تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیکاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان که مشهور به مسجد و مدرسه آقا بزرگ میباشد. در شهرستان کاشان در استان اصفهان واقع شده است. قدمت شهر کاشان حدود یازده هزار سال میباشد، و برخی تاریخ نگاران بر این باورند، که کاشان اولین شهر ایران و از اصالت زیادی برخوردار میباشد.

در ادامه با دوباره سفر همراه باشید، تا با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شویم.

مسجد آقا بزرگ کاشان

آشنایی با مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان یکی از مساجد بزرگ و بی نظیر به جای مانده از دوران قاجاریه میباشد. حاج محمد تقی خانبان در سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ با هزینه‌ی خود این بنا را ایجاد کرد. تا دامادش ملا مهدی نراقی دوم مشهور به آقا بزرگ، برادر ملا احمد نراقی که از عالمان بزرگ دینی بوده است، تا در آن به بحث علوم دینی و اقامه نماز و تدریس بپردازد.

تمام بنای مسجد آقا بزرگ از آجر میباشد. حتی گنبد بزرگ آن که از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری به حساب می آید. در دو طرف گنبد گلدسته‌های زیبایی واقع شده است. همچنین تزئینات ساختمان هم از کاشی، آجر، مقرنس کاری، خطاطی ثلث، کتیبه‌های زیبای گچی و نقاشی‌های نفیسی می باشد.

کاشی‌ کاری‌های چشم نواز و تزئینات و گچ‌بری‌های مسجد موجب شده است، که هر بیننده‌ای به خود جذب کتد. این مسجد تنها مسجد پنج طبقه‌ی دنیا میباشد.

مسجد آقا بزرگ کاشان

معماری مسجد و مدرسه  آقا بزرگ کاشان

محوطه مدرسه در اول ورودی ساخته شده است. و دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره‌ها محل سکونت طلاب بوده.

مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ دارای سه شبستان میباشد، نقاشی‌ها، کتیبه‌نویسی‌ ها و کاشی‌کاری‌های زیبای آن از و ویژگی منحصر به فرد این بنای تاریخی میباشد.

بر روی در ورودی مسجد به تعداد آیات قرآن یعنی ۶۶۶۶ عدد میخ به کار برده شده است. که هم جنبه‌ی استحکام و هم در زیبایی در تأثیر دارد.  یکی دیگر از دلیل هایی که این تعداد میخ در ساخت در ورودی بکار رفته در امان ماندن از شر موریانه‌ها نیز میباشد.

در ابتدای ورود به مسجد سردری زیبا قرار گرفته، که سقفش با مقرنس‌های گچی و نقاشی‌های رنگارنگ تزئین گشته است. کتیبه‌ به جا مانده از محمد شاه قاجار در بالای این مسجد قرار دارد. در این کتیبه برخورداری مردم کاشان از تخفیف در پرداخت مالیات مکتوب شده است.

این مسجد یکی از بناهای مهم ایرانی اسلامی میباشد، که هنوز هم طلاب از طبقه‌ی زیرین آن به عنوان خوابگاه بهره میبرند.

مسجد آقا بزرگ کاشان

مکان

این اثر تاریخی در استان اصفهان، شهر کاشان، در محله‌ی قدیمی کاشان و خیابان فاضل نراقی کاشان مابین میدان قاضی و چهارراه کمال‌الملک واقع شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا