تور

اجاره خودرو در دبی
استان اردبیلایرانگردیسوغاتی

آشنایی با صنایع دستی و سوغات اردبیل

سوغات اردبیل

در این مطلب از وب سایت مجله گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات اردبیل آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اردبیل یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان اردبیل می باشد. اردبیل در شمال غرب کشور ایران واقع است. این شهر یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. اردبیل نزدیک مرز جمهوری آذربایجان واقع است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می شود. این شهر زیبا دارای سوغات و صنایع دستی های متنوعی می باشد که شما با رفتن به این شهر زیبا دست خالی بر نمی گردید. در ادامه شما را با بهترین سوغات اردبیل آشنا می کنیم.

عسل سبلان

یکی از مناطق مهم تولید عسل در سراسر کشور منطقه اردبیل و سبلان می باشد. عسل اردبیل به دلیل دشت های پونه، گشنیز، گون، آویشن و اقاقیا بسیار خوش طعم می باشد. عسل اردبیل طعم های مختلفی دارد از جمله آن می توان به عسل گون و آویشن، عسل چهل گیاه و عسل گشنیز اشاره کرد. هر کدام از این عسل ها خاصیت دارویی و درمانی هم دارند . به عنوان مثال عسل گشنیز اشتها آور، مقوی و مفید برای عفونتها می باشد.

حلوا

این شیرینی خوشمزه و شیرین در همه استانهای کشور به طور منحصر به فردی طبخ می شود. اردبیل هم حلواهای محلی و خوشمزه ای دارد که به عنوان مثال: حلوای زنجبیل، حلوای سفید و قره حلوا  می باشد، که طعم شیرین و خوشمزه ای دارد. قره حلوا یکی از محبوبترین و خوشمزه ترین حلواهای اردبیل می باشد. بیش از صد سال است که با جوانه گندم مردم اردبیل قره حلوا یا حلوای سیاه درست می کنند. حلوای سیاه به جزء جوانه گندم از کنجد، گردو، شیره انگور و کره هم درست می شود. شیره گندم باعث رنگ سیاه حلوا می شود و طعم خاصی به این خوراکی خوشمزه می دهد.

حلوای زنجبیل

این حلوا با زنجبیل فراوان پخت می شود که در شهرهای بسیاری از استان های آذربایجان شرقی و اردبیل بسیار معروف می باشد. مواد دیگر این حلوا پودر قند، گردو، هل و آرد می باشد. مهمترین مرحله تهیه حلوا الک کردن ان پیش از قالب گیری می باشد، تا گلوله گلوله نشود. برخلاف تصور همه ، این حلوا بافتی خمیری شکل دارد و بسیار تردد و شکننده می باشد.

حلوای سیاه یا قره حلوا

در  زبان ترکی رنگ سیاه به معنی (قره) می باشد و پخت این حلوا بیش از یک قرن در میان مردمان اردبیل رواج دارد. برای پخت این حلوا از آرد جوانه گندم استفاده می شود و هنگام پخت به آن کره، کنجد، گردو اضافه می کردند.

علت تیره گی این حلوا شیره انگور آن است که در آخر به آن اضافه می کنند. طعم خوشمزه ای این حلوا دارد و به هضم غذا و التیام کمر درد کمک می کند.

حلوای سیاه یا قره حلوا

حلوای سفید یا آغ حلوا

این حلوا متعلق به شهر خلخال استان اردبیل می باشد. آغ یعنی سفید و آغ حلوا بیشتر در مناسبت های مذهبی مثل عید فطر و تبریک پیوند زناشویی زوج های جوان طبخ می شود. در نزدیکی عید فطر خانواده ها حلوای سفید به همدیگر هدیه می دهند تا باعث تحکیم پیوندهای قوم و خویشی گردد.

آرد برنج ماده اصلی این حلوا می باشد. پس از آماده کردن آن زنجبیل، گلاب و وانیل هم می افزایند، و با زعفران روی آن را تزیین می کنند. 

حلوای سفید یا آغ حلوا

سر شیر و کره

این استان زیبا طعم لذیذ خوراکی هایش را مدیون طبیعت و موقعیت آن می باشد. دامنه های سبلان و تپه های اردبیل، باعث شده تا دامپروری در این استان به رونق برسد و محصولاتی که از دام ها به دست می آی، با کیفیت و منحصر به فرد می باشد.

صبح در کنار عسل کره و سر شیر اردبیل صبحانه ای کامل می باشد. در مصرف آن احتیاط کنید. سر شیر که از مشتقات لبنیات با 60 درصد چربی می باشد، افرادی که چربی خون دارند یا مشکلات عروقی دارند کمتر مصرف کنند.

سر شیر و کره

باقلوا

یکی از شیرینی های خوشمزه باقلوا می باشد. در هر شهر بر اساس ذائقه مردم تهیه می شود. تهیه باقلوا در اردبیل هم منحصر به فرد می باشد. در تهیه آن از شیر، تخم مرغ، گردو، پودر پسته استفاده می کنند. برای خرید باقلوا کافی است به شیرینی فروشی ها در اردبیل بروید.

شیرینی قرابیه

این شیرینی پر طرفدار می باشد و با سفیده تخم مرغ، بادام، شکر آماده می شود و آخر هم روی آن بادام و خلال پسته ریخته می شود. بافت این شیرینی ترد می باشد و مزه ی خوبی دارد. این شیرینی در بین مردم ترکیه هم محبوب می باشد.

شکلات رسته

این شکلات با کاکائو درست می شود و یکی از خوشمزه ترین شکلاتهای محلی اردبیل می باشد. مواد اولیه شکلات رسته شیر، شکر، کره، خامه، سر شیر و مغز گردو می باشد.

فطیر

در بیشتر شهر ها فطیر های سنتی پخت می شود که عطر و بویی خاص دارد. فطیر در اردبیل هم با پودر خمیر ترش، شکر، آب، گردو و دارچین درست می شود. این فطیر بسیار خوشمزه است . اگر شما به اردبیل سفر کردید حتما فطیر را تهیه کنید و با کره و عسل نوش جان کنید.  

صنایع دستی 

گلیم بافی

این صنایع دستی در تمامی شهرهای ایران وجود دارد و یکی از صنایع دستی های اردبیل هم می باشد، طوری که قدیمی ترین گلیم کشف شده به دوره اشکانیان بر می گردد. بافت گلیم در شهرهای ایران نشان از فرهنگ منطقه می باشد و با تماشای رنگهای آن به عوامل فرهنگی و محیطی بیشتر به چشم می آید. در عشایر اردبیل هم، گلیم ها به عنوان خور جین، جل اسب و… بکار می رود.   

گلیم بافی

جاجیم بافی 

یکی از صنعت های دستی اردبیل می باشد که عشایر می بافند جاجیم بافی می باشد. معمولا طرح آنها لوزی و رنگ های زیادی در تهیه جاجیم استفاده می شود. در گذشته برای پیچیدن رختخواب و به اصطلاح (جا) از جاجیم استفاده می شده است، به آن(جای جمع) می گفتند که به مرور زبان برای راحتی تلفظ جاجیم می گویند.

جاجیم بافی

پلاس

یک نوع گلیم پشمی و یک رو است که به عنوان زیر انداز استفاده می شود. پلاس نوعی بافته است که به گلیم شباهت دارد و به عنوان سجاده، زیر انداز و خور جین بکار می رود. این بافت در همه شهر های ایران رواج دارد و زنان عشایر از آن استفاده می کنند. پلاس یکی از سوغات اردبیل می باشد. 

پلاس

ظروف مسی

بسیاری از مردم اردبیل مس گری می کنند، و این صنایع در اردبیل بسیار پر رونق می باشد. شما می توانید ظروف مسی را با کیفیت خوب در این شهر تهیه کنید و در آن غذا های خوشمزه طبخ کنید.

ظروف مسی

 

لباس های محلی 

دوختن لباس های محلی یکی از سوغات و صنایع دستی مردم اردبیل می باشد. مردم اردبیل با دستان هنرمند خود در طرح و رنگهای مختلف و زیبا به دوخت این لباس ها می پردازند. لباس محلی عشایر نمونه ای از این لباس ها است.

لباس محلی اردبیل

سازهای سنتی اردبیل

معروف ترین صنایع دستی اردبیل ساخت سازهای سنتی می باشد. این آلات برای موسیقی سنتی بسیار مفید و ضروری است. هنرمندان اردبیلی با دقت وظرافت خاصی این سازهای زیبا را می سازند.

انواع سازهای تنبک، سنتور، سه تار، کمانچه، ساز آذری و … می باشند که با چوب درخت های گردو، فلفل، شمشاد، توت ساخته می شود، بعد سیم هایی روی آن نصب می شود که با ضربه زدن به سیم ها از آن صدایی دلنشین و زیبا بلند می شود. 

شهر های خلخال، مشکین شهر، اردبیل در ساخت این سازها مهارت دارند. خرید این سازها برای افراد علاقه مند به موسیقی می تواند بهترین سوغات باشد.

سازهای سنتی اردبیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا