تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

آشنایی با موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با موزه محلی چابهار آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه فرهنگی در شهر چابهار در ادامه همراه ما باشید.

چابهار بندری خوش آب وهوا و به دلیل آب و هوای بهاری اش به این نام خوانده می شود. این بندر شگفت انگیز در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، و تنها بندری است که لقب اقیانوسی ایران را گرفته است. چابهار در منطقه آزاد قرار دارد، در گذشته بیشتر برای خرید به این منطقه می رفتند اما امروزه طبیعت چابهار گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این موزه با نام موزه چابهار شناخته می شود، و از جاهای دیدنی چابهار محسوب می شود. این موزه در خیابان دریا و در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار می باشد، واقع است. این موزه در سال 1389 تاسیس شد، و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی برای آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه است.

بخش های موزه چابهار شامل

دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، بخش مردم شناسی، کتابخانه می باشد.

به جز آثار تاریخی مختلف، در این موزه تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان آبزی و کناری خلیج فارس و دریای عمان و تابلوهای دیگر از جانوران آبزی منطقه را مشاهده می کنید.

موزه بر روی سکویی به ارتفاع 1/5 متر و به وسعت 650 متر مربع واقع است. بنا دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاقها، راهرو و … می باشد. بنا در دو طبقه ساخته شده که قسمتی از آن به وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

موزه چابهار
ساختمان موزه

طبقه همکف

این قسمت شامل: اتاقهای مربوط به آثار کشف شدهدر چابهار و استان که به 3 قسمت تاریخی دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخ و معاصر تقسیم شده است. آثار مربوط به هر قسمت در ویترین و در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

دوران پیش از تاریخ

شامل: سفال های منقوش، پیاله، خمره، کوزه دسته دار، لیوان آجری، دیگ مفرغی، کاسه مرمری می باشد.

دوران تاریخی

شامل: سفال های منقوش، پیاله آجری، لیوان آجری، قیف، سکه های مربوط به دوران ساسانی و پوشش بام سفالی مربوط به 1865 میلادی می باشد.

دوران معاصر

شامل: تاج سر درب ساختمان قدیم فرمانداری، گوشواره، سنجاق سر، قیف منقوش، مجسمه حیوان، لیوان دسته دار منقوش و … می باشد.

موزه محلی
موزه محلی چابهار

طبقه اول 

طبقه اول شامل: بخش مردم شناسی و کتابخانه می باشد.

در بخش مردم شناسی ماکت هایی از زن ومرد بلوچ(مراسم عروسی)، کشاورز بلوچ، صیاد بلوچ، سوزن دوز بلوچ و آهنگر بلوچ می باشد. در این طبقه زن بلوچ در حال پخت نان هم صحنه سازی شده است.

به جز این موارد سکه، رو میزی، سبدهای جمع آوری خرما که نشان دهنده گوشه ای از فرهنگ مردم خطه ای از ایران می باشد هم به نمایش گذاشته شده است.

موزه چابهار

چطور به موزه محلی چابهار برویم؟

همان طور که گفته شده این موزه در خیابان دریای چابهار و واقع در ساختمان فرمانداری سابق می باشد. در سفر به چابهار دیدن موزه و جاذبه های بی نظیر دیگر تاریخی و سواحل بی نظیر ان را از دست ندهید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان دریا، ساختمان فرمانداری سابق

ساعات بازدید:همه روزه صبح ها از ساعت 8 الی 12 و عصر ها از ساعت16 الی 20 – نیمه دوم سال عصر ها از ساعت 15 الی 20 (جمعه ها هم تعطیل می باشد.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا