تور

اجاره خودرو در دبی
استان لرستانایرانگردیخرم آباد

آبشار وارک لرستان

 بی شک یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان لرستان، خرم‌آباد است، شهری که با جاذبه‌های بسیار زیاد یکی از بهترین مقاصد گردشگری در روزهای تابستان است. روستای وارک خود بخشی از زیبایی‌های این منطقه به‌حساب می‌آید که در همسایگی اصفهان، خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دارد و از آب‌وهوای گرم برخوردار است. شغل اهالی روستای وارک کشاورزی و دامداری است و به زبان لری و فارسی محلی صحبت می‌کنند. بدون شک آبشارها قسمت جذابی از طبیعت لرستان را شکل می‌دهند، هنگامی جریان آب از ارتفاع سرازیر می‌گردد، با برخورد به صخره‌ها تصویر بسیار زیبایی از طبیعت شکل می‌گیرد که هر فردی را سر ذوق می‌آورد. در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر تصمیم داریم درباره یکی از جذاب‌ترین آبشارهای خرم‌آباد، آبشار وارک صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آبشارهای استان لرستان

حتی درصورتی‌که به‌عکس آبشار نیز کمی خیره شوید حس خنکی پیدا می‌کنید. چه برسد به اینکه قصد سفر کنید و به کنار این آبشارهای زیبا بروید. در روزهای گرم تابستان یکی از راه‌های خنک شدن، رفتن به کنار آبشارهاست، جاذبه‌هایی که مانند گنجینه‌ای راهی برای فرار از گرمای هوا هستند. خوشبختانه در ایران آبشارهای فراوانی وجود دارند که می‌توانند حس خوشایند در طبیعت بکر و شنیدن صدای آب را در گردشگران زنده کنند. بی شک تعدادی از بهترین آبشارهای ایران در غرب کشور و در دامنه‌های زاگرس قرار دارند. آبشارهایی که شما را به دنیای تازه‌ای از طبیعت‌گردی دعوت می‌کنند.

آبشارهای استان لرستان

آبشار وارک لرستان

استان لرستان که به سرزمین آبشارها مشهور است برخی از زیباترین آبشارهای ایران را در خود جای‌داده که یکی از آن‌ها آبشار وارک است. آبشاری که در غرب نوژیان و در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار زیبا ۴۸ کیلومتر تا خرم‌آباد فاصله دارد و یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی در این شهر است. این آبشار دوقلو از فراز صخره سرچشمه می‌گیرد و آب را از ارتفاعی بلند به پایین می‌ریزد.

طبیعت اطراف آبشار وارک لرستان

اما این فقط جذابیت‌های آبشار نیست که قرارگرفتن در کنار آن را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین طبیعت‌گردی‌ها کرده است. در اطراف آبشار وارک طبیعتی بکر وجود دارد که کافی است مقدار طبیعت دوست باشید تا شیفته زیبایی‌های اطراف آبشار شوید. در اطراف آبشار وارک لرستان درختان بلوط و انجیر کوهی را مشاهده می‌کنید که زیبایی‌های اطراف را بیش‌تر کرده‌اند و طبیعتی بی‌همتا خلق کرده‌اند.

این آبشار دوقلو است و همان‌طور که اشاره شد آبشار وارک از یک صخره سنگی سرچشمه می‌گیرد و بعد از اینکه ۱۵ کیلومتر را سپری کرد از صخرة دومی به پایین فرومی‌ریزد و آبشار دوم را ایجاد می‌کند. دو آبشار وارک و نوژیان در نزدیکی همدیگر قرار دارند و در بازدید از یکی از دیگری نیز می‌توانید دیدن نمایید. هر یک از این آبشارها خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند و حتماً باید از هر دوی آن‌ها بازدید کنید.

خصوصیات آبشار زیبای وارک لرستان

آبشار وارک از دو بخش تشکیل شده است در فصل‌هایی که بارش کم است بخش اول آبشار حدود ۷ متر ارتفاع و ۱۲ متر عرض دارد. آبشار وارک در مسیر رودخانه قرار دارد، رودخانه‌ای که سرچشمه‌اش ارتفاعات رودخانه بزنوید است و بعد از سپری کردن مسیرهای پرشیب به درون رودخانه می‌ریزد. کافی است یک‌دفعه به دیدن دریاچه وارک بروید و تا همیشه شیفتة این آبشار زیبا شوید. از خصوصیات منحصربه‌فرد آبشار وارک این است که آبشار اصلی آبشارهای کوچکی را به وجود می‌آورد که تماشایی هستند. منطقه اطراف آبشار آب‌وهوای دلچسبی دارد و پوشش جنگلی آن بلوط است و بودن در این طبیعت جذاب حال و هوای شما را عوض می‌کند. توصیه ما این است از صبح به کنار این آبشار زیبا بروید تا بتوانید چند ساعتی را در کنار آن لذت ببرید.

آبشار وارک لرستان

آبشار وارک کجاست؟

آبشار وارک در استان لرستان و در نزدیکی شهر خرم‌آباد واقع شده است. موقعیت جغرافیایی استان لرستان به شکلی است که به بیش‌تر شهرهای غرب، شمال غرب و مرکزی کشور نزدیک است. پس بیشتر افراد برای بازدید از این آبشار به سفری چندساعته نیاز دارند.

دو مسیر برای رسیدن به وارک وجود دارد که طبق مبدأ سفر می‌توانید یکی را انتخاب نمایید. مسیرها به شرح زیر هستند:

مسیر اول

در 48 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد روستای وارک قرار دارد. بعد از رسیدن به این روستا باید لوازم سفرتان را بردارید و باقی مسیر را از بین درختان بلوط و زالزالک پیاده‌روی کنید که این پیاده‌روی حدوداً یک ساعت زمان می‌برد.

مسیر دوم

کمربندی خرم‌آباد. آبشار وارک لرستان 40 کیلومتر با پلیس‌راه خرم‌آباد – بروجرد فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار از این مسیر باید 14 کیلومتر در جاده کمربندی به سمت جنوب رانندگی نمایید تا به یک سه‌راهی برسید. از طریق تابلوهای راهنما در سه‌راهی، مسیر آبشار نوژیان را انتخاب نمایید. بعد از گذراندن چند کیلومتر به سه‌راهی دیگری خواهید رسید که سمت چپ آن به آبشار نوژیان و سمت راست به آبشار وارک لرستان ختم خواهد شد. مسیر آبشار را تا جایی که می‌توانید با ماشین ادامه دهید. ادامه مسیر که حدودا 5 کیلومتر است را باید از بین جنگل پیاده طی کنید تا موقعی که صدای آبشار را بشنوید.

مناسب‌ترین زمان سفر به آبشار وارک لرستان

مناسب‌ترین زمان سفر به آبشار وارک لرستان از اردیبهشت تا مهرماه است. آبشار وارک لرستان در فصل بهار در پرآب‌ترین حالت خود است؛ بنابراین عظمت و شکوه زیادتری دارد. باوجوداینکه در فصول بهار و تابستان طبیعت اطراف آبشار زیبایی بیشتری دارد؛ اما بازدید از این آبشار در اوایل پاییز نیز خیلی لذت‌بخش است.

آب‌وهوای استان لرستان در فصل پاییز ممکن است مقداری سرد باشد، ولی درختان چند رنگ قرمز و زرد جلوه خوبی به این آبشار می‌بخشند که دیدن آن خالی‌ازلطف نیست.

آبشار وارک لرستان

تجهیزات موردنیاز برای بازدید از آبشار وارک

برای بازدید از آبشار وارک، باید تجهیزات و امکانات مورد را با خود به همراه داشته باشید. لباس و کفش مناسب از ضروری‌ترین وسایل برای پیاده‌روی هستند. درصورتی‌که قصد دارید در کنار آبشار وارک بمانید، باید بدانید که علاوه بر آب و غذا، چادر مسافرتی، کمک‌های اولیه و لباس گرم را همراه خود داشته باشید.

یکی از اصلی‌ترین امتیازات آبشار وارک لرستان، وجود یک اقامتگاه بوم‌گردی در نزدیکی روستای وارک است. افرادی که علاقه‌مند به اقامت در این منطقه هستند و تصمیم ندارند کمپینگ به پا نمایند، می‌توانند از اقامتگاه بوم‌گردی استفاده کنند. خیلی از گردشگران در سفر به آبشار وارک، به عشایر منطقه سر می‌زنند و از آن‌ها محصولات محلی از جمله لبنیات و عسل تهیه می‌کنند.

جاذبه‌های نزدیک به آبشار وارک لرستان

استان لرستان 50 آبشار دارد؛ به همین دلیل این استان به عروس آبشارهای ایران معروف است. پس شاید بد نباشد در سفر به آبشار وارک خرم‌آباد به فکر بازدید از آبشارها و جاذبه‌های طبیعی دیگری که فاصله کمی با آن دارند نیز باشیم. از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این آبشار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

گردشگاه آبشار نوژیان

در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد، یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران و لرستان قرار دارد. این آبشار که 95 متر ارتفاع و پنج متر عرض دارد، از معروف‌ترین آبشارها و مکان‌های تفریحی در لرستان است که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. گردشگاه جنگلی و آبشار نوژیان در نزدیکی روستای نوژیان و میان دو کوه تاف و هشتاد پهلو واقع است و گردشگران فراوانی از این منطقه بازدید می‌کنند.

آبشار آب سفید

یکی از آبشارهای دیدنی ایران، آبشار آب سفید است که در جنوب شرقی لرستان واقع شده است. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های زاگرس قرار دارد 70 متر است و به عروس آبشارهای ایران مشهور است. این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و در آخر به رود دز می‌ریزد. به این آبشار، آب سفید نیز گفته می‌شود به این دلیل که موقع برخورد آب با سنگ، حباب‌های سفیدی به وجود می‌آید که این آبشار را خیلی تماشایی می‌کند. مسیر دسترسی به این آبشار از سوی جاده شهر الیگودرز است.

آبشار چکان

در جنوب غربی الیگودرز یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان یعنی آبشار چکان قرار دارد. ارتفاع این آبشار 30 متر و عرض آن چهار متر است. این آبشار دیدنی در نزدیکی روستاهای حسین‌آباد و دهقادی واقع شده است و مشرف بر دره چکان است. از دیدن این آبشار در طبیعت بکر و زیبای دامنه کوه‌های زاگرس غرق در لذت خواهید شد.

آبشار سرکانه

یکی از آبشارهای زیبای لرستان آبشار سرکانه یا گریت است. به این آبشار، آبشار هفت چشمه نیز می‌گویند. این آبشار در شمال شرقی خرم‌آباد در قسمت پاپی قرار دارد و فاصله آن تا راه‌آهن سپیددشت 30 کیلومتر است. همینطور آبشار گریت که در نزدیکی روستایی به اسم گریت عباس‌آباد قرار دارد، 15 متر ارتفاع دارد و در بین درختان بلوط و زالزالک واقع شده است. آبشار سرکانه در اثر گذر رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری‌ها به‌سوی رودخانه سزار ایجاد شده است.

آبشار افرینه

یکی از آبشارهای عریض و پر آب لرستان آبشار افرینه در روستای افرینه است که در قسمت معمولان از توابع پلدختر قرار دارد. ارتفاع این آبشار دیدنی 10 متر است و با داشتن عمقی حدود 14 متر برای شناکردن زیاد مناسب نیست. سرچشمه این آبشار که از تلاقی رودهای افرینه و چشمک به وجود آمده است، در حوالی جاده خرم‌آباد – اندیمشک، در 38 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد و دسترسی به آن راحت است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا