و ظریف تر شود و بعد آماده ملیله کاری.

برای ساخت ظرف و ظروف به شیوه ملیه کاری به دوره هخامنشیان بر می گردد که آن زمان این هنر مختص اشراف و درباریان بوده است. امروزه ملیله سازی ربای تزیین پایه های استکان، سینی، قاشق و چنگال غذا خوری ،کاسه ، گلدان، قاب عکس و پارچه می باشد و جزء نفیس ترین و گرانترین سوغات زنجان می باشد.

ملیله کاری
ملیله کاری

ظروف مسی معروفترین سوغات زنجان

شما ظروف مسی را در ایران و اصفهان و حتی در عراق هم می توانید پیدا کنید؛ اما این به این معنی نیست که در زنجان نتوانید این ظروف دست ساز را بیابید. در بازارهای زنجان می توانید محصولات مسی زیبا و فراوانی پیدا کنید که با توجه به بودجه خود می توانید یکی از محصولات مسی را خریداری کنید.

ظروف مسی
ظروف مسی

چاروق

نوعی کفش در زنجان چاروق می باشد که در دوران ساسانیان برای رفت و آمد در مسیرهای صعب العبور و سخت استفاده می شده است. انواع آن چاروق تمام چرم ،توری ، پرده بند، تمام پوست اشاره کرد. امروزه زنان از چاروق استفاده می کنند که جنبه زینتی و تشریفاتی دارد.

چاروق
چاروق

گلیم بافی 

کارگاه های گلیم بافی توانا در اکثر منطقه استان زنجان دایر می باشد ؛روستاهای (قره پشتلو) و انگوران از مراکز مهم گلیم بافی استان می باشند. این کارگاه ها توانایی بافت انواع گلیم های پشمی با نقوش متنوع از جمله نقوش حیوانی ،گیاهی و هندسی را دارا هستند.

گلیم بافی
گلیم بافی

جاجیم بافی 

جاجیم را بیشتر عشایر تولید می کنند که در روستاها ساکن هستند. جاجیم بافته ای از پشم تابیده الوان است و اغلب برای پیچیدن رختخواب و مانند آن بکار می رود. عرض جاجیم ها معمولا 25 الی 30 سانتی متر است و تار و پود آن از پشم است، گاهی از نخ خام برای پود هم استفاده می شود. امروزه علاوه بر پشم، از نخ ابریشمی و کاموا استفاده می شود. رنگ جاجیم ها روشن و زنده و طرح آن ساده و محدود است.

جاجیم بافی
جاجیم بافی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا