تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیگناوه

معرفی جاهای دیدنی بندر گناوه استان بوشهر

معرفی جاهای دیدنی بندر گناوه استان بوشهر

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم ضمن معرفی و شناخت بندر گناوه، اقدام به معرفی جاهای دیدنی بندر گناوه نماییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بندر گناوه یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه می باشد. بازار گناوه بازار بزرگی که هر ساله میزبان هزاران نفر از مردم سرتاسر ایران می باشد که برای خرید به این شهر می روند. بندر گناوه را در قدیم  بندر جنابه یا جنابا نیز می نامیدند.

جاذبه های گردشگری بندر گناوه

آشنایی با بندر گناوه

بندر گناوه یکی از شهرهای دیدنی استان بوشهر میباشد. که به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی که در آن قرار دارد. بسیار در بین گردشگران مشهور میباشد. بندر گناوه یکی از نقاط گردشگری در جنوب ایران میباشد. که سالانه میلیون ها نفر تنها به قصد خرید و رفتن به سواحل زیبای خلیج فارس به آنجا می روند. اما ناگفته نماند که علاوه بر جاذبه های زیبا و دریای نیلگون خلیج فارس بازارهای خرید عمده ای هم در این شهر واقع شده است. که مسافران زیادی را برای خرید به سمت این بندر جذب کرده اند.

بندر گناوه همچنین دارای تاریخی ۱۵۰۰ ساله میباشد. مورخین تاریخ شهر را به دوران ایلامی نسبت می دهند. که در دوران ساسانیان به رشد و شکوفایی بسیاری رسیده اند. فرهنگ آبادی های کشور زبان لُری با گویش حیات داوودی را زبان غالب مردم بندر گناوه دانسته است.

چرخ اقتصاد گناوه بر مدار ماهی گیری، کشاورزی، دامداری و تجارت با کشور های حوزه ی خلیج فارس در گردش میباشد. همچنین تجارت و ماهی گیری مهم ترین درآمد. بیش تر اهالی این شهر را فراهم کرده است. این بندر  از جهت کشاورزی و هم از نظر تجاری و عملیات بندری و ترخیص کالا و نیز از نظر توسعه صنایع کوچک دارای استعداد بسیار میباشد.

بندر گناوه ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

موقعیت جغرافیایی 

شهر بندری گناوه در طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۱ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی واقع شده است. بندر گناوه مرکز شهرستان گناوه در  ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر میباشد. گناوه یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر میباشد. که بین بوشهر و بندر دیلم قرار گرفته است.

بندر گناوه از شمال غربی به شهرستان دیلم، از شمال شرقی به استان فارس، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به بوشهر و از غرب به خلیج فارس محدود می گردد. این بندر دارای آب و هوای گرم و مرطوب میباشد. به طوری که اگر در ماه‌های گرم سال به آن سفر کنید، امکان خیس شدن لباستان از گرمای هوا زیاد می باشد.

جاذبه های گردشگری بندر گناوه

جاذبه های گردشگری 

علاوه بر ساحل زیبای خلیج فارس، این بندر تاریخی،  دارای مناطق دیدنی و باغ های زیبا و بناهای مذهبی میباشد. که دیدن آنها می تواند برای ما آشنایی با بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران باشد. در ادامه با برخی از این جاذبه های گردشگری آشنا می شویم.

۱. ساحل شنی بندر گناوه

ساحل شنی بندر گناوه و  چشم انداز زیبایی روستاهای چاهک، مال قاید، قلعه حید و بندر ریگ از جذابیت های گناوه به حساب می رود. تفریحات ساحلی مانند قایق سواری در این بنادر در دسترس میباشد. در ایام نوروز ، جشنواره غذاهای محلی و مجسمه های شنی و بازی های بومی در کنار ساحل برگزار می گردد. که جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است.

ساحل شنی، جاذبه های گردشگری بندر گناوه

ساحل شنی، جاذبه های گردشگری بندر گناوه

۲. بازار های بندر گناوه

بازارهای بندر گناوه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه میباشد. نزدیکی این بندر به کشورهای عربی موجب گشته است. بسیاری از برندهای معروف در بازار آن با قیمتی مناسب را پیدا کنید. از این منظر گناوه را «دبی» ایران نامیده اند. از مشهورترین بازار این بندر، می توان به بازار سیف اشاره کرد. که در میدان امام خمینی قرار گرفته است. و مرکز خرید وسایل برقی میباشد. البته باید توجه داشت که کالاها بدون ضمانت نامه میباشند.

بازار های ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

بازار های ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

۳. تالاب حله

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر گناوه تالاب حله می باشد که  یکی از مناطق حفاظت شده گناوه است. این تالاب از رود حله سرچشمه گرفته می گیرد و زیستگاه پرندگان مهاجر و جانوارانی مانند گراز، شغال، گرگ و خرگوش می باشد. و دارای وسعت حدود ۴۰هزار هکتار می باشد. مزارع سرسبز اطراف این تالاب و حیات وحش بکر آن مکانی دیدنی برای علاقمندان به طبیعت را خلق کرده است.

تالاب حله ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

تالاب حله ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

۴. بندر ریگ

بندر ریگ، از لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی می باشد. این بندر از زمان صفویان به علت موقعیت استراتژیک خود محل نزاع ایرانیان و انگلیسی ها و پرتغال ها تبدیل شده بود. یکی از قهرمانان ملی ایران به نام میرمهنا در این منطقه زندگی کرده است.

او موفق شد به سلطه پرتغال ها در خلیج فارس خاتمه بدهد. در سالهای اخیر خدمات گردشگری در این روستا بهبود بسیاری یافته است. و جاده های آن اصلاح گشته است.

بندر ریگ ،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

۵. بناهای تاریخی و مذهبی

این بندر شامل بناهای مذهبی و تاریخی مانند امامزاده سلیمان، بی بی مریم، شاه صد الدین و آقا ابوالحسن می باشد. که از دیگر ظرفیت های گردشگری این بندر محسوب می شود.

امامزاده سلیمان ،،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

امامزاده سلیمان ،،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

۶. بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان یکی دیگر از بازارهای معروف گناوه در بلوار ملوان می باشد. که در آن انواع ماهی از ماهی های جنوب تا خرچنگ و کوسه و مرکب ماهی را می توانید پیدا کنید.

بازار ماهی فروشان،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

بازار ماهی فروشان،جاذبه های گردشگری بندر گناوه

سوغات بندر گناوه 

گبه بافی در گناوه بسیار رایج است و کارگاه‌های گبه و گلیم بافی زیادی در سطح شهر گسترش یافته است. از دیگر چیزهایی که میتوان از گناوه خرید حصیر و سفال می باشد. به سبب اینکه شغل اصلی مردم این منطقه که ماهیگیری می باشد. مرغوبترین میگوی دنیا در این منطقه صید می گردد. از ماهی‌هایی هم که می توانید از گناوه بخرید حلوا، شوریده، سرخو و هامور می توان نام برد. بازار ماهی فروشان گناوه در بلوار ملوان واقع شده است.

گبه بافی سوغات بندر گناوه

مکان

بندر گناوه یکی از شهرهای استان بوشهر و مرکز شهرستان گناوه می باشد. همچنین بهترین وقت سفر به گناوه از اواسط آبان تا اواسط فروردین می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا