تور

اجاره خودرو در دبی
جهانگردیکانادا

خلیج فاندی کانادا

خلیج فاندی کانادا یکی از جذاب‌ترین، جاذبه‌های طبیعی دریایی در جهان است. اگر به دریا و سواحل آن علاقه دارید؛ خلیج فاندی بهترین مکان برای لذت بردن از طبیعت دریایی خواهد بود. بزرگ‌ترین جزر و مد دریایی جهان هرروز در جزیره فاندی رخ می‌دهد. یکی از شگفتی‌های منحصربه‌فرد دنیا دقیقاً همین جزیره فاندی است. به علت طراحی و قرار گیری جالب جزیره بدون استثناء هرروز سطح آب جابه‌جا می‌شود. علاوه‌بر لذت بردن از قدم زدن در، خاک جزیره می‌توانید از تفریحات جالبی که مردم محلی طی قرن‌ها از آن‌ها استفاده کرده‌اند، نیز بهره ببرید.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

ویژگی های جزیره فاندی کانادا

در میانه‌های اقیانوس بزرگ اطلس خلیجی جذاب و پر رمز و راز به نام فاندی در کشور کانادا نهفته شده است. خلیج فاندی و جزرومدهای جالب آن قرن‌هاست که معروفیت آن در سرتاسر جهان را به همراه داشته است. علت اصلی و مهم جزر و مدهای همیشگی فاندی را گرانش هر چه بیشتر ماه بر روی آب خلیج و ساختار جالب قیفی شکل آن بیان می‌کنند.

عالی‌ترین انتخاب برای تماشای جزرومد خیره کننده فاندی، ایستادن روی صخره‌های بهم پیوسته و طویل “هوپ ول” است. کل صخره با درختانی زیبا و سبز محصور می‌شود. در طول شبانه روز قسمت پایینی صخره دو بار توسط آب خلیج فاندی کامل بلعیده می‌شود. وقتی آب خلیج بالا می‌آید به همراه خود “وال کوهان دار” را وارد منطقه خلیج می‌کند و بعد با پایین رفتن آن‌ها را به خانه باز می‌گرداند.

خلیج فاندی کانادا

جذب کننده‌ترین مناظر خلیج فاندی مانند؛ پرواز زیبای پرنده‌های دریایی بر فراز آسمان خلیج، شکل و شمایل جذاب خود خلیج و سواحل آن، پارک ملی کانادا، غارهای متعدد دریایی در داخل خلیج و هزارن منظره جالب دیگر که سبب شده‌اند تا این مکان با جنگل‌های آمازون مقایسه شوند. ابتدا در سال 2008 سازمان یونسکو این خلیج را ثبت بین‌المللی کرد. در 6 سال بعد یعنی سال 2014  هیئت کارشناسان بین‌المللی فاندی را به عنوان یکی از شگفتی‌های بی‌نظیر دنیا انتخاب و ثبت کردند.

موقعیت و ویژگی جغرافیایی خلیج فاندی

طول خلیج فاندی 275 کیلومتر و عرض آن 80 کیومتر است. از روی عمقی که جزیره دارد، حدس زده می‌شود که حدود یک صد میلیارد تن آب در فاندی در حال رفت‌وآمد بوده و این مقدار زیاد آب در طول شبانه روز به علت گرانش ماه بر روی خلیج (جزر و مد) جابه‌جا می‌شود.

گرانش بیش از حد ماه و جزرومد روزانه، قرن‌ها و سال‌هاست در جزیره سبب فرسایش هر چه بیشتر صخره و سنگ‌های این خلیج می‌شود. فرسایش صخره‌ها شکل و شمایلی جالب و زیبا و صد البته چشم‌گیر به آن‌ها داده است. شکل گرفتن غارهای مخلتف و جالب، شکل‌های جذاب فسیل حیوانات منقرض شده میلیون‌ها سال پیش زمین، که در اعماق آب‌های فاندی حک شده‌اند؛ با هر بار عقب نشینی آب نمایان شده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

خلیج فاندی کانادا

جزرومد خلیج فاندی هر 12 ساعت رخ می‌دهد، که در اثر آن حرکت سریع موج‌ها باعث بالاتر آمدن هر چه بیشتر سطوح آب می‌شوند. هر یک ساعت 180 الی 240 سانتی‌متر میزان سطح آب تغییر می‌کند. ارتفاع سطح آب در هر “مد” 15 متر می‌شود. این مقدار چیزی حدود 5 برابر مدهای نقاط مختلف سواحل اقیانوس اطلس مرتفع‌تر است.

 موقعیت جغرافیایی و حالت قرار گیری خلیج فاندی سبب، ارتفاع بیش از حد آب می‌شود. چون عرض خلیج کم است و یک دهانه بزرگ و طویل دارد، وقتی آب وارد آن می‌شود به علت نبود جای کافی، ناگهان آب به ارتفاعی وحشتناک می‌رسد. همین امر باعث ایجاد یک پدیده شگفت انگیز در طبیعت دنیا می‌شود. عمل بالا آمدن بیش از حد آب باعث شده تا رودخانه‌هایی که به این سمت سرریز می‌شوند، تا مدتی در روز جریان آب آن‌ها برعکس پیش برود.

ساحل نشینان و جزر و مد خلیج فاندی

شدت فشار ورود آب اقیانوس اطلسی برای افراد محلی که کناره‌های ساحل زندگی می‌کنند، با توجه به همه اقداماتی که انجام شده؛ اما باز هم خطراتی تهدید کننده آن‌ها است. با همه خطرات ممکن باز هم هیچ چیز باعث دور بودن مردم از آب‌های خلیج فاندی نمی‌شود. قایق سواری و سفر به درون غارها از مهیج‌ترین تفریحات مردم محلی است.

خلیج فاندی کانادا

تفریحات خلیج فاندی کانادا

از دلایل مهم برای رفتن و لذت بردن از طبیعت بی‌نقص خلیج فاندی کانادا، تماشای بزرگ‌ترین جزر و مد دنیا که رکورد دار گینس نیز شده است. علاوه‌بر تماشای جزرومد آب، دیدن بازی کردن دلفین‌ها و نهنگ‌ها، پرواز پرنده‌های بانمک دریایی، قایق و موج سواری، ماهیگیری و به خصوص صید خرچنگ تازه و از همه جالب‌تر و هیجان انگیزتر اقامت در خانه‌های چوبی و کلبه مانند روستاهای ساحلی خلیج فاندی؛ همه و همه از مهیج‌ترین تفریحات این مکان در کانادا هستند.

تجربه یک پیک‌نیک متفاوت را تنها در سواحل جلیج فاندی می‌توان به دست آورد. خوردن تازه‌ترین غذاهای دریایی فقط در رستوران‌های کوچک ساحلی فاندی میسر است. شما می‌توانید به ماهیگیری بروید و با صید ماهی یا خرچنگ، خوردن یک غذای دریایی لذیذ و تازه را تجربه کنید که هرگز فراموش نخواهد شد.

همه تفریحات فاندی به کنار، بازدید و لذت بردن از پارک ملی فاندی که توسط “خدمات حیاط وحش کانادا”، خود یک جذابیت ساحلی دیگر در اطراف خلیج فاندی کانادا است. نقاشی‌های جالبی که در قرن‌ها و میلیون‌ها سال پیش توسط انسان‌ها روی سنگ و صخره‌های خلیج فاندی حک شده‌اند، با هر بار تغییر سطح آب نمایان شده و زیبایی صخره‌ها را چند برابر می‌کنند.

خلیج فاندی کانادا

آدرس و معنی خلیج فاندی کانادا

خلیج فاندی دقیقاً در سواحل آتلانتیک اقیانوس بزرگ اطلس قرار گرفته و تنها یک خط ساحل کوتاه با آمریکای شمالی دارد. دو معنی متفاوت برای خلیج فاندی کانادا، وجود داشته که برخی از زمین شناسان بر این باورند که قبلاً نام این خلیج “فندو” به معنای شکاف یا ترک است. دسته‌ای دیگر از زمین شناسان نیز معتقد هستند که “فوندو” یک کلمه پرتغالی به معنی قیف است. البته معنی دوم حتماً به علت شکل قرار گیری خلیج فاندی کانادا است.

مناسب ترین زمان سفر به خلیج فاندی کانادا

در آخر ماه جولای مارماهی‌هایی به اندازه 30.000 تا به همراه پرنده‌های مهاجر به سمت خلیج فاندی سفر می‌کنند. منظره سفر پرندگان مهاجر و مارماهی‌های زیبا، بسیار تماشایی می‌شود و تایم عالی سفر می‌تواند این ماه باشد. وسط ماه آگوست جشنواره Rising Tide هر ساله بدون تاخیر در پارک ملی فاندی کانادا برپا می‌شود. این زمان هم می‌تواند زمان مناسبی برای سفر و لذت بردن از زیبایی‌های دریایی و شرکت در جشن پارک ملی فاندی کانادا باشد.

از ماه ژوئن تا ماه سپتامبر، آب و هوا برای تجربه یک پیک‌نیک بی‌نظیر و فراموش نشدنی عالی است. البته هر زمان از سال برای دیدن و لذت بردن از طبیعت دریایی و سواحل خلیج فاندی کانادا مناسب خواهد بود.

خلیج فاندی کانادا

کلام پایانی

خلیج فاندی در کانادا و تشکیل قسمت کوچکی از سواحل آمریکا جز یکی از عجایب و زیبایی‌های 7 گانه جهان است. خلیج فاندی در اقیانوس اطلس؛ به جزرومد هرروزه شهرت دارد. بهترین غذاهای دریایی و تازه‌ترین خوراک‌های خرچنگ، بازی بامزه دلفین‌ها و وال‌ها، شنای بانمک نهنگ‌ها، همه و همه باعث جذابیت و گردشگر پذیرتر شدن هر چه بیشتر خلیج فاندی کانادا می‌شود. بین ماه‌های جولای، آگوست و ژوئن تا سپتامبر بهترین تایم سفر به فاندی و لذت بردن از طبیعت بکر منطقه است. یک سفر، پیک‌نیک و غذای دریایی فراموش نشدنی بدون شک تنها در خلیج فاندی کانادا رخ می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا