تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

معرفی پارک ملی بختگان شیراز

معرفی پارک ملی بختگان شیراز

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد معرفی پارک ملی بختگان شیراز را داریم. پس در ادامه همراه ما باشید.

پارک ملی بختگان واقع در شهر شیراز، استان فارس، و دارای ۱۶۰ هزار هکتار مساحت می باشد. منطقه بختگان نخستین بار در سال ۱۳۴۷ بعنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است. و سپس در سال ۱۳۵۴ بعنوان پناهگاه حیات وحش تصویب گردید. در سال ۱۳۷۴ هم قسمتی از پناهگاه به عنوان پارک ملی بختگان نامیده گشت.

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز ۳

پارک ملی بختگان شیراز یکی از محیط های طبیعی ایران است. که میزبان حیواناتی مانند پلنگ ها، گربه وحشی، روباه، فلامینگوها، پلیکان ها، انواع قوچ ها و بز ها بوده است. همچنین پرندگان دشتزی مانند کبک، تیهو، هوبره در کنار تالاب و دیگر پرندگان آبزی، قوچ ومیش و کل و بز از حیوانات شاخص کوهستانی پارک ملی بختگان به حساب می روند.

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز 4

آشنایی با پارک ملی بختگان

پارک ملی بختگان همچنین شامل قسمتی از شمال دریاچه بختگان و طشک می باشد. از مهمترین منابع تأمین کننده آب دریاچه های طشک و بختگان رودخانه کر است. چشمه گمبان که درشمال غربی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان واقع شده است. در فصول پر باران دریاچه طشک را سیراب می کند. رودخانه کر نیز ۵ کیلومتر قبل از ریختن به دریاچه بختگان تقسیم به دو شاخ می گردد. و به همین علت این منطقه را دو شاخ کربال نامیده اند. و هر شاخه در محل ورود به دریاچه شبیه شبکه مویرگی به چندین شعبه تقسیم گشته است. و منطقه گسترده ای را فرا گرفته است. در این منطقه نخست گزستان ها و سپس نیزارهای وسیعی پدیدار گشته است.

در این مجموعه همچنین شاهد دو غار پل تخت و غار جمال می باشید. از گردنه های این پناهگاه محیط زیست هم، میتوان از گردنه هل، گردنه باغو، تنگ زرد و شهر پازن نام برد. این منطقه دارای ۱۲ چشمه و دو چاه را میباشد. که از: چشمه گمبان، چشمه هل، چشمه باغو، چشمه آخوندو، چشمه لیاب، چشمه ریزاب، چشمه بی بی فاطمه، چشمه قلمو، چشمه باغ قاضی، چشمه ناانجیر، چشمه مقنعه سر، چشمه بیدمشک، چشمه امامزاده و دو چاه به نام های دراز و بیوک می توان نام برد.

بناهای قدیمی و آثار تاریخی، کاروان سرای شاه عباسی و قدمگاه خضر نبی در جنوب پارک ملی بختگان، گردنه هل و باغو، تنگ زرد، شهر پازن زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است.

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز 1

حیات وحش پارک ملی بختگان

پارک ملی بختگان در حیات وحش خود دارای ۴۶ گونه از رده پستانداران و ۲۱۸ گونه از رده پرندگان، ۳۶ گونه از رده خزندگان، ۳ گونه از رده دوزیستان و تعداد ۲۳ گونه ماهی میباشد. که در پناهگاه حیات وحش بختگان زندگی کرده اند.

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز 2

همچنین این تالاب به دلیل دارا بودن جزایر کوچک و بزرگ از مکان های مهم زادآوری پرندگانی مانند کفچه نوک، فلامینگو، کاکایی صورتی است. تا به حال در این تالاب ها ۹۵ گونه پرنده که اکثراً مهاجر زمستان گذران میباشند. شناسایی شده اند.

پرندگان دشتزی مانند کبک، تیهو، هوبره در کنار تالاب و دیگر پرندگان آبزی، قوچ ومیش و کل و بز از حیوانات شاخص کوهستانی پارک ملی بختگان به حساب می آیند.

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز 5

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان شیراز 6

مکان

جاذبه گردشگری پارک ملی بختگان و پناهگاه حیات وحش بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی ریز استان فارس واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا