تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیداراب

تنگه رغز کجاست؟

استان فارس با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری که دارد از بهترین مکان‌های گردشگری در ایران به شمار می‌رود. شهر تماشایی داراب دارای یکی از شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران به نام رغز است که برای بازدید از آن یک سفر ماجراجویانه در پیش خواهید داشت. این دره در مکانی بکر و دست‌نخورده واقع شده و برای گردشگران از ارزش بالایی برخوردار است. برای آشنایی با ویژگی‌های تنگه رغز با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید.

معرفی تنگه رغز

از جاهای دیدنی استان فارس تنگه رغز را می‌توان نام برد که به آن لقب عروس تنگه‌های ایران را نسبت داده‌اند. این تنگه زیبا در دل طبیعت و ارتفاعات فارس واقع شده و دسترسی به آن دشوار است. این تنگه از 100 چشمه و 64 آبشار تشکیل شده و بهشت استان فارس محسوب می‌شود. هر یک از آبشارها از چشم‌انداز و نمای بسیاری خاص و زیبایی بهره‌مند هستند. در این بین تنها 14 آبشار مورد توجه گردشگران واقع شده و به‌خاطر صعب العبور بودن مسیر کمتر کسی به مشاهده دیگر آبشارها پرداخته است. وجود حوضچه‌های آب گرم با خاصیت فراوان از دیگر نکات مثبت این مکان توریستی هستند که در جلب نظر گردشگران نقش مهمی دارند.

عمق حوضچه‌های رغز بین 6 تا 20 متر هستند و طول آن‌ها به 100 متر می‌رسند. در اثر فرسایش آب و برخورد آنها با سنگ‌ها طی هزاران سال دیوارهای بلندی در تنگه به چشم می‌خورند که باعث شکل‌گیری غارها شده‌اند و موجودات مختلفی در این غارها زندگی می‌کنند.همچنین آبی که از تنگه عبور می‌کند بسیار شفاف و زلال است و ماهی‌ها و آبزیان مختلف در آن دیده می‌شوند. منشأ این آب از دل جنگل نشئت می‌گیرد و با طی 5 کیلومتر مسافت به دره جنوبی رغز سرازیر می‌شود. جالب است بدانید کلمه رغز به معنای راه لغزنده و بکر است و مردمان محلی به دلیل آب زلالی که دارد به آن تنگه رودخیز نیز می‌گویند.

تنگه رغز
تنگه رغز

بهترین زمان سفر به دره رغز

اردیبهشت تا اواخر شهریور بهترین زمان مسافرت به استان فارس و بازدید از تنگه تماشایی رغز است. در این زمان تنگه پوشیده از درختان سرسبز و زیبا است و چشم‌انداز زیبایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. شاید با خود بگویید گرمای تابستان طاقت‌فرسا است و زمان مناسبی برای سفر نیست. اما آب خنک حوضچه‌ها شما را به شنا و آب‌تنی دعوت می‌کند و لحظات خوشی را برای‌تان رقم می‌زند. خوشبختانه در فصل بهار و تابستان حوضچه‌های تنگه رغز پرآب هستند و فرصت فوق‌العاده ای است تا مدتی را به شنا بگذرانید.

در تابستان هوای منطقه سرد می‌شود و از آذر ماه به بعد زمان مناسبی برای مسافرت نیست. به‌خصوص در فصل زمستان که ارتفاعات فارس با بارندگی شدید باران و برف همراه هستند و بازدید از تنگه را خطرناک می‌کنند. همچنین احتمال بارندگی و سیلاب در هر زمان از سال وجود دارد که قبل از مسافرت به تنگه بهتر است از وضعیت آب و هوا آگاه شوید. ماجراجویی در دره‌های رغز در روزهای بارانی بسیار پرخطر است و اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

جاهای دیدنی تنگه رغز

مهمترین جاهای دیدنی تنگه تماشایی رغز آبشارها و چشمه‌های خروشان آن هستند. آبشارهایی که توسط مردم محلی و گردشگران کشف شده‌اند بر اساس ظاهر متفاوتی که دارند نام‌گذاری شده‌اند. آبشارهای نام‌گذاری شده به ترتیب فرود عبارت‌اند از:

  • آبشار نگین: 16 متر ارتفاع و 8 متر عمق و طول حوضچه آن به 41 متر می‌رسد.
  • آبشار بوم‌رنگ: 7 متر ارتفاع و 8 متر عمق و طول حوضچه آن به 31 متر می‌رسد.
  • آبشار مسعود: 8 متر ارتفاع و 12 متر عمق و طول حوضچه آن به 15 متر می‌رسد.
  • آبشار گلاب: 11 متر ارتفاع و 7 متر عمق و طول حوضچه آن به 12 متر می‌رسد.
  • آبشار فتح: 8 متر ارتفاع و 1.5 متر عمق و طول حوضچه آن به 6 متر می‌رسد.
  • آبشار حکمت: 11 متر ارتفاع و 15 متر عمق و طول حوضچه آن به 32 متر می‌رسد.
  • آبشار کبوتر: 25 متر ارتفاع و 20 متر عمق و طول حوضچه آن به 6 متر می‌رسد.
  • آبشار جام: 9 متر ارتفاع و 6 متر عمق و طول حوضچه آن به 36 متر می‌رسد.
  • آبشار دماغه: 12 متر ارتفاع و 2 متر عمق و طول حوضچه آن به 4 متر می‌رسد. نام دیگر آن آبشار فراز است.
  • آبشار آذرخش: 65 متر ارتفاع و 6 متر عمق و طول حوضچه آن به 11 متر می‌رسد.
  • آبشار یادگار: 4 متر ارتفاع و 8 متر عمق و طول حوضچه آن به 11 متر می‌رسد.
  • آبشار وداع: 46 متر ارتفاع و 10 متر عمق و طول حوضچه آن به 7 متر می‌رسد.

همچنین یادبودی از کاشفان تنگه به همراه جمعی از کوهنوردان در کنار آخرین آبشار نصب شده است.

جاهای دیدنی تنگه رغز
جاهای دیدنی تنگه رغز

تجهیزات لازم برای بازدید از تنگه

بازدید از تنگه دیدنی رغز بدون داشتن تجهیزات و وسایل ایمنی غیرممکن است؛ بنابراین پیش از سفر باید تجهیزات زیر را تهیه کنید:

  • برای صعود به تنگه کلاه ایمنی، جلیقه نجات، هشتی، طناب، هارنس و کارابین همراه داشته باشید.
  • به جای کیسه خواب با خود بیواک ببرید. بیواک نوعی کیسه خواب بسیار سبک و ضد آب است و برای سپری کردن شب‌های گرم تابستانی کافی است. برای اطمینان یک ملافه ببرید تا در صورت سرد شدن هوا مشکلی پیش نیاید.
  • آب آبشار و چشمه‌های رغز آشامیدنی هستند. با این حال بهترین آب آن است که از سرچشمه خارج می‌شود.
  • غذا و مواد خوراکی کافی به همراه داشته باشید و آنها را در نایلون جداگانه قرار دهید.
  • آب در کل مسیر تنگه رغز سرد بوده که بهتر است لباس غواصی داشته باشید.
  • حتما کفش مناسب کوهنوردی تهیه کنید. از پوشیدن صندل‌هایی که جلو یا پشت آنها باز است خودداری کنید؛ زیرا سنگریزه‌ها به پاهایتان آسیب می‌زنند.
  • داشتن یک چراغ قوه آن هم برای شب کافی است. در طول روز مسیر از نور کافی برخوردار است.
  • یک کوله‌پشتی سبک انتخاب کنید و وسایلی که در آن قرار می‌دهید را ابتدا در نایلون بگذارید. کوله مخصوص تنگه نوردی بهترین انتخاب است؛ زیرا این نوع کوله‌ها ضد آب هستند.
  • اگر قصد دارید شب در تنگه رغز اقامت کنید قلم دفع حشرات با خود ببرید تا از نیش حشرات در امان بمانید.
  • حتما به‌صورت گروهی به تنگه سفر کنید و یک نفر را به‌عنوان مسئول استفاده از طناب‌ها و ابزار موردنیاز انتخاب کنید.
  • با خود کیسه زباله ببرید و طبیعت بکر تنگه را آلوده و زشت نکنید.
تجییزات لازم برای بازدید از تنگه رغز
تجییزات لازم برای بازدید از تنگه رغز

پیمایش تنگه زیبای رغز

دو مسیر برای رفتن به ارتفاعات تنگه و سرچشمه رغز وجود دارد. مسیر اول 4 ساعت کوهپیمایی و مسیر دوم 2 ساعت رانندگی و 2 ساعت کوهپیمایی نیاز دارد. در ابتدای تنگه فضای مناسبی برای پارک خودرو وجود دارد و پس از آن پیاده‌روی و کوهپیمایی شروع می‌شود. 3 کیلومتر تا آخرین آبشار را باید کوهپیمایی کنید؛ بنابراین لوازم کوهنوردی خود را آماده کنید. عبور از آبشارها و آبگیرها بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است که باید از آمادگی جسمانی لازم برخوردار باشید. شفافیت آب تنگه به حدی بالا است که می‌توانید عمق آن را مشاهده کنید. برخی از حوضچه‌ها بیشتر از 20 متر عمق دارند و مشاهده آن‌ها از نزدیک بسیار مهیج است. برای آن که سفر امنی داشته باشید حتما از راهنما کمک بگیرید.

نکات مهم بازدید از تنگه رغز

سفر به تنگه زیبای رغز با سفر به دیگر جاذبه‌های توریستی فرق دارد. برای بازدید از این تنگه تماشایی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • هرگز تنهایی به تنگه سفر نکنید. با تورهای حرفه ای و افراد بومی به رغز بروید تا گم نشوید و خطری تهدیدتان نکند.
  • رفتن به رغز نیاز به مهارت‌های شنا و صخره‌نوردی دارد و در صورتی که ترس از ارتفاع دارید بهتر است از سفر خود صرف‌نظر کنید.
  • قبل از سفر وضعیت آب و هوا را چک کنید و در صورت وقوع بارش باران سفر خود را به روز دیگری موکول کنید.
  • ماهی‌های حوضچه به شما آسیبی نمی‌زنند، پس در طول مسیر آرامش خود را حفظ کنید.
  • هنگام صخره‌نوردی مواظب لانه پرندگان باشید که تخریب نشوند.
تفریح در تنگه رغز
تفریح در تنگه رغز

نقشه و مسیر دسترسی به دره رغز

تنگه زیبای رغز در استان فارس، بخش فسارود، 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب و نزدیک به روستای رغز واقع شده است. برای بازدید از این مکان دیدنی باید خود را به شهر داراب برسانید. سپس به گردنه دراکویه در 35 کیلومتری جاده داراب-شیراز بروید. پس از آن جاده از منطقه کوه درختی خاکی می‌شود و باید 2 ساعت در این جاده با وسایل نقلیه موجود یا خودروی شخصی خود حرکت کنید.

پس از تمام شدن جاده خاکی نوبت به پیاده‌روی می‌رسد. از سمت راست جاده با پای پیاده حرکت کنید و خود را به چشمه بیدک برسانید. پس از گذشت مدتی مسیر شیب می‌گیرد و رفته‌رفته شیب بیشتر خواهد شد. در ادامه وارد مسیر بدون شیب می‌شوید و به تنگه خواهید رسید. این تنگه تا شیراز بیش از 250 کیلومتر فاصله دارد و 3 ساعت زمان را برای رسیدن به آن در نظر بگیرید.

سخن پایانی

سفر به مکان‌های بکر و دست‌نیافتنی برای اغلب گردشگران به‌خصوص طبیعت دوستان همیشه با چالش و هیجان زیادی همراه است. تنگه رغز از بهترین مکان‌ها برای سفر ماجراجویانه است و آدرنالین خونتان را بالا می‌برد. در این مقاله سعی شد اطلاعات مفیدی از نحوه سفر به تنگه زیبای رغز همراه با نکات ایمنی معرفی شود. اگر شما هم دوست دارید از این تنگه زیبا دیدن کنید با یک تور حرفه‌ای سفر خود را آغاز کنید و از تجربیات خود لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا