تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

تله کابین توچال تهران

تله کابین توچال

توچال قله کوهی در منطقه شمیرانات در انتهای ولنجک، شمال شهر تهران واقع شده است.که دارای ارتفاع ۳۹۶۲ متر و در رشته کوه البرز می باشد. از سمت دامنه جنوبی این کوه به خوبی میتوان شهر تهران را مشاهده کرد . مجموعه ورزشی- تفریحی تله کابین توچال از انتهای خیابان آغاز می گردد. و پس از عبور از جاده آسفالته به ایستگاه اول تله کابین توچال می رسد.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید. تا با این جاذبه تفریحی بیشتر آشنا شویم.

تله کابین توچال

قله توچال

توچال یکی از رشته کوه‌های البرز میباشد. که قسمت جنوبی آن تبدیل به تفرجگاه تهرانی‌ها گشته است. این بخش رو به تهران میباشد. و طبیعت و زیبایی آن موجب سرمایه گذاری‌های زیادی در آنجا شده است. قله توچال، واقع در کنار یک دریاچه میباشد. که علت نام‌گذاری آن نیز به این دریاچه می رسد.

قله توچال ، تله کابین توچال

تله‌کابین توچال

تله‌کابین توچال در پایان خیابان ولنجک، مجموعه بام تهران و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات قرار دارد. پروژه ساخت تله کابین توچال با همکاری شرکت فرانسوی ” پوما ” در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی شروع شد. و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید.

این تله‌کابین دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله اسکی است. روی هم رفته طول سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر می رسد. که در میان تله کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به‌ حساب می آید. سرعت حرکت کابین‌ها در مسیر تله کابین، ۴ متر بر ثانیه است.

تله کابین توچال به عنوان یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین در دنیا میباشد. که از سال ۱۳۵۷ تا کنون فعالیت کرده است. تله کابین توچال با ۷۵۰۰ متر طول، طولانی‌ترین خط تله کابین پیوسته در دنیا میباشد. این تله کابین مسیر صعود به قله توچال را به بهترین شکل از تهران ایجاد کرده است. مسیر تله کابین دارای زیبایی‌های خاص خود میباشد. دیدن همزمان تهران از بالا و کوه‌ها اطراف تهران در هر فصلی از سال لطف دیگری دارد.

تله کابین توچال

امکانات تله‌کابین توچال

تله کابین توچال ۳ پیست جداگانه دارد. که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

تله کابین توچال

پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله)

این پیست که از پایین قله توچال (۳۸۵۰ متر) شروع می شود. و در هتل (۳۵۵۰ متر) به پایان می رسد. دارای یک دستگاه تله‌سی‌یژ (دوپل مایر) و یک دستگاه تله‌اسکی میباشد. طول این پیست ۱۲۰۰ متر میباشد. به دلیل بلندای پیست اسکی ایستگاه هفتم (بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا)، این پیست به همراه پیست اسکی آلوارس که در دامنهٔ سبلان در استان اردبیل واقع شده است. نخستین پیست‌های اسکی برفگیر کشور میباشند. که بیش از هشت ماه در سال قابل بهره‌برداری بوده اند. همچنین در این پیست هاف پایپ (Half Pipe) نیز استفاده می گردد.

پیست اسکی ایستگاه هفتم (دامنه غربی)

این پیست در دامنه غربی کوه توچال واقع شده است. چشم‌اندازهای بی‌همتای کوه‌های پیرامونی نمای ویژه‌ای به این پیست داده است. طول این پیست ۹۰۰ متر میباشد. که بالاترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن هتل (۳۵۵۰ متر) میباشد. همچنین این پیست از یک تله‌سی‌یژ پوما بهره می برد.

پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم

طول این پیست به حدود ۵۵۰۰ متر می رسد. که بلندترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر میباشد. و تا نقطه‌ای در ایستگاه پنجم در ۲۹۴۰ متری ادامه میابد. همچنین این پیست به دلیل نوساز بودن از امکانات تله‌سی‌یژ یا تله‌اسکی خبری نیست.

اسکی، تله کابین توچال

هتل توچال

هتل توچال در سال ۲۰۰۳ در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی گردید. نمای این هتل از چوب میباشد. و به دامنه شمالی توچال و دامنه جنوبی البرز مرکزی و قلل کلون بستک و خلنو، مشرف است.

تله کابین توچال دارای امکاناتی هم چون پزشک با امکانات گچ‌گیری، کپسول اکسیژن و دیگر لوازم پزشکی هم میباشد. اینجا از معدود ارتفاعاتی میباشد. که به راحتی آنتن موبایل جواب می دهد. البته اگر هوا مه‌آلود نباشد. همچنین برای اقامت شبانه در هتل به تایید پزشک مستقر در هتل نیاز میباشد.

هتل توچال ،تله کابین توچال

هتل توچال ،تله کابین توچال

مکان

تله‌کابین توچال در انتهای خیابان ولنجک، مجموعه بام تهران و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. ساعات کاری تله کابین توچال در روز‌های عادی از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و در آخر هفته از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه آغاز می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا