تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیرامیان

چشمه گل رامیان کجاست؟

جاذبه‌های طبیعی استان گلستان بسیار جذاب و متعدد هستند و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. یکی از بهترین جاهای دیدنی گلستان چشمه گل رامیان است که از عمیق‌ترین چشمه‌های دنیا شناخته می‌شود. این چشمه شگفت‌انگیز با مناظر سرسبز اطراف خود هر طبیعت دوستی را به وجد می‌آورد. برای آشنایی با ویژگی‌های چشمه گل در رامیان در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید.

معرفی چشمه گل رامیان

شهرستان رامیان در استان گلستان یکی از زیباترین مکان‌های کشور است و با جنگل‌های سرسبز و چشمه‌های زیبای خود، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی این شهرستان چشمه گل است که در دامنه کوه پنهان‌خانه قرار دارد. این چشمه زیبا که آن را با دریاچه گل رامیان نیز می‌شناسند به شکل بیضی بوده و در لیست عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود. این چشمه در گذشته ۴۴ متر عمق داشت؛ اما اکنون عمق آن ۸۰ متر تخمین زده شده است. چشمه گل رامیان دارای ۹۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و ۷۲۰ مترمربع مساحت است و ۳۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

همچنین با رنگ سبز تیره خود از زیباترین چشمه‌های طبیعی ایران شناخته می‌شود و این رنگ به دلیل عمق زیاد آن به وجود آمده است. آب چشمه از کف آن تامین می‌شود و منبع دیگری ندارد. این چشمه دارای یک مجرای خروجی آب است و به رودخانه قره چای رامیان سرازیر می‌شود. علاوه‌بر‌این نقش مهمی در سیراب کردن شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف دارد. در چشمه ماهی‌های مختلفی زندگی می‌کنند که مهم‌ترین آن ماهی سفید است. پوشش گیاهی اطراف دریاچه گل رامیان شامل درختان پهن‌برگ، درختان بلوط، درختچه‌های ولیک، سرو زرین و درختان سوزنی‌برگ هستند. این چشمه در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور قرار گرفت.

چشمه گل رامیان
چشمه گل رامیان

ویژگی‌های دریاچه گل رامیان

آب چشمه گل رامیان بسیار زلال و شفاف است به‌طوری‌که می‌توانید چهره خود را در آن ببینید. به‌خاطر وجود تشکیلات آهکی در گذر زمان نمی‌توان عمق دریاچه را به‌صورت دقیق تخمین زد و طبق آخرین برآوردها عمق آن ۸۰ متر تخمین زده شده است. خاک اطراف چشمه نیز بسیار حساس بوده و می‌توان به راحتی ریشه درختانی که بیرون زده‌اند را مشاهده کرد. آب چشمه‌های طبیعی معمولاً گرم است در صورتی که آب چشمه گل همیشه سرد است و همین امر از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با سایر چشمه‌های طبیعی محسوب می‌شود.

علت سرد بودن آب چشمه بالا بودن فشار آب در عمق آن است که همین عمق زیاد باعث شده تا شیرجه زدن و شنا کردن را به تفریح خطرناکی تبدیل کند. از چشمه گل طبق مدارکی که از دوران صفویه و قاجار به جا مانده به‌عنوان کبود استخر یاد شده است. در گذشته اقوام ترک زبان ایل گرایکی در این منطقه زندگی می‌کردند و به آن گل می‌گفتند. گل در زبان ترکی به معنای گود و عمیق است. همچنین گل در زبان باستان به معنای چشمه جوشان است و پیشینه این چشمه به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

بهترین زمان سفر به چشمه گل رامیان

دریاچه گل رامیان در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد و در هر زمان می‌توانید منظره متفاوتی از آن را ببینید. آب و هوای شهرستان رامیان در فصل‌های بهار و تابستان در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. در این زمان آب دریاچه زلال است و درختان اطراف آن بسیار سرسبز و رویایی هستند. بیشترین بازدید گردشگران از چشمه در بهار و تابستان است، به‌خصوص در ایام تعطیلات بسیار شلوغ می‌شود. اوایل پاییز نیز زمان مناسبی برای سفر به رامیان است؛ اما به مرور زمان هوا سرد می‌شود و شاید نتوانید تماشای مناظر را را به علت سرمای هوا تحمل کنید. در فصل تابستان هوای منطقه به شدت سرد می‌شود، حتی آب روی دریاچه یخ می‌بندند. برای همین کمتر کسی در زمستان به این منطقه سفر می‌کند.

چشمه گل رامیان
چشمه گل رامیان

تفریحات چشمه گل رامیان

چشمه زیبای گل رامیان از مهمترین مراکز تفرجگاهی در شهرهای اطراف رامیان است و بسیاری از افراد برای خوشگذرانی راهی این چشمه می‌شوند. مهمترین تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه گل رامیان و اطراف آن ببینید عبارتند از:

شنا

یکی از تفریحات بسیار لذت‌بخش به‌خصوص در روزهای گرم تابستان شنا در چشمه گل رامیان است. البته، شنا معمولاً توسط محلی‌ها انجام می‌شود و این تفریح به گردشگران و مسافران پیشنهاد نمی‌شود. زیر عمق چشمه بسیار زیاد است و شنا کردن در آن خطرناک به نظر می‌رسد.

ماهیگیری

ماهی سفید دریاچه گل رامیان ارزش صید با قلاب را دارد و بسیاری از محلی‌ها و گردشگران برای ماهیگیری به سراغ این دریاچه می‌روند. پیش از سفر وسایل ماهیگیری خود را آماده کنید و با صید کردن ماهی سفید رودخانه‌ای یک غذای لذیذ برای ناهار یا شام خود تهیه کنید.

پیک‌نیک و عکاسی

حوالی چشمه گل رامیان برای کمپ و بساط پیک‌نیک مناسب است. مردم از شهرهای دور و نزدیک برای سپری کردن آخر هفته‌ها به این مکان می‌روند. همچنین می‌توانید در اطراف دریاچه قدم بزنید و از تماشای رنگ‌های زیبای طبیعت و شنیدن صدای پرندگان لذت ببرید. به هر گوشه‌ای که نگاه کنید سوژه‌ای برای عکاسی پیدا خواهید کرد که با گرفتن عکس‌های زیبا می‌توانید لحظات خوش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پیک‌نیک و عکاسی
پیک‌نیک و عکاسی

جاهای دیدنی اطراف چشمه گل رامیان

اگر برای سفر به رامیان برنامه‌ریزی کردید علاوه بر چشمه از جاهای اطراف آن نیز دیدن کنید:

آبشار پشمکی رامیان

در دل جنگل‌های زیبای رامیان آبشار کوچکی وجود دارد که دارای ۸ متر ارتفاع است و از صخره‌های خزه‌پوش به حوضچه پایین خود سرازیر می‌شود. این آبشار دیدنی منظره بسیار زیبایی در جنگل به وجود آورده و از بهترین مکان‌های تفریحی برای شنا و آب‌تنی به شمار می‌رود. آبشار پفکی تا دریاچه گل رامیان ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

آبشار پشمکی رامیان
آبشار پشمکی رامیان

حمام تاریخی رامیان

این مکان دیدنی علاقه‌مندان به تاریخ ایران را شگفت‌زده خواهد کرد. حمام تاریخی رامیان از دوران قاجار به یادگار مانده و با نام گرمابه عروج نیز شناخته می‌شود. این حمام در بافت شهری رامیان و در محله قدیمی کهنه بازار واقع شده است و تنها ۶.۸ کیلومتر با چشمه گل فاصله دارد. این حمام از 12 طاق جناقی و سقف گنبدی تشکیل شده و بخش‌های آن شامل رختکن، خزینه، گرمخانه، پاشوره و سالن استحمام هستند.

حمام تاریخی رامیان
حمام تاریخی رامیان

چشمه نیلبرگ

از دیگر جاذبه‌های طبیعی رامیان چشمه زیبای نیلبرگ را می‌توان نام برد که آب و هوای خنک و چشم‌انداز زیبایی دارد. این چشمه آب شرب مردم منطقه را تامین می‌کند. از چشمه نیلبرگ آبشارها و چشمه‌های متعددی روان شده‌اند و از شمال شرقی چشمه گل تنها با ۱۲ دقیقه رانندگی می‌توانید به آن برسید.

چشمه نیلبرگ
چشمه نیلبرگ

قلعه ماران

از دیگر ابنیه تاریخی رامیان قلعه ماران است که با نام قلعه میران و موران نیز شناخته می‌شود. این قلعه تاریخی بر روی قله‌ای با ارتفاع ۲۴۳۰ متر قرار گرفته است. این قلعه به‌عنوان پایتخت ییلاقی اشکانیان به شمار می‌رفت و از درختان انبوه و چشم‌انداز زیبایی برخوردار است. قلعه ماران در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی رامیان واقع شده و به چشمه گل نزدیک است.

قلعه ماران
قلعه ماران

اقامت در چشمه گل رامیان

اکثر گردشگرانی که به چشمه گل سفر می‌کنند قصد کمپینگ دارند. محوطه اطراف چشمه گل برای کمپ مناسب است و می‌توانند چادر برپا کنند. البته باید به آب و هوای منطقه توجه کنید به‌خصوص شب‌ها که هوا بسیار سرد می‌شود. برای همین اگر قصد اقامت شبانه را دارید باید تجهیزات و وسایل کاملی با خود همراه داشته باشید. علاوه بر آن اقامتگاه‌های گردشگری متنوعی در رامیان وجود دارند که شامل اقامتگاه‌های سنتی، خانه‌های بوم‌گردی، ویلا و سوئیت هستند. در نتیجه گردشگران و مسافران می‌توانند با سلیقه خود در یکی از این اقامتگاه‌ها ساکن شوند و از امکانات موجود استفاده کنند. اقامتگاه بوم‌گردی خانه ابریشم و جیرا آماده پذیرایی از گردشگران عزیز هستند و فاصله بسیار کمی تا چشمه دارند.

نقشه و مسیر دسترسی به چشمه گل رامیان

چشمه گل در استان گلستان و ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. برای رفتن به چشمه باید وارد مسیر جاده رامیان النگ شوید. در طول این جاده جاهای دیدنی بسیار زیبا مانند کوه تپه آرام، رشته‌کوه خاکسار، قلعه ماران و رودخانه قره چای را پشت سر خواهید گذاشت. اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود سفر کنید دو مسیر پیش رویتان است. مسیر اول تهران-ساری-گرگان و مسیر دوم شاهرود-آزادشهر است. چشمه گل رامیان تا گرگان ۸۵ کیلومتر فاصله دارد و پس از آن باید راه خود را تا شهرستان رامیان ادامه دهید تا به دریاچه برسید.

نکات مهم سفر به چشمه گل رامیان

  • آب دریاچه گل رامیان همیشه خنک و سرد است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در اطراف این دریاچه کمپ کنید باید تجهیزات لازم و لباس گرم همراه داشته باشید.
  • قبل از سفر و کمپ از وضعیت آب و هوایی منطقه مطلع شوید.
  • در صورت تمایل به اقامت در اقامتگاه‌های رامیان باید از قبل نسبت به رزرو آنها اقدام کنید به‌خصوص در ایام تعطیلات که سفرها به اوج خود می‌رسند.
  • دریاچه گل رامیان بکر و دست‌نخورده است. در نتیجه با خود کیسه زباله ببرید و از آسیب زدن به طبیعت جدا خودداری کنید.
  • احتمال غرق شدن در چشمه گل بسیار بالا است. اگر شناگر حرفه‌ای نیستید توصیه می‌شود از شنا کردن در این دریاچه خودداری کنید.

سخن پایانی

راهنمای سفر به چشمه گل رامیان در این مقاله به‌صورت کامل توضیح داده شد. در اطراف این چشمه زیبا اقامتگاه‌ها و امکانات مختلفی وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید به تفریح و سرگرمی در این منطقه مشغول شوید. در کنار طبیعت‌گردی و لذت بردن از مناظر اطراف به طبیعت احترام بگذارید و در حفظ محیط‌‌زیست سهیم باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا