تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیکازرون

معبد آناهیتا بیشاپور

بیشاپور یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران واقع در فارس است. این شهر تاریخی در دوران ساسانیان ساخته شد و هم اکنون ویرانه‌هایی از بناهای آن باقی مانده است. تاریخچه ساخت این شهر به صورت مکتوب در آثار دوران باستانی در دسترس است. ما در ‌دوباره سفر می‌خواهیم معبد آناهیتا (بیشاپور) که قدمتی طولانی دارد را برایتان معرفی کنیم.

معرفی معبد آناهیتا در بیشاپور

در سال ۲۶۶ میلادی پادشاه ساسانی پس از این که بر روم پیروز شد، دستور داد در منطقه خوش آب و هوا در استان فارس و در نزدیکی تخت جمشید شهری به نام بیشابور بنا شود. این شهر تا قرن هفتم هجری به عنوان یک شهر مسکونی مورد استفاده قرار گرفت اما پس از آن ویران شد. گنجینه ارزشمند معبد آناهیتا در دل بیشابور قرار دارد.

معرفی معبد آناهیتا در بیشاپور

ایرانیان باستان ۴ عنصر آب خاک باد و آتش را مقدس می‌دانستند. این معبد به ایزد بانوی آب تعلق دارد و محلی برای ستایش، راز و نیاز و نیایش بوده است. ایرانیان باستان الهه آب‌های زیرزمینی یا همان الهه آناهیتا را مظهر زایش و زیبایی می‌دانستند. به همین دلیل به معبد آناهیتا در دوران ساسانی اهمیت زیادی داده می‌شد.

معبد آناهیتا کجاست؟

معبد آناهیتا در قسمتی خوش آب و هوا از استان فارس یعنی شهرستان کازرون قرار دارد. اگر شما می‌خواهید این معبد را ببینید باید خود را به روستای شاپور برسانید. سپس به مجموعه گردشگری بیشاپور بروید.

معماری معبد آناهیتا

معماری معبد آناهیتا بیشاپور تجلی‌گر تبحر و هنر معماران در دوران ساسانی است. این بنا یک بنای مکعبی شکل است که از آن هر کدام ۱۴ متر طول دارند. در دیواره‌های بنای معبد آناهیتا سنگ‌های حجاری شده به سبک سنگ‌های معماری دوران هخامنشی قرار گرفته‌اند. این سنگ‌ها با استفاده از بست‌های فلزی در کنار یکدیگر هستند.

معماری معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در شهر بیشاپور در عمق ۶ متری زمین قرار دارد. به منظور هدایت آسان‌تر آب در این معبد کانال‌هایی ساخته شده‌اند که آب درون آن‌ها سرازیر می‌شود. اصلی‌ترین عنصر این معبد آب بوده است. برای تقسیم و جریان دادن آب نیز شیوه‌هایی مدرن در دوران ساسانی به کار گرفته شده است. این معبد از نظر معماری بسیار جذاب و زیباست و از نظر تقسیم و کنترل آب نیز به شیوه‌ای ایده آل عمل می‌کند.‌

نحوه دسترسی به معبد آناهیتا

بیشاپور یکی از بهترین و تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی شهر کازرون به حساب می‌آید. این شهر در کنار دره چوگان قرار گرفته است و مساحتی به اندازه ۲۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده است. برای دسترسی به معبد آناهیتا بیشاپور باید ۲۳ کیلومتر از ضلع شمال غربی کازرون خارج شوید و خود را به مجموعه گردشگری بیشاپور برسانید.

 معبد آناهیتا

کلام پایانی

در این مقاله از مجله دوباره سفر به معرفی معبد آناهیتا بیشاپور پرداختیم. بیشاپور شهری سرسبز اما ویران شده است که از دوران بقایای آن از دوران ساسانی بر جای مانده‌اند. در این شهر معبدی به نام آناهیتا وجود دارد که به الهه آب تعلق دارد. در ۲۳ کیلومتری شهر کازرون و در مجموعه گردشگری بیشاپور می‌توانید معبد آناهیتا را ببینید.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا