تور

اجاره خودرو در دبی
ایرانگردی

معروف ترین غارهای ایران

معروف ترین غارهای ایران

کشور ایران دارای طبیعت زیبا و چهار فصلی میباشد. و همین امر موجب شده تا طبیعتگردی به یکی از رایج‌ترین انواع سفرهای داخلی ایرانیها تبدیل گردد. غارها از مخوف ترین و جالب ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا به حساب می آیند. که در ایرانِ زیبای ما نیز دارای تنوع بی‌نظیری از غارها میباشد. پس با دوباره سفر  همراه گردید، تا در این مطلب به سراغ معروف ترین غارهای ایران برویم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

معروف ترین غار های ایران

۱. غار علی‌صدر همدان

غار علی‌صدر از مشهور ترین جاذبه‌های گردشگری همدان واقع در  غرب ایران به حساب می آید.

غار علی‌صدر جزو غارهای آبی ایران است که در روستای علی‌صدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده است. رودخانه‌ای در غار علی‌صدر جاری میباشد، که عمق آن به ۱۴ متر است. و بیشترین ارتفاع فضای داخل غار ۴۰ متر میباشد.

از ویژگی‌های جالب غار علی‌صدر می توان به آب و هوای آن اشاره کرد. هوای داخل غار در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر از هوای بیرون میباشد. البته غار علی‌صدر دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی میباشد. علی‌صدر یکی از معدود غارهای آبی جهان میباشد، که می‌توانید با قایق از آن دیدن کنید. امکان قایق سواری در اعماق غار و طول ۱۱ کیلومتری علی‌صدر موجب شده تا این غار زیبا به یکی از نادرترین غارهای آبی جهان تبدیل گردد.

در بخش‌های مختلف غار می‌توانید دریاچه ها و گذرگاه های آبی را ببینید، که بسیار شفاف و بدون بو هستن. همچنین زمانی که در قایق نشسته اید، می‌توانید به راحتی عمق آب را ببینید. طبق بررسی های انجام شده آب غار علی‌صدر از چشمه‌های زیرزمینی گرفته شده است. و دارای هیچ حیات جانوری نمیباشد.
معروف ترین غارهای ایران، غار علی صدر

۲. غار دنگزلو اصفهان

غار دنگزلو در قسمت غرب رشته‌کوه دنا و در نزدیکی‌های روستای دنگزلو شهرستان سمیرم در اصفهان واقع شده است. و معروف ترین غارهای ایران میباشد. این روستای زیبا با بیش از صدسال قدمت، در تنگه ای از کوه دنا ایجاد گشته است. و جزو مناطق بکر مسکونی استان اصفهان به حساب می آید.

کارشناسان بر این باورند، که موقعیت جغرافیایی بسیار خوب دنگزلو موجب شده، که دارای نوعی حفاظ طبیعی در برابر حملات اقوام بیگانه و بلایای طبیعی باشد.

منبع تامین آب غار از کوه‌های پادنا میباشد. که بسیار خنک و گوارا است. داخل غار دنگزلو تالارهای مختلف و چشمه های بزرگ و کوچک آب موجود میباشد. غار روستای دنگزلو از زیباترین غارهای جنوب زاگرس به حساب می آید. بسیاری از غارنوردان ماهر، دنگزلو را موزه‌ی زنده‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی، که منبع مهمی برای تامین آب منطقه پادنا و باغ‌های اطراف به حساب می آید، می دانند.

تالارهای بزرگ و هفت تالاب مختلف در غار دنگزلو میباشد.  که بر زیبایی آن افزوده است. اگر می خواهید، از غار دنگزلو بازدید کنید، تجهیزات غار نوردی مانند چراغ قوه و تیوب را داشته باشید. چون سطح آب داخل بستر غار بلا میباشد، پس برای احتیاط تیوب یا جلیقه غواصی به همراه داشته تا صدمه ای به شما وارد نشود.

معروف ترین غارهای ایران، غار دنگزلو

۳. غار یخ‎ مراد البرز

غار چهار طلقه یخ‌مراد در روستای گچسر استان البرز واقع شده است. و جزو کمیاب‌ترین و زیباترین غارها ایران به حساب می آید.

از آنجا که این غار در جاده چالوس میباشد، بسیاری از گردشگران و غارنوردان تعطیلات آخر هفته را به ابن غار زیبا می آیند. قدمت غار یخ‌ مراد به دوره سوم زمین‌شناسی مربوط میشود. و بیش از ۵۰ میلیون سال از پدید آمدن آن گذشته است. از وجود فسیل کاردینا بر تخته‌ سنگ‌های غار معلوم میشود، که یخ‌مراد در زمان‌های گذشته زیرآب بوده. مردم محلی بر این باورند، که قندیل های غار دارای خاصیتی شفابخش میباشد. به همین دلیل یخ های آن را مرادبخش می نامند. و نام غار را یخ‌مراد نهاده اند.

این غار دارای هفت حلقه چاه، سه تالار بزرگ و سه یخچال زیرزمینی است. و در برخی قسمت ها ۴ طبقه میباشد.عمق غار حدود ۲۰ متر است. و بدنه آن دارای  هواکش‌ ها و بادگیرهای زیادی میباشد. که باعث ورود هوا به داخل غار میباشد. این هوای سرد موجب یخ زدن آب‌های درون غار می شود.
جهت رفتن به غار یخ مراد، شما باید به سمت گچسر و روستای نسا حرکت کنید. بعد از جاده خاکی ۵ کیلومتری به یک دوراهی می رسید و غار پیش روی شما میباشد.

معروف ترین غارهای ایران، غار یخ مراد

۴. غار شاپور  فارس

غار شاپور در شهرستان کازرون، استان فارس و انتهای تنگ چوگان واقع شده است. شهر بیشاپور و تنگ چوگان یکی از مهمترین شهرهای دوران ساسانی ایران میباشد. به همین دلیل در این منطقه آثار تاریخی فراوانی از دوره ساسانی به بعد موجود میباشد.

علت نام این غار وجود مجسمه هفت متری شاپور اول ساسانی در ابتدای غار است. غار شاپور در درون کوه واقع شده است. و ارتفاع آن ۱۵ متر میباشد. این غار علاوه بر مجسمه شاپور، درارای دخمه‌هایی دست‌ ساز نیز در سمت چپ ورودی غار میباشند. که سند معتبری در خصوص آنها وجود پیدا نشده.

غار شاپور به سه بخش تقسیم‌ می گردد. بخش اول با ۸۰ متر طول بسیار هموار میباشد. و بیشتر بازدیدکنندگان امکان بازدید از این قسمت را دارند. در انتهای این بخش پرتگاهی واقع شده است، که در دو طرف آن دارای طاقچه‌های بزرگی میباشد. دیوارهای کنار این طاقچه ها بسیار صاف و صیقلی است، که این‌ طور به نظر می آید، که برای سنگ‌تراشی آماده شده.

بخش سوم غارشاپور نیز از دو آب‌انبار تشکیل شده است. که در کنار هم بر روی سنگی در انتهای سمت چپ غار مشاهده می شود. این آب انبارها از طریق قطرات آب غار پُر میشود. که در گذشته به عنوان منبع تامین آب مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

معروف ترین غارهای ایران، غار شاپور

۵. غار کتله‌خور زنجان

غار دو منظوره خشکی و آبی کتله‌خور در شهرستان خدابنده (قیدار) استان زنجان واقع شده است. و معروف ترین غارهای ایران میباشد. این غار میان کوه‌های کم ارتفاع زنجان قرار دارد. برای همین بازدید از غار نیازمند کمی کوهنوردی میباشد.

کتله خور یکی از زیباترین و بزرگترین غارهای طبقاتی ایران به حساب می آید، این غار دارای سه‌ طبقه میباشد.

برای ورود به غار باید از یک دهلیز ۴۰۰۰ متری گذشت. سقف این دهلیز کوتاه میباشد، و به چند دهلیز فرعی نیز متصل است. دالان طولانی غار و سقف کوتاه آن موجب شد تا سالها فقط غار نوردان حرفه ای از کتله خور بتوانند، بازدید کنند. بعد از دهلیز به دالانی که مملو از سربالایی و گودال‌های خشک است، می رسیم. این دالان در انتها به تالاری وسیع که در آن استلاکتیت ها و استلاکمیت ها و ستون‌های زیبا واقع شده است می رسد.

به گفته گردشگران مناظر تالارهای کتله‌خور ترکیب بسیار زیبا از رنگ و قندیل را به وجود آورده، که بسیار زیبا میباشد. بررسی‌های انجام‌ شده توسط برخی از زمین شناسان در غار کتله خور نشان می دهد، که انتهای غار کتله خور به غار علیصدر همدان متصل میشود.

معروف ترین غارهای ایران، غار کتله خور

۶. غار رودافشان البرز

غار رودافشا واقع در دامنه کوه‌های البرز استان تهران در روستایی به نام رودافشان میباشد. غار رودافشان یکی از گزینه های بسیار عالی برای تفریح و طبیعتگردی در تعطیلات آخر هفته است. که ضمن رسیدن به دهانه غار از طبیعت روستا هم می توان لذت برد.

بهتر است جهت باز دید از غار رودافشان از کفش مناسب استفاده کنید. چون به طور دائمی از سقف غار قطره‌های آب به زمین چکه میکند. این امر باعث شده تا در بیشتر مواقع کف غار مرطوب و لغزنده شده باشد. البته در برخی مناطق  غار آب دارای جریان میباشد. رطوبت بالا و طاقدیس‌ها و ناودیس‌های زیبای این غار چشم هر بیننده ای را به خود جذب میکند.

یکی دیگر از ویژگی منحصربه‌فرد این غار وجود تالار بزرگ و دهانه باز آن است. یکی از دهلیزهای غار رودافشان معروف به معبد آناهیتا میباشد. راهپیمایی در غار رودافشان چندان هم آسان نمیباشد. و مسیرهای سختی پیش روی غارپیمایان واقع شده است.

معروف ترین غارهای ایران، غار رود افشان

۷. غار یخی چما چها محال بختیاری

غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این غار یخی روبه روی دشت چما و در دره‌ای عمیق قرار دارد. و یکی از منحصر به‌فردترین نقاط گردشگری ایران به حساب می آید. غار چما در نزدیکی روستای علیخان واقع شده است، و به همین دلیل برخی از مردم محلی آن را غار علیخان نیز می نامند.

داخل غار چما پُر از برف میباشد. برف هایی که چندین هزارسال از آنها به عنوان بزرگترین منبع تامین آب شیرین ایران مورد استفاد قرار گرفته است. در سراسر غار چما  دارای قندیل‌های عظیم یخی و توده‌های برف میباشد. چشمه‌ی آب سردی که از یخ‌های این غار به وجود آمده است، در انتها به سد کوهرنگ متصل می شود.

غار چما علاوه بر تامین آب شیرین به عنوان تفرجگاه محلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان و به ویژه جوانان در فصل زمستان روی برف و یخ های غار و اطراف آن به تفریح می پردازند. البته به این نکته هم توجه کنید که همین یخ های دائمی در فصول گرم سال سست و شکننده میباشد. پس باید با احتیاط بر روی آن پا بگذارید.

معروف ترین غارهای ایران، غار یخی چما

۸. غار خفاش‌ دهلران زنجان

غار خفاش در نزدیکی شهر زنجان در شهرستان دهلران واقع شده است. و یکی از معروف ترین غارهای ایران میباشد. این غار دارای  ۲۵۵ متر طول و ۵۰ متر ارتفاع میباشد. که عرض آن در برخی مناطق ۳۰ متر میباشد.

به دلیل زندگی میلیون‌ها خفاش در این مکان به غار خفاش‌ها معروف شده است. بنابراین اگر فکر بازدید از این غار را در سر دارید، بهتر است بدانید که در ابتدای ورود به غار دهلران دسته‌ای از خفاش‌ها به استقبال شما می آیند.

طبق برآوردی که انجام گرفته است، تعداد خفاش‌های این غار به ۲۵۰۰۰ خفاش و از انواع مختلف آن اعلام شده است. به همین دلیل غار خفاش مکان مناسبی برای انجام تحقیقات دانشجویان و محققان زیست‌شناسی در زمینه پستانداران میباشد.

معروف ترین غارهای ایران، غار خفاش دهلران

۹. غار قوری قلا  کرمانشاه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه

غار قوری قلا ، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه میباشد. که در استان کرمانشاه واقع شده است. قدمت این غار به ۶۵ میلیون سال قبل می رسد.

غار قوری قلا (Quri Qala Cave) یکی از هفت اثر طبیعی ملی ثبت ‌شده ایران است. دمای هوا در غار قوری‌قلا بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد متغیر میباشد. که به طور معمول در تمام سال دمای غار دارای ثبات میباشد.

طول غار قوری‌قلا ۱۲ کیلومتر و عمق حوضچه‌های موجود در آن ۱۴ متر ‌میباشد.

گردشگران با قدم زدن در بین تالارهای زیبای این غار  تجربه آرامشی وصف‌نشدنی در دنیای زیر زمین را دارند. جالب است بدانید که هر کدام از تالارهای غار دارای نامی جداگانه میباشند. تالار عروس، تالار مریم، تالار کوهان شتر، مسیر برزخ و بلور از مهمترین بخش های این غار زیبا میباشند.

معروف ترین غارهای ایران، غار قوری قلا

۱۰. غار آبی سهولان آذربایجان غربی 

غار آبی سهولان در استان آذربایجان غربی و در ۲۸ کیلومتری شهر بوکان،در روستای سهولان واقع شده است. و یکی از معروف ترین غارهای ایران میباشد. سهولان به زبان کردی به معنای یخبندان میباشد. در اطراف غار سهولان لانه‌های کبوتر بسیاری میباشد. به همین دلیل مردم محلی آن را کونه کوتر می نامند، که به زبان کُردی به معنی لانه کبوتر میباشد.

غار سهولان دارای دو دهانه میباشد، که هر دو در سمت جنوبی غار واقع شده اند. در هنگام ورود به غار بوی ناخوشایند گوگرد همراه با رطوبت زیاد به مشامتان می‌خورد که باعت اذیت شدن شما می شود. همچنین دمای غار سهولان پایین میباشد. بنابراین غارسهولان سرد میباشد، و گاهی اختلاف دما تا ۱۵ درجه با محیط بیرون میباشد.

در قسمت‌های آبی غار قایق‌های پارویی برای بازدید گردشگران قرار داده اند. که می‌توان به وسیله آنها از بخش های دیگر غار نیز بازدید کنید. البته گردشگران باید حتما از جلیقه نجات استفاده کنند. برای سوارشدن به این قایق‌ها باید از ۱۰۶ پله نامنظم گذر کردهُ و از سطح هموار غار ۴۵ متر پایین‌تر بروند. اولین دریاچه غار سهولان دارای وسعت ۲۰۰  مترمربع است، و آب آن شفاف میباشد.

معروف ترین غارهای ایران، غار آبی سهولان

۱۱. غار کرفتو کردستان

غار کرفتو در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره استان کردستان و بر روی صخره‌ای بلند واقع شده است. و یکی از معروف ترین غارهای ایران میباشد. نام این غار باستانی کرفتو است، که با دست مردم ایران (ایرانِ باستان) و بدون استفاده از ابزار پیشرفته‌ای ایجاد شده است. قدمت غار کرفتو نیز مانند غار یخ ‌مراد به دوره سوم زمین شناسی می رسد.

این غار درگذشته به عنوان محل سکونت انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین بدنه داخلی غار تغییرات فراوانی داشته است، تا آماده زندگی مردم شود. به همین دلیل اگر از غار کرفتو دیدن کنید تعداد زیادی اتاق‌های تودرتو، راهروهای پیچ‌درپیچ و دالان‌های عبوری را تماشا می کنید.

این غار دارای دست کَند، حکاکی‌های ظریفی از نقش انسان‌، حیوانات و پرندگان میباشد. یکی از جالب ترین بخش های غار کرفتو در طبقه سوم آن و داخل اتاق ها میباشد. سَر دَر یک اتاق در طبقه سوم کتیبه‌ای به زبان یونانی واقع شده است. که بر روی آن درباره الهه هراکلس نوشته ‌شده میباشد. در کتیبه نوشته شده که این خانه هراکلس میباشد، هرکس در آن وارد شود در امان میباشد. به همین دلیل نام دیگر غار کرفتو خانه هراکلس نیز است.

معروف ترین غارهای ایران، غار کرفتو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا