تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

آبشار رمقان کجاست؟

شیراز یکی از شهرهای خوش آب و هوا با جاذبه‌های طبیعی ارزشمند است. آبشار رمقان یکی از جاذبه‌های شیراز محسوب می‌شود که در منطقه جنگلی و بکر قرار دارد. تماشای این آبشار آن هم بین انبوهی از درختان بلوط چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. همچنین سالانه گردشگران زیادی از دور و نزدیک برای دیدن این آبشار زیبا راهی شیراز می‌شوند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با آبشار رمقان بیشتر آشنا شویم.

معرفی آبشار رمقان

آبشار رمقان که با آبشار کوهمره سرخی نیز شناخته می‌شود در استان فارس و شهرستان شیراز واقع شده است. این آبشار تا شیراز ۷۶ کیلومتر فاصله دارد و در روستای رمقان قرار گرفته است. روستای رمقان از بهترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی به شمار می‌رود و اطراف آن شالیزاهای مختلفی وجود دارند. در نزدیکی روستا نیز جنگل‌های انبوهی از درختان بلوط به چشم می‌خورند و آبشارهای متعددی در آن وجود دارند. در این بین آبشار رمقان معروف‌ترین آبشار این منطقه محسوب می‌شود و مسیر خود را از بین درختان بلوط و چنار به سمت پایین ادامه می‌دهد.

این آبشار در ارتفاعات کوهمره قرار دارد و برای رسیدن به آن حدود ۳۰ دقیقه باید پیاده‌روی کنید، علاوه‌براین آبشار رمقان از دل زمین می‌جوشد و سرچشمه دیگری ندارد. همچنین در سیراب کردن شالیزارهای اطراف خود نقش مهمی دارد و حتی از روستاهای منطقه عبور می‌کند. در واقع مانند شاهرگی است که زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند و آب روستاهای اطراف را تامین می‌نماید. ارتفاع آبشار رمقان بیشتر از ۶۰ متر برآورد شده است.

آبشار رمقان

اکوسیستم آبشار رمقان

آبشار دیدنی رمقان بین دو جنگل کتل و گاله قرار گرفته است، همچنین در نزدیکی آن دو رودخانه معروف سرخون و قره آغاج وجود دارند و اطراف آن را کوهستان‌ها در بر گرفته‌اند. در واقع می‌توان گفت این منطقه از مهم‌ترین تفرجگاه‌های استان فارس است و از پتانسیل گردشگری بالایی برخوردار بوده و اطراف آن کازرون و دشت ارژن قرار دارند. همچنین در اطراف این آبشار کوچ عشایر را می‌توانید مشاهده کنید. درختان بلوط به‌عنوان پوشش اصلی این منطقه به شمار می‌روند و به‌صورت انبوه دیده می‌شوند.

بهترین زمان سفر به آبشار رمقان

درست است که بسیاری از گردشگران برای بازدید از آبشار رمقان به شیراز سفر می‌کنند؛ اما هنگامی که به آبشار نزدیک می‌شوید متوجه خواهید شد که جاذبه‌های دیگری مانند درختان بلوط، جنگل، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای دیگر در مجاورت این آبشار وجود دارند. مشاهده تمام این زیبایی‌ها کنار هم بسیار دلنشین و لذت‌بخش است و بسیاری از گردشگران مجدد به این منطقه سفر می‌کنند.

فصل بهار بهترین زمان برای سفر به منطقه کوهمره سرخی و تماشای آبشار رمقان است. همچنین در این میان اردیبهشت بهترین ماه برای گشت و گذار در طبیعت شیراز است. این منطقه در فصل بهار بسیار سرسبز و باطراوت بوده و از بهترین گزینه‌ها برای سفر محسوب می‌شود، در فصل تابستان سرسبزی جنگل کوهمره به اوج خود می‌رسد و شاهد درختان درهم تنیده خواهید بود.

بنابراین تابستان نیز فصل مناسبی برای بازدید از آبشار رمقان است و می‌توانید برای فرار از گرما در حوضچه این آبشار شنا و آبتنی کنید. با شروع فصل پاییز هوا سرد می‌شود و تعداد گردشگران رو به افول می‌گذارند، در فصل زمستان نیز هوا بسیار سرد و برفی است و این منطقه غرق در برف می‌شود. همچنین جاده‌ای که شما را به آبشار می‌رساند کاملاً برفی می‌شود و سفر را برای شما خطرناک می‌کند.

آبشار رمقان

جاهای دیدنی اطراف آبشار رمقان

علاوه بر آبشار زیبای رمقان آبشارهای دیگری در نزدیکی آن وجود دارند که عبارتند از:

آبشار مارگون

در نزدیکی شهر سپیدار یکی از بلندترین آبشارهای شیراز با ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر به نام آبشار مارگون قرار دارد. قدرت و آب این آبشار بسیار زیاد است و با فشار بالا به سمت زمین سرازیر می‌شود. این آبشار در فصل تابستان باعث خنکی آب و هوای منطقه می‌شود و مکان مناسبی برای سفر است.

آبشار مارگون

آبشار استهبان

از دیگر آبشارهای جذاب استان فارس آبشار استهبان را می‌توان نام برد که تا شهر استهبان ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. آب آبشار هنگام سرازیر شدن از ۱۶ پله عبور می‌کند و گردشگران با عبور از پله‌ها می‌توانند قطرات ریز آب را از نزدیک مشاهده کنند. اطراف آبشار استهبان هموار بوده و برای بساط پیک‌نیک فوق‌العاده است.

آبشار استهبان

آبشار رحمت‌آباد

در روستای رحمت‌آباد فارس آبشاری زیبا با ۲۰ متر ارتفاع دیده می‌شود که چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. همچنین در اطراف این آبشار درختان بادام و آویشن به چشم می‌خورند. ناگفته نماند حیواناتی مانند پلنگ و بز کوهی در ارتفاعات آبشار رحمت‌آباد زندگی می‌کنند که هنگام بازدید باید احتیاط کنید.

آبشار رحمت‌آباد

آبشار و تنگه دم اسب

از جاهای دیدنی و جذاب شیراز آبشار دم اسب با ارتفاع ۳۰ متر است. این آبشار بسیار خروشان بوده و صدای آن از فاصله‌های دور هم شنیده می‌شود. همچنین آب و هوای بسیار دلچسبی دارد و برای کمپ و پیک‌نیک مناسب است. علاوه‌براین روستاهای اطراف آبشار‌ بسیار دیدنی و زیبا هستند که پیشنهاد می‌شود حتماً از آنها بازدید کنید:

آبشار دم اسب

روستای رمقان

نزدیک‌ترین روستا به آبشار روستای رمقان است که به‌خاطر وجود رودخانه قره آغاج هوای دلچسب و معتدلی دارد. این روستای جذاب از جنگل‌های بلوط و چشمه‌های متعدد تشکیل شده و نسبت به سایر روستاها از امکانات رفاهی مناسب‌تری برای گردشگران و مسافران برخوردار است. چشمه خونه حاجی از بهترین جاهای دیدنی این روستا برای مسافران به شمار می‌رود.

روستای ماصرم

از دهستان‌های کوهمره سرخی روستای ماصرم را می‌توان نام برد که حدود ۶۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. این روستا نیز سرسبز بوده و از جنگل انبوه بلوط پوشیده شده است. این روستا آبشارهای دیدنی زیادی دارد و آب و هوای آن بسیار معتدل و دلپذیر است.

روستای ماصرم

اقامتگاه‌های آبشار رمقان

در منطقه کوهمره سرخی اقامتگاه‌های متنوع و دلپذیری وجود دارند که با روی باز از گردشگران استقبال می‌کنند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نوعی از آنها هستند و بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند در این محل‌ها اقامت کنند. اقامتگاه بوم‌گردی ریچی یکی از بهترین محل‌های اقامت در نزدیکی آبشار رمقان است که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس مجوز فعالیت دارد. این اقامتگاه کیفیت بالایی دارد و مجهز به امکانات متنوع مانند کوسن و پشتی‌های جاجیم، مبلمان، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، حمام، سیستم سرمایشی و گرمایشی و… است.

چیزی که این اقامتگاه را جذاب می‌کند استفاده از دستبافته‌های روستایی و عشایران استان فارس است که از جمله آنها می‌توان به فرش‌های دستباف و گلیم اشاره کرد. این مرکز اقامتی با انواع غذاهای محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند، همچنین خانه‌های روستایی از دیگر انتخاب‌ها برای اقامت در نزدیکی آبشار رمقان هستند. بسیاری از اهالی روستا اتاق‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند. اگر می‌خواهید در هتل اقامت کنید می‌توانید به شهر شیراز مراجعه کنید.

مسیر دسترسی به آبشار رمقان

آبشار رمقان در ۵۰ کیلومتری شهر شیراز و در مجاورت روستای رمقان قرار دارد. برای بازدید آبشار باید از جاده فرعی از مسیر کازرون عبور کنید. برای رفتن به آبشار ابتدا باید به شیراز بروید و پس از طی ۵۰ کیلومتر در جنوب غربی وارد جاده شیراز به کازرون شوید. با مشاهده تابلوی روستای رمقان وارد روستا شوید، پس از آن برای رسیدن به آبشار دو مسیر وجود دارد که عبارتند از:

مسیر اول: یک جاده خاکی در ابتدای روستا وجود دارد که باید وارد آن شوید. پس از طی ۵۰۰ متر و رسیدن به پایان جاده خاکی از خودرو پیاده شوید. سپس از سمت باغ‌های انار به مدت ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید.

مسیر دوم: این مسیر به روستای رمقان ارتباطی ندارد و در یک کیلومتری قبل از روستا جاده فرعی را مشاهده خواهید کرد که شما را به روستای سبوک می‌برد. با وارد شدن به روستای سبوک از پل فلزی عبور کنید و از جاده خاکی سمت چپ مسیر خود را ادامه دهید تا به پایان جاده برسید. پس از آن خودرو را پارک کنید و شروع به پیاده‌روی نمایید. ناگفته نماند این مسیر تا رسیدن به آبشار ۴۰ دقیقه پیاده‌روی دارد و برای رسیدن به آبشار باید از امتداد مسیر رودخانه حرکت کنید.

امکانات آبشار رمقان

با این که منطقه کوهمره سرخی و آبشار رمقان از جاذبه‌های گردشگری استان فارس محسوب می‌شوند؛ اما امکانات رفاهی آنها بسیار محدود هستند. برای اقامت می‌توانید به خانه‌های روستایی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی مراجعه کنید. همچنین در مسیر کوهمره سرخی از شیراز مکان‌ها و آلاچیق‌هایی برای اقامت قرار دارند.

در صورت رفتن به رستوران باید گفت که در نزدیکی این آبشار هیچ رستورانی وجود ندارد و باید به نزدیک‌ترین شهر مراجعه کنید. در ابتدای مسیر پیاده‌روی سرویس بهداشتی و پارکینگ برای پارک خودرو وجود دارد. هر چیزی که نیاز دارید باید از قبل تهیه کنید و اگر قصد دارید کمپ بزنید باید تجهیزات لازم را از شهر شیراز تهیه کنید. متاسفانه سیستم جمع‌آوری زباله در این منطقه وجود ندارد و توصیه می‌شود حتماً با خود کیسه زباله ببرید.

سخن پایانی

آبشار رمقان در منطقه کوهمره سرخی شیراز از جذاب‌ترین مکان‌های این شهرستان است. در این مطلب به طور مفید و جامع درباره راهنمای سفر به آبشار رمقان صحبت شد و با مطالعه آن می‌توانید با آگاهی کامل سفر خود را آغاز کنید. مردم این منطقه بسیار خونگرم هستند و به بهترین شکل از شما استقبال خواهند کرد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا