تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیرازمعرفی رستوران

رستوران نمک شیراز ؛ جایی که از خوردن غذا سیر نمی‌شوید

رستوران نمک شیراز با فضایی جالب و دیدنی می‌تواند لحظات به یادماندنی از سفر و سفارش غذا برایتان به جا بگذارد. این رستوران به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد شبیه به غار‌های نمکی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ساخت این رستوران از معماری سبز استفاده شده و نمک به عنوان مصالح ساخت به کار رفته است. میزها و صندلی‌های رستوران نیز همگی فلز بازیافتی هستند. به همین دلیل زیبایی آن چند برابر شده است.

ویژگی‌های ساختمان رستوران نمک شیراز

معماری بی‌نظیر این رستوران ما را به یاد بنا‌های قدیمی با معماری‌های عجیب و غریب در شهر‌های اروپایی می‌اندازد. این رستوران که در نزدیکی باغ عفیف آباد در شیراز بنا شده، به مکانی برای بازدید مسافران تبدیل شده است. رستوران نمک با معماری عجیب خود حتی در خارج از کشور نیز معروف شده است.

ایده اصلی ساخت این رستوران وجود غار نمکی در نزدیکی محل ساخت آن بوده است. به همین دلیل پس از انجام تحقیقات در مورد این نمک‌های محلی پروژه ساخت این رستوران با ویژگی‌های منحصر به فرد آغاز شد. رستوران نمک شیراز در مساحتی به متراژ ۱۵۰ متر در دو طبقه در سال ۱۳۹۰ بنا شد. یکی دیگر از دلایل استفاده از نمک در ساخت این بنا وجود خواص بی‌نظیر در نمک است. زیرا این ماده در طبیعت دارای خاصیت گندزدایی است. همچنین به عنوان قویترین و ایمن‌ترین ماده نیز در طبیعت به شمار می‌رود. ماده اصلی استفاده شده در این بنا سنگ نمک است که به نوعی این ساختمان را به دوستدار محیط زیست تبدیل کرده است. سازنده این بنا معماری سبز را در ساخت آن به کار گرفته است.

رستوران نمک شیراز

مواد به کار رفته در ساخت رستوران

مهم‌ترین مواد به کار رفته در این رستوران همان سنگ نمک استخراج شده از معدن نمک نزدیک رستوران بوده است. همچنین در بخش داخلی رستوران از پودر نمک و لایه‌های فشرده نمک استفاده شد. همگی این مواد به طرزی خلاقانه در کنار هم چیده شده‌اند تا زیبایی بنا را دو چندان کنند. ساختار این رستوران به گونه‌ای طراحی شده تا علاوه بر ایجاد حس آرامش، حس نوستالژی نیز در بیننده ایجاد می‌شود. در ساخت این بنا علاوه بر فرآورده نمک از نوعی صمغ برای استحکام بیشتر سازه استفاده شده است.

خلاقیت طراحان در به کارگیری ‌ایده غار‌های نمکی و ترکیب آن با معماری مدرن قابل توجه است. آن‌ها توانستند با استفاده از طراحی غار‌های نمکی شکل جدیدی از آن را در دیوار‌ها و سقف این رستوران مورد استفاده قرار دهند. لایه‌بندی‌های به کار رفته در دیوار کاملا شبیه به فضای داخلی غار‌های نمکی است. به همین دلیل نشستن و خوردن غذا در این رستوران حسی شبیه به حضور در طبیعت را تداعی می‌کند.

دیگر ویژگی رستوران نمک شیراز استفاده از قوطی‌های بازیافتی جمع‌آوری شده در ساخت بخش‌های دیگر مانند درب ورودی، کف پله، دستگیره‌ها و دیگر بخش‌های فلزی این رستوران است. حتی در ساخت صندلی نیز آلومینیوم بازیافتی ریخته‌گری و دوباره قالب‌گیری شد. میز‌ها نیز همگی از سنگ نمک هستند. دلیل استفاده از قوطی‌های نوشابه جمع‌آوری شده از اطراف رستوران نیز ساخت یک ساختمان سبز و حفظ طبیعت بود. همچنین قوطی‌های نوشابه بازیافتی دارای دمای ذوب پایینی هستند که می‌توانند انرژی محیط را حفظ کنند. تمامی این ویژگی‌ها به نوعی خلاقانه و قابل توجه انتخاب شده‌اند‌.

رستوران نمک شیراز

نزدیکی معنایی نمک با بخش‌های مختلف رستوران

وجود معادن نمک طبیعی در نزدیکی رستوران نمک شیراز باعث شد تا به جای استفاده از طراحی‌های غیر بومی، از عناصر موجود در طبیعت استفاده شود. البته نمک به دلیل ویژگی‌های خاص قابلیت تبدیل شدن به مصالح ساختمانی پایدار را در خود دارد. علاوه بر نزدیکی آن به محل پروژه، خود نمک به دلیل استفاده در غذا ایجاد نزدیکی معنایی می‌کند. معماری شبیه به غاز‌های نمکی باعث ایجاد حس دنج بودن در مشتریان خواهد شد. همچنین انتشار یون‌های نمک در فضا با خاصیت گندزدایی علاوه بر رعایت استاندارد‌های اداره بهداشت، محیط مناسبی را برای مشتریان یک رستوران فراهم خواهد کرد. زیرا در این صورت از مواد شیمیایی کمتری برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده می‌شود. در نهایت امکان بهبود هوای آلوده شهری نیز فراهم می‌شود.

پلکان این رستوران به صورت پیچشی طراحی شده که با توجه به استفاده از معماری غار‌های نمکی حس درهم تنیدگی را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه بر امتداد دیوار‌ها، می‌تواند طبقه پایین را به حالت پیچشی به طبقه بالا متصل کند. کف پلکان از فلز بازیافتی بوده و روی آن از دانه نمک پوشانده شده است. دلیل انتخاب فلز آلومینیوم در قوطی‌های بازیافتی نوشابه مقاومت بالای فیزیکی آن بود.

رستوران نمک شیراز به گونه‌ای طراحی شد تا زمانی که در این رستوران برای صرف غذا حضور پیدا کنید حس و حالی شبیه به قرارگیری در فضایی شبیه ماه و یا مریخ خواهید داشت. این سازه منحصر به فرد شبیه به هیچ کدام از بنا‌های ساخته شده کنونی نیست. به همین دلیل حضور در آن می‌تواند تجربه متفاوتی را رقم بزند. بسیاری از افرادی که به شیراز سفر می‌کنند بازدید از این رستوران را به عنوان یکی از اهداف خود انتخاب می‌کنند. فضایی شبیه به غار حس دنج بودن و از طرفی وجود سنگ نمک و دیگر اشکال آن نزدیکی به تهیه و خوردن غذا را القا می‌کند. همچنین نزدیکی به دریاچه نمک نیز از نظر فیزیکی با این پروژه ارتباط داشته است.

رستوران نمک شیراز

زیبایی ظاهری رستوران نمک شیراز

طراحی ظاهری یک رستوران می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتها و تجربه مثبت مشتریان داشته باشد. وجود نمک در نمای داخلی رستوران نمک شیراز ظاهر آن را نسبت به دیگر سازه‌ها متفاوت کرده است. نمک‌های به کار رفته نوعی گاز متصاعد می‌کنند که باعث تمیزی هوای رستوران می‌شود. ساخت سازه‌های سبز مانند این رستوران علاوه بر کمک به محیط زیست هزینه ساخت را نیز به شدت کاهش می‌دهند. شکل طبیعی این ساختمان ابزاری برای تصفیه هوای مفید است. طراحی داخلی رستوران به گونه‌ای انجام گرفته که باعث افزایش اشتهای مشتریان خواهد شد. این خلاقیت که از آن به بازاریابی حسی نام می‌برند می‌تواند باعث جذب مشتریان بیشتر شود.

معدن نمک و دریاچه نمکی در نزدیکی این ساختمان در کنار استراتژی به کار گرفته شده در ساخت این رستوران باعث شد تا مورد استقبال گردشگران بیشتری قرار بگیرد. عملی کردن این‌ ایده در ساخت یک رستوران علاوه بر استفاده از منابع طبیعی بومی به عنوان مصالح ساخت، خلاقیت مهندسان ایرانی در طراحی را به تصویر می‌کشد. این ساختارشکنی و خلاقیت در طراحی باعث شده است تا این رستوران در جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد. به طوری که شهرت آن اکنون به صورت بین‌المللی درآمده و در کشور‌های اطراف نیز محبوبیت خاصی دارد.

رستوران نمک شیراز

خواص سنگ نمک در محیط کار و خانه

وجود نمک در محیط و ایجاد فضایی پر از نمک خواص این ماده طبیعی را بیش از پیش نشان می‌دهد. سازنده این بنا در مورد نمک نظر متفاوتی دارد. به عقیده وی استفاده بیش از حد ایرانی‌ها از نمک باعث شده است تا این ماده طبیعی شهرت بدی پیدا کرده و خواص آن نادیده گرفته شود. زیرا نمک در قدیم به عنوان یک ماده درمانی برای بیماری‌های مختلف مانند بیماری تنفسی و سم زدایی بدن شناخته می‌شد. به همین دلیل در رستوران نمک شیراز یک بار دیگر به خواص آن اشاره شده است.

سنگ نمک در محیط همانند یک آنتی باکتریال طبیعی عمل می‌کند. قرار‌گیری سنگ نمک در محیط خانه و یا محیط کار باعث جذب یون‌های منفی شده و بدین ترتیب آلودگی‌های هوا جذب آن می‌شوند. سنگ نمک انرژی منفی محیط را جذب می‌نماید. باعث افزایش انرژی مثبت و احساس آرامش می‌شود. در گذشته از سنگ نمک به عنوان دارو در درمان بیماری استفاده می‌کردند. خواص پاکسازی‌کننده هوا در سنگ نمک باعث بهبود مشکلات تنفسی در افراد دارای آلرژی و آسم خواهد شد.

زندگی شهری کنونی باعث رودررویی انسان با امواج مختلف وسایل الکترونیکی و به هم ریختگی یونی شده است. به همین دلیل سنگ نمک با خاصیت خود می‌تواند با از بین بردن یون‌های مثبت و ایجاد یون‌های منفی تعادل یونی را مجدداً برقرار کند.

سنگ نمک می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ها نیز به کار رود. کاهش استرس و اضطراب، از بین بردن التهابات مربوط به مجاری تنفسی، بهبود سرفه‌های مزمن، بهبود حساسیت‌های پوستی و آرامش خواب از جمله اثرات حضور در کنار سنگ نمک است. این مزایا در زمان حضور در رستوران نمک شیراز نیز برای مشتریان فراهم است.

رستوران نمک شیراز

ساعات کاری و منوی رستوران نمک

رستوران نمک شیراز یا همان فست فود نمک شیراز با داشتن فضایی دلنشین، محیط دنج و آرام بخشی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. عناصر طبیعی به کار رفته در ساخت این بنا باعث شده است تا با مراجعه به این مکان علاوه بر رفع گرسنگی، غذای روح مشتریان نیز تأمین شود. منوی این رستوران نیز بسیار متنوع است. در منوی این رستوران انواع پیتزا و غذا‌های فست فودی مربوط به کشور‌های مختلف، انواع ساندویچ، انواع خوراک و استیک، پاستا و انواع نوشیدنی و سالاد وجود دارد که نشان می‌دهد این رستوران تنوع بالایی را برای مشتریان فراهم کرده است. رستوران نمک شیراز در وعده‌های ناهار و شام می‌تواند به مشتریان سرویس‌دهی داشته باشد. ساعات کاری این رستوران نیز همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۴۵ دقیقه بامداد است. در صورتی که به شیراز سفر می‌کنید مشاهده این رستوران از نزدیک و خوردن غذا در چنین مکانی خالی از لطف نخواهد بود. همچنین امکان بهره‌مندی از خواص طبیعی نمک نیز وجود دارد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا