تور

اجاره خودرو در دبی
ارومیهاستان آذربایجان غربیایرانگردی

بازار دوشابچی خانا (بازار شیره فروشان)، ارومیه

 بازار دوشابچی خانا

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با بازار دوشابچی خانا ارومیه آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این بازار در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با بازار دوشابچی خانا

یکی از استان های مرزی ایران آذربایجان غربی، و مرکز آن شهر ارومیه می باشد. آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه می باشد. بخش جنوبی استان اغلب کردنشین هستند و به نام مکریان شناخته می شوند. موقعیت استان و همجواری آن با کشور ترکیه باعث طبیعت زیبای این استان شده است. شهر ارومیه جاذبه تاریخی بسیاری دارد، یکی از آن ها بازار قدیمی دوشابچی خانا می باشد.

بازار شیره فروشان
بازار شیره فروشان ارومیه

در میدان ولایت ارومیه بازار دوشابچی خانا یا بازار شیره فروشان ارومیه واقع است. قدمت بازار به دوران صفویه می رسدو حدود 70 مغازه در 2 طرف آن می باشد. دوشابچی خانا یکی از محله های قدیمی مشهور ارومیه است. از قدیم این محله، محل تهیه فرآوری و فروش لوازم مربوط به دوشاب در این شهر است. این بازار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار یکی از مکان های تاریخی ارومیه می باشد که همان طور که گفته شده است قدمت آن به دوران صفویان بر می گردد. بازار قدیمی 5 و نیم متر عرض و 81 متر طول دارد. بعضی افراد در بازار دوشاب تهیه می کنند، اما این کار دیگر رونقی ندارد. گردشگران در سفر به ارومیه مشتاق دیدن این بازار هستند.

بازار دوشابچی خانا
بازار دوشابچی خانا

دوشاب همان شیره انگور است و از فرآورده های جانبی انگور می باشد، از قدیم در شهر ارومیه و اطراف آن تهیه و تولید می شود. آذربایجان غربی و مخصوصا شهر ارومیه به عنوان یکی از قطب های مهم تولید انگور با بیش از 50 رقم انگور ظرفیت زیادی برای تولید شیره انگور دارد. شیره های انگور استان آذربایجان غربی قهوه ای رنگ و تا حدودی شبیه عسل غلیظ بوده و مردم استان آن را همراه کاهو و ماست مصرف می کنند.

بازار دوشابچی خانا

چطور به بازار دوشانچی خانا برویم؟ 

این بازار قدیمی و زیبا در خیابان امام ارومیه و در میدان ولایت فقیه واقع است. از نظر موقعیت جفرافی هم مکان های مهمی مانند بیمارستان تخصصی شهید عارفیان، هتل بین المللی پارک، هتل بین المللی آریا، دادسرای عمومی ارومیه و … در نزدیکی این  بازار واقع است.

آدرس: ایران، آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 8 تا 20( جمعه ها تعطیل می باشد).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا