تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاباتومیجهانگردیگرجستان

مجسمه علی و نینو

یکی از جاذبه‌های‌ فوق‌العاده شهر باتومی در گرجستان که هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند مجسمه علی و نینو نام دارد. این مجسمه به ‌عنوان سمبلی از عشق ساخته شده است. علی و نینو نام دو شخصی بوده که در کنار ساحل زیبای شهر باتومی زندگی می‌کردند و تمام افراد داستان عاشقانه آن دو را می‌دانند. این مجسمه یکی از آثار هنری مهم کشور گرجستان محسوب می‌شود. ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

داستان مجسمه علی و نینو

در سال ۱۹۳۷ میلادی رمانی دست در دست مردم چرخید و قلب همه را بابت زیبایی و گیرایی داستان آن به درد آورد. هنگام خواندن این داستان تمام احساست اعم از غم، شادی، هیجان و سرخوردگی که برای یک شخص پیش می‌آمده را احساس خواهید کرد. همین موضوع بر جذابیت این رمان افزود. این رمان ژانری تاریخی و عاشقانه را به تصویر می‌کشد که دو فرد در تاریخ دشوار برای ماندن در کنار یکدیگر تصمیم گرفتند. شخصیت‌های برجسته این رمان سبب شدند تا طراحان برای ساخت مجسمه علی و نینو از آن‌ها الهام گیرند.

علی و نینو دو شخصیت این رمان عاشقانه پرطرفدار هستند که در تاریخی که همه چیز داشتند با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند، در شهر باکو عاشق یکدیگر شدند. اما در همان زمان آشنایی، مشکلات بزرگ، خود را به رخ این دو جوان می‌کشند به این دلیل که آن دو از دو مذهب کاملاً متفاوت بوده‌اند.

مجسمه علی و نینو

علی یک جوان مسلمان باکوبی و نینو یک دختر گرجی که امکان ازدواج آن‌ها با حفظ مذهبشان تقریباً غیرممکن بود. دوران سخت زندگی علی و نینو با رنگ‌هایی که در ساخت مجسمه استفاده شده‌اند کاملاً مشخص است. این دو عاشق در دوران جنگ جهانی اول و بعد از آن، انقلاب داخلی که سبب شکل‌گیری جمهوری آذربایجان شد، تصمیم گرفتند تا در کنار یکدیگر شاهد این سختی‌های بسیار باشند.

در این رمان عاشقانه علاوه بر داستان عاشقانه علی و نینو از طبیعت فوق‌العاده گرجستان، داغستان، ایران، آذربایجان و تفلیس نیز به زیبایی هرچه تمام‌تر یاد شده است. به‌طوری که خواننده هنگام خواندن این کتاب می‌تواند این طبیعت بکر را جلوی چشمان خود مجسم کند. می‌توان گفت بیشتر اتفاقات این کتاب در باکو رخ داده، اما مجسمه علی و نینو را در مرکز شهر باتومی گرجستان ساخته‌اند. یک اتفاق جالبی که در این رمان رخ داده این بوده که شخصیت‌های آن چند بار در حین داستان به ایران سفر کرده‌اند و حتی به مدت کوتاهی در تهران سکونت داشته‌اند.

جادوی مجسمه علی و نینو

تقریباً می‌توان گفت بیشتر گردشگرانی که به بازدید از این مجسمه آمده‌اند، به آن مجسمه جادوی وصال را نسبت داده‌اند. طراح و سازنده مجسمه علی و نینو تمام سعی خود را کرده تا مشکلات و سختی‌های زندگی این دو شخص را به خوبی به‌ نمایش درآورد. این دو مجسمه زمانی‌که شروع به حرکت می‌کنند تصویر زیباتری از مجسمه علی و نینو را نشان می‌دهند؛ اگر شما قصد مشاهده این زیبایی را داشته‌اید از ساعت ۷ به بعد که این دو روشن می‌شوند به این مکان سری بزنید. همچنین اگر قصد عکاسی و فیلمبرداری از مجسمه جادوی وصال را دارید در این ساعات به خیابان مرتبط در باتومی گرجستان بروید.

این مجسمه‌ها به‌صورت شیار مانند طراحی شده‌اند که حرکت آن‌ها توسط نورپردازی قرار گرفته شده در مجسمه مشخص می‌گردد. حرکت مجسمه علی و نینو نشان‌دهنده زندگی پرفراز و نشیب آن‌ها است. یعنی زمانی‌که مجسمه‌ها از یکدیگر دور می‌شوند نورپردازی با رنگ سرد آغاز شده و هنگامی‌که به هم نزدیک و درهم ادغام گشته‌اند به رنگ قرمز که نماد عشاق بوده نورپردازی آن‌ها صورت می‌پذیرد.

اگر هنگامی‌که به بازدید از مجسمه علی و نینو می‌روید رمان آن را نخوانده باشید آنقدر طراحی خارق‌العاده آن شما را مجذوب خود می‌کند که بالافاصله پس از بازدید از مجسمه، تصمیم به خواندن این رمان عاشقانه خواهید گرفت. رمان عاشقانه علی و نینو توسط یوسف وزیر چمنزمینلی و سعید قربان به تحریر درآمده است.

در آغاز این رمان نوشته شده که علی شیروانشیر که در آن زمان جزء پسران عالی رتبه در آذربایجان بوده و نینو کیپریانی دختر یک بازرگان مسیحی نفت که در باکو آذربایجان برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند. داستان عشق پرفراز و نشیب آن‌ها از این نقطه آغاز شده که علی عاشق نینو می‌شود.

داستان واقعی علی و نینو

درباره مجسمه علی و نینو (جادوی وصال)

مجسمه جادوی وصال ارتفاعی بالغ بر ۸ متر داشته که در کنار ساحل دریای سیاه، در کنار بلوار باتومی و در پارک میراکل و در کنار اسکله‌ای واقع شده است که چرخ‌ و فلک در قسمت پشت آن قرار دارد. شخصی که این مجسمه را با تمام ظرافت خود ساخته تامار کوسیتادزه بوده که در هنگام ساخت از رمان سعید قربان الهام گرفت. مجسمه علی و نینو بر سکویی واقع گردیده‌اند که با یک حرکت دورانی و مارپیچ به سوی یکدیگر می‌روند و درهم ادغام گشته و دوباره از یکدیگر دور می‌شوند.

این مجسمه به‌طور کامل داستان عشق علی و نینو را بازگو می‌نماید. هنگامی‌که خانواده علی به خواستگاری نینو می‌روند، آن‌ها به دلیل مخالفت‌های خانواده‌ها از یکدیگر دور می‌شوند و سپس خانواده علی، او را برای پناه ‌گرفتن از باکو به ایران می‌فرستند. نینو عاشقانه به دنبال علی به ایران رفته و در یکی از شهر‌های شمال غربی ایران با یکدیگر ازدواج کرده و به مدت ۳ سال در آن‌جا زندگی می‌کنند. ۳ سال اول ازدواج علی و نینو مصادف می‌گردد با جنگ جهانی اول که سراسر جهان را بدبختی و عذاب در برمی‌گیرد.

در این وضعیت با ضعیف شدن روس‌ها و جنگ باکو، آن دو به سوی باکو کوچ می‌کنند، زمان بازگشت آن‌ها، آغاز جنگ داخلی باکو و شروع جنگ برای استقلال باکو و آذربایجان از روسیه بود. این دو عاشق به مردم می‌پیوندند و در این جنگ‌ها چندبار از یکدیگر جدا می‌شوند و در یکی از این جدایی‌ها علی کشته می‌شود.

در طراحی و ساخت مجسمه علی و نینو این جدایی‌ها و وصال‌ها به خوبی به نمایش درآمده‌اند. حرکت دورانی این مجسمه هنگامی‌که می‌خواهند با یکدیگر ادغام گردند در حدود 10 دقیقه به‌طول خواهد انجامید و سپس از یکدیگر دور می‌شوند. درست مانند رمان که در جنگ از هم جدا می‌شدند و دوباره یکدیگر بازمی‌گشتند.

مجسمه علی و نینو در کجاست

نکته ‌ای درباره مجسمه علی و نینو

  • محل قرارگیری این مجسمه دارای اهمیت بالایی است. زیرا اگر این مجسمه را در میدان اصلی شهر جای می‌دادند، مانند اکنون تأثیرگذار نبود. هنگامی‌که شما روبه‌روی دریای سیاه قرار می‌گیرید و حرکت مجسمه را تماشا می‌کنید، گویی خود عشق بی‌کران و بی‌مانند علی و نینو را در حال تماشا هستید.
  • مجسمه علی و نینو را به ‌عنوان سمبل عشق می‌شناسند، زیرا عشق بی‌پایان آن دو را به نمایش می‌گذارد. علاوه ‌بر نشان دادن عشق این دو نفر، این مجسمه را می‌توان به تمام داستان‌های عاشقانه نیز تعمیم داد.
  • وجود این مجسمه در ساحل دریای سیاه باتومی باعث شده تا جذابیت این ساحل دوچندان گردد. نورپردازی فوق‌العاده آن نیز توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

خلاصه داستان علی و نینو

راه دسترسی به مجسمه علی و نینو

هنگام ورود به شهر باتومی برای رفتن به سمت مجسمه علی و نینو، باید به خیابان رپستاویلی رفته و بعد از گذر از آن وارد خیابان گوگهباشویلی شوید بعد از عبور از منطقه دایره‌ای شکل و رسیدن به منطقه‌ای وسیع که به فانوس باتومی معروف است، هتل کیمپینسی و چرخ و ‌فلک در زاویه دید شما قرار می‌گیرند. در هنگام ورود به خط ساحلی دریای سیاه و در فاصله ۱۰۰ متری از چرخ و ‌فلک در اسکله، شما مجسمه علی و نینو را مشاهده خواهید نمود.

کلام آخر

تماشای این دو مجسمه علی و نینو از نزدیک به ‌شدت دیدنی بوده که با وجود طراحی و نورپردازی فوق‌العاده خود، سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. شنیدن داستان زیبای عشق آن دو خالی از لطف نخواهد بود؛ علی و نینو، دو عاشق که یکی از آن‌ها گرجی بوده و در طول زندگی با سختی‌های فراوانی روبه‌رو شدند. جالب است بدانید که در زمان قدیم این مجسمه را مجسمه عاشقان می‌خواندند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا