تور

اجاره خودرو در دبی
استان البرزایرانگردیکرج

معرفی روستای برغان کرج + مسیر دسترسی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن به همراه عکس

روستای برغان کرج یکی از روستا‌های تاریخی و گردشگری استان البرز است که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی نیز جاذبه‌های دیدنی بسیاری برای بازدید کنندگان دارد. این روستا در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است و دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دلنشین است. اگر به دنبال تدارک و برنامه‌ریزی سفر یک روزه و جذاب در حوالی شهر کرج یا تهران هستید، تفریح و گردش در این روستا را هرگز از دست ندهید. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کامل روستای برغان شهر کرج می‌‎پردازیم و راه دسترسی آسان به این منطقه را جهت آسودگی خیال  و سفر بدون دغدغه شما عزیزان را بیان خواهیم کرد.

روستای برغان کرج کجاست؟

برغان یکی از روستاهای قدیمی اطراف کرج و تهران است که به عنوان یکی از مناطق گردشگری بکر و روستاگردی محبوبیت زیادی دارد. این روستا قدمتی دو هزار ساله دارد و وجود درخت‌های کهنسال چنار تایید کننده این ادعا است. روستای برغان در بخش چندار، شهرستان ساوجبلاغ استان البرز واقع شده است که با کلانشهر تهران حدود ۵۰ کیلومتر و با مرکز شهر کرج ۱۷ کیلومتر فاصله مکانی دارد.

روستای برغان کرج

برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز واقع شده است و وجود دو رود سنج و شاهرود در مجاورت این روستا باعث شده است که به یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا تبدیل شود. با این اوصاف، طبیعت بکر و چشم‌نواز آن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد.

وجه تسمیه روستای برغان

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید که وجه تسمیه روستای برغان کرج مربوط به آب رودهایی است که انشعابات آنها با بندهایی به سمت باغ‌های میوه روانه می‌شود. در گذشته «برغ» به معنی بند یا چوب‌هایی بوده است که روی آب قرار می‌دادند تا آب رودخانه راهی نهر و باغات شود. بر این اساس برغان را می‌توان به مکانی که دارای آب‌بندهای فراوان است، تعبیر کرد.

در وجه تسمیه دیگری «برغان» از دو کلمه «بر» به معنای بارو و قلعه و «غان» که به نوعی تغییر شکل‌ یافته پسوند مکان یا همان «کان» است، تشکیل شده است. به عبارتی دیگر، برغان به مکانی گفته می‌شود که همیشه بارو و قلعه دارد که ناشی از وجود قلعه‌های کوهستانی متعدد در مناطق مختلف البرز است. البته نام روستای برغان از زبان کهن «تاتی» نیز نشأت گرفته است که بومیان و اهالی روستا در گذشته با این زبان گفتار می‌کردند. البته امروزه بسیار این زبان و گویش محلی بسیار کمرنگ شده و اغلب مردم این روستا با زبان فارسی صحبت می‌کنند.

آدرس روستای برغان

آب و هوای روستای برغان کرج

روستای برغان یکی از معدود روستا‌های تاریخی و گردشگری شهر کرج است که علاوه بر جاذبه‌های زیبای طبیعی از نظر تاریخی نیز قدمت زیادی دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در مجاورت رشته کوه‌های البرز مرکزی و رودخانه‌های شاهرود و سنج بسیار مطلوب است. به طوری که در فصل بهار و تابستان، آب و هوایی بسیار معتدل و در فصل پاییز و زمستان آب و هوایی سرد دارد. بر این اساس بازدید از این روستا در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

در فصل بهار، با رویش شکوفه‌های درختان میوه، زیبایی‌های روستای برغان کرج دو چندان می‌شود. در فصل تابستان نیز می‌توان برای فرار از گرما و تابش نور خورشید در زیر درختان چنار هزار ساله آن به استراحت و تفریح پرداخت. در فصل پاییز نیز طبیعت هزار رنگ روستا و برگ‌ریزان درختان بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد. امکان برف‌بازی و قدم زدن در طبیعت سپیدپوش برغان نیز در فصل زمستان برای گردشگران و مسافران فراهم خواهد بود.

پس اگر به دنبال طبیعت‌گردی و یافتن خلوتی به دور از هیاهوی کلانشهر تهران و کرج هستید، فرصت قدم زدن در کوچه‌ باغ‌های سرسبز، شنیدن صدای رودخانه و پرندگان، هوای سبک و پاک این روستا را هرگز از دست ندهید.

جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی روستای برغان

امروزه تدارک برنامه سفر یک روزه به روستاهای گردشگری بسیار رواج پیدا کرده است. با سفر به چنین روستاهای کوچک مانند روستای برغان که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در حاشیه پایتخت واقع شده‌اند حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در ادامه شما را با مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی برغان آشنا خواهیم کرد.

فاصله تهران تا روستای برغان

آتشگاه روستای برغان کرج

آتشگاه کرج یکی از مقاصد اصلی گردشگری در روستای برغان است. این مکان به آتش کوه یا آتشکده نیز شناخته می‌شود. آتشگاه در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد. در این مکان نقش و نگارها و سنگ‌های آتش‌زنه‌ای وجود دارد که از نظر باستان‌شناسی و جنبه تاریخی بسیار دارای ارزش هستند.

آتشگاه روستای برغان کرج

حسینیه اعظم برغان

حسینیه اعظم روستای برغان کرج یکی دیگر از بناهای تاریخی این روستا است که قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد. بنای قدیمی این حسینیه بعد از 600 سال مورد بازسازی قرار گرفته است و در نهایت سال 1382 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این حسینیه در دو طبقه طراحی و ساخته‌ شده است و همواره پذیرای برگزارکنندگان مراسم‌های مذهبی و تعزیه‌های ماه محرم و صفر است. هر ساله گردشگران زیادی در ماه‌های محرم و صفر برای تماشای عزاداری‌های تاثیرگذار «تکیه بارمله» به معنی «تکیه بالامحله» راهی حسینیه برغان می‌شوند.

حسینیه اعظم برغان

مسجد جامع روستای برغان

مسجد جامع روستای برغان از دیگر بناهای تاریخی است که به وسیله یک پل قدیمی به حسینیه برغان متصل است و خود این پل تاریخی، زیبایی این بنا را دو چندان می‌کند. جالب است بدانید که دو درخت بسیار کهنسال چنار در داخل این مسجد وجود دارد که ریشه‌های تنومند آن جذابیت این مکان را بیشتر کرده است.

مسجد جامع روستای برغان

 پل تاریخی برغان

پل تاریخی برغان که در بین مسجد و حسینیه تاریخی این روستا واقع شده است، از مکان‌های تاریخی دیگر این روستا است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. نام و هویت این پل تاریخی در سال 1382 توسط میراث فرهنگی جزو لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 پل تاریخی برغان

قلعه ایلخانی روستای برغان کرج

قلعه ایلخانی برغان از مکان‌های دیدنی و آثار تاریخی این روستا است که از دوره ایلخانیان به جا مانده است. سبک معماری این قلعه به سبک قلعه‌های غربی شباهت زیادی دارد. این مکان تاریخی در مجاورت روستای آغشت واقع شده است و محلی مناسب برای ثبت تصاویر خاطره ‌انگیز برای گردشگران است.

قلعه ایلخانی روستای برغان کرج

زیارتگاه چهل دختر برغان

زیارتگاه چهل دختر یکی از مکان‌های تاریخی و مذهبی پر رمز و راز روستای برغان کرج است که شنیدن داستان‌های آن از زبان اهالی روستا خالی از لطف نیست. در این مکان درخت سیبی قرار دارد که داستان‌های مختلفی را به آن نسبت دادند. دلیل نام‌گذاری این زیارتگاه مربوط به نقل روایاتی از این درخت سیب است به طوری که چهل تن از دختران و نوادگان ائمه اطهار(ع) در زیر خاک آن دفن شدند.

زیارتگاه چهل دختر برغان

آبشار سنج

رودخانه سنج در واقع یکی از سرشاخه‌های رود برغان است که به این منطقه خوش‌ آب‌ و هوا سرازیر می‌شود. در بخش بالادستی این رودخانه، آبشار بسیار زیبایی وجود دارد که به آبشار چوب بست نیز شناخته می‌شود. بسیاری از گردشگران در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه سفر می‌کنند تا علاوه بر مسیر پیاده‌روی سرسبز و زیبا به یک مقصد خنک و چشم‌نواز برسند.

آبشار سنج

امکانات رفاهی روستای برغان کرج برای گردشگران

با توجه به توضیحاتی که درباره جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای برغان ارائه دادیم، اگر تصمیم گرفتید در تعطیلات آخر هفته به این روستای زیبا و سرسبز سفر کنید، بهتر است درباره امکانات رفاهی این منطقه نیز اطلاعاتی کسب کنید. اهالی روستای برغان کرج به دلیل استقبال گردشگران و حضور آنها برای بازدید، تفریح و گشت و گذار، امکانات متعددی را جهت رفاه حال مسافران پیش‌بینی کردند. بنابراین با سفر به این روستا نباید نگران صرف غذا و نوشیدنی باشید، چرا که در کافه و رستوران‌های برغان، غذای گرم سرو می‌شود و نیازی نیست همراه خود غذا بیاورید. در رستوران‌های این روستا انواع غذاهای محلی طبخ و سرو می‌شود.

اگر قصد اقامت در شب را داشته باشید، جای هیچ نگرانی نیست. در این روستا چندین اقامتگاه بوم‌گردی فعال است که تمام امکانات رفاهی در آنها مهیا است.

مسیر رفتن به روستای برغان

تفریحات در طبیعت برغان

همانطور که گفته شد، طبیعت روستای برغان بسیار سرسبز و بکر است و درختان چنار و باغ‌های میوه در کنار چشمه‌های خروشان زیبایی این مکان را به حد اعلای خود رسانده‌اند.

از تفریحات روستای برغان می‌توان به سوارکاری در باشگاه‌های اسب‌سواری، پیاده‌روی در کوچه باغ‌ها، طبیعت‌گردی و برپایی کمپینگ زیر سقف پر ستاره آسمان در شب و زمینی سبز در روز اشاره کرد. پس اگر به دنبال تجربه یک طبیعت‌گردی خاص در مناطق نزدیک تهران هستید، روستای برغان ساوجبلاغ از آن مقاصد نزدیک و مناسب برای شما خواهد بود.

سوغاتی‌های روستای برغان کرج

یکی از بخش‌های خاطره‌انگیز و لذت‌بخش هر سفری، بازارگردی و خرید سوغاتی است. در مورد سوغاتی‌های معروف روستا نیز می‌توان به آلوی برغان، انواع آلوچه، توت، آلبالو، زردآلو و گیلاس، عسل، لبنیات، سبزی کوهی، سماق، فندق و گردوی پوست کاغذی اشاره کرد. الک‌سازی نیز هنر دست اهالی این روستا است که به صورت هنرمندانه ساخته می‌شود.

البته با سفر به این روستا هرگز طعم لذت‌بخش، بستنی‌ دست‌ساز گله را از دست ندهید. این بستنی با شیر محلی درست می‌شود و با گلاب و هل‌ و سس ترشی نیز طعم‌دار شده و آماده سرو است.

فاصله کرج تا برغان

بهترین زمان سفر به روستای برغان

همانطور که پیش‌تر توصیف کردیم، روستای برغان کرج در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص خودش را دارد، بهترین زمان برای رفتن به برغان، فصل پاییز و بهار است. اگر در فصل بهار قصد سفر به این روستای زیبا را دارید، شکوفه‌های رنگارنگ گیلاس و آلبالو، طبیعت سرسبز، برغان را مانند بهشت کردند. اگر در فصل پاییز راهی برغان شوید، درختان زرد و نارنجی و برگ‌ریزان آنها چشم انتظار شما خواهند بود. در این زمان می‌توانید از قدم زدن و شنیدن خش خش برگ‌های روی زمین همراه با وزش یک نسیم خنک لذت ببرید.

اما اگر به دنبال یک سفر بدون دغدغه با آب‌ و هوایی معتدل هستید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای برغان به حساب می‌آید. در این ایام امکان چشیدن طعم میوه‌های تازه و نوبرانه در روستای برغان شهر کرج را خواهید یافت.

مسیر دسترسی به روستای برغان کرج

همانطور که گفته شد، روستای برغان در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار و در بین شهر کرج و هشتگرد واقع شده است. به عبارت دیگر، این روستا در شمال غربی کرج  و دامنه جنوبی ارتفاعات البرز قرار دارد و راه دسترسی به آن بسیار ساده است. برای رسیدن به روستای برغان در کرج می‌توانید یکی از این دو مسیر ذکر شده در بخش‌های زیر را انتخاب کنید.

مسیر اول برای رسیدن به روستای برغان از کرج

اگر قصد حرکت از کرج به سمت روستای برغان را دارید، مسیر شما کوتاه‌تر خواهد شد. برای این مسیر در ابتدا باید وارد بلوار باغستان شده و بعد از عبور از خیابان اشتراکی شمالی به جاده آتشگاه خواهید رسید. در این نقطه یک مسیر دو راهی وجود دارد که باید مسیر سمت چپ دوراهی به سمت جاده برغان را انتخاب کنید. بعد از تقریبا 10 کیلومتر رانندگی به مقصد خود یعنی روستای زیبای برغان خواهید رسید. در طول مسیر دیدن دره‌های سرسبز و شنیدن صدا آب رودخانه می‌تواند برای شما لذت‌بخش و آرامش‌بخش باشد.

بر این اساس جذابیت‌های سفر به این روستای تاریخی، از همان زمان ورود به جاده برغان قابل مشاهده است. به طوری که در کنار جاده یک رودخانه پر آب جریان دارد و طبیعت اطراف با وجود درختان سرسبز بسیار دیدنی خواهد بود.

مسیر دوم برای رسیدن به روستای برغان کرج از تهران

اگر قصد رفتن به روستای برغان کرج از سمت تهران را دارید، در ابتدا باید وارد بزرگراه تهران- کرج شده و سپس به سمت بلوار چمران، بلوار کاج، نبوت و موذن مسیر خود را ادامه دهید. در ادامه مسیر با رسیدن به خیابان اشتراکی شمالی وارد جاده آتشگاه به سمت برغان خواهید شد. در صورتی که از جاده کرج- قزوین وارد شده باشید، در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان – برغان به عنوان مقصد نهایی خواهید شد. در طول این مسیر از چندین روستا از جمله آتشگاه، چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان و امین‌آباد عبور خواهید کرد تا به برغان برسید.

جمع‌بندی

با توجه به مشغله‌های کاری و افزایش هزینه‌های سفر، خانواده‌ها کمتر توان برنامه‌ریزی برای یک سفر طولانی مدت را دارند. به همین دلیل تفریح و گردش‌های یک روزه و در ایام تعطیلات پایان هفته بسیار رایج شده است. در این رابطه سفر به یک مکان خوش آب و هوا و بکر یک انتخاب مناسب برای شما خواهد بود. روستای برغان کرج از جمله مکان‌های گردشگری است که با امکانات رفاهی گسترده و جاذبه‌های دیدنی فراوان است که می‌تواند زمینه یک تفریح کوتاه مدت را برای شما فراهم سازد. به همین منظور در این مقاله به طور کامل درباره مسیر دسترسی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روستای برغان صحبت کردیم تا بدانید آخر هفته خود را کجا سپری کنید‌.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا