تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیکنگاور

معرفی جاهای دیدنی کنگاور برای گردشگران

کنگاور یکی از زیباترین شهرستان‌های استان کرمانشاه است و به دلیل داشتن بناها و جاذبه‌های تاریخی فراوان جاهای دیدنی زیادی دارد و همچنین آب‌وهوای خوب و طبیعت این شهرستان گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. شهرستان کنگاور در شرق استان کرمانشاه قرار دارد و دارای پنج دهستان است. کنگاور به دلیل داشتن منابع آبی فراوان دشت‌های حاصلخیز و چشمه‌ها برای کشاورزی بسیار مناسب است. نام این شهرستان به معنی آتشگاه است و قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد به همین سبب یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می‌آید. با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا جاهای دیدنی کنگاور را با هم بشناسیم.

زبان و دین مردم کنگاور

مردم شهر کنگاور بیشتر به زبان کردی، فارسی لری و ترکی صحبت می‌کنند و مذهب آنها شیعه و سنی است، همچنین تعداد انگشت شماری پیروان اهل حق، مسیحی و یهودی در گذشته در شهر کنگاور زندگی میکردند که به کار طبابت و تجارت مشغول بوده اند.

اقتصاد کنگاور

 اقتصاد شهر کنگاور نیز بر پایه کارخانه‌های تولید ابزارهای کشاورزی، سنگ‌بری و صنایع‌دستی است. و شغل مردم در این شهر و دهستان های اطراف کنگاور بیشتر در کشاورزی، دامداری، صنایع دستی از جمله: ساخت ساز های تار، سه تار و تنبور، منبت کاری و قالی بافی خلاصه می شود.

چرا کنگاور را برای گردشگری انتخاب کنیم؟

شهرستان کنگاور یک انتخاب مناسب برای آن دسته از گردشگرانی است که به بناهای باستانی و تاریخی علاقه خاصی دارند البته این موضوع هم نباید نادیده گرفت که کنگاور علاوه بر بناهای قدیمی و تاریخی طبیعت بکر و روستاهای بسیار سرسبز و خوش آب هوایی دارد. در نتیجه اگر شما هم قصد دارید در تاریخ سفر کنید کنگاور می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

معرفی جاهای دیدنی کنگاور

در ادامة این مقاله قصد داریم تا به معرفی جاهای دیدنی کنگاور بپردازیم پس اگر شما هم قصد سفر کردن به این شهرستان زیبا را دارید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

1. گودین تپه

گودین تپه یک قلعه به‌جامانده از دوران مادها بوده و طی کاوش‌های باستان‌شناسان در سال 1961 یافت شد. گودین یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کنگاور است در یک‌کیلومتری روستای گودین تپه های باستانی با قدمتی بیش از هفت هزار سال وجود دارد. در اطراف گودین تپه برج‌های بلندی قرار دارد که به گفته  باستان‌شناسان برای دیدبانی، تیراندازی و دفاع از قلعه در آن زمان ساخته شده‌اند.

گودین تپه

2.معبد آناهیتا

به‌طورقطع یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کنگاور معبد آناهیتا بوده و ساخته شده بر روی صخره‌ای بلند به سمت دشت کنگاور است. بین مردمان آن دوران آناهیتا فرشته فراوانی و زیبایی بود و مقام بالایی داشت. معبد آناهیتا یکی از بزرگ‌ترین بناهای سنگی در ایران شناخته می‌شود و طبق بررسی باستان‌شناسان مربوط به دوران اشکانیان بوده است. معبد آناهیتا هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و همانطور که در ابتدا گفته شد یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی در کشور ما به شمار می‌آید.

معبد آناهیتا

3.پل کوچه

پل کوچه در زمان صفوی در مسیر کنگاور به تویسرکان ساخته شد. مصالح به کار گرفته شده برای ساخت این پل شامل آجر، سنگ، گچ و قلوه‌سنگ می‌شود و بر روی رودخانه خرم رود قرار گرفته است. این بنا در تاریخ 10 دی سال 1381 به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

پل کوچه

4.حمام توکل

 یکی دیگر از جاهای دیدنی کنگاور که مربوط به دوران صفوی می‌شود حمام توکل است. این حمام به نام حمام کهنه نیز شناخته می‌شود. شهرستان کنگاور حمام‌های قدیمی و تاریخی زیادی دارد؛ اما حمام توکل یا همان حمام کهنه قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین آنها محسوب می‌شود. این حمام در قسمت غربی شهر کنگاور و درست روبه روی دیوار معبد آناهیتا قرار گرفته است.

حمام توکل

 5.حمام بزرگ

حمام بزرگ از دیگر حمام‌های تاریخی در شهر کنگاور است که به ساخت آن به دوران قاجار برمی‌گردد این حمام بین محله قدیمی گرگون و محله  سرجوب، در خیابان شهید مطهری قرار دارد.

حمام بزرگ

6.سراب فش

یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی کنگاور سراب فش است که در 17 کیلومتری کنگاور در روستای فش قرار دارد. سراب فش در سال 1381 به‌عنوان یکی از آثار گردشگری ملی به ثبت رسید همچنین این سراب به دلیل تغذیه‌شدن از چشمه‌های کوه‌های زاگرس نقش به سزایی در کشاورزی کنگاور و روستای فش دارد.

سراب فش

7.سراب ماران

 تاریخچه  سراب ماران به‌پیش از تاریخ ایران باستان برمی‌گردد. سراب ماران در 10 کیلومتری جنوب غربی کنگاور و ارتفاع آن از سطح دریا به 1532 می‌رسد. روستای سراب ماران در اطراف تپه‌های باستانی قرار گرفته و آثار باستانی و تاریخی بسیاری در دل روستای سراب ماران در کنگاور پیدا شده است. گفته می‌شود یکی از دلایلی که این سراب را سراب ماران نامیده‌اند وجود مارهای بسیاری در اطراف آن بوده است.

سراب ماران

8. امامزاده ابراهیم

آرامگاه امامزاده ابراهیم در شمال غربی معبد آناهیتا قرار دارد. بنای اصلی این امامزاده در زلزله سال 1336 تخریب شد، اما بعدها بنایی بزرگ‌تر با همان ظاهر قدیمی ساخته شد. بنای آرامگاه امامزاده ابراهیم شامل صحن، گنبد دوپوسته و دو مناره آجری است و تنها قسمت به‌جامانده از بنای قدیمی این آرامگاه سردر ورودی آن است.

امامزاده ابراهیم

9. چشمه صیفور

یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای کنگاور چشمه صیفور است، چشمه صیفور در شمال شرق کنگاور قرار دارد و به دلیل زیبایی طبیعت اطراف و جیران آب زیاد محل مناسبی برای مردم، گردشگران و مسافران است.

چشمه صیفور

10. چشمه عبدل

چشمه عبدل یکی از چشمه‌های قدیمی شهرستان کنگاور بوده و از کوه‌های شمالی کنگاور جریان می‌گیرد و در قلعه امام الله خان اصلانی از آب این چشمه استفاده می‌شود.

چشمه عبدل
تصویر از اکانت اینستاگرام mustseekangavar

بهترین زمان برای سفر به جاهای دیدنی کنگاور

به دلیل وجود شهرستان کنگاور در غرب رشته‌کوه هی زاگرس این شهر از آب هوای کوهستانی برخوردار است، به همین خاطر زمستانی بسیار سرد و تابستان گرمی دارد. با وجود این تفاسیر بهترین زمان برای سفر و گردش به این شهرستان و بازدید از جاهای دیدنی کنگاور، فصل بهار است.

گونه‌های جانوری در کنگاور

کنگاور طبیعت بکر و دشت‌های حاصلخیز و بزرگی دارد به همین دلیل گونه‌های حیوانی زیادی در طبیعت کنگاور زندگی می‌کنند. از گونه‌های جانوری مهم کنگاور می‌توان از پلنگ، سیاه‌گوش، کفتار، شغال، گربه وحشی، کمرکولی، آگامای قفقازی اشاره کرد. چک‌چک پشت‌سفید و دلیچه دو پرنده از گونه‌های جانوری نادر در طبیعت کنگاور هستند.

غذای محلی و معروف شهر کنگاور

علاوه بر جاهای دیدنی کنگاور این شهرستان غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوش‌طعمی دارد که حتما پیشنهاد می‌کنیم گردشگران و مسافرانی که به شهرستان کنگاور می‌روند حتما آن‌ها امتحان کنند که این غذاها عبارت‌اند از آش عدسی، آش عباسی، آش ترخینه، خورشت خلال بادام و نان ساجی این غذاها معمولاً با روغن کرمانشاهی طبخ می‌شوند به عطروطعم خاصی به این غذاها اضافه می‌کند.

سوغات کنگاور

باتوجه‌به این که یکی صنایع‌دستی یکی از حرفه‌های اصلی در شهرستان کنگاور است، از این صنایع می‌توان به‌عنوان سوغات نیز استفاده کرد. در کنگاور کارگاه‌های تولید ساز زیادی وجود دارد که در آن‌ها تار، سه‌تار و تنبور با کیفیت بسیار عالی تولید می‌شود که در بین نوازندگان و هنرمندان از اعتبار خاصی برخوردارند. از این سازهای درجه یک می‌توان به‌عنوان هدیه و سوغات استفاده کرد.

نتیجه سخن

همان‌طور که گفتیم کنگاور یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین شهرهای استان کرمانشاه و ایران است، این شهر به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و آب هوای بسیار عالی در فصل بهار گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کرد است. شما نه‌تنها با سفر کردن به شهر کنگاور از آب‌وهوا و زیبایی‌های آن لذت‌خواهی برد؛ بلکه با دیدن بناهای تاریخی و باستانی این شهر در تاریخ سفر خواهی کرد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا