تور

اجاره خودرو در دبی
آب پخشاستان بوشهرایرانگردی

آشنایی با دیدنی های آب پخش بوشهر

آشنایی با آب پخش بوشهر

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با آب پخش بوشهر، که یکی از جاهای دیدنی بوشهر است را داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

آب پخش بوشهر

در بخش آب پخش شهرستان دشتستان بوشهر شهر آب پخش قرار گرفته که یکی از بزرگترین شهر های استان بوشهر است. آب پخش به نگین سبز استان بوشهر شناخته شده است.فاصله این شهر  با مرکز دشتستان یعنی برازجان 20 کیلومتر و با بوشهر  حدود 60 کیلومتر می باشد. در واقع از لحاظ مرزبندی آب پخش با 4 بخش بندر ریگ و دشتستان و شبانکاره و سعد آباد همسایه می باشد.

کسب و کار در مردم آبپخش 

عمده ترین فعالیت اهالی آب پخش کشاورزی است. تولید خرما و پرورش نخل از مشاغل اصلی این منطقه می باشد که بیشتر مردم آب پخش بوشهر مشغول به آن هستند. بیشترین سطح کشت استان مربوط به این شهر می باشد که در راستای تولید خرما بکار گرفته شده است . سایر محصلاوتی که در شهر آب پخش کشت می شود عبارت هستند از غلات، انار، گندم، هندوانه، لیمو، طالبی و سبزیجات.

تا اینجای کار حتما متوجه شده اید که شهرستان آب پخش قطب تولید خرما محسوب می شود و از لحاظ کیفیت، خرماهای این شهر از سطح بالایی برخوردار هستند. بهترین نمونه‌های خرمایی که می توان در آب پخش یافت عبارتند از برمی، حاج باقری، کبکاب،بریهی، شیخالی،کنتار، قندی و شکری.

آب پخش بوشهر

یکی دیگر از محصولات این شهر سرکه خرما می باشد. اهالی این منطقه با استفاده از خرماهای نامرغوب اقدام به تولید سرکه خرما می کنند که این سرکه از پر طرفدارترین سرکه ها در جنوب کشور می باشد و بیشتر در ترشیجات استفاده می شود و طعم بسیار خوبی دارد. با توجه به اینکه تولید این سرکه توسط مردم منطقه انجام می شود توانسته است به عنوان یک محصول درامدزا برای اهالی آب پخش استفاده شود.

یکی دیگر از فعالیت های مردم این منطقه  تولید صنایع دستی ساخته شده از برگ های نخل می باشد. حصی،‌زنبیل و دمکش از محصولات آن ها می باشد. صنایع دستی دیگر این منطقه عبارتند از گلیم و فرش که در دسته بافتنی های نخی و پشمی قرار می گیرند. در سطح شهر غرفه ها و مغازه های زیادی به چشم می خورند که اهالی آب پخش محصولات کشاورزی خود را که حاصل دسترنجشان است مانند خرمای تازه و شیره خرما و یا انواع محصولات لبنی مثل ماست و پنیر و لورک را به فروش می رسانند.

آب پخش بوشهر

پوشش و لباس مردم بخش آبپخش

به این دلیل که این شهر به بندر و ساحل نزدیک می باشد و هوای آن شرجی می باشد. اکثر اهالی اب پخش بوشهر از لباس های  نخی برای پوشش خود استفاده می کنند. پوشش مردم این منطقه از جذابیت های خاص خود برخوردار است و توجه گردشگران را به خود جلب می کند.دختران و زنان اهل آبپخش پیراهن بلند دورچین و همراه با عبای سیاه، مقنعه نازک و سیاه رنگ، روبنده، شلوار چیت و نوعی کفش صندل مانند به نام کوش استفاده می‌کنند.

جاذبه های گردشگری

یکی از مناطق جذاب و دیدنی آب پخش منطقه چهار راه است. به دلیل وجود تپه های سر سبز و درختان سدر محلی این منطقه از زیبایی خاصی برخوردار شده است و باعث شده است که گردشگران و مسافران جهت استراحت و لذت بردن از  این منطقه دیدن نمایند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی آب پخش، پارک خضرا می باشد. این پارک به عنوان بزرگترین پارک گردشگری استان بوشهر شناخته می شود و میزبان مسافران زیادی می باشد.از دیر جاهای گردشگری در آبپخش بوشهر می‌توان از پارک خلیج فارس نام برد.

در کل منطقه آب پخش به دلیا اینکه از کانال‌های پر آب که از رودخانه شاپور سرچشمه می‌گیرد بهره می برد باعث شده است که این منطقه طبیعتی بسیار زیبا و چشم نوازی به خود گرفته بگیرد. نخل‌های فراوان باعث ایجاد مناظر  چشم نوازی در بافت این شهر شده است. به دلیل همین سرسبزی و طراوت، آب پخش به نگین سرسبز بوشهر معروف است. وجود آب فراوان و انبوه نخل‌ها در این منطقه نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند.

پنیر درخت نخل 

در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌ رنگی وجود دارد که شیرین و گس است  که به آن  پنیر نخل می گویند که از خاصیت و قیمت  بسیار بالایی برخوردار است.در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد، می‌‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمان‌گر دردهای معده است. عرق تارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.

آب پخش بوشهر | پنیر نخل

پنیر نخل یا بقولی (غاپ) سوغات لذیذی که از دل نخل بیرون می آید و بسیار مقوی است. گردشگران معمولا در کنار نخل های بلند و سرسبز آب پخش جهت استراحت و خرید سوغات زمستانی آب پخش را  توقف می کنند.پنیر میانه تاج نخل مغز ترد و شیرین و لذیذی است که بلحاظ رنگ سفید آن پنیر نخل گفته می‌شود. پنیر نخل که در واقع مریستم انتهایی نخل بوده بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است. مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.

نقشه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا