تور

اجاره خودرو در دبی
آستارااستان گیلانایرانگردی

آبشار لاتون بر فراز بلندی های گیلان

آبشار لاتون گیلان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با آبشار لاتون را که یکی از جاهای دیدنی آستارا است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

آبشار لاتون آستارا
تصویر از سایت کجارو

در 15 کیلومتری گیلان ودر جنوب آستارا در روستای کوته کومه شهر لوندویل آبشار زیبای لاتون قراردارد.آبشار با 105 متر ارتفاع، مرتفع ترین آبشار ایران است.

سرچشمه آبشار لاتون از شرق دامنه رشته کوه اسپیناس (اسپین) آغاز و به رودخانه لوندویل که آن هم از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته می ریزد که طول این رودخانه 17 کیلومتر و با شیب تندخود به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده ودر نهایت به دریای خزر می ریزد. این آبشار با اینکه تمام فصول سال آب دارد اما حجم آب آن در فصول مختلف متفاوت است.

آبشار لاتون آستارا

پوشش گیاهی وجانوری منطقه

جنگل های زیادی در لاتون قرارداردکه متراکم وبکر هستند و9ماه سال کاملا سبز و پر از درختان آلو ،گلابی،گردو،فندوق وسیب وحشی است.در این جنگل جانورانی مثل گراز، گرگ، خرس، جوجه تیغی در کنار دام های مردم محلی زندگی می کنند.

مسیر آبشار

از روستای کوته کومه شروع میشود وتقریبا4ساعت پیاده روی دارد.در راه تپهای جنگلی و رودخانه دیده می شود و پایان مسیر پرتگاه خطرناک و مرگبار (بین دو آبشار 105 متری و 65 متری) وجود دارد. شما می توانید از فاصله 500 متری آبشار را ببینید.در مسیر از روستای قدیمی آسیو شوان گذز می کنیم که تنها 5 خانوار در آن زندگی می کنند.

آبشار لاتون آستارا

دیدنی ها و امکانات منطقه لاتون

شما می توانید در مسیر پیاده روی از استخر آب گرم کوته کومه که دارای یک استخر به 3 دوش است استفاده کنید.امکانات این محل عبارتند از: پارکینگ ، بوفه ،سرویس بهداشتی ،اتاق های کرایه ای

در مسیر اصلا احساس خستگی نمی کنید چون جاذبه های زیادی در راه است که یکی دیگر دیدنی ها، روستای کوچک و تقریبا خالی از سکنه است که آسیو واشون نام دارد که 5 خانوار در آن زندگی می کنند.این روستا در زبان تالش اسو معنی آسیاب و واشون معنی کنار رودخانه را می دهد.قهوه خانه قدیمی نور محمد در این روستا است که محلی برای صرف چای واستراحت کوتاه است.

لاتون تنها یک آبشار ندارد بلکه آبشار 65 متری در فاصله 10 متری از آبشار اصلی قراردارد که میزان آب و پهنای بیشتری نسبت به آبشار اصلی دارد.بالای آبشار قلعه ای بنام بابک خرم دین ومعروف به قلعه اسپینه یا اسپیناس است.این قلعه در ارتفاع 2005 متری است .در این مکان امکان صخره نوردی هم وجود دارد.

آبشار لاتون آستارا

بهترین فصل سفر

لاتون دارای آب و هوای شرجی و گرم است و مسیر آن پیاده روی لازم دارد پس بهترین فصل اواخر زمستان یا اوایل بهار است.

مسیر دسترسی به آبشار لاتون

برای رسیدن به آبشار اول به شهر لوندویل در مسیر تالش به آستارا و راه فرعی در جهت جنوب بعد از چند کلیومتر به روستای کوته کومه می رسید.برای رسیدن به آبشار باید راه مالرویی به طول 6 کیلومتر را در جنگل بروید.تقریبا 4 ساعت طول می کشد و بهتر است از راهنما استفاده کمک بگیرید.

ابتدای مسیر از دامنه کوهستانی با درختان جنگلی آغاز و در مسیر کنار رود ختنه را طی می کنید .حاشیه رودخانه کوندویل یکی از جنگ های زیبای گیلان است که پوشیده شده از درختان آلو ، سیب وحشی ،فندق ،گلابی و گردو که 3 فصل سال سر سبز است.بعد از آن وارد کوهستان و سپس مراتع می شویم که فاصله این دو اکوسیستم را اصطلاحا (اکوتون) می گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا