تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیتالش

دریاچه گیسوم کجاست؟

طبیعت بکر و زیبای استان گیلان در تمام ایام سال مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. استان گیلان دارای جنگل، دریاچه، آبشار، چشمه، ساحل و… بوده که برای عوض کردن روحیه بهترین مکان است. دریاچه گیسوم از جاهای دیدنی این استان است و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای دارد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا درباره دریاچه گیسوم بیشتر بدانید.

معرفی دریاچه گیسوم

دریاچه گیسوم از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می‌رود و مکان بسیار دنج و آرامی برای دوری از شلوغی‌های شهر و فضای مجازی است. این جاذبه همه‌روزه به ویژه در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین دریاچه در انتهای جنگل گیسوم واقع شده و از ساحل شنی بسیار زیبایی برخوردار است. از این رو زمانی که قصد سفر به دریاچه را داشته باشید از بین درختان بلند و سرسبز جنگل عبور خواهید کرد و مجذوب زیبایی مسیر خواهید شد. نام این دریاچه از روستای گیسوم گرفته شده که در نزدیکی تالش قرار دارد، در واقع منطقه گیسوم به‌عنوان قطب گردشگری معرفی شده و به همین دلیل امکانات رفاهی و تفریحی قابل توجهی در آن بهره‌برداری شده‌اند. این دریاچه از معروف‌ترین دریاچه‌های ایران برای گردشگران بوده و آب و هوای بسیار خوبی در فصول معتدل دارد.

دریاچه گیسوم تالش
دریاچه گیسوم تالش

آب و هوای دریاچه گیسوم

دریاچه زیبای گیسوم به‌خاطر نزدیکی به جنگل در فصل بهار از آب و هوای معتدل و مناسبی برخوردار است. در این فصل درختان و گیاهان اطراف ساحل گیسوم شکوفا می‌شوند و باعث طراوت و شادابی منطقه می‌گردند. در این زمان میزان بارش باران افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که اغلب روزها ابری یا بارانی است. با این حال این دریاچه در روزهای بارانی هوای مناسب و جذابیت‌های خاص خود را دارد و برای مسافرت مناسب است. آب و هوای منطقه در فصل تابستان مطبوع بوده و درختان حسابی سرسبز می‌شوند.

به‌خاطر وجود درختان انبوه ساحل گیسوم نسبت به سایر ساحل‌ها هوای خنک‌تری دارد و شرایط برای برپایی کمپ مناسب‌تر است. در فصل پاییز اطراف دریاچه به‌خاطر وجود درختان به رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد دیده می‌شود و منظره‌ای رویایی به وجود می‌آورد. در این زمان هوا خنک‌تر می‌شود که باید لباس و وسایل گرم با خود داشته باشید. همچنین بارش برف در فصل زمستان دریاچه و ساحل گیسوم را سفیدپوش می‌کند، اگر عاشق زمستان هستید حتماً در این فصل به ساحل گیسوم سفر کنید. البته آب و هوا در این زمان بسیار سرد بوده و برای کمپ چندان مناسب نیست.

جاذبه‌های اطراف دریاچه گیسوم

در اطراف دریاچه و ساحل گیسوم جاذبه‌های دیدنی متعددی وجود دارد و هر جا را که نگاه کنید با یک‌چشم انداز بی‌نظیر روبرو خواهید شد:

آبشار ویسادار

ویسادار به معنی سایه درخت بید است و آبشار ویسادار از زیباترین مکان‌هایی است که در نزدیکی گیسوم قرار دارد. این آبشار در ۲۷ کیلومتری جاده رشت به آستارا قرار دارد و دسترسی به آن راحت است. این آبشار زیبا با صدای آب‌های خروشان خود گردشگران را به وجد می‌آورد.

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار

دریاچه سراگاه

از دیگر جاذبه‌های دیدنی گیسوم دریاچه سراگاه را می‌توان نام برد که در دل جنگل قرار دارد. این دریاچه مصنوعی بوده و آب آن از آبشار یا چشمه تامین نمی‌شود. همچنین در اطراف دریاچه امکانات مناسبی برای برپا کردن کمپ‌های طبیعی، پیک‌نیک و تعطیلات خانوادگی وجود دارد.

دریاچه سراگاه
دریاچه سراگاه

روستای گیسوم

این روستا از مهمترین مناطق گردشگری گیلان بوده و دارای جاذبه‌های زیادی است که دریاچه گیسوم تنها یکی از زیبایی‌های آن‌هاست. در این روستا خانه‌های قدیمی گردشگران را به خود مجذوب می‌کنند، همچنین در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید در خانه‌های روستا اتاق اجاره کنید.

روستای گیسوم
روستای گیسوم

جنگل گیسوم

جنگل ۸۰ هکتاری گیسوم از جاهای دیدنی اسالم است و در ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد. این جنگل از درختان سرسبز و بلندقامت برخوردار بوده و آب و هوای دلپذیری در منطقه به وجود آورده است. در این جنگل زیبا حیوانات مختلف مانند گرگ، پلنگ، خرگوش، بز کوهی، خرس قهوه‌ای، قرقاول و دیگر گونه‌های جانوری زندگی می‌کنند.

جنگل گیسوم
جنگل گیسوم

پارک جنگلی سیاهداران

از دیگر مناطق گردشگری سرسبز اطراف گیسوم پارک جنگلی سیاهداران است. این پارک دارای تفریح سورتمه بوده و بسیاری از گردشگران برای سورتمه‌سواری به این پارک می‌روند. تماشای حیواناتی مانند آهو و گوزن در طبیعت آزادِ پارک جنگلی سیاهداران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. منطقه ییلاقی کوه تالش، آبشار زمرد حویق، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، غار گنجخانه، ییلاق سوباتان، جاده اسالم و خلخال، قلعه رودخان، ماسوله، چمخاله گیلان و آبشار ورزان از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به گیسوم هستند.

پارک جنگلی سیاهداران
پارک جنگلی سیاهداران

امکانات رفاهی دریاچه گیسوم

از آنجایی که دریاچه تماشایی گیسوم از مناطق توریستی گیلان به حساب می‌آید با ازدحام جمعیت مواجه بوده و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برای آن در نظر گرفته شده است. از مهمترین امکانات گیسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی
  • نانوایی
  • رستوران
  • کافه
  • بوفه
  • پارکینگ
  • بازار
  • آلاچیق
  • تعمیرگاه
  • نمازخانه
  • فروشگاه
  • پلاژ‌های دریایی

آلاچیق‌ها معمولاً به‌خاطر ازدحام جمعیت سریع پر می‌شوند و بهتر است با خود زیرانداز و وسایل موردنیاز پیک‌نیک را همراه داشته باشید.

تفریحات دریاچه گیسوم

قایق‌سواری

از رایج‌ترین و پرطرفدارترین تفریحات دریاچه گیسوم قایق‌سواری است. در این محل قایق‌های تفریحی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید نمایی از ساحل بیکران دریای خزر را تماشا کنید.

قایق‌سواری
قایق‌سواری

پاراگلایدر

از تفریحات هیجان‌انگیز در دریاچه و ساحل گیسوم پاراگلایدر است. با پاراگلایدر می‌توانید بر فراز دریا و جنگل گیسوم پرواز هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

شنا

دریاچه گیسوم خوشبختانه با اجرای طرح سالم‌سازی، موقعیتی را برای شنا به وجود آورده است تا گردشگران در امنیت کامل به این تفریح محبوب مشغول شوند.

جت اسکی

از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز این دریاچه جت اسکی را می‌توان نام برد که برای علاقه‌مندان به سرعت و هیجان تفریح فوق العاده‌ای است.

پیاده‌روی

قدم زدن و پیاده‌روی بر روی شن‌های ساحل گیسوم به‌خصوص در ابتدای صبح بسیار لذت‌بخش است. همچنین می‌توانید در جنگل گیسوم از مسیرهای تونل مانند میان درختان درهم‌تنیده قدم بزنید.

وسایل بازی کودکان

در کنار دریاچه وسایل بازی مانند پارک بادی و ترامپولین ویژه کودکان تعبیه شده که آن‌ها لحظات شاد و مفرحی را این مکان سپری کنند.

شاتل سواری

از ورزش‌های آبی مهیج که انجام آن در این دریاچه امکان‌پذیر است می‌توان به شاتل سواری اشاره کرد.

شاتل سواری
شاتل سواری

پاراسل سواری

این تفریح توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود و به افرادی که دارای تبحر هستند پیشنهاد می‌شود در سفر به گیسوم از انجام این تفریح غافل نشوند.

عکاسی

عکاسی تفریح دلنشین و ساده‌ای است که در ساحل و جنگل گیسوم می‌توانید انجام دهید. در این جنگل سوژه‌های بسیار زیادی برای عکاسی وجود دارند و حین قدم زدن می‌توانید از حیوانات و گونه‌های گیاهی مختلف آن عکسبرداری کنید. گشت و گذار در بازارچه، موتورسواری، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری از دیگر تفریحاتی هستند که در اطراف دریاچه و جنگل گیسوم می‌توانید انجام دهید.

نکات سفر به دریاچه گیسوم

  • قبل از سفر به دریاچه تماشایی گیسوم به‌خصوص اگر قصد کمپ زدن دارید از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع شوید.
  • حتماً با خود کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید.
  • زباله‌های خود را در ساحل و دریاچه رها نکنید و حتماً با خود کیسه زباله ببرید.
  • در صورت شنا حتماً به منطقه امن دریاچه بروید.
  • ماه اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به دریاچه گیسوم بوده و تردد گردشگران در این زمان کمتر است.
  • در صورت روشن کردن آتش قبل از ترک محل حتما آن را خاموش کنید.
دریاچه گیسوم
دریاچه گیسوم

اقامت در دریاچه گیسوم

در ساحل گیسوم اقامتگاه‌ها، سوئیت‌ها و پلاژ‌های دریایی متنوعی وجود دارند که به سلیقه خود می‌توانید در آنها اقامت کنید. این مراکز اقامتی امکانات لازم را برای مسافران مهیا می‌کنند. همچنین در اطراف روستا و جنگل گیسوم امکان رزرو ویلا وجود دارد که به انواع امکانات رفاهی منطقه نزدیک هستند. اجاره اتاق از اهالی روستای گیسوم و تجربه زندگی در خانه‌های سنتی شمالی برای بسیاری از مسافران به‌خصوص شهرنشینان بسیار دل‌انگیز و متفاوت است. در پارک جنگلی گیسوم نیز می‌توانید کمپ بزنید و لحظات خود را در دل طبیعت سپری کنید. نزدیک‌ترین هتل‌ها به دریاچه گیسوم هتل بلانکو و هتل آستارا هستند که حدود ۱۰۰ کیلومتر از دریاچه فاصله دارند.

نقشه و مسیر دسترسی به دریاچه گیسوم

برای رفتن به دریاچه زیبای گیسوم باید اول خود را به گیسوم برسانید. مبدأتان هر جا که باشد باید ابتدا خود را به شهر رشت برسانید. بعد از آن وارد مسیر جاده رشت به آستارا شوید و پس از طی ۹۰ کیلومتر به گیسوم خواهید رسید. پس از آن وارد روستای زیبای گیسو می‌شوید و باید مسیر خود را به سمت پارک جنگلی گیسوم ادامه دهید. مسیر خود را تا انتهای جنگل ادامه دهید تا به دریاچه برسید، گیسوم تا تالش ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه تا تهران ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و حدود ۵ الی ۶ ساعت طول می‌کشد تا به این مکان بی‌نظیر برسید.

زمانی که از تهران وارد رشت شدید به سمت آستارا بروید که پس از طی ۱۴ کیلومتر از رضوانشهر با تابلوی خروجی گیسوم مواجه خواهید شد. سفر با ماشین شخصی بهترین انتخاب است و در طول مسیر می‌توانید از زیبایی‌های شمال کشور بهره‌مند شوید. علاوه بر آن می‌توانید از اتوبوس‌های رشت استفاده کنید و زمانی که به پایانه مسافربری رشت رسیدید با تهیه بلیط اتوبوس‌های رشت به آستارا به سمت دریاچه گیسوم بروید.

سخن پایانی

دریاچه گیسوم با جاذبه‌های دیدنی اطراف خود و طبیعت شگفت‌انگیزی که دارد مکان فوق‌العاده‌ای برای مسافرت به شمار می‌رود. این مکان برای گردشگرانی که می‌خواهند از وجود دریا و جنگل به‌صورت همزمان بهره‌مند شوند انتخاب بی‌نظیری است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا