تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردینورآباد

راهنمای سفر به منطقه گردشگری تنگ بوان نورآباد شیراز

در صورتی که به ماجراجویی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، تنگ بوان نورآباد شیراز می‌تواند مقصد جذابی برای شما باشد. زیرا که با برخورداری از مناظری جذاب و شگفت‌انگیز انرژی شما را افزایش داده و خاطرات به یاد ماندنی را تجربه خواهید کرد. این منطقه گردشگری در حدود 20 کیلومتری شهر نورآباد ممسنی واقع شده است و اطراف آن پر از چشمه‌سارها و آبشارهای بی‌شماری است که به این منطقه طراوت خاصی بخشیده است.

تنگ بوان در شهر نورآباد قرار دارد و دسترسی به شهرهایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان را امکان‌پذیر ساخته است. بوان که از آن به عنوان بهشت یاد می‌شود، به نام آبشار پولکی هم معروف است و پنجمین آبشار بزرگ جهان به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر این تنگه زیبا و دیدنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نورآباد ممسنی شیراز

از جمله شهرهای استان فارس، شهر نورآباد (Nourabad)  است. این شهر به عنوان مرکز شهرستان ممسنی شناخته می‌شود و حدود ۱۶۰ کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارد. شهر نورآباد در دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس واقع شده ‌است و بخش اعظم آن از آب و هوای نسبتا معتدلی برخوردار است. همچنین متشکل از دو قسمت دشت‌های مرتفع و منطقه کوهستانی کم‌ ارتفاع است. البته لازم است بدانید که برخی از قسمت‌های جنوبی آن متأثر از موقعیت اقلیمی گرم و خشک جنوبی ایران، از آب و هوای گرم و خشک‌تری برخوردار است.

شهرستان ممسنی از آثار باستانی زیادی که مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام می‌شود، برخوردار است. منطقه پر آب تنگ بوان نورآباد شیراز از ایام قدیم به عنوان محل ییلاقی طوایفی از عشایر ممسنی شناخته می‌شده که ساکنان آن مشغول به باغداری و دامداری بوده‌اند. باغ‌های این منطقه دارای درختان گردوی تنومندی است که عمری طولانی دارند. برخی از این درختان تا شعاع ۱۰ الی ۱۵ متری مانع از تابش نور خورشید به زیر درختان می‌شوند.

منطقه گردشگری تنگ بوان نورآباد شیراز

معرفی تنگ بوان نورآباد شیراز

وجود جنگل‌های انبوه و آب شیرین فراوان در نزدیکی تنگه گردشگری بوان ممسنی سبب گردیده تا این منطقه از آب و هوایی دلپذیر و مطلوب برخوردار گردد و در فصل‌های بهار و تابستان مورد استقبال گردشگران واقع شود. طبیعت تنگ بوان فوق‌العاده تماشایی و لذت‌بخش است به گونه‌ای که  در بین دو کوه دره‌ای محاصره شده است که می‌توان اطراف آن درختان انار و گردو را مشاهده کرد و زیر سایه‌ی آن‌ها به استراحت پرداخت. در اطراف تنگ بوان نورآباد چشمه‌هایی از جمله ممبلو می‌جوشد که روستاییان منطقه از آن‌ها جهت آبیاری مزارع خود بهره می‌برند.

جالب است بدانید که درجه حرارت تنگ بوان و شهر نورآباد نزدیک به 10 درجه است که وجود این اختلاف دما بسیار موثر در جذب گردشگر خواهد بود. از این رو، توصیه می‌کنیم که به منظور رهایی از گرمای شهر به این منطقه سفر کنید و همراه با عزیزان خود یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید.

 البته این را هم بگوییم که در طول سفر خود می‌توانید با خرید سوغات شهر ممسنی و استان فارس اعم از یوخه، مسقطی، بادام سوخته و کلوچه شیرازی خوراکی‌های خوش‌مزه برای عزیزان خود هدیه ببرید. جهت اقامت در شهر نورآباد ممسنی به هیچ وجه نگران نباشید. چرا که اقامتگاه بومگردی با مساحتی حدود 1500 متر و ظرفیت پذیرایی از 30 نفر آماده‌ خدمات رسانی به گردشگران خواهد بود.

تنگ بوان نورآباد شیراز

آب و هوای منطقه گردشگری تنگ بوان

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در روزهای گرم تابستان اختلاف درجه حرارت تنگ بوان نورآباد شیراز با نورآباد بعضا بیشتر از ده درجه سانتی‌گراد خواهد بود. تنگ بوان نورآباد جزو مناطق گرمسیر بوده که در تابستان‌ها میانگین درجه حرارت آن به ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

ولی با این حال، منطقه نورآباد ممسنی با دمایی نزدیک به ۲۰ درجه سانتی‌گراد یکی از مناطق بسیار توانمند در جذب گردشگر محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای تنگ بوان، مسیر عبور آسفالت شده آن است. تنگ بوان جزو مناطق سردسیری نورآباد ممسنی محسوب می‌شود که محل ییلاق عشایر منطقه است.

تنگ بوان نورآباد ممسنی

دره بوان ممسنی

بعد از عبور از جاده‌ای کوتاه وپر پیچ و خم اما آسفالت شده، از سه راهی شهر نورآباد ممسنی به دره زیبا و خارق‌العاده بوان خواهید رسید. منطقه بوان به شکل یک دره در میان دو رشته کوه مرتفع قرار گرفته که در فصل زمستان پوشیده از برف است. این دره دارای طولی به مساحت ۱۸ کیلومتر و عرضی بیش‌تر از ۷ کیلومتر است. دره بوان پر از درختان تنومند و جنگلی، چشمه‌های بی شمار و آب و هوایی دل‌انگیر و مطبوع بوده و روستاهای متعددی را در دل خود جای داده است. همچنین این دره زیبا و سرسبز پوشیده از درختان و باغ‌های فراوانی اعم از درختان سیب، گلابی، انار، گردو، انجیر و انواع مرکبات است.

دره بوان یا تنگ بوان نورآباد شیراز در زبان محلی آن منطقه به تنگ بون نیز معروف است. این دره سرسبز به دلیل بارش‌های فراوانی منطقه بالای آن و برخورداری از مخزن آبی بزرگ، آبشارها و چشمه ساران آب شیرین بی‌شماری دارد و همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران فراوانی را به خود جلب می‌کند. البته ناگفته نماند که تنگ بوان در فصل زمستان و پاییز هم بسیار زیبا و تماشایی است. از جمله چشمه‌های مشهور تنگ بوان می‌توان به چشمه ممبلو و از بزرگ‌ترین آبشارها به آبشار پولکی اشاره کرد که همانطور که در ابتدا بیان شد، پنجمین آبشار بزرگ دنیا است.

تنگ بوان ممسنی

حیات ‌وحش تنگ بوان

چنانچه به حیات ‌وحش علاقه‌مند هستید، بایستی بگوییم که این تنگ بهشتی، زیستگاه حیواناتی از جمله بزکوهی، قوچ، میش‌های وحشی، خرس و گربه‌سانانی همچون پلنگ و گربه کوهستان، گراز و بسیاری دیگر از گونه‌های پرندگان و حیوانات است. در صورتی که قصد دارید در این تنگه به شکار بپردازید، توصیه می‌شود از تصمیم خود صرف نظر نمایید. چرا که این منطقه به‌ طور کامل تحت حفاظت محیط‌بانان قرار دارد. چنانچه برای پیک‌نیک به این منطقه زیبا رفته‌اید، از ریختن زباله در محیط پرهیز کنید زیرا زندگی این جانوران را با خطر مواجه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به تنگ بوان نورآباد شیراز

آب ‌و هوای تنگ بوان حتی در فصل گرم سال در مقایسه با مناطق خارج از تنگه بسیار خنک‌تر است. در فصل بارندگی این خنکی بیشتر هم می‌شود. از این رو، اغلب ساکنان آن در فصل‌های سرد سال خانه‌های خود در تنگه را ترک کرده و به مناطق اطراف مهاجرت می‌کنند. بهترین زمان برای سفر به تنگ بوان نورآباد شیراز بهار و تابستان است. در این فصل‌ها نه تنها تنگه سرسبز و دیدنی می‌شود، بلکه می‌توانید از نزدیک به تماشای چیدن میوه‌ها نیز بنشینید. در پاییز هم تنگه مناظر و جلوه‌های باشکوه و زیبایی را خلق می‌کند.

منطقه بوان

تنگ بوان به طور کلی به سه بخش تقسیم‌بندی شده است:

  • بوان علیا (ده بالا)
  • بوان وسطی (ده میونه)
  • بوان سفلی (ده دومِن)

در زمستان بومیان منطقه بوان بیشتر در شهر نورآباد ممسنی ساکن می‌شوند. این منطقه پر از باغ‌های گردو و انار است که طبیعتی چشم‌گیر و آرامی را برای ساکنان و گردشگران فراهم می‌سازد و هر ساله حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی از این منطقه روانه بازار می‌شود.

منطقه بوان نورآباد ممسنی

مسیر دسترسی به تنگ بوان

در صورتی که از اپلیکیشن «گوگل مپ» به عنوان یافتن مسیر بهره‌گیری می‌کنید، در این اپلیکیشن، تنگ بوان نورآباد با نام تنگه توریستی بوان ممسنی به ثبت رسیده است. چنانچه در شهر شیراز هستید و تصمیم دارید به تنگ بوان بروید، باید بگوییم که این منطقه تقریبا 130 کیلومتر با شما فاصله دارد.

جهت رفتن از شیراز به این بهشت گمشده می‌توانید از دو مسیر شیراز اردکان و یا مسیر شیراز، دشت ارژن، قائمیه، نورآباد حرکت کنید. در صورتی که مسیر شیراز‌ اردکان (یا همان مسیر شیراز ـ یاسوج) را انتخاب کردید، بعد از عبور از مناطق شول و سنگر بایستی در مسیر فرعی به طرف هرایجان در غرب این جاده حرکت کنید و پیش از رسیدن به هرایجان، به جاده تنگ بوان نورآباد شیراز وارد شوید. این مسیر را می‌توانید با دنبال کردن تابلوهای راهنما سپری کنبد تا به مقصد موردنظر دسترسی یابید.

اگرچه این مسیر دارای پیچ‌وخم‌های بسیاری است، اما این اطمینان را می‌دهیم که به هیچ وجه در طول مسیر خسته نخواهید شد. چرا که این جاده جاذبه‌های متعددی دارد و درست از دل یک طبیعت فوق‌العاده زیبا و تماشایی عبور خواهید کرد. اگر در یکی از شهر‌های شمال‌غربی و یا غرب استان فارس زندگی می‌کیند و تصمیم دارید به تنگ بوان سفر نمایید، باید اول به مرکز این شهرستان زیبا یعنی نورآباد بروید.

از تنگ بوان تا نورآباد تقریبا نیم ساعت راه است و جاده‌ای که در جنوب‌ شرق این شهر قرار گرفته است شما را یک راست به تنگ بوان خواهدرساند. در واقع مسیر دسترسی تقریبا آسان به این تنگه دیدنی باعث شده است تا گردشگری در این منطقه رونق فراوانی داشته باشد.

جمع ‌بندی| تنگ بوان نورآباد شیراز

فارس یکی از استان‌های تاریخی و باستانی ایران بوده که شهرها و روستاهای متعددی را همراه با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر در خود جای داده است. از جمله این مکان‌های بی‌نظیر و زیبا تنگ بوان نورآباد شیراز است. این مکان با برخورداری از آب و هوای هوای مطبوع محلی ایده‌آل و بکر برای گردشگران محسوب می‌شود. چشمه‌هایی که از دل کوه در این تنگه سرازیر هستند به رنگ آبی فیروزه‌ای بوده که همین موضوع موجب گردیده تا گردشگران بسیاری برای تماشای آن به این منطقه سفر کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا