تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاتفلیسجهانگردیگرجستان

مجسمه مادر گرجستان

مجسمه آلومینیومی مادر، یکی از زیباترین آثار دیدنی کشور گرجستان به حساب می‌آید. این تندیس ارزشمند بیست متری که تماماً کار دست هنرمندی از همین کشور بوده و در شهر تفلیس گرجستان قرار گرفته که نماد شخصیت ملی گرجستان محسوب می‌گردد؛ که در دست چپ خود یک کاسه شراب داشته که برای خوش‌آمدگویی به کسانی که به عنوان دوست می‌آیند و در دست راست خود شمشیری دارد که برای کسانی است که به عنوان دشمن به این دیار سفر می‌کنند. مجسمه مادر در ورودی شهر تفلیس و بر تپه‌ای واقع شد و بازدید از آن کاملا رایگان است.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

تاریخچه مجسمه مادر تفلیس

مجسمه مادر در سال ۱۹۵۸ به مناسبت سالگرد ۱۵۰۰سالگی شهر تفلیس رونمایی شد. نخست این مجسمه از چوب ساخته شده بود که با توجه به بازخوردها و محبوبیت آن تبدیل به نمادی برای شهر تفلیس گرجستان گردید. بعد از گذشت چندین سال، در سال ۱۹۶۳ تصمیم بر این شد تا روی مجسمه با آلومینیوم پوشانده شود. به نظر می‌آید دلیل این تصمیم‌گیری حفظ آن و ماندگاری بیشتر مجسمه در برابر تغییرات آب و هوایی بود؛ زیرا این مجسمه بسیار محبوب شده و به نمادی ارزشمند تبدیل گردید. در سال ۱۹۶۴ از مجسمه آلومنیومی مادر رونمایی شد و تا اکنون این تندیس بدون تغییر باقی مانده است.

مجسمه مادر گرجستان

نماد مجسمه مادر

این سازه عظیم، ارتفاعی در حدود ۲۰ متر دارد و در هر قسمت از شهر تفلیس که باشید این مجسمه زیبا قابل رؤیت خواهد بود. مجسمه مادر را هنرمندی گرجی به نام الگوجا آماشوکلی با ظرافت هرچه تمام‌تر ساخت. نماد مجسمه مادر از موارد بسیار مهم است که شاید دلیل محبوبیت آن نیز همین مورد باشد.

مجسمه مادر که در زبان گرجی به آن کارتیس ددا گفته می‌شود، لباسی محلی بر تن داشته که فرهنگ و اصالت گرجستان را به درستی به نمایش گذاشته است. در دست چپ این بانو جامی از نوشیدنی قرار گرفته که می‌توان گفت خالق اثر سعی در نشان دادن مهمان‌نوازی مردم گرجستان را دارد. با توجه به این‌که این مجسمه در ورودی شهر واقع شده به نظر می‌رسد گویی به استقبال میهمانانی رفته که قصد ورود به تفلیس را دارند و برای این منظور جامی از نوشیدنی را در دست گرفت.

در دست راست کارتیس ددا، شمشیری قرار داشته که احتمالاً به سلحشوری و دشمن ستیزی مردم گرجستان اشاره دارد. در توضیح این مورد این‌گونه بیان شده که مردم گرجستان به همان اندازه که پذیرای میهمانان خود هستند و به آن‌ها احترام می‌گذارند، در مبارزه با دشمنان نیز شمشیرها را از رو بسته‌ و همواره آماده مبارزه و بیرون راندن دشمنان از خاک خود خواهند بود.

مجسمه کارتلیس ددا

سازنده مجسمه مادر

در ۱۹۵۸ مجسمه مادر از جنس چوب و صرفاً برای جشن سالگرد قدمت تفلیس توسط هنرمند پرآوازه الگوجاما شوکلی ساخته شد که بعدها روکشی آلومینیومی روی آن قرار گرفت. سال ۱۹۶۶ میلادی، الگوجاما شوکلی برنده جایزه نفیس دولتی شوتا روستا ولی، برای ساخت این مجسمه ملی گردید. او که این سازه باارزش خود را ابتدا پایتخت نامیده بود و بعد از مدتی نام آن را به کارتلیس ددا یا مادر گرجستان تغییر داد. بعدها او اعلام کرد هدفش از طراحی و ساخت این مجسمه، نمایش سنت و تاریخ گرجستان بوده؛ چراکه گرجستان سال‌های زیادی به جنگ و نزاع برای بیرون راندن دشمنان از خاک کشور خود پرداخت.

زیبایی های مجسمه مادر

ابهت و زیبایی مجسمه مادر گرجستان به راستی در کلمات نمی‌گنجد؛ کافی است این سازه را از نزدیک مشاهده نمایید تا متوجه این موضوع شوید. کارتیس ددا یک منظره فوق‌العاده برای عکاسی به حساب می‌آید. کافی است یک عکاس خوب همسفرتان باشد تا عکس‌های بی‌نظیری را در کنار پاهای مادر گرجستان، این سازه ۲۰ متری که نماد شهر تفلیس بوده، به ثبت برسانید. در کنار پاهای مادر گرجستان نوازندگان و خوانندگان خیابانی حضور دارند که با خواندن اشعار و سرودهای بومی گرجی، حس و حال بی‌نظیری در این مکان به وجود می‌آورند.

علاوه بر این اگر ترس از ارتفاع ندارید برای دیدن زیبایی هرچه بیشتر مجسمه مادر، بهتر است سوار تله کابین شوید تا از ارتفاع بالا ابهت و زیبایی این مجسمه را به نظاره بنشینید. همچنین می‌توانید حین سوار شدن بر تله کابین از مناظر فوق‌العاده تپه‌های سولالاکی نیز لذت ببرید. اگر اهل عکاسی باشید می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای از این مناظر و مجسمه مادر گرجستان برای خود ثبت نمایید. نقطه آغاز تله کابین مرکز باغ گل بوده که تقریباً در نزدیکی مجسمه مادر گرجستان واقع شده و مقصد آن در کنار پاهای مادر گرجستان قرار دارد. مسافت حدودی تله کابین ۲۷۰ متر است.

اگر بخت یارتان بود و در زمان اقامت در تفلیس هوا بارانی شد، بعد از باران بهترین زمان برای بازدید از مجسمه مادر خواهد بود. این زمان با دارا بودن هوایی خنک و پاک در حالی‌که تمام فضای اطراف مجسمه را مه فرا گرفته منظره‌ای را به نمایش می‌گذارد که شاید هرگز آن را از خاطر نبرید.

مجسمه مادر گرجستان

دیدنی های اطراف مجسمه مادر

مجسمه مادر گرجستان روی تپه‌های سولالاکی قرار گرفته است. اگر قصد سفر به تفلیس را دارید توصیه می‌کنیم هنگام بازدید از مجسمه مادر حتماً از تپه‌های سولالاکی نیز بالا بروید‌ تا تفلیس زیبا را زیر پاهای خود نظاره‌گر باشید. منظره بی‌نظیر تپه‌های سولالاکی ارزش یک کوهنوردی نه چندان سنگین را خواهند داشت پس هرگز فرصت تماشای این منظره را از دست ندهید.

علاوه بر این تپه‌ها، کوهی در سمت راست مجسمه مادر قرار دارد که یکی‌ از زیباترین و قدیمی‌ترین کلیساهای گرجستان به نام سوتیتسخولی در آن قرار گرفته است. با بازدید از این کلیسا می‌توانید آرامگاه نخستین رئیس جمهور گرجستان را از نزدیک مشاهده نمایید. همچنین آرامگاه تعدادی از نویسندگان، دانشمندان و مشاهیر گرجستان در این کلیسا واقع شده که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن فرمایید.

کلیسای سوتیتسخولی گرجستان
کلیسای سوتیتسخولی گرجستان

نکات جالب در مورد مجسمه مادر

مجسمه مادر از نکات جالبی برخوردار بوده که این سازه را از سایر سازه‌های دیدنی تفلیس متفاوت نمود. اولین موردی که می‌توان نام برد دیده شدن این مجسمه از تمام نقاط شهر تفلیس است‌. محل قرارگیری و ارتفاع مجسمه جوری انتخاب شده که از همه نقاط شهر حداقل قسمتی از مجسمه قابل مشاهده باشد. دومین مورد از عجایب این مجسمه، در قید حیات بودن بانویی است که مجسمه از وی الهام گرفته شد. از جمله موارد دیگری که بر جذابیت مجسمه مادر افزوده، چوبی بودن نواحی داخلی مجسمه است در حالی‌که قسمت‌های بیرونی آن از جنس آلومینیوم بوده‌اند.

مجسمه مادر گرجستان

سخن پایانی

مجسمه مادر یا کارتیس ددا یکی از سازه‌های زیبا و اصیل در سراسر گرجستان است. در صورتی‌که به تفلیس سفر کرده‌اید این بنای تاریخی ارزش توقفی چند ساعته را خواهد داشت. این سازه که نماد شهر تفلیس تلقی می‌شود دارای نمادهای با معنی و فوق‌العاده‌ای بوده که فرهنگ و بینش کشور گرجستان را به نظاره گذاشته است. به نظر می‌رسد در صورت سفر به تفلیس با مشاهده نکردن این سازه از نزدیک فرصت بزرگی را از دست خواهید داد‌.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا