تور

اجاره خودرو در دبی
ازمیرترکیهجهانگردی

جاهای دیدنی ازمیر ترکیه

جاهای دیدنی ازمیر ترکیه

در این سری از مقالات جهانگردی قصد معرفی و آشنایی با جاهای دیدنی ازمیر ترکیه را که یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است را داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی شهر ازمیر ترکیه

 شهر ااِزمیر (İzmir) ترکیه که به لحاظ وسعت پس از آنکارا و استانبول رتبه سوم شهرهای ترکیه را داراست است، به لحاظ موقعیت تجاری، صنعتی و بندری نیز از شهرهای ممتاز ترکیه محسوب می شود و همه ساله میزبان کنگره‌ها و نمایشگاه های مختلف صنعتی، علمی و تجاری زیادی است.

ازمیر ترکیه

این شهر زیبا در غرب ترکیه و در کنار ساحل بی نظیر دریای اژه واقع شده است، و به جهت دارا بودن آثار متعدد تاریخی و آب و هوای دلپذیر و دیدنی ها و ساحل های بی نظیر آن گردشگران بسیاری را به سمت خود فرا می خواند و در زمره ی جاذبه های بی نظیر گردشگری ترکیه به شمار می رود.این شهر زیبا قدمتی بالغ بر شش هزار سال دارد.

ازمیر ترکیه

شهر ازمیر دارای دانشگاه‌های معتبر بسیاری همچون دانشگاه دوکوز ایلول و دانشگاه اژه که از دانشگاه های به نام هستند می باشد و دارای بزرگترین بنادر کشور ترکیه می باشد.

کلمه ی ازمیر در زبان آتنی قدیم Smyrna (اسمیرنا) و گویش پیشین لین Smurne نوشتار می‌شده است. اکنون نیز یونانی ها این شهر را با نام Smirni می دانند.

ازمیر ترکیه

جاهای دیدنی ازمیر ترکیه

میدان کوناک یا میدان ساعت ازمیر:

میدان کوناک ازمیر، میدان اصلی شهر ازمیر و از میدان‌های تاریخی و بی نظیر  ازمیر ترکیه است، که در آن برج ساعت (Izmir Clock Tower) که نماد شهر ازمیر می‌باشد قرار گرفته است. در دور و اطراف این میدان زیبا بناهای بی نظیر و مهم تاریخی متعددی همچون مسجد زیبای کوناک یالی با کاشی کاری های فوق العاده آن و نیز ورودی اصلی بازار سنتی و اصلی شهر به نام بازار کمرآلتی قرار دارد.

میدان ساعت ازمیر

این بنای زیبا که ارتفاعی در حدود 25 متر را دارای می باشد به دورهٔ عثمانی بر می گردد و برای بزرگداشت بیست و پنچمین سال تاج‌گذاری «عبد‌الحمید دوم»، در سال ۱۹۰۱ میلادی ، با معماری فرانسوی بنا شده است.

میدان کوناک ازمیر ترکیه

آسانسور Asansor تاریخی ازمیر:

این بنای قدیمی که از دیگر دیدنی‌های تاریخی ازمیر به شمار می رود در سال ۱۹۰۷ میلادی به دستور تاجران یهودی به جهت جابه‌جایی شهروندان بر بلندای تپه‌ای بنا گردید.در ابتدا این آسانسور به واسطه فشار آب و بعد ها به سیستم الکتریکی مجهز گردیده است. با سوار شدن بر این آسانسور شاهد منظره ی پانورامایی از شهر زیبای ازمیر خواهید بود.

اسانسور ازمیر ترکیه

این بنای زیبا در فاصله ی بیست دقیقه ای به صورت پیاده روی از برج ساعت قرار دارد، قدمت این بنا به سال ۱۹۰۷ میلادی بر می گردد.

کادیفه قلعه:

قلعه ای است تاریخی که با نام پیشین پاگوس شهرت دارد و قدمت آن به دوران آمازون‌ها و قرن چهارم پیش از میلاد بر می گردد و در دوره‌های امپراتوری یونان، رم، بیزانس و عثمانی دچار تغییرات و دگرگونی هایی شده است.

 کادیفه قلعه ازمیر ترکیه

این قلعه زیبا دارای ۱۸۶ متر ارتفاع است و در  گذشته در نگهبانی دائمی شهر ازمیر و دریای اژه نقش به سزایی داشته است . در دوران حکومت اسکندر مقدونی این قلعه توسط یکی از ژنرال‌هایش بانام لیسماکوس بازسازی و مرمت گردید که آثار آن تا به امروز باقی‌ست.

 کادیفه قلعه ازمیر ترکیه

هیراپولیس-پاموکاله Hierapolis-Pamukkale 

پاموکاله یا هیراپولیس، مکانی باستانی و تاریخی در شهر ازمیر ترکیه است که از جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن به حساب می آید.

هیراپولیس-پاموکاله ترکیه

پاموکاله در واقع یک مجموعه‌ از چشمه‌های پلکانی آب‌گرم کربنات‌دار می باشد، که به جهت حضور سنگ‌های سفید و آبی رنگش جلوه ای بسیار زیبا و دیدنی ای را به آن بخشیده است. که می توان نمونه مشابه دیگری از این چشمه‌های پلکانی را در چشمه‌های باداب‌ سورت استان مازندران کشور ایران نیز مشاهده کرد.

هیراپولیس-پاموکاله ترکیه

هیراپولیس، نام شهری کهن در کناره‌ی رود «لایکوس» است که به‌ جهت بهار بی نظیرش شهرت دارد. این شهر باستانی متعلق به امپراطوری روم شرقی است و بقایای آن در بلندای قلعه‌ ای سفید رنگ با ارتفاعی در حدود  ۲ هزار ۷۰۰ متر و عرض ۶۰۰ متر قرار دارد که از فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری می توان تپه‌های شهر «دنیزلی» را مشاهده کرد.

هیراپولیس

تئاتر هیراپولیس

این تئاتر زیبا که قدمت آن به 200 سال قبل از میلاد بر می گردد، در شیب بالای ویرانه‎‌های هیراپولیس واقع شده است و دهانه‌ای در حدود ۱۰۰ متر را دارست، که گنجایشی بیش‌ از ۲۰ هزار نفر را داشته است، اما در حال حاضر فقط در حدود 30 ستون از آن باقی مانده است. این تئاتر با شکوه با سبک تئاترهای یونان باستان بنا شده است و شبیه نمونه‌‍‌ی آتنی خود می باشد.

تئاتر هیراپولیس ازمیر ترکیه

کلیسای کاتولیک سنت پلی‎‌کارپ St.Polycarp Church

از مشهورترین کلیساهای ازمیر و از جاهای دیدنی ازمیر ترکیه می باشد

این کلیسای معروف در قرن ۱۷‌ ام بنا شده است و از کهن ترین ها از نوع خود می باشد، که در حال حاضر نیز به کاربری خود ادامه می‌دهد. این کلیسای کهن در سال ۱۹۲۲ از آتش سوزی که اکثر بناهای اطرافش را سوزاند، محفوظ ماند.

کلیسای سنت پلیکارپ ازمیر ترکیه

دیوارهای این کلیسا تماما توسط نقاشی‌های بی نظیر دیواری پوشانده شده ‌است و در سده ۱۹ میلادی، معماری به نام «ریموند چارلز پِرِه»، آن را مجدد، بازسازی و مرمت نمود. لوسترهای شمعی موجود در این کلیسا، فضای کلیسا را نور و رنگ بی‌نظیری می‌دهند.

کلیسای کاتولیک سنت پلی ازمیر ترکیه

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک ازمیر که از دیگر جاهای دیدنی ازمیر ترکیه می باشد، در سال ۱۹۸۸ به صورت رسمی با نام موزه آتاتورک افتتاح گردید و در آن آثار آتاتورک به نمایش گذارده  می‌شود.

موزه اتاتورک ازمیر

این موزه شاهکار در بین سالیان ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۰ به سبک نئوکلاسیک و نیز تلفیقی از سبک‌های معماری عثمانی و شرقی بنا گردید. این بنای زیبا دارای ۴ طبقه در زمینی به مساحت ۸۵۲ مترمربع  می باشد و محل زندگانی آتاتورک بوده است.

بازار سنتی کمرالتی Kemeralti 

بازار کمرالتی، بازاری است به سبک سنتی و صمیمی و همچنین بازاری تاریخی است که منسوب به دوران عثمانی می باشد.

بازار سنتی کمرالتی
این بازار تاریخی زیبا از جاهای دیدنی ازمیر می باشد و یکی از شلوغ‌ترین مکان های این شهر زیبا می باشد، که در میان مسیر میدان «کوناک» تا «آگورا» واقع شده است.

بازار سنتی کمرالتی ازمیر ترکیه

مسجد حصار

مسجد حصار که با نام مسجد حیصار نیز شهرت دارد، یکی از کهن تریم و بزرگ‌ترین مساجد کشور ترکیه می باشد و یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری شهر ازمیر به‌شمار می‌رود. این مسجد بی نظیردر قرن 16 میلادی احداث و در قرن 19 ام بازسازی گردید. تزیینات و نمای فضای داخلی این مسجد با شکوه یکی از شاهکارهای زیبای نمونه‌های هنر اسلامی عثمانی است.

مسجد حصار ازمیر ترکیه

مسجد حصار ازمیر ترکیه

افه‌سوس Ephesus 

شهری کهن و باستانی از بقایای تمدن زیبای یونان که معماری فوق العاده و بی‌نظیرش شما را مسحور خود می‌کند. «افه‌سوس» که به نام «افه‌زه» (Efeze) نیز شهرت دارد، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دوره‌ی روم باستان و دومین شهر با وسعت جهان در دوره‌ی خودش بوده است. این شهر کهن، در شرق مدیترانه، بهترین بازمانده‌ی معابد باستان است که معبد نام آور «آرتمیس» را در دل خود جای داده است.

افه‌سوس

از این معبد زیبا، جزو هفت شگفتی جهان باستان نام می آورند و بر اساس کتاب مقدس، افه‌سوس را خانه‌ی مریم، مادر بزرگوار حضرت عیسی مسیح می‌شمارند. این شهر کهن و باستانی دارای چندین بخش متفاوت و خارق العاده همچون کتابخانه «سلسوس»، «غار هفت‌خوابه‌ها»، «تئاتر»، «کلیسای مریم»، «خانه‌ی باکره»، «مسجد ایزابی»، «باسیلیکای سنت جان» و «معبد هادریان» می باشد.

معبد ارتمیس ازمیر ترکیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا