تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

 دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز

این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر اختصاص دارد به  دریاچه مهارلو شیراز که از جاذبه های گردشگری استان فارس می باشد. برای توضیحات بیشتر با ما همراه باشید.

استان فارس علاوه بر بناها و محوطه های تاریخی بی شمارش، زیباترین چشم اندازهای طبیعی کشور را نیز در دل خود جای داده است.دریاچه مهارلو که به نام های دیگری مانند دریاچه صورتی، دریاچه قرمز، دریاچه مهلو، دریاچه مهلویه، دریاچه ماهلویه ویا با عناوین قدیمی تر همانند جنکال یا دریاچه نمک از آن یاد می کنندیکی از جاهای دیدنی شیراز است که در جنوب شرقی شهر شیراز ، در ۵۷ کیلومتری مسیر جاده شیراز به فسا و در مجاورت یک روستا با نام مهارلو واقع شده است. روستایی که قدمتش را به دوران صفویه نسبت می دهند و در قدیم  آن را دشت گل می نامیدند.

دریاچه مهارلو

مشخصات دریاچه

وسعت این دریاچه در حدود بیست و پنج هزار هکتار است و طول دریاچه مهارلو در حدود ۳۱ کیلومتر و دارای حداکثر پهنای ۱۱ کیلومتر می باشد.عمق این دریاچه در قسمت های مختلف آن متفاوت است و وابسته به بارش های جوی می باشد. عمق متوسط دریاچه نیم متر است و عمیق‌ترین نقطه آن در زمان پر آبی در حدود سه متر می باشد.آب دریاچه مهارلو از نوع کلرید سدیم- منیزیم و سولفات سدیم است و در فصول خشک سال، یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به شمار می رود.

دریاچه مهارلو

شهرت

قرمزی رنگ دریاچه مهارلو به آن شهرتی خاص بخشیده است. و نکته بی نظیر آن این است که این رنگ کاملا واقعی است و آب دریاچه واقعاً قرمز است. آب دریاچه نه تنها کثیف نیست که بسیار شفاف وزلال است. اما دلیل اینکه دریاچه چنین رنگ زیبایی را به خود گرفته است را در ادامه شرح می دهیم.

دریاچه مهارلو

علت رنگ دریاچه

از آن جهت که شدت تبخیر آب در این دریاچه بسیار بالاست. و این شدت زیاد تبخیر باعث افزایش درجۀ شوری این دریاچه شده است. افزایش درجۀ شوری آب دریاچه نیز باعث تکثیر گونه ای از جلبک های دریایی قرمز رنگ خاصی به نام جلبک های “کشند قرمز” است. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک های قرمز رنگ خاص در دریاچه مهارلو سبب شده تا تمام آب آن به قرمزی گراید. حضور همین جلبک ها در دریاچه سبب شده تا هیچگونه موجود زنده‌ای نتواند در آن زندگی کند و تنها موجود زندۀ ساکن در این دریاچه یک نوع آبی با نام آرتیما است.

دریاچه مهارلو

بهترین زمان بازدید

دریاچه صورتی،دریاچه‌ای فصلی است که بخش عمده آن در فصل تابستان خشک و دوباره با بارش باران در فصل پاییز و زمستان پر آب می‌شود. این دریاچه دارای آبی بسیار شور است که از آن به عنوان منبع تامین نمک در شیراز  استفاده می شود. آب این دریاچه توسط بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و رودخانه ی فصلی سلطان‌آباد تأمین می گردد.و بعضی از قسمت های آن از چند چشمه زیرزمینی تغذیه می کنند. این رودخانه‌ها سیلاب‌های غرب شیراز را جمع می‌کنند و به دریاچه ی قرمز رنگ مهارلو می‌ریزند.

با شروع بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، مجددا به سطح آب دریاچه اضافه می شود. به همین جهت بهترین زمان گردش از این دریاچه از فصل پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه می باشد.

دریاچه مهارلو

محیط زیست دریاچه مهارلو

به جهت شوری بیش از حد آب و تکثیر بی اندازه جلبک قرمز رنگ کشند قرمز در آن، هیچگونه ماهی در این دریاچه وجود ندارد. اما در دور و اطراف این دریاچه، خزندگانی هم مارمولک، سوسمار، مار و لاک پشت را مشاهده کرد. برخی از دوزیستان در مجاورت این دریاچه زیستگاه دارند.

دریاچه مهارلو مامن امنی برای سکونت گونه های بی نظیری از پرندگان مهاجر و غیر مهاجر  است. پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت،تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت،خوتکا، سارگپه و …

تالاب مهارلو که به‌عنوان دریاچه مهارلو مورد شناخت است، از مناطق شکار ممنوع مهارلو شیراز می باشد.

دریاچه مهارلو

وسعت دریاچه مهارلو در گذشته بسیار بیشتر بوده است و امروزه متاسفانه رو به خشک شدن می باشد. البته اقداماتی نیز در جهت احیای دریاچه صورت گرفته است و تا حدودی به افزایش سطح آب آن کمک کرده است.  اما به دلیل خشک شدن قسمت های عظیمی از دریاچه، بستر نقاطی از آن، از نمک پوشیده شده است به همین جهت نام دریاچه نمک را هم بر این دریاچه گذاشته اند.

دریاچه مهارلو

نقشه مسیر دسترسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا