تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاجهانگردیگرجستان

جا‌های دیدنی گرجستان

یکی از بهترین مناطق گردشگری که سفر به آن بسیار مقرون به‌صرفه و اقتصادی است کشور گرجستان خواهد بود. این کشور اروپایی جاذبه‌های بسیار زیبایی مانند کوه‌های قفقاز که به عنوان یکی از مرتفع‌ترین نقاط اروپا نیز به حساب می‌آید را در خود جای داد. این منطقه برای بسیاری از مسافران که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند جذابیت بسیاری دارد. در کشور گرجستان به علت وجود دریای سیاه و شهری مانند باتومی می‌توان از گشت و ‌گذار در سواحل این شهر و دیدن این دریای فوق‌العاده نهایت لذت را برد. نکته حائز اهمیت در رابطه با کشور گرجستان این است که این کشور یک تاریخ غنی و اصیل را در خود نگهداری می‌کند.برای آشنایی با جا‌های دیدنی گرجستان ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر را از دست ندهید.

منطقه اوشگولی، سوانتی

این منطقه در کشور گرجستان دارای ۵ روستای کوچک است که در ارتفاعات یک منطقه کوهستانی در سوانتی واقع شده و ده‌ها برج دیدبانی تاریخی در ورودی این منطقه قرار گرفته‌اند. یکی از مناطق بسیار دیدنی کشور گرجستان که پیشنهاد می‌شود حتماً در سفر به این کشور از آن دیدن کنید منطقه اوشگولی نام دارد. جذابیت‌های این منطقه سبب شده تا این منطقه در فهرست سازمان جهانی میراث یونسکو به ثبت برسد.

چیزی که سبب شهرت این منطقه شده برج‌های دفاعی هستند که قدمت آن‌ها به قرون وسطایی بازمی‌گردد، در واقع قدمت این برج‌های دفاعی به قرون ۹ تا ۱۲ میلادی می‌رسد. برج‌های دفاعی همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست برای حفاظت در برابر تهاجم سایر کشور‌ها بنا شدند. به دلیل مقاومت و ‌ایستادگی مردم این منطقه طی سال‌ها تهاجم، نام اوشگولی را روی این منطقه گذاشته‌اند. معنای لغوی اوشگولی قلب بی‌باک است. به دلیل محل قرارگیری این منطقه، دسترسی به آن با خودرو‌های خاص و شاسی بلند امکان‌پذیر خواهد بود.

در واقع این منطقه در یک جاده خاکی واقع شده و برای رسیدن به آن باید از یک مسیر صعب‌العبور گذر نمود. برای رسیدن به این منطقه می‌توان به‌صورت پیاده سفر کرد. حدود ۴ ساعت زمان لازم است تا از این جاده خاکی به این منطقه برسید. به جرأت می‌توان گفت که حتی سفر به‌صورت پیاده به این منطقه از این جاده خاکی نیز ارزشش را دارد. چراکه زیبایی‌های این منطقه به قدری هستند که پس از رسیدن به مقصد تمام خستگی طول مسیر را فراموش خواهید کرد. لازم به ذکر بوده که می‌توانید برای دسترسی به این منطقه با اجاره نمودن اسب راحت‌تر به مقصد دست‌یابید.

منطقه اوشگولی، سوانتی

شهر غازی اوپلیستسیخه، گوری

از دیگر مناطق بسیار دیدنی کشور گرجستان منطقه شهر غازی اوپلیستسیخه به حساب می‌آید. در واقع این منطقه نزدیک به تفلیس بوده و تنها یک ساعت با آن فاصله دارد. منطقه گوری از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی گرجستان به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از نکات حائز اهمیت در رابطه با این شهر این است که در زمان پادشاهی کارتلی این شهر به عنوان پایتخت معرفی شد.

 سال‌ها بعد بسیاری از مسیحیان و بت‌پرستان در کنار یکدیگر در این شهر زندگی می‌کردند. یکی از مناطق تاریخی کشور گرجستان همین شهر بوده که سالانه گردشگران بسیار زیادی تنها برای دیدن این شهر به گرجستان سفر می‌کنند. قدمت تاریخی این شهر به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد.

با قدم زدن در این شهر، شاهد خیابان‌ها و میدان‌ها و همچنین آب انبار‌های بسیار زیادی خواهید بود. همچنین در این شهر تاریخی ۱ تونل و چهار دروازه وجود دارند. از بزرگ‌ترین شهر‌های گرجستان که برآورد می‌شود در زمان ساخت بیش از ۷۰۰ ساختمان در آن بنا شد همین آثار باستانی تاریخی است. به مرور زمان و بر اثر فرسایش و فرسودگی قسمت‌های بسیار زیادی از ساختمان‌ها فرو ریختند و از بین رفتند و در حال حاضر تنها ۲۷۰ ساختمان از این شهر باقی ماند.

بسیاری از افراد با توجه به متون تاریخی اذعان می‌دارند که این شهر به واسطه بردگان بنا شده و در برخی از قسمت‌های این شهر تیرآهن‌هایی از جنس طلا وجود دارند که با روکش آهن پوشیده شده‌اند. البته تمامی این موارد به عنوان یک افسانه باقی مانده‌اند. این‌گونه افراد می‌گویند که بردگان بسیار زیاد کار می‌کردند تا بتوانند موفق شوند و به طلای داخل این تیرآهن‌ها دست پیدا کنند. در حقیقت مهر آزادی این بردگان دستیابی به طلای موجود در تیرآهن‌های این بنا بود.

شهر غازی اوپلیستسیخه، گوری

پارک ملی توشتی آخمتا

کشور گرجستان طی وضع کردن قانونی در سال ۲۰۰۳ مشخص نمود که برخی از مناطق جدید در شرق گرجستان به عنوان مناطق حفاظت شده تصویب گردند. این پارک نیز جزء مناطق حفاظت شده کشور گرجستان به حساب می‌آید. از نظر موقعیت قرارگیری جغرافیایی این پارک در ارتفاع ۹۰۰ تا ۴ هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این پارک به عنوان بزرگ‌ترین و همچنین مرتفع‌ترین پارک‌های اروپا شناخته می‌شود.

بسیاری از گونه‌های جانوری مانند بز وحشی و همچنین خرس و شاهین و انواع عقاب‌های طلایی و بز کوهی در این پارک ملی وجود دارند. یکی از کمیاب‌ترین و معروف‌ترین گربه‌سانان به نام پلنگ آناتولی در این منطقه حفاظت شده زندگی می‌کند. زیبایی بسیار خاص و منحصربه‌فرد کوه‌های توشتی زبانزد عام و خاص است. این منطقه دارای یک طبیعت بکر و دوست‌ داشتنی بوده و انواع غذا‌های لذیذ و محلی آن باعث جذب حداکثری گردشگران و مسافران به این منطقه گردید.

پارک ملی توشتی آخمتا یکی از مشهورترین مناطق گردشگری کشور گرجستان به حساب می‌آید. برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری و همچنین اسب سواری و تماشای طبیعت بکر و دست‌ نخورده و تماشای پرندگان، بهترین گزینه پارک ملی توشتی است که ۱۱ مسیر گردشگری برای بازدید از آن قرار دارند.

پارک ملی توشتی آخمتا

کلیسای گرگتی‌ترینیتی، استپانسمیندا

یکی دیگر از جاذبه‌های قدیمی و تاریخی کشور گرجستان کلیسای گرگتی‌ترینیتی نام دارد. قدمت این کلیسا به قرون چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. این کلیسا در قرن هجدهم و همزمان با حمله ایران به تفلیس که در دوره قاجار اتفاق افتاد محل مناسبی برای نگهداری ‌اشیای تاریخی گرجستان بود. این کلیسا به عنوان یکی از آثار تاریخی و قدیمی و با ارزش کشور گرجستان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

در نگاه اول شاید رسیدن و صعود به این کلیسا غیرممکن باشد ولی با پیاده‌روی و طی کردن یک مسیر مارپیچ می‌توانید به این منطقه برسید و نهایت لذت و استفاده را از این کلیسای زیبا و با ارزش ببرید. این کلیسا در سال ۱۹۹۰ پس از تعطیلی که به واسطه دولت شوروی سابق انجام شده بود مجدداً بازسازی گشت. از آن زمان به بعد این کلیسا به عنوان کلیسای ارتودوکس مورد استفاده قرار گرفت.

کلیسای گرگتی‌ترینیتی، استپانسمیندا

صومعه گلاتی، نزدیک به خدا

یکی از معروف‌ترین و مشهور‌ترین مناطق کشور گرجستان که به عنوان شاهکار عصر طلایی گرجستان نیز شناخته می‌شود صومعه گلاتی نام دارد. این صومعه در سال ۱۱۰۶ بنا شد. در واقع دستور ساخت این صومعه به واسطه شاه داوود چهارم بود. شاه داوود چهارم از معروف‌ترین و مشهورترین پادشاهان کشور گرجستان به حساب می‌آمد. صومعه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی کشور گرجستان در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

محل قرارگیری این صومعه روی یک تپه بوده و به اعتقاد کسانی که در ساخت این صومعه همکاری داشتند به این دلیل این صومعه را در بالای تپه بنا کرده‌اند که به خدا نزدیک‌تر باشند. از معروف‌ترین و همچنین مشهور‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی که دارای یک معماری به سبک بیزانسی است، صومعه گلاتی نام دارد. آثار و شمایل مذهبی بسیار زیادی با بهره گرفتن از موزاییک بر دیواره‌های این صومعه به چشم می‌خورند.

صومعه گلاتی، نزدیک به خدا

وادزیا، لانه زنبوری

یکی از پادشاهان زن گرجستان به نام تامار که در قرن دوازدهم میلادی به عنوان تنها پادشاه زن گرجستان حکمرانی می‌کرد برای مقابله با حمله مغول‌ها در جنوب غربی کشور گرجستان و همچنین در امتداد رودخانه مکتوری به ساختن خانه‌های مانند غار اقدام نمود. این خانه‌های غار شکل در حال حاضر به نام وادزیا یا لانه زنبوری شناخته می‌شوند. طراحی این خانه‌ها با توجه به سیستم آبرسانی که در آن زمان طراحی شده بود بسیار منحصربه‌فرد است.

این میزان از دقت و طراحی نشان‌دهنده تلاش مردم برای ایجاد یک محل برای سکونت و در ‌امان ماندن از حمله مغول‌ها‌ به حساب می‌آید. بخش بسیار زیادی از این خانه به دلیل زلزله‌ای که رخ داد تخریب شد. در حال حاضر تنها بخش کوچکی از این خانه‌ها به جای مانده ولی بقایای مانده از این شهر دارای صخره‌های عجیب و بی‌نظیر هستند. این منطقه یکی از حائز اهمیت‌ترین و جذاب‌ترین مناطق کشور گرجستان به شمار می‌رود و برای تمام افرادی که علاقه‌مند و دوستدار تاریخ بوده‌اند یک جای بی‌بدیل محسوب می‌شود.

وادزیا، لانه زنبوری

کلیسای جامع‌ ترینیتی مقدس، تفلیس

این کلیسا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلیسا‌های جامع دنیا به حساب می‌آید. از سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴، این کلیسا بنا گردید. طراحی این کلیسا بسیار منحصربه‌فرد بوده و به سبک سنتی و به معماری بیزانسی طراحی شده است. از موارد بسیار مهمی که به زیبایی این کلیسا افزوده می‌توان به تزئین این کلیسا با نقاشی‌ها و کف سنگ مرمر و همچنین تزئینات موزاییک اشاره داشت؛ که در بخش‌هایی از این کلیسا یک برج ناقوس و مدرسه دینی و دانشکده الهیأت به چشم می‌خورند.

کلیسای جامع‌ ترینیتی مقدس، تفلیس

قلعه ناریکالا، تفلیس

یکی از مناطق بسیار دیدنی که نظر بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب می‌کند قلعه ناریکالا نام دارد. این قلعه به عنوان قلعه مادر تفلیس نیز شهرت داشته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌ها شناخته می‌شود. در حقیقت این قلعه نماد اصلی شهر تفلیس است. دیوار‌های بسیار محکم و برج‌های نگهبانی بسیار بلند قلعه سبب شده‌اند تا سال‌های زیادی ماندگار بماند. سال ساخت این قلعه به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. این قلعه برای حفاظت و دفاع بنا گردید.

سال‌ها بعد قلعه ناریکالا به واسطه اعراب و به وسیله پادشاه دیوید که یکی از پادشاهان قرن یازدهم میلادی بود، گسترش یافت. شش قرن بعد، این قلعه بازسازی شد ولی بر اثر زلزله‌ای که در سال ۱۸۲۷ اتفاق افتاد بخشی از این قلعه آسیب دید. از نظر لغوی نام قلعه ناریکالا به معنی قلعه کوچک است؛ در واقع این اصطلاح توسط مغول‌ها در زمان تهاجم به این قلعه استفاده شد.

برای این‌که بتوانید از این قلعه دیدن کنید و به این قلعه دسترسی داشته باشید باید از تله کابین استفاده نمایید. همچنین پیاده‌روی و یک رانندگی کوتاه از میان محله‌های قدیمی تفلیس برای رسیدن به این قلعه امکان‌پذیر است. به دلیل مرتفع بودن قلعه ناریکالا چشم‌انداز بسیار زیبایی در طول شب خواهید داشت.

قلعه ناریکالا، تفلیس

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

اگر به دنبال سرگرمی‌های آبی و استخر و همچنین بازی‌های آبی مهیج هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پارک آبی جینو پارادایس تفلیس دیدن کنید. پارک آبی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس به حساب می‌آید که دارای ۹ استخر و سالن‌های اسپا و همچنین سالن بدنسازی و هتل و باغ خصوصی است. از مهم‌ترین قسمت‌های این پاک می‌توان به پارک آبی و همچنین به سرسره و سورتمه اشاره کرد.

در حقیقت این منطقه یکی از مناطق بسیار مناسب برای تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود؛ لذا در صورتی‌که قصد گذراندن اوقات فراغت خود را دارید می‌توانید از پارک آبی جینو پارادایس تفلیس استفاده کنید. یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه بسیاری از گردشگران و مسافران خرید ماهی قزل آلا از دریاچه کوچکی است که در محوطه این پارک آبی در بنا شد. شما می‌توانید در زمان سفر به این پارک آبی، اقدام به صید ماهی نموده و در همان لحظه اقدام به طبخ آن نمایید. رستوران‌های بسیار زیادی در این مجموعه اقدام به خدمت‌رسانی و سرو انواع غذا‌های خوشمزه و لذیذ می‌کنند.

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

کازبگی، بهشت گرجستان

اگر علاقه‌مند به کوه و کوهنوردی هستید بهترین منطقه برای شما برای رسیدن به این علاقه منطقه کازبگی خواهد بود. در فاصله ۱۶۰ کیلومتری در شمال تبریز قرار داشته و تا مرز روسیه و گرجستان تنها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه به عنوان یکی از مناطقی به حساب می‌آید که دارای طبیعت بسیار منحصربه‌فرد و بکر است. این منطقه نیز طرفدارانی را به خود اختصاص داده که سالانه اقدام به مسافرت به این منطقه می‌کنند.

کازبگی، بهشت گرجستان

دره ‌های مارتویلی، ماجراجویی در عمق ۴۰ متری

یکی از مواردی که باعث شده تا کشور گرجستان دارای جاذبه‌های بسیار زیادی باشد و سالانه گردشگران بسیاری به این کشور سفر نمایند، وجود طبیعت بکر و زیبای این کشور است. زمانی که به کشور گرجستان سفر می‌کنید طبیعت این کشور باعث شگفتی شما خواهد شد. دره مارتویلی یکی از مناطق بسیار دیدنی و زیبای کشور گرجستان بوده که در ۲۸۰ کیلومتری شهر تفلیس واقع گردید.

این دره به تنگه واشی در کشور ایران بسیار شبیه است. امکان قایق سواری نیز در این دره تعبیه گردید. مساحت تقریبی این دره ۲۴۰۰ متر برآورد می‌شود. افرادی که علاقه بسیار زیادی به سفر‌های ماجراجویانه دارند می‌توانند از این دره دیدن کنند. ماجراجویی در این دره زمانی آغاز خواهد شد که شما ۴۰ متر در درون این دره پیش می‌روید.

در زمان مشاهده این دره شگفتی‌های آن سبب می‌گردند تا مبهوت و تنها به عنوان یک تماشاگر از این زیبایی‌ها لذت ببرید. بسیاری از دوستداران طبیعت این منطقه را به عنوان بهشت موعود می‌شناسند. به علت محل قرارگیری این دره و همچنین به دلیل وجود آب و هوای تمیز، این منطقه به عنوان یکی از مناطق دیدنی کشور گرجستان شناخته می‌شود. به دلیل قرار گرفتن این دره در یک منطقه کوهستانی از نظر آب و هوایی، فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سردی دارد. بهترین فصل برای مسافرت به این دره فصل تابستان بوده که دارای آب و هوای معتدل است.

دره ‌های مارتویلی

موزه ملی گرجستان، تفلیس

بسیاری از آثار علمی و آموزشی و همچنین تاریخی کشور گرجستان در موزه ملی این کشور وجود دارند. موزه ملی گرجستان به عنوان یکی از مناطق دیدنی کشور گرجستان به حساب می‌آید که در شهر تفلیس واقع شده است. آثار ارزشمند بسیار زیادی که دارای قدمت‌های کهنی هستند در این موزه نگهداری می‌شوند. از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که باعث شده تا بسیاری از گردشگران از این موزه دیدن کنند نگهداری بقایای انسان ماقبل تاریخ بوده که به ۱. ۸ میلیون سال پیش برمی‌گردد.

انسان‌های نخستین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه به چشم می‌خورند. برای افرادی که به تاریخ اهمیت می‌دهند این موزه یکی از بهترین مکان‌های دیدنی محسوب می‌گردد. ‌اشیا تاریخی بسیار زیادی که به نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد برمی‌گردند در این موزه وجود دارند. آثاری از ‌اشیای تاریخی که از طلا و جواهرات و نقره ساخته می‌شدند و به دوران پیش از میلاد مسیح می‌رسند در این موزه دیده می‌شوند.

موزه ملی گرجستان، تفلیس

مجسمه مادر گرجستان

یکی از مهم‌ترین نماد‌های کشور گرجستان که سبب می‌گردد تا این کشور را با این نماد بشناسند، مجسمه مادر گرجستان است. در واقع قدمتی که این مجسمه داشته به سال ۱۹۵۸ مربوط می‌شود. مجسمه مادر گرجستان دارای ۲۰ متر طول بوده و تداعی‌کننده یک بانویی بوده که در یک دست خود جام و در دست دیگر خود یک شمشیر دارد. در حقیقت این مجسمه بیانگر یکی از شخصیت‌های مهم اسطوره‌ای گرجستان است. در سفر به گرجستان از نماد این کشور که به عنوان مجسمه مادر گرجستان معرفی گردیده دیدن کنید.

مجسمه مادر گرجستان

مسجد جمعه تفلیس

کشور گرجستان کشوری بوده که تنوع مذهب زیادی در آن دیده می‌شود. این کشور به عنوان سومین کشوری شناخته شده که دین مسیحیت را به عنوان اصلی‌ترین مذهب خود قرار داده است. به دلیل مذاهب مختلفی که در کشور گرجستان وجود داشته‌اند مساجد و همچنین کلیسا‌های زیادی در این کشور به چشم می‌خورند. یکی از مهم‌ترین بنا‌ها و آثار مذهبی کشور گرجستان، مسجد جمعه تفلیس نام دارد. این مسجد به عنوان یکی از زیباترین و یکی از دیدنی‌ترین مناطق گرجستان به حساب می‌آید.

این مسجد هم اکنون مورد استفاده مسلمانان کشور گرجستان بوده و به عنوان یکی از از مناطق مذهبی این کشور محسوب می‌شود. به دلیل استفاده شیعیان و آنچه اهل تسنن به صورت همزمان از این مسجد از یک ستون برای تفکیک مسجد استفاده شده است.

مسجد جمعه تفلیس

بافت تاریخی تفلیس

این بافت قدیمی در قسمت پایینی قلعه ناریکالا قرار دارد. در واقع این بافت تاریخی بر یک تپه واقع گردید. زمانی که اقدام به دیدن این بافت تاریخی می‌کنید باید از خیابان‌های باریک گذر نمایید که در آن زمان شاهد خانه‌های آجری با بالکن‌های چوبی خواهید بود. لازم به ذکر است که بخشی از بافت قدیمی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته به‌طوری که بعضی از خیابان‌های موجود در این بافت تاریخی قدیمی بسیار شباهت به فیلم‌های دیزنی دارند. نوع معماری و طراحی خانه‌های این بافت تاریخی باعث شده تا گردشگران علاقه بسیار زیادی برای دیدن این بافت تاریخی داشته باشند.

بافت تاریخی تفلیس

دریاچه لاک پشت تفلیس

یکی دیگر از جا‌های دیدنی گرجستان بسیاری از مردم گرجستان بر این اعتقاد هستند که زمانی که این دریاچه را از ارتفاع زیاد مشاهده می‌کنید شباهت زیادی به لاک‌پشت دارد از این رو نام آن را دریاچه لاک‌پشت نامگذاری کردند. این دریاچه به عنوان یکی از زیباترین مناطق و همچنین خوش آب و هواترین قسمت‌های شهر تفلیس به حساب می‌آید. در واقع یکی از مناطق تفرجگاهی تابستانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت برای گردشگران و مسافران است.

دریاچه لاکپشت تفلیس

پل صلح در تفلیس

این پل به واسطه پیشرفت و فناوری‌های کشور گرجستان بنا شد. در واقع یکی از مدرن‌ترین و زیباترین بنا‌های کشور گرجستان پل صلح نام دارد. این پل را روی رود کورا نصب کرده‌اند. نکته مهم و جالب در رابطه با این پل این است که در حقیقت این پل دو بافت قدیمی مدرن شهر گرجستان را از یکدیگر جدا کرده است. همچنین این پل به عنوان یک محور مواصلاتی برای اتصال این دو بافت استفاده می‌شود.

این پل توسط یک معمار ایتالیایی در سال ۲۰۱۰ مورد مهندسی قرار گرفت. پل صلح به دلیل معماری بسیار منحصربه‌فرد و چشم‌نوازی که دارد توانست علاقه‌مندان بسیار زیادی را به سوی خود جذب کند. در این پل بیش از ۶۰۴۰ لامپ ال ‌ای دی وجود داشته که در طول شب زیبایی این پل را چندین برابر می‌کند.

پل صلح در تفلیس

باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه‌شناسی باتومی در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر باتومی واقع شده است. اقدامات بسیار مهم و گسترده‌ای در رابطه با دانش کشاورزی و بیولوژیکی در این باغ انجام می‌گیرند. این باغ گیاه‌شناسی با بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی همکاری داشته که در واقع بیش از ۱۴۰ کشور با این باغ گیاه‌شناسی تعامل دارند.

پارک‌های بسیار زیادی در باغ گیاه‌شناسی مشاهده می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال هستند. در این باغ گیاهان بسیار خاص و منحصربه‌فردی مانند نخل و گل رز و کاملیا و بامبو وجود دارند. مساحت این باغ حدود ۱۰۸ هکتار است.

باغ گیاه‌شناسی باتومی

دلفیناریوم باتومی

از دیگر جا‌های دیدنی گرجستان دلفیناریوم باتومی به عنوان بزرگ‌ترین دلفیناریوم جهان شناخته می‌شود. این دلفیناریوم در سال ۱۹۷۵ تأسیس شد و در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین دلفیناریوم‌های جهان به حساب می‌آید. امکانات بسیار گسترده‌ای برای حفاظت مصنوعی از پستانداران دریایی در این مجموعه وجود دارند. این دلفیناریوم یک آمفی تئاتر با گنجایش ۸۸۷ نفر تماشاگر داشته و دارای امکانات خدماتی بسیار مناسبی مانند آسانسور و رمپ و تجهیزات ویژه برای افراد کم توان است.

دلفیناریوم باتومی

پارک مرکزی برجومی

موقعیت قرارگیری پارک مرکزی برجومی باعث مشهوریت این پارک شده است. در واقع این پارک در یک دره باریک جنگلی قرار دارد که در نزدیکی یک چشمه آب معدنی طبیعی واقع گردید. این پارک جنگلی در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. به‌طور کلی می‌توان گفت این پارک مرکزی به شش منطقه طبقه‌بندی می‌شود که هر یک از این مناطق دارای مسیر‌های گردشگری مناسبی هستند. مسیر‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که باید از میان جنگل‌های بکر و چشم‌نواز عبور کنید.

تفریحات و امکانات متنوع دیگری نیز در این پارک به چشم می‌خورند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این تفریحات شامل استخر و سینما و همچنین یک تله کابین است. یکی از جاذبه‌های پارک مرکزی برجومی وجود چندین استخر شنای کوچک بوده که دارای دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد هستند که بسیاری از افراد را به شنا ترغیب می‌کنند.

پارک مرکزی برجومی

کلام آخر

کشور گرجستان، کشوری با بسیاری از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی است که همین مکان‌های دیدنی باعث رشد روزافزون مسافران و گردشگران به این کشور شده و مکانی بسیار مناسب برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود. وجود بنا‌های مذهبی و مناطق بکر و سرسبز به جا‌های دیدنی گرجستان افزوده است. به دلیل وجود موزه‌ها و باغ گیاه‌شناسی بسیاری از گردشگران که علاقه‌مند به تاریخ و علم هستند از این کشور برای مسافرت استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا