تور

اجاره خودرو در دبی
اروپابلگرادجهانگردیصربستان

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد ، صربستان

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس در جهان است. این کلیسا در پایتخت کشور صربستان، یعنی بلگراد قرار دارد.

مردم زیادی سالانه برای بازدید از کلیسای سنت ساوا به کشور صربستان می‌روند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستند که قصد سفر به صربستان را دارند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از کلیسای سنت ساوا بازدید کنید.

معرفی کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان

کلیسای جامع سنت ساوا (Church of Saint Sava) دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس است که ابتدا در سنت پترزبورگ روسیه قرار داشت. بعدها این کلیسا به شهر بلگراد صربستان منتقل شد. بنای کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان، نه تنها برای یک ارتدوکس، بلکه برای تمامی افراد با هر دینی، زیبا و چشمگیر خواهد بود.

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد

این کلیسا بی شک یکی از دلایل مهم برای سفر به صربستان است تا از بازدید آن لذت ببرید. کلیسای سنت ساوا در ناحیه بالکان واقع شده و از معروف‌ترین کلیساهای ارتدوکس در جهان است. چرا نام این کلیسا به سنت ساوا شهرت دارد؟ ساوا چه کسی است؟ در اصل ساوا کسی است که این کلیسا را بنا کرد و بر روی تاریخ قرون وسطی صربستان تأثیر به سزایی گذاشت.

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان توسط کمک‌های مالی مردم بنا شد. این کلیسا به دلیل این که محل کار اسقف اعظم شهر بلگراد نیست، کلیسای جامع محسوب نمی‌شود. در واقع کلیسای جامع صربستان، «کلیسای جامع سنت مایکل» است. باید بدانید که جمهوری صربستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده و پایتخت آن بلگراد است. در گذشته تا سال 2006 میلادی، به کشور صربستان، مونته نگرو گفته می‌شد.

ساوا (Sava) کیست؟

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان به بنیان گذار آن یعنی ساوا تقدیم شد. نام اصلی ساوا، راستکو نمانجیچ (Rastko Nemanjic) است. او پسر ژوپان صربستانی استفان نمانیا (Serbian Zepan Stefan Nemanja) بود. در سرنوشت زندگی راستکو گفته شده بود که باید در ثروت و فراوانی زندگی کند. ولی خود راستکو، چنین عقیده‌ای نداشت.

به همین دلیل، راستکو تمام ثروت، دارایی و تاج خود رها کرده و به کوه آتوس یونان رفت. در آن جا با نام ساوا زندگی خود را از نو شروع کرد و راهب شد. این کلیسای برای وقف زندگی راستکو به کلیسا و مردم صربستان، نام کلیسای سنت ساوا را گرفت.

تاریخچه کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری صربستان، کلیسای جامع سنت ساوا در شهر بلگراد است. این کلیسا دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس در جهان محسوب می‌شود. از همین رو، بسیاری از گردشگران تنها به دلیل بازدید از این کلیسا به صربستان می‌آیند. ساوا مؤسس این کلیسا و صومعه هیلاندار (Hilandar) در کوه آتوس یونان است.

در سال 1595، عثمانی‌ها به بلگراد حمله کردند و به دستور وزیر اعظم عثمانی، جسد ساوا را آتش زدند. این کار به دلیل تضعیف روحیه مردم بلگراد بود. از آن پس، کلیسای سنت ساوا را دقیقا در همان جایی که جسد ساوا را سوزاندند، یعنی زمین وراسار (Vracar)، ساختند. عظمت بنای کلیسای سنت ساوا تقریبا دوبرابر عظمت بنای کلیسای سنت باسیل در مسکو است. محل ساخت کلیسای سنت ساوا دقیقا به صورتی است که می‌توانید تمام منظره شهری بلگراد را ببینید و به زیبایی‌های شهر بلگراد پی ببرید.

از لحظه ورود به شهر بلگراد، قطعا محو زیباهای کلیسای سنت ساوا می‌شود و می‌خواهید هر چه زودتر از آن بازدید کنید. زنگ غم‌انگیز این بنا هر روز تقریبا 50 بار به صدا در می‌آید. در طول این مدت، افراد زیادی به کلیسا می‌آیند و در آن جا راز و نیاز می‌کنند. در ادامه این مقاله، به بررسی کاملی از معماری و ساختار بنای کلیسای سنت ساوا نیز می‌پردازیم.

این بنا نه تنها به دلیل عظمت و ابعاد حیرت آوری که دارد، بلکه به دلیل نقش مهم در تاریخ دینی و مذهبی کشور صربستان، مورد توجه همگان قرار گرفته است. کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان نشان از آزادی و ایمان مردم این کشور دارد. پس از بازدید این مکان، قطعا با آداب و رسوم و فرهنگ مردم صربستان آشنا خواهید شد.

تاریخچه کلیسای سنت ساوا در صربستان

معماری کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان

در معماری فضای داخلی کلیسای سنت ساوا از سنگ‌های صیقل خورده و براق استفاده شده است. این سنگ‌ها، جلوه و زیبایی خاصی را به فضای داخلی کلیسا داده‌اند. از طرفی، گنبدهای طلایی این کلیسا، عظمت بنا  را چندین برابر افزایش می‌دهد. کلیسای سنت ساوا در مکانی همراه با پیاده روهای بزرگ، باغ، حوض‌های آب و درختان سرسبز قرار دارد. این ویژگی‌ها در فضای خارجی کلیسا، باعث می‌شود تا هر گردشگری به فضای زیبای آن جذب شود. کلیسای سنت ساوا در بام شهر بلگراد واقع شده، به‌طوری‌که به محض ورود، تمام شهر زیر پای شما خواهد بود. در این کلیسا 49 ناقوس و 18 صلیب طلایی قرار دارد که در میان مردم بلگراد به یک نماد شهرت دارد.

بازسازی بنای کلیسای سنت ساوا هنوز هم ادامه دارد. زیرا این بنا با کمک‌های مردمی و نذورات شخصی ساخته شده و به همین دلیل، روند بازسازی آن بسیار کند پیش می‌رود. البته در سال 2004 میلادی، بخش بزرگی از بازسازی بنای کلیسای سنت ساوا پایان یافت ولی ساختمان آن، هنوز به بازسازی نیاز دارد. با این حال، امکان بازدید برای گردشگران وجود دارد و همه می‌توانند به کلیسای سنت ساوا بروند. عدم اتمام بازسازی بنای این کلیسا، چیزی از زیبایی و عظمتش کم نمی‌کند.

شروع ساخت کلیسای سنت ساوا در سال 1935 میلادی شروع شد. معماران این کلیسا، افرادی چون بوگدان نستروویچ (Bogdan Nestorovic) و الکساندر دروکو (Aleksandar Deroko) بودند. روند ساخت این کلیسا به دلیل جنگ جهانی دوم و بمباران‌هایی که در شهر بلگراد انجام شد، تا سال 1985 میلادی توقف کرد.

معماری فضای داخلی و خارجی کلیسای سنت ساوا

فضای داخلی کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان

سنگ‌هایی که در فضای داخلی کلیسای سنت ساوا به کار رفته، از سنگ‌های بومی شهر بلگراد است که مردم آن را به کلیسا اهدا کردند. سر در ورودی کلیسا از سنگ مرمر سفید و گرانیت و گنبدهای آن دارای صلیب‌های طلایی درخشانی هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خودش محو می‌کند.

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، بنای کلیسای سنت ساوا دارای یک فضای خارجی همراه با پیاده روهای بزرگ و فضای سرسبز است. این فضا زیبایی بنای کلیسا را در میان آن فضای سرسبز، چند برابر می‌کند. عرض کلیسای سنت ساوا از شمال تا جنوب 81 متر و از شرق تا غرب 91 متر است. ارتفاع گنبد آن 70 متر و صلیبی که بر روی گنبد قرار دارد، 12 متر است. نکته مهم درباره کلیسای سنت ساوا، وجود 18 صلیب از جنس طلا و 49 ناقوس است که در ابعاد مختلف، در کلیسا قرار دارند.

مساحت کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان حدود 3500 متر مربع در قسمت همکف است. ولی طبقه اول بنای کلیسا، مساحتی حدود 1500 متر مربع را دارد. راهروی اصلی کلیسای سنت ساوا به گونه‌ای طراحی شده که در هر حالت، بتواند از 10,000 نفر میزبانی کند. بخش هم‌سرایان کلیسا نیز دارای 3 بخش است که ظرفیت 800 نفری دارد. در نهایت، در زیرزمین بنای کلیسا، با مساحت حدود 1800 متر مربع، مقبره سنت لازار، خزانه کلیسای سنت ساوا و سرداب قرار دارد.

کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد

واقعیت‌هایی درباره بنای کلیسای سنت ساوا

  • تعداد گنبدهای طلایی این کلیسا به بیش از 18 عدد می‌رسد.
  • در طراحی برج کلیسای سنت ساوا 49 رنگ به کار رفت.
  • گنبد مرکزی کلیسای سنت ساوا 4000 تن وزن دارد.
  • بلند کردن این گنبد مرکزی در فرایند ساخت و ساز کلیسا، تقریبا 40 روز طول کشید.
  • در سقف گنبد مرکزی کلیسا، «پرتره مسیح» به شکل موزاییک کاری حک شد.
  • موزاییک کاری این بنا به قطر 30 متر و مساحت 1230 متر مربع است.
  • تنها عرض چشم‌های مسیح در این موزاییک کاری حدود 3 متر است.

در آخر

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کلیسای جامع سنت ساوا بلگراد، صربستان پرداختیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، نکات جالب و کارآمدی را درباره این کلیسا به دست آورید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. با سلام
      دوست عزیز خوشحالیم که اطلاعات مجله گردشگری دوباره سفر برای شما مفید واقع شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا